Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:24

Ik snap dat vee artsen terug houdend zijn. Als er na keuring alsnog wat uitkomt worden online meteen aan de schandpaal genageld en word er gelijk juridisch van alles opgestart.... Vroeger was dat allemaal zo anders, maar mensen hebben tegenwoordig eisen eraan.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:28

€350 voor een klinische keuring inclusief röntgenfoto's? Stuur mij even wie dat is, want dat is echt onwijs goedkoop :wow:

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:30

Hier in regio zit er ook 1 waarbij dat het ongeveer kost. Ik zelf heb nog geen gebruik van deze man gemaakt maar ze zijn er wel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:21

Muze schreef:
En zijn er dan ook nog mensen die helemaal niet keuren?
In de prijs categorie van laten we zeggen rond de 4.000?
Klinisch doel ik dan op.

Ja ik heb op 1 na alles gekocht zonder keuringen tm 4500 euro. Daarbij heb ik ook 1x een "miskoop" gehad een 18 jarige die na 5 dagen kreupel werd en een peesblessure bleek te hebben. Tja mijn eigen schuld en een stukje pech. Later bleek hij EORTH te hebben en zn been kreeg ik niet opgelapt. Dus na 1,5/2 jaar heb ik hem in laten slapen.

Na deze heb ik dus de pony volledig laten keuren, rontgen etc. Dan word je even een stukje voorzichtiger.

De rest was gewoon goed.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 23-05-24 13:26, in het totaal 5 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:22

Muze schreef:
En zijn er dan ook nog mensen die helemaal niet keuren?
In de prijs categorie van laten we zeggen rond de 4.000?
Klinisch doel ik dan op.

Ja hoor genoeg! Zeker bij het lagere segment of bij pony's.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:23

Ik heb m’n vorige ook niet gekeurd namelijk .
Was nog geen 2.
Bij de castratie was ik er wel bij en heeft de dierenarts wel even globaal naar m gekeken maar verder niet..

Vind het altijd wel dubbel, klinisch is zo’n moment opname..

Kloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:58

Ik heb mijn paardje ook niet laten keuren, betreft een veulen in de prijsklasse tot 4500 euro
Met een veulen kan altijd nog iets mis gaan, hij liep rad in het land, gedraagt zich in de groep, zag geen wl rare dingen de keren dat ik hem zag (3 keer gezien voordat ik besloot aan te kopen, dat was meer omdat ik zelf eigenlijk niet van plan was een paard te kopen, maar het kwam op mijn pad)

Gezien het ras en het doel, denk ik dat hij enkel klinisch wordt gekeurd wanneer ik hem ga rijden en wellicht in de verzekering wil gaan doen.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:13

Ik heb 1 paard laten keuren en dat bleek achteraf mijn grootste miskoop :(. Verder tiental pony's/paarden gekocht. Dat was kijken, inladen en meteen meenemen. Ook boven de 4500 euro. Die hebben allemaal stuk voor stuk hun doel netjes gediend. Maar goed ik vind keuren best wel heel nuttig hoor. Ongekeurd neem ik zelf dan het risico. Maar met zelf kritisch kijken, scheid je al behoorlijk veel kaf van het koren. Bij veel dingen heb je geen da nodig om te vertellen dat het red flags zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:14

Ik heb alleen Hera laten keuren omdat ze in de staak zat en ik medisch uitgesloten wilde hebben voor aankoop. Kaat was al volledig door de mangel gehaald bij oud eigenaar en daarvoor ooit 1 klinisch laten keuren. Verder alles zo gekocht en meegenomen. Maar goed mijn duurste aankoop was 4K

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:35

Zijn er mensen bekend met dapdz (Doetinchem / Zeddam)? En zoja wie zouden jullie aanraden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:47

Ik heb mijn zwarte monster zowel klinisch als RX laten keuren, en puntgaaf. De EV is nooit gekeurd. Vi kwam bij ons als veulen, die is niet gekeurd (wel natuurlijk de jaarlijkse check met inentingen. Ik heb nog een IJslander en een Shetter gehad, die zijn ook nooit gekeurd en allebei in goede gezondheid stokoud geworden.
De merries waarmee mijn pa fokte waren uiteraard wel gekeurd, want fok. Onze veulens die we verkochten werden soms klinisch en als 3-jarige vaak ook RX.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:49

Damelza schreef:
Zijn er mensen bekend met dapdz (Doetinchem / Zeddam)? En zoja wie zouden jullie aanraden.

Ik ga er vanuit dat alles wat daar werkt kundig is.
Ik kan goede ervaringen met een dierenarts hebben en een ander zal diegene weer helemaal niks vinden. Ik zou gewoon een afspraak maken en dan plannen zij je in bij diegene die plek heeft. Het is sowieso vaak al lastig om een moment te plannen waarop zowel koper, verkoper als de dierenarts kan dus mij zou het weinig uitmaken welke dierenarts van die praktijk de keuring doet. Zolang het maar gedaan wordt.

Ik heb een paard door Marc meijer laten keuren. Was erg eerlijk en duidelijk. Zag dat paard op meerdere benen niet zuiver liep en dat huj vrijwel zeker CPL aan zn benen had. Hij nam dit erg serieus en vroeg de verkoper ook meerdere malen of die hier echt niks vanaf wist. Gaf daarna eerlijk het advies om dit paard niet te kopen. Toen verkoper weg liep zei hij ook dat het verhaal van de verkoper op meerdere vlakken niet klopte en hij het niet helemaal vertrouwde.

Zie op hun site ook dat hans den rooijen daar werkt als paardenarts. Heb hem daar geen paard lagen keuren maar ik ken hem nog van toen hij bij mijn kliniek werkte en een paar x mijn paarden behandeld heeft. Ook een zeer kundige dierenarts.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 23-05-24 15:58, in het totaal 2 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:54

Wat betreft keuring zou ik Sjoerd, Hank en Clementine alle 3 prima vinden bij DAP Zeddam.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:03

Tieme schreef:
Damelza schreef:

Zie op hun site ook dat hans den rooijen daar werkt als paardenarts. Heb hem daar geen paard lagen keuren maar ik ken hem nog van toen hij bij mijn kliniek werkte en een paar x mijn paarden behandeld heeft. Ook een zeer kundige dierenarts.

Hans werkte vroeger bij de Hofstede, fijne dieren- en tandarts was dat! *\o/* *\o/*

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:08

_Noah schreef:
Zo dat is lang geleden Gulpje, wij hebben ooit bij elkaar op stal gestaan in Ankeveen, toen mijn Fries Noah nog een baby was. Helaas Noah op 17 jarige leeftijd moeten gaan, voor mij ook geen Fries meer. Ik ben overgestapt op western en heb sinds september een 2 jarige Paint. Kan ik je echt aanraden, eerlijke koele paarden met een tikkie temperament, humor en eigenwijsheid :D .

Ik moest even graven, zo lang geleden, leuk je hier tegen te komen :+
Een Paint is niet mijn type paard maar wat fijn dat je het zo leuk hebt!

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:46

Nou ik ga toch weer over tot stokpaard.

Mijn beauty kwam vandaag niet door de klinische keuring heen. Kreupel op de harde volte LV en bij de buigproef RV. Op beide benen gevoelig bij afvoelen. Kwam zelfs even omhoog... zal hem pijn hebben gedaan.:(

Volgens de dierenarts was links de oorzaak en rechts een compensatie overbelasting.
Het is nu aan de eigenaar om verder onderzoek te doen. Wel flink balen, 200 euro armer en een droom minder.

Heb het rapport aan de verkoper gegeven, ik heb er toch niets aan. Zij kan ermee een second opinion of onderzoek instellen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:54

Gulpje schreef:
Hans werkte vroeger bij de Hofstede, fijne dieren- en tandarts was dat! *\o/* *\o/*

Ja mee eens. Jammer dat hij weg is

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:55

Tieme schreef:
Damelza schreef:

Ik ga er vanuit dat alles wat daar werkt kundig is.
Ik kan goede ervaringen met een dierenarts hebben en een ander zal diegene weer helemaal niks vinden. Ik zou gewoon een afspraak maken en dan plannen zij je in bij diegene die plek heeft. Het is sowieso vaak al lastig om een moment te plannen waarop zowel koper, verkoper als de dierenarts kan dus mij zou het weinig uitmaken welke dierenarts van die praktijk de keuring doet. Zolang het maar gedaan wordt.

Ik heb een paard door Marc meijer laten keuren. Was erg eerlijk en duidelijk. Zag dat paard op meerdere benen niet zuiver liep en dat huj vrijwel zeker CPL aan zn benen had. Hij nam dit erg serieus en vroeg de verkoper ook meerdere malen of die hier echt niks vanaf wist. Gaf daarna eerlijk het advies om dit paard niet te kopen. Toen verkoper weg liep zei hij ook dat het verhaal van de verkoper op meerdere vlakken niet klopte en hij het niet helemaal vertrouwde.

Correctie op bovenstaande verhaal. Ik zou Marc krijgen maar die had een spoedgeval en ik kreeg sjoerd toen als keuringsarts

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:59

Wat vervelend Vidya, ik weet hoe teleurstellend dat kan zijn.

sallinara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:02

Het is nu nog wat vroeg misschien, maar over een jaartje (vanwege sparen haha) ga ik op zoek naar een leuk projectpaardje van minimaal 1.25. Daaronder is te klein voor mij, haha. Dus hierbij alvast mijn eisen. Misschien als er mensen zijn die tips hebben of advies, zou heel fijn zijn!

Ik ben opgegroeid met tinkers, dus dat wordt de eerste keuze denk ik. Tweede keuze haflinger. Derde keuze wordt dan een ander ras, zolang die maar aan de andere eisen voldoet.

- Minimaal 1.25.

- Geslacht maakt niet uit. Als het een hengst is, is er een kans dat die gecastreerd wordt, maar dat ligt eraan.

- Eventueel van een paardenmarkt, aangezien mijn oom handelaar (en fokker) is, heb ik een ''professional'' die met mij mee kan. :)

- Het liefste beleerd, is geen must, maar wel fijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:47

Wat balen Vidya. Hoe reageerde de eigenaar? Hadden ze dat niet verwacht?

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:10

Koekie73 schreef:

Hij is nog maar zo licht belast en nooit kreupel gelopen in de bak. Ze was er ook erg stuk van, logisch. Het is zo'n leuk paard.

Komt dit vaak voor, jong zadelmak dier en dan al peesproblemen?

De dierenarts zei dat er zeker weten PRE bloed in zat trouwens.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:13

@Vidya balen hoor, voor jullie allebei. Tja er kan natuurlijk altijd iets gebeurd zijn. Denkt de DA aan de pees?
Hopelijk komt er snel een ander leuk paard op je pad.

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:17

Bij het opvoelen reageerde hij superheftig, net als bij de buigproef. Icm de onregelmatigheid denkt hij daaraan ja, maar dat weet je pas wanneer je gaat verdoven. Uiteindelijk is dat aan de verkoopster om te bedenken wat ze wil. Ik heb er een filmpje van gemaakt voor haar. Als ik dat terug kijk, zie ik het ook vrij duidelijk.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:47

vidya schreef:
Koekie73 schreef:

Hij is nog maar zo licht belast en nooit kreupel gelopen in de bak. Ze was er ook erg stuk van, logisch. Het is zo'n leuk paard.

Komt dit vaak voor, jong zadelmak dier en dan al peesproblemen?

De dierenarts zei dat er zeker weten PRE bloed in zat trouwens.

Zelf geen ervaring met peesproblemen bij jonge paarden. Tot nu toe gelukkig niet mee gemaakt.
Ik zie meer patella fixatie bij jonge paarden. Vooral de grote.