Sarah Pesie werkt nu voor Bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:39

Wat wil jij nu daadwerkelijk bereiken met dit topic?
Dat iedereen het met je eens is en Sarah gaat zien als de bron van kwaad?

Sarah heeft een mening en die mag ze verkondigen, je hoeft het er niet mee eens te zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 08:42

Elisa2 schreef:
En volgens mij trainen de meeste mensen op een beloningsgerichte manier.

Ik ben 'in real life' nog nooit iemand tegen gekomen die echt beloningsgericht traint, hooguit pressure & release aangevuld met een snoepje of een aai.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 08:45

fransje23 schreef:

Sarah heeft een mening en die mag ze verkondigen, je hoeft het er niet mee eens te zijn.

Eh nee..? hoe kom je daarbij?

Ik heb al een aantal keer uitgelegd waarom ik dit topic ben gestart. Dat er verder gediscussieerd wordt is toch normaal?

Ik zie het probleem niet? Zeg alleen dat het wijs om volledig in te lezen..en dat is en blijft gewoon mijn mening. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 08:48

JudithGigi schreef:
Elisa2 schreef:

Ik ben 'in real life' nog nooit iemand tegen gekomen die echt beloningsgericht traint, hooguit pressure & release aangevuld met een snoepje of een aai.

Het ligt er aan wat je onder beloningsgericht verstaat, ook Sarah traint haar paarden voor medische handelingen, heel geleidelijk en met veel beloning.

Zo trainen volgens mij vrij veel mensen? Zij heeft het over niet overspoelen en niet afdwingen..wat een dikke prima is. Maar zo trainen vrij veel mensen?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:07

Elisa2 schreef:
Bedankt voor de verduidelijking!

Ja ik zie het toch anders, mijn paard mag aangeven wat hij/ zij wilt maar uiteindelijk ben ik het die bepaald. Een paard kan niet inschatten wat gevaarlijk is, zeker op de weg of als ze aangespannen lopen etc.

Overigens gaat dit hele topic niet alleen over dit stuk en deze titel he? Ik blijf het maar herhalen dat het wijs is om wat meer te lezen over haar beweringen. (oa in de drafsport link)

Waarom blijf je insinueren dat Sarah geen grenzen zou stellen?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:18

Elisa2 schreef:
JudithGigi schreef:

Het ligt er aan wat je onder beloningsgericht verstaat, ook Sarah traint haar paarden voor medische handelingen, heel geleidelijk en met veel beloning.

Zo trainen volgens mij vrij veel mensen? Zij heeft het over niet overspoelen en niet afdwingen..wat een dikke prima is. Maar zo trainen vrij veel mensen?

Dat valt best tegen in mijn ervaring hoeveel mensen zo trainen :+

Ik lees een beetje dat ze het bedoelt als R+ trainen, omdat ze het ook heeft over keuzevrijheid maar dat kan natuurlijk ook mijn eigen interpretatie zijn.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 09:26

Elisa2 schreef:
Nee dat is niet de reden, het is echt meer de extreme stellingen die ze heeft.

Vandaag ook weer op de Bit site, zal even een screenshot maken dan zie je wat ik bedoel.

Ik ben iemand die zich al heel erg lang in zet voor verbeteringen zelf.

[ [url=m/dt6hxP.png]Afbeelding[/url] ]
Dit soort dingen schrijft ze, in de wedstrijd sport? Nou nee hoor, dat is altijd als we met een paard bezig zijn en dat heet leiderschap. Waarbij een goede leider altijd luistert naar zijn paard..

En dit over de drafsport:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/320944/t ... verij-pijn

Is ze uitgenodigd om een week mee te lopen om te kijken hoe het gaat. Maar dat weigert ze.. je zou juist zeggen dat je dan pas goed kan zien of de paarden wonden hebben/ hoe ermee omgegaan wordt etc.
Uiteraard worden die dieren op wedstrijd terrein ook nagekeken.

Ik deel je mening maar als je kijkt naar hoeveel likes zo’n post krijgt, of liever gebrek aan likes en reacties dan zie je ook dat dat activisten bij het doorsnee lees publiek van Bit weinig indruk maken.

Vraag me wel af waar Bit mee bezig is.

EdithEri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:05

Sjonnie, wij bij Bit zijn bezig met het maken van een informatief en lekker leesbaar blad over paarden, waarbij we de actualiteit volgen en nieuwe ontwikkelingen en interessante personen belichten. Niet meer, niet minder. Onze doelgroep is memsen met een brede interesse in paarden, van gedrag tot training tot anatomie enz. Geen interesse in? Niemand is verplicht het te lezen. Misschien zijn mensen die zo op Sarah afgeven meer geïnteresseerd in hoefslag, in de strengen, paardenkrant etc. Daar geen kwaad woord over wedstrijdruiters of lastige vragen over welzijn. Ieder zn ding.

Gnome

Re: Sarah Pesie werkt nu voor Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:39

Ik lees in het artikel echt niets raars. Bedankt voor het plaatsen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:43

Elisa2 schreef:
fransje23 schreef:

Eh nee..? hoe kom je daarbij?

Ik heb al een aantal keer uitgelegd waarom ik dit topic ben gestart. Dat er verder gediscussieerd wordt is toch normaal?

Ik zie het probleem niet? Zeg alleen dat het wijs om volledig in te lezen..en dat is en blijft gewoon mijn mening. :)

Ja, en die herhaal je continu als iemand anders er ook maar enigszins anders over denkt.
Dat is geen discussie dat is naar mijn idee een mening opdringen.
:)

Je vraag waarmee het topic begon is allang beantwoord.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:53

Elisa2 schreef:
Ik vraag me altijd af wat er gebeurd is met goed paardrijden?

Het is altijd zo makkelijk om hulpmiddelen de schuld te geven en te doen alsof een los teugeltje en een weggedrukte rug vriendelijk zijn.

Bit loos wordt vaak gebruikt omdat mensen niet met een bit om kunnen gaan, imo als ze niet met een bit om kunnen gaan kunnen ze ook niet goed rijden met een bitloos hoofdstel. Of denkt iedereen massaal dat die geen pijn kan doen?

Deze reactie begrijp ik niet. Er zijn meer mensen die beïnvloed worden door de "oude stempel" met bit en sperriem en die daar niet mee om kunnen gaan dan het bit loze verhaal. Ook de opmerking "wat gebeurd er met goed paardrijden" vind ik vreemd. Wie bepaald wat goed paardrijden is? Volgens mij is dit een mening en niet een feit. En hoezo is bitloos paardrijden niet goed paardrijden?
Ik zie trouwens vaker paarden met bit die een weggedrukte rug rijden maar dat zal wel een kwestie van verschil van omgeving zijn.

Mijn mening is dat ik het goed vind dat er word gedeeld hoe Sarah Pesie hier naar kijkt. Ook al ben ik het niet overal mee eens maar dat ben ik vaak ook niet met de gemiddelde trainer die ik het Bit magazine word geïnterviewd. Waarom is het van deze vrouw specifiek zo kwalijk volgens jou?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:57

@Eisa2 :
ALS je nu werkelijk zo overtuigd bent dat de geplaatste artikel / interview met Sarah Persie niet correct is (of haar overtuigingen) en je overtuigd bent dat het "publiek" hiermee op een fout been gezet wordt, dan nog eens :
Schrijf zelf een artikel , onderbouwd en stuur hem naar het bit met vraag om publicatie

Of laat jou ook interviewen door EdithEri en deel jouw visie.

Dat is naar MIJN bescheiden mening ( als ex journaliste) de correcte weg

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:19

EdithEri schreef:
Sjonnie, wij bij Bit zijn bezig met het maken van een informatief en lekker leesbaar blad over paarden, waarbij we de actualiteit volgen en nieuwe ontwikkelingen en interessante personen belichten. Niet meer, niet minder. Onze doelgroep is memsen met een brede interesse in paarden, van gedrag tot training tot anatomie enz. Geen interesse in? Niemand is verplicht het te lezen. Misschien zijn mensen die zo op Sarah afgeven meer geïnteresseerd in hoefslag, in de strengen, paardenkrant etc. Daar geen kwaad woord over wedstrijdruiters of lastige vragen over welzijn. Ieder zn ding.

Zonder publiek geen blad, tenzij je natuurlijk als bedrijf gesponsord wordt om bepaalde content te plaatsen.

Want ik ben namelijk jouw doelgroep. Je zegt dit tegen een jarenlange abonnee houder die afgehaakt is omdat de content steeds oppervlakkiger en juist eenzijdiger werd.

EdithEri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:06

Sjonnie, jammer dat je bent afgehaakt maar dat kan natuurlijk, zoals ik al eerder aangaf is het blad enige tijd geleden overgenomen en wellicht dat jouw smaak meer paste bij het oude format.
Oppervlakkig is niet iets wat ik herken gezien hoe diep we ingaan op bepaalde onderwerpen, zoals paardentaal, dressuurtraining aan de hand, dissectie om maar een paar onderwerpen te noemen waarover we een serie artikelen hebben (gehad). Het is echter zeker waar dat we nu een breder veld bedienen dan vroeger het geval was.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:09

Bit is ook samengegaan met Cap, dus de klantenbasis zal ook veranderd zijn, denk ik zo.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:54

Hier ook gestopt met Bit, inderdaad de oppervlakkigheid die me tegen ging staan. overgestapt op Duitse paardenbladen. Ik ben drafsportliefhebber, daar valt nog zat te verbeteren maar dat er in Nederland geschermd wordt door D&R met onderzoeken uit het buitenland met bitten die hier niet eens zijn toegestaan vind ik het publiek vals voorlichten, en bewust onjuiste informatie inzetten om je punt te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 13:59

Lokii, als ik je vraag beantwoord dan val ik in de herhaling volgens sommigen en ben ik mijn mening aan het doordrukken.

En ik insinueer niets Herr_Balou...Sarah heeft het alleen over keuzevrijheid, geeft dit als voorbeeld en ik antwoord daar op.

Er zijn zoveel verschillende trainingsvormen met het gebruik van verschillende hulpmiddelen, en dat is prima goed en verrijkend. Wat mij stoort (voor de laatste keer) dat zij er van overtuigd is dat alleen haar manier de juiste is en de rest allemaal leed is.

SjonnieZ: dat viel mij inderdaad ook op.

Edith: als je nu beweerd dat een medium als de paardenkrant niet kritisch is dan heb je die denk ik nog nooit gelezen? De colums van DWR? Verschil is wel dat deze inhoudelijk wat beter op de hoogte zijn qua kennis en er meer diepgang in zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 14:01

prompter schreef:
Hier ook gestopt met Bit, inderdaad de oppervlakkigheid die me tegen ging staan. overgestapt op Duitse paardenbladen. Ik ben drafsportliefhebber, daar valt nog zat te verbeteren maar dat er in Nederland geschermd wordt door D&R met onderzoeken uit het buitenland met bitten die hier niet eens zijn toegestaan vind ik het publiek vals voorlichten, en bewust onjuiste informatie inzetten om je punt te maken.

Nou dat dus, en dat gebeurd continu met alles bij de paardensport en daar erger ik mij aan en daarom vraag ik me af waarom zo'n persoon een podium krijgt. Maar dat lijkt heel erg moeilijk te begrijpen voor velen hier.

En nogmaals, misschien is het juist wel goed dat ze een podium krijgt mits de artikelen dan wel gebaseerd zijn op goede voorlichting en de juiste informatie.

Ik twijfelde daar alleen aan door haar reputatie.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:37

Elisa2 schreef:
JudithGigi schreef:

Nee, ik denk dat maar heel weinig mensen zo trainen. Want dit gaat volgens mij om r+ (clickertraining) in combinatie met keuzevrijheid. Dat is echt wel anders. In de hondenwereld daarentegen trainen wel heel veel mensen op die manier en is het veel meer mainstream. Maar in de paardenwereld echt (nog) niet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:43

EdithEri schreef:

Ik vind het persoonlijk supergoed dat er steeds meer aandacht komt voor r+ . Echt chapeau. Wel lichtelijk ironisch met zo'n titel als blad :')

(En nee, ik ben geen aanhanger van dier&recht maar ik denk wel dat de conservatieve paardenwereld een stukje mooier kan door meer focus op paardenwelzijn. Wat dat betreft vind ik de vergelijking met de hondenwereld een hele goede. Daar heeft een hele grote verschuiving plaatsgevonden qua manier van trainen en de sport heeft zich erop aangepast.)

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:14

TS, eigenlijk denk ik dat Sarah Pesie en jij het over veel dingen wel degelijk eens zijn. Alleen dat jullie allebei vanuit een andere context naar het probleem kijken. :o

Elisa2 schreef:
JudithGigi schreef:
[knip]

Volgens mij heeft ze het over cooperative care en dat is iets complexer dan de omschrijving in het artikel (logisch, je kunt maar zoveel nieuwe dingen in één keer uitleggen). Een belangrijk onderdeel hiervan is dat je je dier gedragingen aanleert waarmee die controle krijgt over jouw handelingen. (Dat wordt er bedoelt met 'niet afdwingen'.) Persoonlijk ken ik maar een paar mensen die op deze manier trainen en geen van hen met een paard.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:31

Elisa2 schreef:
En ik insinueer niets Herr_Balou...Sarah heeft het alleen over keuzevrijheid, geeft dit als voorbeeld en ik antwoord daar op.

Wat snap jij dan niet aan de zin: "Er zijn natuurlijk wel grenzen en kaders."? Of heb je er overheen gelezen? Of vind jij haar voorbeeld niet goed/duidelijk genoeg?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:57

Elisa2 schreef:
Maar hoe zit het dan met Pesie zelf? Die brengt hengsten voor bij de hengstenkeuring. Dat moet ook op een specifieke dag op een specifiek tijdstip. Ik zie gewoon niet waarom dat wel oke is en alle wedstrijden niet?

Vind dat meten met twee maten.

Ik lees echt nergens dat zij onderscheidt maakt. Zij wil echt alle sport met paarden verbieden.

En natuurlijk zijn er voorbeelden van mensen die het niet goed doen. Maar die zijn er ook van mensen die het wel goed doen.

Die vrouw wil dus graag van 2 walletjes eten: centjes verdienen met paarden voorbrengen en ook centjes verdienen met lelijke, insinuerende verhaaltjes over dat wat ze zelf ook doet. Dat is raar, niet integer en zij is kennelijk niet betrouwbaar.

Bit was ooit een heel mooi blad met goede inhoud, maar dat is inmiddels al een poosje verleden tijd.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:01

EdithEri schreef:
Sjonnie, jammer dat je bent afgehaakt maar dat kan natuurlijk, zoals ik al eerder aangaf is het blad enige tijd geleden overgenomen en wellicht dat jouw smaak meer paste bij het oude format.
Oppervlakkig is niet iets wat ik herken gezien hoe diep we ingaan op bepaalde onderwerpen, zoals paardentaal, dressuurtraining aan de hand, dissectie om maar een paar onderwerpen te noemen waarover we een serie artikelen hebben (gehad). Het is echter zeker waar dat we nu een breder veld bedienen dan vroeger het geval was.

Uit de onderwerpen die je naar voren haalt geef je juist aan dat jullie je niet meer op het bredere publiek richten maar op het toch nog relatief klein groepje bewust bitloos, ijzerloos, 24/7 buiten, rij-loos publiek. Niks mis mee natuurlijk maar in tegenstelling tot hetgeen dat vaak gedacht wordt is dat binnen de paardenwereld nog steeds een vrij kleine groep..
het is wel een vrij uit gesproken groep die vaak van zich laat horen, door met een beschuldigend vingertje te wijzen naar mensen die het anders doen. Een groep die polariserend te werk gaat.

Als ik naar de likes en reacties op jullie recente FB Posts bekijk lijkt het brede publiek hierop juist op af te knappen. Ik in elk geval wel…

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:11

EdithEri schreef:

Nou, volgens mij wordt hiermee vooral de groep aangesproken die niks heeft met goed leren paardrijden, maar juist de alternatieve groep die veel afwijst van wat al heel lang bewezen goed werkt in samenwerking met een paard. Er wordt vaak net gedaan alsof welzijn iets is dat onlangs plotsklaps is uitgevonden, maar dat is natuurlijk niet zo. De drogredenen vliegen je om de oren en in de Bit worden ze ook breeduit opgeschreven.