Paard wel of niet verkopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 21:29

Klinkt als een nuttige sessie, TS.
Ik ben heel benieuwd hoe het verder gaat.

Kan me voorstellen dat het voor jou ook super rot is om 'afgewezen' te worden door je paard, terwijl je er alles aan doet om het voor hem goed te doen.

cijsalover

Re: Paard wel of niet verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:05

Wat fijn voor je TS, ook ik ben benieuwd naar het vervolg. Bij wie heb je die sessie gedaan als ik vragen mag?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:36

Goed dat je iemand mee hebt laten kijken TS.
Ik vind het dapper als je door zet maar even dapper als je toch zou verkopen. Je hebt er in ieder geval alles aan gedaan!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:45

Ik heb even nagedacht over dit topic. Ergens heb ik het gevoel dat het voor TS beter is dat ze kiest voor een zelfzeker paard die haar de troost/steun kan bieden die ze nodig heeft. Uiteraard kan ze proberen om deze weg te bewandelen maar ergens heb ik het gevoel / ben ik bang dat de TS dit vooral doet omdat ze het gevoel heeft dat ze dit verplicht is om te doen.

TS, voel aan wat voor jou het beste is. Ik wens je heel veel wijsheid en kracht toe om de juiste beslissing te nemen. Denk vooral aan je veiligheid en zorg er ook voor dat de oefeningen die je doet met je paard ook voor jou ontspannend, aangenaam en veilig zijn. Het is je hobby, je mag relaxen, ontspannen en genieten.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 08:57

Heel eerlijk, ik vind in het verhaal het paard veel te veel vermenselijkt. Paarden hebben geen gevoelens en gedachten zoals mensen. Het zijn gewoontedieren die leven in het hier en nu. Natuurlijk hebben ervaringen uit het verleden wel invloed op hoe ze later reageren, maar dat is instinct en geen bewuste keuze vanuit opgekropte emoties of spanning die wij mensen kennen. Je paard voelt zich buiten op dat moment niet veilig bij jou en rent daarom weg, niet omdat hij 3 jaar geleden niet op de wei mocht staan.

Dat je paard niet graag bij je komt kan ook gewoon zijn omdat hij voelt dat je niet de stabiele leider bent, zeker als je emotioneel bent. In het verhaal lees ik ook nog niet echt een oplossing voor dit probleem, alleen maar verklaring. Hoe zou je je paard emotioneel moeten leren "loslaten" ?

Als je het wil proberen moet je het gewoon doen als dat goed voelt. Maar alsnog kiezen voor verkopen is echt geen schande.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:06

Eef_Bam, je hebt een heel belangrijk punt. Ergens wel grappig... De mensen die vinden dat je paarden niet mag vermenselijken vinden dit wel een mooi verhaaltje (omdat het in hun visie past: paard houden en kansen geven). Jij verwoordt nog beter waarom het verstandig is om dit paard te verkopen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:17

Dan maar ook gelijk een paarden psychiater inschakelen.? In dit geval is er gewoon sprake van een mismatch. Door welke oorzaak dan ook trekt het paard een eigen belang, als deze het er niet mee eens is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:22

Joh, laat TS dat gewoon lekker zelf uitzoeken!?

Het is moeilijk goede adviezen te geven op basis van summiere info uit een paar getypte woorden. Die ook nog eens gekleurd zijn door de ogen van de schrijver. Ik zou niet zo snel zulke harde adviezen durven te geven.
Ze heeft nu toch een 2e paar ogen in de praktijk toegevoegd en daar zelf een goed gevoel bij. Dat is dan toch prima.

Misschien is het 'probleem' makkelijk op te lossen door net even sneller wat voortekenen te herkennen en in te grijpen. Misschien niet en is verkopen beter. Onmogelijk te beoordelen vanaf hier.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:29

Eef_Bam schreef:
Heel eerlijk, ik vind in het verhaal het paard veel te veel vermenselijkt. Paarden hebben geen gevoelens en gedachten zoals mensen.

Qua gedachten klopt het als een bus.

Qua emoties niet.
Citaat:
Het zijn gewoontedieren die leven in het hier en nu.

Dat zijn mensen ook.
Als mens kunnen we hard piekeren, dat zal een paard niet doen.

Citaat:
Natuurlijk hebben ervaringen uit het verleden wel invloed op hoe ze later reageren, maar dat is instinct en geen bewuste keuze

Sorry, emoties zijn noch rationele keuzes, noch instinct.
... de tweedeling 'paarden denken niet, dus spelen alleen het hier en nu plus instinct een rol'
klopt niet.

Citaat:
vanuit opgekropte emoties of spanning die wij mensen kennen. Je paard voelt zich buiten op dat moment niet veilig bij jou en rent daarom weg, niet omdat hij 3 jaar geleden niet op de wei mocht staan.

... als je dit over een mens zegt, wis het ook een grove simplificatie.
'Oh, je voelt je nu niet goed omdat je drie jaar geleden niet X mocht doen'.
Zo werken emoties niet.
Noch bij ons, noch bij dieren.
Citaat:
Dat je paard niet graag bij je komt kan ook gewoon zijn omdat hij voelt dat je niet de stabiele leider bent, zeker als je emotioneel bent.

Eh... dat kwam toch ter sprake...?
Citaat:
In het verhaal lees ik ook nog niet echt een oplossing voor dit probleem, alleen maar verklaring.

Nee.
Ik las dat TS een serie oefeningen heeft gekregen.
Dat die niet op bokt staan vind ik niet erg,
maar dat ze er zijn staat wel op bokt.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:38

Riel schreef:
Eef_Bam, je hebt een heel belangrijk punt. Ergens wel grappig... De mensen die vinden dat je paarden niet mag vermenselijken vinden dit wel een mooi verhaaltje (omdat het in hun visie past: paard houden en kansen geven). Jij verwoordt nog beter waarom het verstandig is om dit paard te verkopen.
Nouja, ik lees vooral "paard is gewend om op hard werk met weinig vrijgeid te leven, en puur te hoeven doen wat men vraagt en verder de box in. Krijgt nu vrijheid en kent dat niet, en gaat dus raar gedrag vertonen". Dat klinkt mij nog niet heel zweverig aan zich. Paarden die in niet-normale omstandigheden leven leren idd niet de normale paardendingen. Kijk maar naar solitair gehouden paarden die niet weten hoe sociaal te doen. En daarnaast dat een niet zo zekere TS daarbij niet helpt, omdat dit paard juist die stabiele leider met zekerheid nodig heeft. Het wordt alleen wat zweverig gebracht. Vandaar dat ik zeg dat ik hem nog niet zo heel onlogisch vind klinken. Het wordt alleen wat zweverig gebracht.

Enkel dat laatste stukje, dat paard zich afsluit en mentaal het moet verwerken, is beetje iets. Maar zelfs TS zegt dat ze niet weet wat ze daarvan vind.

Ik denk ook om eerlijk te zijn dat TS en dit paard ook niet per se de match zijn, en dat verkopen wellicht beter is. Maar ik denk wel dat als TS er echt voor wil gaan ze het wel kan laten werken. En als deze sessies haar helpen met inzien hoe of wat en ze daarmee dat kan berijken, mooi toch? Ook dan zal het wellicht geen gouden duo worden, maar dat is ook niet altijd nodig afhankelijk van TS z'n doelen.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 18-08-23 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:47

... ik zal even iets van mijn achtergrond vertellen.
Als bioloog las ik op een bepaald punt in mijn werkend leven series 'dieren'onderzoeken rond PTSS en depressie.

Die onderzoeken hielden regelrechte dierenmishandeling in. |(
(Het doel was meer snappen over mensen, het middel was muizen treiteren.)

Treiter je muizen op manier 1 worden ze depressief,
treiter je ze op manier 2 dan wordt het PTSS.

Alle zoogdieren hebben dezelfde hersenstructuren als het gaat om instinct en emoties.

Citaat:
Enkel dat laatste stukje, dat paard zich afsluit en mentaal het moet verwerken, is beetje iets. Maar zelfs TS zegt dat ze niet weet wat ze daarvan vind.

... ik vind dit niet 'zweverig' klinken, in de wereld van de dierenproeven rondom emoties weten we dit al een jaar of twintig, dertig.

Beleid van de paardensector rondom paardenwelzijn, anyone?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-08-23 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

ChantalAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:49

Ik ben heel benieuwd naar wat voor oefeningen je gekregen hebt TS?
En je verhaal klinkt heel logisch.
Zoals ik al eerder zei het kan 2 kanten op gaan. En je hebt iig echt je best gedaan.
Maar ik geloof wel als jullie hier doorheen komen ga je een vriend voor het leven hebben.
Maar jij zal vooral diegene zijn die zal moeten "veranderen"
En maar blijven zeggen dat paarden een hoop niet bevatten.... wij bevatten een hoop nog niet.. dieren kunnen meer dan wij weten en vooral in het nu leven is makkelijker voor dieren. Iets waar wij mensen veel moeite mee hebben. Maar paarden en alle dieren dragen wel degelijk een rugzak mee
Daarom zal de TS een gouden vriend krijgen als ze het vertrouwen in zichzelf vind en daarmee vertrouwen geeft aan haar paard.
Ik geloof dat je het kan TS!! Je hebt de goede hulp gezocht das al een hele grote stap in de goede richting.. Nu jij zelf nog... Je kan het!

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:58

Janneke2 schreef:
Citaat:

... ik vind dit niet 'zweverig' klinken, in de wereld van de dierenproeven rondom emoties weten we dit al een jaar of twintig, dertig.

Beleid van de paardensector rondom paardenwelzijn, anyone?
Nouja, dat stukje las voor mij alsof dat dier in rouw is en soms aan het verleden verdrietig terug denkt "och dat was zo stom", en hij het nu een plekje moet leren geven. Dat klinkt mij iets te zweverig/vermenselijkend en niet helemaal precies hoe het werkt. Maar misschien ligt dat ook gewoon aan hoe ik het lees, en was het niet op die manier bedoeld.

Tuurlijk heeft het wel effect op het mentale welzijn, en zal het tijd en goede begeleiding kosten om weer op de rails te komen. En is ook vertrouwen is iets wat geschaad kan worden en dan tijd kost om weer op te bouwen.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:14

Eef_Bam schreef:
Heel eerlijk, ik vind in het verhaal het paard veel te veel vermenselijkt. Paarden hebben geen gevoelens en gedachten zoals mensen. Het zijn gewoontedieren die leven in het hier en nu. Natuurlijk hebben ervaringen uit het verleden wel invloed op hoe ze later reageren, maar dat is instinct en geen bewuste keuze vanuit opgekropte emoties of spanning die wij mensen kennen.

Wel eens gehoord van de het onderzoek van Jaak Panksepp?
Zoogdieren hebben wel degelijk emotionele systemen, zoals de mens.
Alleen hun hersenen zijn anders ontwikkeld, waardoor ze niet kunnen doen alsof of andere manipulatieve dingen.

En wat ook uit onderzoek is gebleken dat emotie gedrag stuurt.
En gedrag wat iets oplevert herhaald zich en gedrag wat niets of iets negatiefs oplevert verdwijnt.

Ingewikkelder is het niet bij het trainen van paarden.
De vraag is, ga je er een machtstrijd van maken of een dialoog, waarin het paard ook een stem mag hebben en dat je daar naar handelt.

Mooie update TS. Blij dat er niet nog een 'goeroe met een draaiend touwtje' je de dominantie theorie is uit gaan leggen, maar dat je er iemand bij hebt gehad die je paard echt ziet voor wat hij is.

'Dominantie' laten paarden naar elkaar zien ten opzichte van resources (eten, water, schaduw) maar niet naar mensen toe.

Ik denk dat deze weg ook voor jou persoonlijk veel op gaat leveren!
Heel veel succes.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:15

Janneke2 schreef:
Eef_Bam schreef:

vanuit opgekropte emoties of spanning die wij mensen kennen. Je paard voelt zich buiten op dat moment niet veilig bij jou en rent daarom weg, niet omdat hij 3 jaar geleden niet op de wei mocht staan.

... als je dit over een mens zegt, wis het ook een grove simplificatie.
'Oh, je voelt je nu niet goed omdat je drie jaar geleden niet X mocht doen'.
Zo werken emoties niet.
Noch bij ons, noch bij dieren.

Ik heb het inderdaad flink gesimplificeerd. Wat ik bedoel is dat een paard niet zich nu zo gedraagd omdat hij ooit heel anders gehouden is. Misschien dat een paard de eerste weken of maanden wat meer spanning heeft in een nieuwe kuddesituatie omdat hij nog moet wennen. Maar dat dat na anderhalf jaar echt nog een probleem is lijkt me onwaarschijnlijk, en als het wel zo is,dan denk ik niet dat dat met wat voor oefeningen dan ook ooit nog goed gaat komen.

Paarden hebben wel emoties maar geen diepere gedachten zoals mensen die ten grondslag liggen aan die emoties. Dat is wat ik probeer te zeggen. Een paard vind in een "keurslijf lopen" niet inherent heel vervelend. Voor dit paard betekende dat waarschijnlijk wel duidelijkheid over wat er van hem verwacht werd en wat hij moest doen, met een leider die voor hem bepaalde wat hij moest doen. En dat is wat hij nu mist.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 12:26

Dat is niet waar Devitootje, paarden kunnen wel degelijk dominant worden naar mensen toe als dit geen duidelijke leiders zijn en ook dat is heel normaal paardengedrag.

Ik ken wel paarden die altijd op stal gehouden zijn, of/ en vervelende ervaringen met mensen hebben gehad en die bij een andere manier van gehouden worden zichzelf weer opnieuw moeten uitvinden. Paarden worden ook geconditioneerd..een paard wat altijd alleen maar de stal en binnenbak ziet..tja die kan het weleens lastig gaan krijgen als deze ineens op bosrit moet.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 16:15

Eef_Bam, hoe weet jij dat? Want dat vind ik ergens de arrogantie van mensen. We kunnen het niet aantonen dus doen ze het niet. Ik ga er vanuit dat ik het niet weet. Ik weet niet wat, hoe en of mijn paard denkt. En ik ben er van overtuigd dat paarden (dieren sowieso) veel meer weten, voelen en misschien wel denken dan dat wij denken.
En in een keurslijf moeten lopen niet inherent vervelend vinden? Ik ben er verdomd zeker van dat de mijne daar echt iets van vindt. Want duidelijkheid bieden hoeft helemaal geen keurslijf te betekenen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:07

Heb de 1e pagina gelezen.
Er zijn paarden die heel simpel met iedereen meegaan en ook de 2 bener als leidende factor blijven zien .
Maar er zijn zeker ook paarden die leider zouden zijn als ze in een kudde liepen en dat leider schap graag houden en zulke paarden moet je elke keer een stap voor zijn. Duidelijke afspraken maken en telkens aan die afspraken houden .
Dan heb je paarden die eigenlijk heel onzeker zijn en je niet voldoende vertouwen en waar je eerst vertrouwen moet winnen en elke keer laten zien dat je een figuur bent waar die op kan vertrouwen .

Jouw verhaal klinkt alsof je paard jouw niet ziet als leider.
Je zal of steviger in je leiderschap moeten komen of de andere optie een betere leidende baas voor hem zoeken en zelf een simpeler paard zoeken wat beter bij je past .
En dat is geen schande want zowel paard als zijn mens mogen gelukkig zijn met de situatie.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:15

Elisa2 schreef:
Dat is niet waar Devitootje, paarden kunnen wel degelijk dominant worden naar mensen toe als dit geen duidelijke leiders zijn en ook dat is heel normaal paardengedrag.

Interspecies dominantie is niet echt een ding: https://www.irss.uliege.be/upload/docs/ ... ram_en.pdf

Die paarden willen de baas niet zijn. Die paarden willen leiderschap van je, en zijn op zoek naar grenzen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:17

Dat zeg ik :-) als je geen leiderschap toont gaan zij het proberen over te nemen. Heel normaal paarden gedrag.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:20

Denk je dat dat de bedoeling is ook? Want daar ben ik niet zo van overtuigd. Ik denk niet dat een paard dominant wil zijn over een mens. Ik denk meer dat het zo gaat van: jij weet niet wat je doet, dus moet ik het doen. Maar ik geloof niet dat ze daar heel gelukkig van worden, ik denk dat ze het alleen maar doen omdat ze niet anders kunnen :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:30

Lughnassadh schreef:
Eef_Bam, hoe weet jij dat? Want dat vind ik ergens de arrogantie van mensen. We kunnen het niet aantonen dus doen ze het niet. Ik ga er vanuit dat ik het niet weet. Ik weet niet wat, hoe en of mijn paard denkt. En ik ben er van overtuigd dat paarden (dieren sowieso) veel meer weten, voelen en misschien wel denken dan dat wij denken.
En in een keurslijf moeten lopen niet inherent vervelend vinden? Ik ben er verdomd zeker van dat de mijne daar echt iets van vindt. Want duidelijkheid bieden hoeft helemaal geen keurslijf te betekenen.

Ik heb mijn mening gebaseerd op wetenschappelijke studies op het gebied van neurowetenschap.
Omdat paarden een veel kleinere hersencapaciteit hebben, met name de frontale delen die vele malen minder ontwikkeld zijn (en die betrokken zijn bij dingen als plannen en abstract denken). Daarom geloof ik niet in paarden die stout zijn omdat ze ergens geen zin in hebben of lui zijn. Zover denken ze niet vooruit. Korte samenvatting: https://www.horses.nl/algemeen/een-kijkje-in-het-paardenbrein/#:~:text=Als%20je%20het%20brein%20van,een%20paard%20ongeveer%20650%20gram.&text=Nog%20belangrijker%20is%20het%20verschil,bij%20een%20mens%201%3A50.. Als ze echt intelligent waren zouden de zich ook niet laten koeieneren door wezens van amper 60 kg :+ . Daardoor doen ze alles op instinct en gevoel, meer nog dan mensen. Dat gevoel kan je emotie noemen, maar wel hele basale emotie.

Je kan ook consequent zijn zonder in een keurslijf te dwingen, maar de meeste paarden die in een keurslijf worden gepropt worden wel heel duidelijk en consequent behandeld. Niet elk paard zal dat accepteren, maar best veel doen dat wel. Wat niet wil zeggen dat ik daar een voorstander van ben overigens.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 17:54

Avalanche schreef:
Denk je dat dat de bedoeling is ook? Want daar ben ik niet zo van overtuigd. Ik denk niet dat een paard dominant wil zijn over een mens. Ik denk meer dat het zo gaat van: jij weet niet wat je doet, dus moet ik het doen. Maar ik geloof niet dat ze daar heel gelukkig van worden, ik denk dat ze het alleen maar doen omdat ze niet anders kunnen :)

Dat denk ik ook, ze reageren gewoon zonder motief. In de kudde is het heel normaal dat een onzeker paard lager in rang staat.

Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik paarden ken die wel echt continu leiderschap aan het testen zijn. Dat noem ik dan ook testers en die kunnen imo wel dominanter zijn in de zin van dat ze de leidspositie graag betwisten. Dat zijn degenen waarbij je aandacht geen moment kan verslappen. Iedere zwakte wordt gevoeld en gebruik van gemaakt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:00

Geweldig nieuws, TS! Ik ben heel blij voor jou en jouw paard dat je het nog een kans geeft en zoals je zelf al aangeeft: mocht dit niet lukken, dan heb je er alles aan gedaan en kun je altijd nog een beslissing maken. Het klinkt ook heel aannemelijk wat er gezegd is. Ook al kunnen we paarden niet met mensen vergelijken, toch: kijk maar hoe veel mensen afgestompt zijn doordat ze met de Covid-tijd niets konden doen dan alleen maar op één plek zijn, terwijl er voor hen bepaald werd wat wel en niet mocht. Dat gevoel moet bij veel mensen nu nog slijten. Voor paarden moet dat ongetwijfeld ook zo werken, lijkt mij. Voor de een misschien makkelijker dan voor de ander. Ik hoop dat hij (en jij) steeds meer kunnen loslaten. Ik wens jullie allebei daar heel veel positiviteit voor!!!! :j

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 18:25

Eef_Bam schreef:
Lughnassadh schreef:

Ik heb mijn mening gebaseerd op wetenschappelijke studies op het gebied van neurowetenschap.
Omdat paarden een veel kleinere hersencapaciteit hebben, met name de frontale delen die vele malen minder ontwikkeld zijn (en die betrokken zijn bij dingen als plannen en abstract denken). Daarom geloof ik niet in paarden die stout zijn omdat ze ergens geen zin in hebben of lui zijn. Zover denken ze niet vooruit. Korte samenvatting: https://www.horses.nl/algemeen/een-kijkje-in-het-paardenbrein/#:~:text=Als%20je%20het%20brein%20van,een%20paard%20ongeveer%20650%20gram.&text=Nog%20belangrijker%20is%20het%20verschil,bij%20een%20mens%201%3A50.. Als ze echt intelligent waren zouden de zich ook niet laten koeieneren door wezens van amper 60 kg :+ . Daardoor doen ze alles op instinct en gevoel, meer nog dan mensen. Dat gevoel kan je emotie noemen, maar wel hele basale emotie.

Je kan ook consequent zijn zonder in een keurslijf te dwingen, maar de meeste paarden die in een keurslijf worden gepropt worden wel heel duidelijk en consequent behandeld. Niet elk paard zal dat accepteren, maar best veel doen dat wel. Wat niet wil zeggen dat ik daar een voorstander van ben overigens.

Ik zeg ook niet dat die onderzoeken geen gelijk hebben, ik ken en lees ze ook, noch dat ik geloof dat paarden uitgebreid filosoferen. Want nee, de werken van Plato wordt hem niet. Ik chargeer even uiteraard. Nee, paarden kunnen niet stout zijn zoals mensen dat kunnen. Dus bewust pesten. Bewust ondeugend zijn wel (ik heb zo’n grapjas en ik vind dat prachtig). Als mijn paard nee zegt op een vraag, opdracht, situatie of voorstel heeft hij daar een goede reden of motivatie voor en aan mij de taak om te achterhalen wat die is. En daar zo nodig iets mee te doen.
Ik zeg alleen dat ik heel veel niet weet en zal dus nooit beweren dat paarden niet kunnen nadenken of dingen kunnen bedenken. Of dat ze niet (heel) beperkt abstract kunnen denken. Ik heb bij o.a.al te veel bij die van mij gezien om uit te sluiten dat paarden (of honden bijvoorbeeld) dat toch op een bepaalde manier en/of op een bepaald niveau kunnen.
En ja, als ik kijk hoeveel mensen zich laten koeioneren door anderen mensen heeft intelligentie daar voor mij weinig mee van doen. Het zegt mij meer over de manier waarop wij met dieren in het algemeen, en mensen denk ik, omgaan. Hoe slecht we luisteren en hoe snel we naar fysiek ingrijpen neigen bijvoorbeeld. Want ook hier, hoe gaan wij om met paarden die zich niet laten koeioneren en hoe noemen we die? Precies…..

Onder andere juist de paarden die het keurslijf niet accepteren en waar de mens niet voldoende luistert en ziet zijn naar mijn idee de paarden die als moeilijk bestempeld worden.

Ik vind de update van TS dus mooi om te lezen. Ook ergens toch een andere insteek. Iemand die net even anders kijkt dan het gros van de mensen denk ik. Waardoor je mogelijk toch weer andere mogelijkheden of ideeën krijgt. Ik vind het ook een plausibel verhaal en ik hoop echt dat TS hier een stapje verder mee komt. Wat dat stapje ook mag zijn.