Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:27

Ik longeer mijn volwassen pony's graag, wel meestal aan de dubbele longe dus lekker dressuren.
Jonkies ook, maar heel kort en simpel. Braaf paar rondjes lopen en dan weer klaar.

Sheeca staat vanacht voor het eerst binnen. Alles loopt hier normaal 24/7 buiten, bij de stal met uitloop. Jonkies staan in de tijdelijke paddock omdat een extra pony niet helemaal het plan was. Maar ze stonden zo op de wind en regen dat het mij te gek werd. Dus haar vriendinnetje weer in de groep waar ze altijd in gestaan heeft en Sheeca in de box.
Dus naast de andere pony's wat nieuw is, en met een automatische waterbak met lepel die ze ook niet kent. Dus geen werk met dit weer, maar wel nieuwe indrukken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 20:59

snorkel1986 schreef:
Ik heb ook mijn eerste jonge paard gekocht 2,5 jaar dus lees lekker mee ( al heb ik nog wel effe de tijd.. maar wat voeren jullie naast goed ruwvoer.. alleen 1x perdag een vitamine korrel of.... meer / anders ( vitamine korrel = metazoa fit right)

Mijne voer ik naast hooi alleen 1 schep draversbrok. Dit krijgen mijn andere 2 paarden ook. Is wel zo handig anders heb ik hier x aantal voertonnen staan :+

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 21:44

Hier net weer langsgeweest. Even gekoeld en gewandeld in de binnenbak en hij deed dat super ondanks de wind en regen.
Afbeelding

Libera

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 04:56

Ik heb er meestal geen longeerlijn aan, maar doe grondwerk in de longeer cirkel en dan laat ik haar ook wel eens een paar rondjes draven/galopperen. Vind ze alleen maar leuk <3

Kwa voer krijgen ze hier graszaad hooi, alfalfa, bietenpulp, muesli, vitamine brok, timothy brok en een supplement voor de vacht met ricebran. Niet echt voer wat je in NL kunt krijgen :')

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:41

Mijn Reus is deze zomer wat dikker geworden (staat nog steeds 24/7 in de wei) dus krijgt alleen een handje pavo vital en een handje vitalbix breed and grow.

Ik doe grondwerk in de bak (soms in het longeerrondje) maar daarbij werk je toch wel veel op de cirkel dus ik probeer daar bewust heel snel mee klaar te zijn, maar toch pak ik het graag mee.
Verder wandelen we ook wel is, maar als ik buiten ons eigen terrein wandel ben ik altijd zo bang om hem kwijt te raken. Hij is heel braaf maar soms komen er van de vreugdes bokken uit, nooit probeert hij zich los te rukken maar het is echt me grootste angst.....
Ik overweeg als hij straks het hoofdstel kent die om te doen met wandelen zodat ik gevoelsmatig net iets meer heb. Hoe doen jullie dat???

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 08:56

Mijn jonkies krijgen onbekend hooi, lucerne brok en Equilin Balancer. Had het liefst de grow nog voor ze, maar die gaat er echt niet in.
Mijn shetten hebben nooit echt krachtvoer gehad, mijn New Forest gaat mee in dat regime. Lucerne brok is wel voor wat extra aanvulling, mooi eiwitten voor groei en ontwikkeling, maar weinig suiker en zetmeel.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:14

Hier goed ruwvoer en basisbrok van stal. Zelf voer ik soms wat sportbrok met pavo vital en lijnzaadolie bij. Maar hier krijgen de paarden echt niks bijzonders, het beste is gewoon goed ruwvoer als basis.

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:17

Hier krijgt ze ook genoeg ruwvoer, een brok met wat meer eiwitten en Equilin grow door een beetje slobber anders eet ze het niet.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 09:58

Ik voer Vitalbix; voorheen kreeg de jongste breed & grow, nu Balance+ muesli (is een uitgebreide balancer) aangevuld met Nutrimash omdat hij snel invalt. En zo veel mogelijk droog hooi (dat is beetje puzzelen soms omdat zijn vriendje op dieet is en ze alleen zonder schuilmogelijkheid apart kunnen staan).

Wat de vraag van de stapmolen betreft, dat zou niet mijn keuze zijn. Ze staan hier 24/7 buiten dus hij zorgt wel voor zijn eigen beweging. Nu werkt hij ongeveer eens per week aan de lange lijnen en eens per week aan de longe. In de zomer gingen we bijna elke week wel buiten wandelen maar daar zijn we met het stormachtige weer wat voorzichtiger mee, vriendlief is dan niet echt daadkrachtig genoeg om een jong paard bij zich te houden en ik kan niet alleen met Sire het erf af, dan breekt de ander de tent af.

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:07

snorkel1986 schreef:
Ik heb ook mijn eerste jonge paard gekocht 2,5 jaar dus lees lekker mee ( al heb ik nog wel effe de tijd.. maar wat voeren jullie naast goed ruwvoer.. alleen 1x perdag een vitamine korrel of.... meer / anders ( vitamine korrel = metazoa fit right)

Die van mij is ook 2,5 (24/7 buiten in groep met onbeperkt ruwvoer) en die voerde ik Pavo vital erbij. Merkte dat hij dat niet echt bijzonder vond en liet staan. Wil wel wat extra's geven omdat zijn weerstand echt oliebol is.
Nu overgestapt naar Vitalbix breed&grow (voor oa jonge paarden tm 3jaar). Dit vindt hij heel lekker, emmer is helemaal schoongelikt. Het is laag in zetmeel en in suikers en er zitten veel vezels in.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:23

Hier normaliter ruwvoer en eventueel als extra wat pulp. Maar in dit geval van komend jaar zijn het 2 hengsten die naar de keuring moeten dus die krijgen sowieso pulp bij +cavalor silhouette en eventueel nog extra eiwitten in de vorm van poeder. Beetje bulken := :))

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:30

Dexter krijgt graanvrije Vitalbix met timothee, grasbrok van Hartog en kruiden uit de (maandelijks) toegestuurde snackbox. Ook krijgt hij takken van de schietwilgen en hazelaars.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door JJ4 op 03-11-23 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:31

Die van mij krijgt vitalbix daily complete timothee en vitalbix fiber mix.

Dddara, ik vind wandelen met een halster ook best spannend ivm risico op los trekken wat met alleen een halster om zo gebeurd is
Ik gebruik hiervoor een kaptoom, klik de lijn vast aan de middelste ring, op de neus.
Dan heb je veel meer te vertellen, heb t 1x gehad dat ze in t bos erg druk werd want we liepen langs een wei paarden waarvan er eentje enorm hoog in de energie zat en onrustig was, ze is 3x weg geschoten, maar kon dr gelukkig goed bij me houden door de kaptoom
Hoofdstel doe ik bewust niet om de rede dat ik op zulke momenten niet in de mond wil zitten

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:42

Mijn jonkie krijgt voordroog en een balancer van metazoa (de fit right) en de eiwit brokjes van metazoa. Hij staat ook 24/7 buiten met een schuilstal en track.

Wandelen gaat redelijk, maar ik durf de weg niet meer op.. Iemand nog tips voor het verkeersmak maken? Wij hebben hier alleen maar een redelijk drukke weg, of een klein stukje 'pelgrims' pad. En de drukke weg ging de laatste keer echt fout.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:46

jitskenienke schreef:
Mijn jonkie krijgt voordroog en een balancer van metazoa (de fit right) en de eiwit brokjes van metazoa. Hij staat ook 24/7 buiten met een schuilstal en track.

Wandelen gaat redelijk, maar ik durf de weg niet meer op.. Iemand nog tips voor het verkeersmak maken? Wij hebben hier alleen maar een redelijk drukke weg, of een klein stukje 'pelgrims' pad. En de drukke weg ging de laatste keer echt fout.

Heftig! Kun je op het eigen erf/parkeerplaats niet oefenen? Iemand in een auto zetten die voldoende afstand kan houden om gecontroleerd op te bouwen?

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:47

Wat een leuk topic! Ik schuif graag aan, ben al rustig aan begonnen met grondwerk en het 'in parkeren' vanaf de omheining om even op de rug te gaan zitten van onze 3,5 jarige arabische hengst Nuraij

Afbeelding
Zadeltje kent hij inmiddels ook..

Afbeelding
Hij vind het allemaal helemaal prima, is niet snel onder de indruk van alles <3

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 10:52

DDDara schreef:
Verder wandelen we ook wel is, maar als ik buiten ons eigen terrein wandel ben ik altijd zo bang om hem kwijt te raken. Hij is heel braaf maar soms komen er van de vreugdes bokken uit, nooit probeert hij zich los te rukken maar het is echt me grootste angst.....
Ik overweeg als hij straks het hoofdstel kent die om te doen met wandelen zodat ik gevoelsmatig net iets meer heb. Hoe doen jullie dat???

Ik had Onyx net twee weken en toen heeft hij zich een keer (gelukkig op eigen terrein) steigerend losgerukt, hij had toen een 'gewoon' halster om. Steigeren en lostrekken vond de draak een leuk trucje want hij probeerde het een andere keer nog een keer (ook op eigen terrein). Toen had ik wel ipv een 'normaal' halster, een touwhalster. Paar flinke rukken gegeven en luid en duidelijk NEE geroepen. Het is hem toen niet gelukt om zich los te rukken en sindsdien heeft hij het niet meer gedaan.

We zijn nu een paar maanden verder en het vertrouwen aan beide kanten is aanzienlijk gegroeid. Hij komt elke dag in de hand en ik doe veel grondwerk met hem. Maar ook 'leuke' dingen voor hem zoals hem meenemen om grasjes te eten/knuffelen/kroelen.

Het touwhalster vind ik ideaal, want deze is scherp als het scherp moet zijn. Nu ga ik bijna dagelijks een half uurtje lekker met hem wandelen buiten, hij vindt het leuk en doet het super. Ik heb dit opgebouwd met eerst 10 minuutjes (oprijlaan op en af) en zo steeds een stukje verder. Niet alleen voor hem maar ook voor mijn eigen gemoedsrust :P.
Ik ben wel pas begonnen met naar buiten gaan, toen ik er een 'ho' 'achter' en 'hoofd naar beneden' knop op had zitten. Hij kan soms spanning opbouwen en het werkt bij hem om dan aan hem te vragen zijn hoofd te laten zakken, of hem af te leiden door bijv. een paar passen achterwaarts te vragen. Dan is het daarna meestal ook weer goed. Als ik merk dat hij snel veel spanning opbouwt, dan ga ik ook niet ver', maar focus ik mij meer op het stukje ontspanning terugbrengen en als dat gelukt is weer richting huis te gaan.

Sommige mensen zeggen dat je met een jong paard beter niet naar buiten kan gaan. Ik denk dat je gewoon moet kijken naar je eigen paard en je eigen gevoel. Als het nog niet goed voelt zou ik het niet doen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:22

Bretsa schreef:
DDDara schreef:

Ik had Onyx net twee weken en toen heeft hij zich een keer (gelukkig op eigen terrein) steigerend losgerukt, hij had toen een 'gewoon' halster om. Steigeren en lostrekken vond de draak een leuk trucje want hij probeerde het een andere keer nog een keer (ook op eigen terrein). Toen had ik wel ipv een 'normaal' halster, een touwhalster. Paar flinke rukken gegeven en luid en duidelijk NEE geroepen. Het is hem toen niet gelukt om zich los te rukken en sindsdien heeft hij het niet meer gedaan.

We zijn nu een paar maanden verder en het vertrouwen aan beide kanten is aanzienlijk gegroeid. Hij komt elke dag in de hand en ik doe veel grondwerk met hem. Maar ook 'leuke' dingen voor hem zoals hem meenemen om grasjes te eten/knuffelen/kroelen.

Het touwhalster vind ik ideaal, want deze is scherp als het scherp moet zijn. Nu ga ik bijna dagelijks een half uurtje lekker met hem wandelen buiten, hij vindt het leuk en doet het super. Ik heb dit opgebouwd met eerst 10 minuutjes (oprijlaan op en af) en zo steeds een stukje verder. Niet alleen voor hem maar ook voor mijn eigen gemoedsrust :P.
Ik ben wel pas begonnen met naar buiten gaan, toen ik er een 'ho' 'achter' en 'hoofd naar beneden' knop op had zitten. Hij kan soms spanning opbouwen en het werkt bij hem om dan aan hem te vragen zijn hoofd te laten zakken, of hem af te leiden door bijv. een paar passen achterwaarts te vragen. Dan is het daarna meestal ook weer goed. Als ik merk dat hij snel veel spanning opbouwt, dan ga ik ook niet ver', maar focus ik mij meer op het stukje ontspanning terugbrengen en als dat gelukt is weer richting huis te gaan.

Sommige mensen zeggen dat je met een jong paard beter niet naar buiten kan gaan. Ik denk dat je gewoon moet kijken naar je eigen paard en je eigen gevoel. Als het nog niet goed voelt zou ik het niet doen.

Ik doe het nagenoeg hetzelfde met wandelen.
Vind het voor Phoenix belangrijk dat ze leert ook van de kudde weg te gaan in alle rust. En ik denk dat het psychisch ook goed is voor een paard om buiten de eigen bekende omgeving te zijn, en juist dat meer eigen te maken. Letterlijk en figuurlijk de wereld vergroten.
Merk aan haar ook dat ze het ondanks lichte spanning voor het onbekende, superleuk vind om te doen en heel nieuwsgierig is!
De andere paarden misten haar meer dan zij hen, vooralsnog. Mijn mini stond te gillen naar haar en zij maalde er niet om :+
Maar inderdaad is het wel van belang om er een HO op te hebben en veiligheid/ gecontroleerdheid te kunnen bieden.
Daar haal je succes uit.

Hier krijgen ze onbeperkt ruwvoer/ gras en per paard wat ze nodig hebben.
Ik ben persoonlijk geen fan van de hype overdreven gedetailleerd voeren.
In Phoenix haar geval is ze schraal door het veulen en krijgt ze daarom dagelijks een halve schep muesli met een hand vitaminebrok (gebruik ik als beloning tijdens training) en een kwart SP, alles van Subli, met een scheut lijnzaadolie.
En als ik wortels heb, ook wortels.
Als ze eenmaal mooi op gewicht en in de spieren zit, zal ik dat weer aanpassen.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 11:28

Hier ga ik buiten niet wandelen met mijn jonge paard op de stal waar ik sta. De weg is rustig maar mensen rijden erg hard en de weg is smal. Zelfs met mijn verkeersmakke paard ging het mis. Ik hoorde een auto aankomen maar omdat deze zo hard aan kwam rijden bleef ik wat langer op het midden rijden zodat ze zou afremmen. Nou... had ik dat maar niet gedaan :+
Ze kwam toeterend inhalen :roll: met mijn makke paard kan ik dat wel handelen maar dat wil ik niet met mijn jonge paarden.

Ik neem ze mee in de trailer en ga vaak terug naar mijn ouders en daar rijden in het bos en dorp. Daar hebben ze meer respect en kunnen ze zo wennen aan fietsers, auto's etc..
Vaak gaat iemand op de fiets mee die dan meer op het midden van de weg fiets als bescherming.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:03

Vanmorgen van het zonnetje (en de aanwezigheid van vriendlief) gebruik gemaakt om Sire te trainen. Sturen, stappen en stoppen aan de lange lijnen gaat de laatste tijd heel soepel, dat is hij echt gaan snappen. En tuig, singel, zadel etc om zijn lijf vindt hij ook nooit een probleem.

Dus tijd voor een volgend stapje. We hadden al eens eerder met strengen en zweng erachter geoefend en dat was hij nog niet vergeten, want dat was eigenlijk gelijk oké. Dus voor het eerst maar eens wat gewicht erachter gehangen zodat hij voor het eerst echt mocht gaan trekken. Even onwennig, want het is best raar als je net geleerd hebt dat je op druk op je neus moet stoppen, en je nu bij druk op je borst ineens moet doorduwen, maar hij was echt super super braaf. Een rondje liep ik naast zijn hoofd mee terwijl vriendlief de sleep in de gaten hield, maar al snel kon ik wat meer afstand houden. Zo trots op de puppy <3 *\o/*

Afbeelding

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:05

Gisteren de afspraak gemaakt met mijn goeie vriendin Carolina (van Horseconversations) dat we Dexter zadelmak gaan maken. Hij lijkt er aan toe te zijn om zijn wereld wat vergroten. Ze komt 1 x per week en na haar sessie krijg ik ‘huiswerk’ mee voor de rest van de week.

Ik ben echt super enthousiast om een beginnetje te maken. In mei wordt Dexter 4 en ons streven is om hem eind zomer zadelmak te hebben en als hij 5 is, door te laten rijden door mijn instructrice. We nemen er dus ruim te tijd voor, temeer omdat hij nog erg jeugdig in zijn bolletje is. Afgezien van wat grondwerk is hij nog helemaal groen en nog compleet onbevangen.

De eerste stappen zijn al gezet en hij vindt tot nu toe alles interessant. Vooral het laatste speelkwartiertje is geweldig om te zien, 1 en al joligheid. :D

Aan het werk
Afbeelding

Speelkwartier!! :D
Afbeelding

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 17:59

Ik lees nog mee, nu even een ego post. Want Pharon is thuis!!! :D vandaag voor het eerst echt bij hem geweest, lekker kunnen knuffelen en hij ook aan mij. Morgenavond voor het eerst met borstels aan de slag.

Aan zijn foto poses wordt nog gewerkt :')

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 20:01

Heerlijk Zertab, ben benieuwd wat hij van de borstels vindt!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 21:05

Ik ook. Maar vooral wat hij van de halster wissel gaat vinden. Ik heb een nieuwe voor hem gekocht, ook een maatje groter dan wat hij nu draagt. :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:23

StalMelyn hier is het helaas ook niet mogelijk om buiten te wandelen. Ja de oprit zou nog kunnen, maar ik heb vorige zomer mijn schouder uit de kom gehad dus geen goed idee als daar straks heel lomp een paard aan trekt… gelukkig ook genoeg te doen hier thuis!

IngeK, wat braaf van Sire! Ga he hen eerst voor de kar beleren?

JJ4 wat een mooi kleurtje heeft ie. Ik doe eigenlijk ook maar 1x in de week iets met Raven, buiten de dagelijkse dingen.

Fijn Zertab! Zo leuk om er eindelijk mee aan de slag te kunnen, ze leren vooral in het begin zo gruwelijk snel <3

Vandaag eindelijk een droge dag, dus weer even met Raven bezig geweest! Ze doet het echt zo braaf. Had er een zadeltje op gelegd om lekker te wennen en we hebben een beetje geprutst met wijken voor druk en inparkeren bij het blok, dat gaat zelfs los al heel goed! Ik ga er op staan en doe mijn hand omhoog wn ze komt gelijk aanlopen en parkeerd zichzelf netjes naast mij <3