Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
snorkel1986 schreef:Ik heb ook mijn eerste jonge paard gekocht 2,5 jaar dus lees lekker mee ( al heb ik nog wel effe de tijd.. maar wat voeren jullie naast goed ruwvoer.. alleen 1x perdag een vitamine korrel of.... meer / anders ( vitamine korrel = metazoa fit right)
snorkel1986 schreef:Ik heb ook mijn eerste jonge paard gekocht 2,5 jaar dus lees lekker mee ( al heb ik nog wel effe de tijd.. maar wat voeren jullie naast goed ruwvoer.. alleen 1x perdag een vitamine korrel of.... meer / anders ( vitamine korrel = metazoa fit right)
jitskenienke schreef:Mijn jonkie krijgt voordroog en een balancer van metazoa (de fit right) en de eiwit brokjes van metazoa. Hij staat ook 24/7 buiten met een schuilstal en track.
Wandelen gaat redelijk, maar ik durf de weg niet meer op.. Iemand nog tips voor het verkeersmak maken? Wij hebben hier alleen maar een redelijk drukke weg, of een klein stukje 'pelgrims' pad. En de drukke weg ging de laatste keer echt fout.
DDDara schreef:Verder wandelen we ook wel is, maar als ik buiten ons eigen terrein wandel ben ik altijd zo bang om hem kwijt te raken. Hij is heel braaf maar soms komen er van de vreugdes bokken uit, nooit probeert hij zich los te rukken maar het is echt me grootste angst.....
Ik overweeg als hij straks het hoofdstel kent die om te doen met wandelen zodat ik gevoelsmatig net iets meer heb. Hoe doen jullie dat???
Bretsa schreef:DDDara schreef:Verder wandelen we ook wel is, maar als ik buiten ons eigen terrein wandel ben ik altijd zo bang om hem kwijt te raken. Hij is heel braaf maar soms komen er van de vreugdes bokken uit, nooit probeert hij zich los te rukken maar het is echt me grootste angst.....
Ik overweeg als hij straks het hoofdstel kent die om te doen met wandelen zodat ik gevoelsmatig net iets meer heb. Hoe doen jullie dat???
Ik had Onyx net twee weken en toen heeft hij zich een keer (gelukkig op eigen terrein) steigerend losgerukt, hij had toen een 'gewoon' halster om. Steigeren en lostrekken vond de draak een leuk trucje want hij probeerde het een andere keer nog een keer (ook op eigen terrein). Toen had ik wel ipv een 'normaal' halster, een touwhalster. Paar flinke rukken gegeven en luid en duidelijk NEE geroepen. Het is hem toen niet gelukt om zich los te rukken en sindsdien heeft hij het niet meer gedaan.
We zijn nu een paar maanden verder en het vertrouwen aan beide kanten is aanzienlijk gegroeid. Hij komt elke dag in de hand en ik doe veel grondwerk met hem. Maar ook 'leuke' dingen voor hem zoals hem meenemen om grasjes te eten/knuffelen/kroelen.
Het touwhalster vind ik ideaal, want deze is scherp als het scherp moet zijn. Nu ga ik bijna dagelijks een half uurtje lekker met hem wandelen buiten, hij vindt het leuk en doet het super. Ik heb dit opgebouwd met eerst 10 minuutjes (oprijlaan op en af) en zo steeds een stukje verder. Niet alleen voor hem maar ook voor mijn eigen gemoedsrust.
Ik ben wel pas begonnen met naar buiten gaan, toen ik er een 'ho' 'achter' en 'hoofd naar beneden' knop op had zitten. Hij kan soms spanning opbouwen en het werkt bij hem om dan aan hem te vragen zijn hoofd te laten zakken, of hem af te leiden door bijv. een paar passen achterwaarts te vragen. Dan is het daarna meestal ook weer goed. Als ik merk dat hij snel veel spanning opbouwt, dan ga ik ook niet ver', maar focus ik mij meer op het stukje ontspanning terugbrengen en als dat gelukt is weer richting huis te gaan.
Sommige mensen zeggen dat je met een jong paard beter niet naar buiten kan gaan. Ik denk dat je gewoon moet kijken naar je eigen paard en je eigen gevoel. Als het nog niet goed voelt zou ik het niet doen.