Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:44

lies schreef:
Ik ben de enige geloof ik, maar ik zie er niet zoveel aan :D
Zag wel iets op eerste filmpje van een paar dagen terug, maar ben nog steeds niet 100% overtuigd hoor.

Ik twijfel ook, maar ik had wel het idee dat ze een reactie gaf op een beweging in haar buik.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:46

Op dat eerste buik filmpje herkende ik al wat mijn merrie ook deed met de buik toen ze drachtig was. Ik voelde nooit het veulen bewegen, maar dat trekken achter aan de buik, net voor de knie is toch (voor mij althans) een duidelijk teken dat het van binnen flink aan het rommelen is en typisch drachtige merrie gedrag.

Ik denk dus echt wel dat ze drachtig is, ook al voel je daar geen veulen “ploppen”.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 22:11

Veel mensen die niet meer twijfelen en ook nog een aantal die met mij mee blijven twijfelen... Ik ben heel benieuwd wie er uiteindelijk gelijk krijgen. Al is team veulen wel flink in de meerderheid! Als je alle dingen bij elkaar optelt is het meest logische antwoord wel drachtig maar ik vind haar niet zo dik als je bij een hoogdrachtige pony zou verwachten... Ze krijgt nu helemaal onbeperkt hooi aangeboden maar ze eet gewoon niet zo veel.

Ze is inderdaad ook onrustig door de storm Shirley. Dit is zeker geen weer voor een veulen nee, bar en boos...

Ja die uitstulping onderaan haar buik en die soort 'golfbeweging' van buik naar flank vind ik wel opvallend Art_Ificious!

Ze reageert inderdaad wel op de bewegingen in haar buik imaudy.

Ik appte net met een vriendin die deze bewegingen ook herkende van haar eigen merrie toen die drachtig was, leuk dat jij het ook herkent Daphara! Bij onze drachtige Tinker merrie waren de bewegingen veel duidelijker te zien, daar staken gewoon complete hoefjes uit :oo dat was echt niet te missen en ook geen twijfel over mogelijk. Maar dat hoeft dus niet zo te zijn.

Shalimar

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:29

Bij onze merrie destijds ook een beetje zo'n verhaal, tot we dachten, ze wordt wel een beetje dik. En toen ook wel dachten, het kan haast niet missen. Maar verder geen voorbode of niks, alleen dat we achteraf de avond ervoor dachten, hmmm stond die poenani nou altijd al zo. Het zag er anders uit ofzo maar ook niet heel duidelijk, niet dat ik nou precies wist hoe dat er eerder bij lag zeg maar. Maar de volgende ochtend lag er dus wel een bruin pluisje met bles in de stal naast. Weer wat geleerd... Krijg bij jouw Skyla net zo'n gevoel!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 23:09

Jeetje wat een verhaal Shalimar, gelukkig is alles goed gegaan! Wel een super leuke verrassing! Onze Tinker merrie gaf ook geen duidelijke voortekenen dat de bevalling aanstaande was dus daar waren we net te laat...
Ik hoop dat het ons wel lukt om erbij te zijn als Skyla wel een veulentje krijgt. Het schijnt bij die kleintjes nog best wel eens spannend te kunnen zijn met bevallen... Gelukkig staat ze aan huis en hebben we inmiddels 3 camera's op haar stuk gericht dus ze kan zich nergens verstoppen :D

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 00:27

Oh rete spannend dit topic. Kan je nagaan hoe het voor jou moet zijn……
Ik kom, soms wel een paar keer per dag, kijken of er al nieuws is.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 01:07

Elke keer als ik in de ochtend dit topic open denk ik, zal het?? *\%/* spannend!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 08:20

Als ik zie hoe mega rond die kleintjes soms worden, dan verwacht ik eigenlijk nog meer formaat skippybal?
Eind februari opgehaald, 5 weken samen gestaan. Kleine paardjes kunnen best wel de draagtijd wat verkorten, nu al een veulen zou dus kunnen, maar in het nieuwe jaar meer aannemelijk? Dan moet ze ook maar net hengstig geweest zijn aan het begin van die 5 weken.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 09:17

Wat lief dat jullie zo meeleven!
Het is inderdaad mega spannend! Hopelijk krijgen we een leuk veulentje en is alle spanning niet voor niks.

Ik vind haar ook echt nog niet rond genoeg Sanet, daarom twijfel ik ook nog steeds wel wat. Ze toont gewoon niet als een hoog drachtige pony. Ik verwacht in iedergeval nog niks op korte termijn of ze houdt ons enorm voor de gek. Het zou wel kunnen dat het in de laatste periode gepakt heeft en dat ze dus nog even moet.
We houden haar natuurlijk wel gewoon goed in de gaten want na alle verhalen hier weet ik dat voortekenen niet altijd alles zeggen :oo
Vannacht werd ik heel vaak wakker maar mevrouw stond er steeds gewoon rustig en tevreden bij. Valt wel op dat ze steeds meer afstand neemt van de kudde, de anderen zijn nog wel met haar bezig maar zij nauwelijks meer met hen. Ook met de storm zocht ze de kudde niet op maar trok gewoon haar eigen plan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 09:23

Sanet schreef:
Als ik zie hoe mega rond die kleintjes soms worden, dan verwacht ik eigenlijk nog meer formaat skippybal?
Eind februari opgehaald, 5 weken samen gestaan. Kleine paardjes kunnen best wel de draagtijd wat verkorten, nu al een veulen zou dus kunnen, maar in het nieuwe jaar meer aannemelijk? Dan moet ze ook maar net hengstig geweest zijn aan het begin van die 5 weken.

De meeste kleintjes zijn echte vreetzakken. Ik heb wel vaker drachtige shetlanders gezien die ook op het eind van de dracht niet megadik waren. Skyla heeft wel een afhangend buikje.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 10:13

Skyla is nooit een hele grote eter geweest... Ze heeft inderdaad wel een hang buikje imaudy maar ze is niet breed...

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:23

Ik gok nog steeds op drachtig. Vooral vanwege de bubbel op 2 seconde van het eerste filmpje.

Wat je nog kunt doen, is dat laatste filmpje met al die golfbewegingen eens vergelijken als ze ligt te slapen. Meestal slaapt het veulen dan ook. En als er dan niet van die bewegingen zijn, dan denk ik toch drachtig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:26

Swift schreef:
Skyla is nooit een hele grote eter geweest... Ze heeft inderdaad wel een hang buikje imaudy maar ze is niet breed...

Als het veulen eenmaal gedraaid is met de voorbeentjes richting de uitgang dan wordt een drachtig paard ook minder breed. De kont van het veulen zakt dan naar beneden en geeft die typische hangbuik.

Ik zeg nog steeds: drachtig :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:48

Ibbel,
Dat draaien is vaak 10 dagen voor de bevalling toch?

Volgens TS heeft skyla nog geen slappe banden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:19

Slappe banden toont niet ieder paard heel duidelijk. Een quarter op stal heeft gewoon geen kont meer zo duidelijk toont die, mijn Groningers zag je bijna niets aan, die hield bolle billen.

Een naderende bevalling zijn allemaal tekenen voor, maar niet ieder paard toont alle tekenen. Soms is het een optelsom van allemaal kleine veranderingen.

Heb je een foto van de vulva?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 12:58

Eerlijk gezegd denk ik, na het zien van alle filmpjes, dat ze niet drachtig is. Het laatste filmpje toont in mijn ogen gewoon een paard dat wat zwaarder staat adem te halen (buikademhaling).
Is er al getest op een wormenbesmetting? Daar kunnen ze ook een (flink) dikke buik van krijgen.
Ik begrijp dat er geen dierenarts écht gekeken heeft of ze zwanger is. Je zou kunnen overleggen om wat urine op te vangen en dat zelf op te sturen naar een dierenarts die het voor jou zou willen onderzoeken.?

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:17

Ik vond t laatste filmpje ook niet echt drachtig lijken, zo ademt mijn fjord ook als ze uit t land gelopen is en net op stal staat te eten, net wat zwaarder ademen door t door de modder baggeren en dan eten..sorry.
Vorig jaar heb ik met haar ook een hele tijd gedacht dat ze drachtig was, zelfs nog met oppas erbij geregeld voor als ik aan t werk was. Mijn moeder dus, die heeft hier toen heel veel geslapen en ik op de bank zodat ik de stal goed hoorde...niets hoor, haha. Terwijl ze wel gedekt was, daar was ik toen bij.

Uiteindelijk vind ik t nu niet erg dat we er geen veulie bij hebben, dan had ik nu helemaal geen droog stuk meer met al die modder!

Maar dr buik kon net zo bewegen en soms waren er spiertrekkingen te zien en zelfs de tietjes waren wat voller!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:20

Gewoon even scannen TS. Is zo klaar en zoveel stress hebben ze er niet van. En als ze zo ver in de dracht zijn is alleen naar binnen gaan vaak al genoeg om een veulen te voelen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:42

Kabayo schreef:
Gewoon even scannen TS. Is zo klaar en zoveel stress hebben ze er niet van. En als ze zo ver in de dracht zijn is alleen naar binnen gaan vaak al genoeg om een veulen te voelen

Ik vind wel dat je heel makkelijk denkt hoor. Deze merrie heeft zo te lezen zowel fysiek als emotioneel behoorlijke averij opgelopen met die dekkingen. Een merrie die dit soort dingen heeft meegemaakt kun je niet "alleen even naar binnen". Die slaan je lens als je dat probeert. Ook een shet.

En ja, ik snap dat je zo'n pony kunt fixeren, sederen enz. Gewoon het trauma nog wat groter maken. Maar zo schat ik de TS niet in.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 14:53

Ik lees in de begin post niet een mishandelde pony. Alleen een pony die veel gedekt is. En vind dat de Shetlander er netjes voor stond toen ze haar kreeg. Misschien denk ik te makkelijk, maar het is natuurlijk ook nog nooit geprobeerd om te scannen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:06

Geloof mij maar. Zelfs de liefste, zachtste pony hoeft veel minder rot mee te maken dan wat deze pony heeft doorstaan. Dekken totdat het fysiek kapot is, en daar wil jij "gewoon even in". Bij een pony die zich al afsluit als je de buik wil aanraken en die niet met andere ponies durft te kroelen.

Dat lijkt me nou echt een bijzonder onhandig plan. Stel dat er inderdaad een veulen in zit dan wil je bij voorbeeld de kans zo groot mogelijk maken dat ze je er bij laat en dat je kan helpen bij de bevalling indien nodig zonder dat ze daarna maanden of jaren bezig is met verwerken dat je aan de achterkant zit. Dit soort trauma kan echt heel lang in zo'n pony blijven zitten. Bij die van mij heb ik het niet voor/met haar kunnen oplossen, ook al vertrouwde ze mij voor de rest volledig. Het vertrouwen van de pony lijkt mij zeg maar wat belangrijker dan je eigen nieuwsgierigheid bevredigen.

Bij een "normale" pony zou ik er niet zo'n punt van maken. Maar bij deze pony zou ik echt niet gaan scannen en al helemaal niet inwendig. Ze is goed zoals ze is, drachtig of niet, en blijkbaar heeft ze even tijd en ruimte voor zichzelf nodig. Ook weer of ze drachtig is of niet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 22-12-23 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:11

Kabayo schreef:
Joh, die ene maand, wat levert scannen nu meer op dan alleen heel veel stress voor dat beestje?
Ze krijgt voldoende voer, heeft continu aandacht, is kribbig, dus kan toch al niet bij de kudde.

In mijn ogen; gewoon lekker afwachten. Dan is half bokt tenminste ook komende tijd van de straat en regelmatig blij gemaakt met weer een post erbij hier.

Was de hengst niet een heel stuk kleiner dan Skyla? Dan kan natuurlijk ook het veulen relatief klein zijn en daardoor niet super breed uit steken.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:11

Swift schreef:
Nou die rare Skyla en haar Silly Belly zorgen voor veel verwarring... Ik wordt steeds heen en weer geslingerd tussen wel of niet drachtig. Vandaag maakte ik dit filmpje, ze staat hier gewoon en is dus niet aan het eten/drinken:

[ Video ]

100 punten daar zit een veulen in hoor ;)

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:42

die blijft keurig tot midden/eind januari zitten :+ ,die tepeltjes zijn zero,nada niks.
Ze toont ook niet als een pony aan het eind van de dracht,qua model.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 19:53

Zo wat veel reacties ineens! Vrijdag is mijn drukste werkdag dus ik kijk nu pas weer maar ik zie dat Skyla en ik in Koper en Taucha hele goede woordvoerders hebben gevonden, dank jullie wel ik had het zelf niet beter kunnen zeggen!

Nog steeds verschillende meningen over wel of niet drachtig, ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijk blijkt te zijn! Skyla had geen inspanning geleverd op het moment van het filmpje maar het stormde wel dus dat was natuurlijk wel spannend. Het hangt er denk ik ook een beetje vanaf met welke bril je kijkt, ik ben het er wel mee eens dat het nog niet echt helemaal overtuigend bewijs is. Maar er reageren ook een aantal experts die wel een drachtige pony zien. We gaan het zien! En zoals Taucha al schreef bied het jullie in elk geval vermaak in de donkere dagen :D

De hengst was inderdaad een stuk kleiner dan Skyla inderdaad, een heel klein en fijntjes beestje. Maar de voortekenen zijn ook nog niet sluitend, dat zie ik zelf ook en dat maakt het extra spannend!