Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Eef_Bam schreef:Heel eerlijk, ik vind in het verhaal het paard veel te veel vermenselijkt. Paarden hebben geen gevoelens en gedachten zoals mensen.
Citaat:Het zijn gewoontedieren die leven in het hier en nu.
Citaat:Natuurlijk hebben ervaringen uit het verleden wel invloed op hoe ze later reageren, maar dat is instinct en geen bewuste keuze
Citaat:vanuit opgekropte emoties of spanning die wij mensen kennen. Je paard voelt zich buiten op dat moment niet veilig bij jou en rent daarom weg, niet omdat hij 3 jaar geleden niet op de wei mocht staan.
Citaat:Dat je paard niet graag bij je komt kan ook gewoon zijn omdat hij voelt dat je niet de stabiele leider bent, zeker als je emotioneel bent.
Citaat:In het verhaal lees ik ook nog niet echt een oplossing voor dit probleem, alleen maar verklaring.
Riel schreef:Nouja, ik lees vooral "paard is gewend om op hard werk met weinig vrijgeid te leven, en puur te hoeven doen wat men vraagt en verder de box in. Krijgt nu vrijheid en kent dat niet, en gaat dus raar gedrag vertonen". Dat klinkt mij nog niet heel zweverig aan zich. Paarden die in niet-normale omstandigheden leven leren idd niet de normale paardendingen. Kijk maar naar solitair gehouden paarden die niet weten hoe sociaal te doen. En daarnaast dat een niet zo zekere TS daarbij niet helpt, omdat dit paard juist die stabiele leider met zekerheid nodig heeft. Het wordt alleen wat zweverig gebracht. Vandaar dat ik zeg dat ik hem nog niet zo heel onlogisch vind klinken. Het wordt alleen wat zweverig gebracht.Eef_Bam, je hebt een heel belangrijk punt. Ergens wel grappig... De mensen die vinden dat je paarden niet mag vermenselijken vinden dit wel een mooi verhaaltje (omdat het in hun visie past: paard houden en kansen geven). Jij verwoordt nog beter waarom het verstandig is om dit paard te verkopen.
Citaat:Enkel dat laatste stukje, dat paard zich afsluit en mentaal het moet verwerken, is beetje iets. Maar zelfs TS zegt dat ze niet weet wat ze daarvan vind.
Janneke2 schreef:Nouja, dat stukje las voor mij alsof dat dier in rouw is en soms aan het verleden verdrietig terug denkt "och dat was zo stom", en hij het nu een plekje moet leren geven. Dat klinkt mij iets te zweverig/vermenselijkend en niet helemaal precies hoe het werkt. Maar misschien ligt dat ook gewoon aan hoe ik het lees, en was het niet op die manier bedoeld.Citaat:Enkel dat laatste stukje, dat paard zich afsluit en mentaal het moet verwerken, is beetje iets. Maar zelfs TS zegt dat ze niet weet wat ze daarvan vind.
... ik vind dit niet 'zweverig' klinken, in de wereld van de dierenproeven rondom emoties weten we dit al een jaar of twintig, dertig.
Beleid van de paardensector rondom paardenwelzijn, anyone?
Eef_Bam schreef:Heel eerlijk, ik vind in het verhaal het paard veel te veel vermenselijkt. Paarden hebben geen gevoelens en gedachten zoals mensen. Het zijn gewoontedieren die leven in het hier en nu. Natuurlijk hebben ervaringen uit het verleden wel invloed op hoe ze later reageren, maar dat is instinct en geen bewuste keuze vanuit opgekropte emoties of spanning die wij mensen kennen.
Janneke2 schreef:Eef_Bam schreef:
vanuit opgekropte emoties of spanning die wij mensen kennen. Je paard voelt zich buiten op dat moment niet veilig bij jou en rent daarom weg, niet omdat hij 3 jaar geleden niet op de wei mocht staan.
... als je dit over een mens zegt, wis het ook een grove simplificatie.
'Oh, je voelt je nu niet goed omdat je drie jaar geleden niet X mocht doen'.
Zo werken emoties niet.
Noch bij ons, noch bij dieren.
Elisa2 schreef:Dat is niet waar Devitootje, paarden kunnen wel degelijk dominant worden naar mensen toe als dit geen duidelijke leiders zijn en ook dat is heel normaal paardengedrag.
als je geen leiderschap toont gaan zij het proberen over te nemen. Heel normaal paarden gedrag.
Lughnassadh schreef:Eef_Bam, hoe weet jij dat? Want dat vind ik ergens de arrogantie van mensen. We kunnen het niet aantonen dus doen ze het niet. Ik ga er vanuit dat ik het niet weet. Ik weet niet wat, hoe en of mijn paard denkt. En ik ben er van overtuigd dat paarden (dieren sowieso) veel meer weten, voelen en misschien wel denken dan dat wij denken.
En in een keurslijf moeten lopen niet inherent vervelend vinden? Ik ben er verdomd zeker van dat de mijne daar echt iets van vindt. Want duidelijkheid bieden hoeft helemaal geen keurslijf te betekenen.
. Daardoor doen ze alles op instinct en gevoel, meer nog dan mensen. Dat gevoel kan je emotie noemen, maar wel hele basale emotie.Avalanche schreef:Denk je dat dat de bedoeling is ook? Want daar ben ik niet zo van overtuigd. Ik denk niet dat een paard dominant wil zijn over een mens. Ik denk meer dat het zo gaat van: jij weet niet wat je doet, dus moet ik het doen. Maar ik geloof niet dat ze daar heel gelukkig van worden, ik denk dat ze het alleen maar doen omdat ze niet anders kunnen
Eef_Bam schreef:Lughnassadh schreef:Eef_Bam, hoe weet jij dat? Want dat vind ik ergens de arrogantie van mensen. We kunnen het niet aantonen dus doen ze het niet. Ik ga er vanuit dat ik het niet weet. Ik weet niet wat, hoe en of mijn paard denkt. En ik ben er van overtuigd dat paarden (dieren sowieso) veel meer weten, voelen en misschien wel denken dan dat wij denken.
En in een keurslijf moeten lopen niet inherent vervelend vinden? Ik ben er verdomd zeker van dat de mijne daar echt iets van vindt. Want duidelijkheid bieden hoeft helemaal geen keurslijf te betekenen.
Ik heb mijn mening gebaseerd op wetenschappelijke studies op het gebied van neurowetenschap.
Omdat paarden een veel kleinere hersencapaciteit hebben, met name de frontale delen die vele malen minder ontwikkeld zijn (en die betrokken zijn bij dingen als plannen en abstract denken). Daarom geloof ik niet in paarden die stout zijn omdat ze ergens geen zin in hebben of lui zijn. Zover denken ze niet vooruit. Korte samenvatting: https://www.horses.nl/algemeen/een-kijkje-in-het-paardenbrein/#:~:text=Als%20je%20het%20brein%20van,een%20paard%20ongeveer%20650%20gram.&text=Nog%20belangrijker%20is%20het%20verschil,bij%20een%20mens%201%3A50.. Als ze echt intelligent waren zouden de zich ook niet laten koeieneren door wezens van amper 60 kg. Daardoor doen ze alles op instinct en gevoel, meer nog dan mensen. Dat gevoel kan je emotie noemen, maar wel hele basale emotie.
Je kan ook consequent zijn zonder in een keurslijf te dwingen, maar de meeste paarden die in een keurslijf worden gepropt worden wel heel duidelijk en consequent behandeld. Niet elk paard zal dat accepteren, maar best veel doen dat wel. Wat niet wil zeggen dat ik daar een voorstander van ben overigens.