Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
StalNollie schreef:Nee ik zie daar geen meerwaarde aan dan zou ik met twee personen gaan werken iemand houd haar hoofd weg van degene die hoefjes wil pakken maar wel het hoofd weer aan de kant houden van waar de grond persoon bezig is. Als ze draaien daar ze van je af en niet naar toe. (Sorry als het er onduidelijk staat)
Is het geen idee om je merrie weg te brengen voor een maand. Dan kan iemand de basis erop ' zetten' en is je veulen meteen afgespeend.
Ik denk namelijk dat je over drie maanden nog niet verder bent. ( Sorry als ik zo probeer te pushen maar paarden moet je met respect behandelen maar niet met zijde handschoenen). Welke regio stond je ?
StalNollie schreef:Ik zeg ook niet dat het in een maand zo klaar is maar ik zie veel van deze paarden terug komen ook in mijn handen en dan werkt consequentie met respect vaak het beste, onzeker x onzeker is geen goede combi en dat lees ik toch wel terug in je berichten. Vastzetten en beginnen met basis klaar met daarin ruimte geven. Over de angsten heen gaan doe je ook door haar angsten aan te gaan, En op dat moment laten zien dat de angsten niet nodig zijn en af kunnen vloeien. Zoek je die grens nooit op blijft je samen echt hangen.
Camino_S schreef:Ik ben team bruin én team graasmaskerHeb dat bij onze traumapony ook wel gebruikt om onze dochter te beschermen (hij beet ook uit spanning, gebeurde toen bijna niet meer maar zo wist ik zeker dat het een goede ervaring werd voor beide).
Zou het graasmasker wel vantevoren aanwennen, steeds maar 1 nieuw ding tegelijk dus niet bekappen en masker op dezelfde dag.
Verder vind ik dat je het top doet hoor, tijd geven en niets forceren kan prima werken als er niet op korte termijn iets hoeft met het paard. Tegelijk zou ik dingen als hoeven bekappen, enten niet uitstellen, vaak valt het echt mee als je een smid / dierenarts hebt die rust uitstraalt. En een roesje gebruiken (moest het nodig zijn) kan prima met een zogend veulen, via de melk krijgen ze heel weinig binnen, meestal merk je er niets van. Eventueel zet je het veulen het eerste uur apart met brokjes maar zelfs zonder dat ga je geen gesedeerd veulen hebben hoor.
Marigold schreef:Eens met CaminoS.
Alleen zou wel goed oppassen of je Sally niet in paniek brengt met het graasmasker. Dan zie ik taferelen voor me van een Sally met graasmarker om die zich nooit meer laat vangen of daarna al helemaal niet meer laat halsteren.
Roesje sowieso doen zodat hoefsmid een neutrale/ goede ervaring wordt. En gaandeweg merkt ze vast wel wat er komen gaat, als de smid regelmatig komt. Paarden zijn gewoontedieren.
Ik reageer niet steeds maar lees wel mee hoor. Dit geeft me echt de vibes van vroeger, heb het ook wel gehad, met lang touw aan halster, niks gewend en bang voor van alles. Ik vond het dan heel fijn en mooi om voor zo’n pony in rust de tijd te nemen. Je woont te ver weg anders zou ik best graag willen assisteren.
Ik hoop dat de smid gauw gewoon eens langskomt. Hoe ver je dan komt zie je dan wel. Ze is op een leeftijd dat ik denk dat het vast niet heel onbekend is. Kan je wel voetjes vragen en hoeven uitkrabben? Misschien heb ik daar overheen gelezen.
Heel veel succes en sws goed bezig! En qua kleur van Lucy.. gevoelsmatig denk ik stekelharig of toch op termijn schimmel.