Dilemma: Wat met paard te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:55

Alsof het dat paard nou zo boeit dat hij technisch gezien iemand zijn huisdier is, in tegenstelling tot al die naamloze dieren die standaard in de frikandel gaan.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:59

Maar (eerlijke vraag, want oprecht benieuwd) zouden de mensen die nu zeggen, 'ja laat maar inslapen/slachten' ook hetzelfde zeggen als het om een gezonde hond zou gaan?

Ik moet zeggen dat juist het feit dat ze het dier maar 2 keer per jaar bezoekt ook niet echt voor haar spreekt :o
Nogmaals; boeit mij verder niet wat ze doet. Maar mijn mening is dat ze de beslissing beter kan maken als ze niet (meer) in een burn out zit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:01

Poekkie schreef:
Ik ben geen vegetariër nee… heb met koeien en varkens echt helemaal niets. Maar mijn huisdieren maak ik niet zomaar af.

Dus omdat jij een paard boven een varken stelt heeft volgens jou iemand anders ook die morele verplichting? Echt wat mij betreft ben je Game Over. :evaw:

Als je nou nog principes had en zelf veganist was dan had ik nog begrip kunnen opbrengen, maar dit is echt iemand de grond in trappen voor alle verkeerde redenen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:01

lies schreef:
Maar (eerlijke vraag, want oprecht benieuwd) zouden de mensen die nu zeggen, 'ja laat maar inslapen/slachten' ook hetzelfde zeggen als het om een gezonde hond zou gaan?

Ik moet zeggen dat juist het feit dat ze het dier maar 2 keer per jaar bezoekt ook niet echt voor haar spreekt :o
Nogmaals; boeit mij verder niet wat ze doet. Maar mijn mening is dat ze de beslissing beter kan maken als ze niet (meer) in een burn out zit.

Omdat het zooo menselijk is om te denken dat een paard 'zijn' mens nodig heeft. Het is je reinste bullshit. Als het paard eten, drinken en maatjes heeft, mist ie niets.

Anders had de natuur hem wel met een mens aan zijn poot geboren laten worden.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:04

TS; 10 jaar lang je paard pensioen geven is al super

En, eerlijk gezegd, vind ik dat alleen veganisten het recht hebben om te zeggen dat inslapen/slachten geen fijne optie voor henzelf is.

Hoe dan ook, de beslissing is heel zwaar en verdrietig, maar zoals eerder ook gezegd, je hebt ook een verantwoordelijkheid naar je gezin. Ik zou het begrijpen, veel sterkte....

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:06

Ibbel schreef:
Hutcherson schreef:
Ik ben van mening dat een gezond paard van 25 niet zomaar ingeslapen/geslacht mag/kan worden omdat iemand keuzes heeft gemaakt in zijn leven en het paard daar nu niet meer bij past.

Slachten mag altijd. Sterker, bij slacht voor menselijke consumptie móet het dier gezond zijn.

En een DA met een beetje gevoel zal ook een oud 'gezond' paard willen inslapen als de eigenaar het dier niet meer kan betalen. Want iedere weldenkende DA wil verwaarlozing of misbruik voorkomen.

Een DA met een beetje gevoel?
Ik denk juist dat TS opzoek moet naar de botte veearts zonder gevoel. Die hebben er geen bezwaar tegen wss. Eentje meer of minder.
Een DA met gevoel zal kiezen voor het dier. Ik ben echt van mening dat TS de verantwoordelijkheid heeft voor herplaatsing of een andere goedkopere plek.

Overigens TS als je minder gaat werken, en je valt uiteindelijk uit (omdat de last van je paard en 1 dag minder werken toch niet afdoende blijken) en raakt in de ziektewet, sta je echt beter met zoveel mogelijk loon. Hoewel ik snap dat je een tandje minder wilt, is mijn professionele advies vaak dat mensen niet zomaar minder moeten gaan werken indien dit door klachten veroorzaakt wordt (en dus ook dat 5 dagen teveel hooi op de vork is en iemand richtinf een burnout gaat). Hoewel beter voor je psyche, als je met arbo en UWV te maken krijgt heb je het uiteindelijk beter met meer uur en hoger salaris.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:08

Sunnda schreef:
lies schreef:

Omdat het zooo menselijk is om te denken dat een paard 'zijn' mens nodig heeft. Het is je reinste bullshit. Als het paard eten, drinken en maatjes heeft, mist ie niets.

We weten niet of ie dat allemaal heeft, maar dat doet er verder niet zoveel toe.
Snap niet waarom mensen zo boos worden, vanwege een 'afwijkende' mening, een mening die ik juist op een paardenforum als de 'standaard' zou hebben verwacht. Niet dat mijn mening de betere is hoor. Ja voor mij wel, maar ieder moet dat voor zichzelf beslissen.

Ik eet overigens alleen biologische kip (vanwege een compromis met mijn man), maar varken, rund en alle andere dieren wil ik niet. Maar als een ander geniet van een stuk vlees kan mij dat weinig schelen. Ik hoef het niet. Waarom is het zo moeilijk een andere mening te accepteren, waar ts notabene om vroeg ook nog?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Dilemma: Wat met paard te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:10

Paard staat op pensioen, 175 km bij TS vandaan. Ze werkt 4 dagen, heeft kleine kinderen en heeft het dus gewoon druk. Plus financiële problemen. Wat denk je dat dat kost, effe 350 km gaan rijden om het paard te bezoeken?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:18

lies schreef:
Waarom is het zo moeilijk een andere mening te accepteren, waar ts notabene om vroeg ook nog?

Ik vind het niet zo simpel als een andere mening.

Waar ik een probleem mee heb is dat TS door sommige mensen zo hard veroordeeld wordt. Ze zit tegen een burnout aan, en zit er duidelijk mee.
Iemand die zo kwetsbaar is, moeten mensen niet de grond intrappen. Dat je het zelf anders zou doen, prima. Dan kun je, net zo jij doet, aangeven hoe en waarom. Dat is imo super netjes.

Maar woorden als vermoorden gaan echt alle perken te buiten. Het lijkt de laatste tijd wel een hobby op bokt om mensen zich zo rot mogelijk te laten voelen, en dat vind ik gewoon niet ok.

Swifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:18

lies schreef:

Je moet dit wel in perspectief zetten. Ik heb snel even gerekend en dan zou je het hebben over een hond van +-11 jaar, die al enkele jaren op pensioen is. Hiervoor deed die aan agility, maar hij toonde verzet wat eventueel kan wijzen op pijn. Als je de hond herplaatst is de kans groot dat er alsnog weer agility mee wordt gedaan. Wat de hond dus niet ten goede komt. Verder wil niemand hem meer echt (en eerlijk is eerlijk: Hoe lang blijven oudjes wel niet in het asiel zitten) Ja, ik zou inslapen dan ook aanraden als de eigenaar de hond niet meer de zorg kan geven die hij nodig heeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:20

Swifter schreef:
lies schreef:

Je moet dit wel in perspectief zetten. Ik heb snel even gerekend en dan zou je het hebben over een hond van +-11 jaar, die al enkele jaren op pensioen is. Hiervoor deed die aan agility, maar hij toonde verzet wat eventueel kan wijzen op pijn. Als je de hond herplaatst is de kans groot dat er alsnog weer agility mee wordt gedaan. Wat de hond dus niet ten goede komt. Verder wil niemand hem meer echt (en eerlijk is eerlijk: Hoe lang blijven oudjes wel niet in het asiel zitten) Ja, ik zou inslapen dan ook aanraden als de eigenaar de hond niet meer de zorg kan geven die hij nodig heeft.

Ik ben het hiermee eens. Verder vind ik het idd ook niet aannemelijk dat het paard echt gezond is. Er zal een reden zijn dat er al 10 jaar niet meer op gereden kan worden.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:24

lies schreef:

Ja hoor, als het om een oudere hond met een vaag medisch gebrek zou gaan waar niemand op zat te wachten zou ik inslapen ook absoluut niet raar vinden :o Beter dan op die leeftijd nog rondje asiel en allerlei andere rare partijen.

Idem met jonge honden die helemaal niemand hoeft om welke reden dan ook, te veel ellende gezien en het idee van dankbaar zijn voor het leven wat ze ooit in de toekomst zouden kunnen hebben snappen ze toch niets van.

Zeg ik als vegetariër (na jarenlang ook veganist te zijn geweest) die allerlei kneusjes met alle liefde in huis haalt, inclusief een oude hond met gebrek waar absoluut niemand op zat te wachten ;)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:31

lies schreef:
Sunnda schreef:

We weten niet of ie dat allemaal heeft, maar dat doet er verder niet zoveel toe.
Snap niet waarom mensen zo boos worden, vanwege een 'afwijkende' mening, een mening die ik juist op een paardenforum als de 'standaard' zou hebben verwacht. Niet dat mijn mening de betere is hoor. Ja voor mij wel, maar ieder moet dat voor zichzelf beslissen.

Ik eet overigens alleen biologische kip (vanwege een compromis met mijn man), maar varken, rund en alle andere dieren wil ik niet. Maar als een ander geniet van een stuk vlees kan mij dat weinig schelen. Ik hoef het niet. Waarom is het zo moeilijk een andere mening te accepteren, waar ts notabene om vroeg ook nog?

Het gaat niet direct om je mening, het gaat erom dat je mening feitelijk onjuist is en daarom in deze situatie imo niet gebruikt zou moeten worden als emotionele druk bij iemand die op het grensje van een burn-out zit.

TS voldoet zoals ik lees aan de voorwaarden die feitelijk noodzakelijk zijn om een paardwaardig bestaan te bieden.
Of heb jij ooit ergens gelezen dat een paard er behoefte aan het zijn mens een mimimum aantal keer per maand te zien om een paardwaardig leven te hebben?

Dat heeft niet eens met een mening te maken, maar puur emoties.
'Ohh je ziet je paard maar twee keer per jaar' zijn pure emoties, waar ts niets mee kan.
Ze zorgt dat het paard zijn basisbehoeften krijgt om een paardwaardig bestaan te hebben. Daar hoort een mens die 4 keer per maand 'ik hou van je' in zijn oor fluistert echt niet bij. ;)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:45

Avalanche schreef:
lies schreef:
Waarom is het zo moeilijk een andere mening te accepteren, waar ts notabene om vroeg ook nog?

Waar ik een probleem mee heb is dat TS door sommige mensen zo hard veroordeeld wordt. Ze zit tegen een burnout aan, en zit er duidelijk mee.
Iemand die zo kwetsbaar is, moeten mensen niet de grond intrappen. Dat je het zelf anders zou doen, prima. Dan kun je, net zo jij doet, aangeven hoe en waarom. Dat is imo super netjes.

Maar woorden als vermoorden gaan echt alle perken te buiten. Het lijkt de laatste tijd wel een hobby op bokt om mensen zich zo rot mogelijk te laten voelen, en dat vind ik gewoon niet ok.

Maar die woorden gebruikte ze zelf het eerst. Ik had ook een super ongenuanceerde reactie getypt op dat bericht, weer weggehaald omdat ze idd in een kwetsbare situatie zit en ik dat niet wil verergeren. Maar ik ben oud :o Denk dat ik 20 jaar geleden gewoon op 'versturen' had gedrukt. Daar mag best tegen geageerd worden, mee eens. Maar de boosheid van sommigen begrijp ik gewoon niet.

Het topic zit vol met aannames (van beide kanten), dat krijg je een beetje op een forum. Maar feit blijft dat je hier gewoon heel anders tegenaan kunt kijken en ts vraagt nu eenmaal om meningen. Iedereen die zich dan mengt in het topic moet wel kunnen accepteren dat een ander er anders tegenaan kijkt.

@Flyhigh, maar dan heb je het over een hond met een gebrek, daar kan ik zeker inkomen. En je zegt aan de andere kant dat je zielige gevallen opneemt, zelfs met een idioot gebrek (zo 1 heb ik ook trouwens). Die heb je toch ook niet in laten slapen?

@Suunda, welke feitelijk onjuiste mening heb je het over?
Juist omdat ze op de grens van een burn out zit, zou ik denken dat je dan even pas op de plaats moet nemen, voor je drastische beslissingen gaat nemen.
En hoe ze haar paard houdt, doet er idd niet zoveel toe. Weet ook niet waarom ik het toevoegde, misschien om aan te geven dat ze zoveel afstand van haar paard heeft genomen, dat ik denk dat de beslissing sowieso makkelijker te maken is dan iemand die zijn paard dagelijks ziet. En ja, ergens vind ik het niet echt getuigen van veel liefde voor een dier als je het zo weinig bezoekt. Ja, het is een eind rijden enzo, maar er zijn toch wel andere opties, zou ik denken. Niemand hoeft per se zijn paard 175km verderop te stallen.

Maar goed, ik ben idd een emo muts. Dat klopt wel..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:59

parnassia schreef:
TS; 10 jaar lang je paard pensioen geven is al super

En, eerlijk gezegd, vind ik dat alleen veganisten het recht hebben om te zeggen dat inslapen/slachten geen fijne optie voor henzelf is.

Hoe dan ook, de beslissing is heel zwaar en verdrietig, maar zoals eerder ook gezegd, je hebt ook een verantwoordelijkheid naar je gezin. Ik zou het begrijpen, veel sterkte....

dus als je geen veganist of vegetarier bent moet je het maar ok vinden om je huisdieren af te maken en anders telt je mening niet? Wat een prachtige redenering om iemand de mond te snoeren maar compleet irrelevant imo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 04:57

Dat de ts om meningen vraagt wil niet zeggen dat je alles maar bot kan zeggen he. Als ik sommige reacties lees denk ik dat kun je ook wat anders brengen.

Ik ben zelf iemand die roept dat m'n dieren bij mij dood gaan. Ik koop een dier voor het leven en ik ga heel ver voor ze. Maar soms lopen dingen anders dan gepland en nu ik meer levenservaring heb ben ik ook wel iets genuanceerder gaan kijken naar het leven.

Ik heb gelukkig een familie die ook dol is op m'n paardjes. Dus voordat het zo ver komt zou er al veel mogelijk zijn, maar ik heb er ook weleens over na gedacht wat dan. Mijn ponys zijn nu 18 en 25. Maar ik zou ook serieus overwegen om ze in te laten slapen als ik alles heb geprobeerd maar ik ze niet meer kan onderhouden. Juist uit liefde en juist omdat ik ten koste van alles wil voorkomen dat er mee geleurd gaat worden door mensen die wellicht niet het beste met ze voor hebben. Dat vind ik verantwoordelijkheid nemen voor je dier.

Kijk als het dier nog bereden kan worden en nog kans heeft op een goed huisje. Dan ga je daar voor. Maar het dier van ts kan niet bereden worden. Je wil er niet aan denken wat er gebeurt als het dier in de handel komt. Daar zien we regelmatig voorbeelden van op tv. En dan roept iedereen dat de eigenaar verantwoordelijkheid had moeten nemen.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 06:34

Ik denk inderdaad dat in deze situatie en kijkend naar de leeftijd van het paard inslapen (of slacht) de beste optie is. Paard heeft een mooi leven gehad, en ik snap niet waarom tegenwoordig alles kosten wat het kost gered of herplaatst oid zou moeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 06:49

Andere invalshoek; sommige mensen "wachten" tot hun paard oud en op en gebrekkig is en laten hem fan inslapen. Jij bent dat voor en bespaart je paard lijden.

Lieve ts; ik hoop dat ik nooit voor deze keuze kom te staan. Ik vind het dapper dat je je gedachtes erover deelt hier op bokt.
Je bewijst zelf dat je geen in en in slecht mens bent, doordat je je paard al 10 jaar op pensioen hebt,175 km weg, in de financiële problemen komt/zit. Het siert je enorm dat je alle voors en tegens zo afweegt. Het is geen makkelijke beslissing.
Ik wil je alle wijsheid en sterkte toe wensen. En je mag best voor jezelf kiezen!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:19

Ibbel schreef:
TS: regelmatig nemen manege-eigenaren de beslissing om een paard naar de slager te brengen, omdat het dier het werk niet meer aan kan. Daar is niets mis mee. Een manege moet ook rondkomen, en een opvreter die geld kost, kan ook niet uit. Het bedrijf gaat voor. Altijd.

Als jij als privépersoon hetzelfde probleem hebt, mag en kan jij dat gewoon op dezelfde manier oplossen.
Gezin en eigen gezondheid gaan voor. Altijd.

De manege raakt geen klanten kwijt omdat 'uitgewerkte' paarden naar de slager gaan, jij raakt ook geen respect kwijt omdat jij jouw uitgewerkte paard niet meer kunt onderhouden.

Een sterke reactie en daarom quote ik het opnieuw om het nog eens te herhalen.

Zet jouw gezin (man en kindjes) en jouw gezondheid op de eerste plaats lieve TS. Het is tijd om 'afscheid' te nemen van dit paard. Je hebt het paard een mooi leven gegund en nu gun je hem een mooi einde. Je bent een ontzettend lieve eigenaresse. Een droomeigenaresse waar heel veel paarden jaloers op zouden zijn. Heel veel sterkte en kracht lieve TS.

(En om te reageren op sommige mensen hier: ja, je mag een paard laten slachten om zichzelf 1 extra vrije dag te permitteren (als je tegen een burn-out aanzit of dit gewoon nodig hebt). Wij hebben de plicht om goed voor onze dieren te zorgen MAAR we zijn geen slaaf van onze dieren. Als dit zo doorgaat is TS slaaf van haar paard en dit is ook niet de bedoeling.)

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:30

Ik denk dan de meeste mensen het paard 10 jaar geleden al hadden verkocht, onder het mom van ik wil niet meer rijden en ik kan hem niet aan.
Dus dat leed is hem bespaart gebleven, petje af dat je hem al zolang hebt gehouden.

En ik vind niet dat je dit paard kunt vergelijken met een huisdier, .
Hij staat ver weg en ze komt er 2 keer in het jaar.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:39

Ik denk zelfs dat door het houden van het paard, het gezin tekort wordt gedaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:40

Avalanche schreef:
lies schreef:

Ik ben het hiermee eens.

Andere mening, prima..iemand veroordelen of moordenaar noemen terwijl ze zich al enorm schuldig voelt vind ik echt veel te ver gaan.

En, echt..persoonlijk ben ik ook tegen te snel inslapen..maar in dit geval..beestje is 25..over een paar maanden 26. TS zorgt al tien jaar voor zijn pensioen waar ik respect voor heb, want de meesten hadden het dier allang laten gaan. Op een gegeven moment komt die beslissing hoe dan ook, nu is het alleen zuur omdat de financieen zo meewegen en een keuze waar wel meer mensen voor komen te staan door alle hoge prijsstijgingen helaas.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:49

Scherp gesteld vind ik dat je gezin boven een paard gaat. Als je het financieel echt niet meer rond krijgt (en wanneer dat is kan alleen TS bepalen) moet het paard dus weg.

Ten tweede vind ik in dit geval het verplaatsen van een 25 jarig paard van een stal waar hij al 10 jaar staat best een ding. Op die leeftijd en met een paard dat al moeilijk gedrag had zou ik vrezen dat hij erg snel achteruit gaat, verhuizen is zo stressvol voor een paard.
En hoewel er echt mensen zijn die een oud paard met een gebrek graag opvangen (ik zorg zelf sinds kort voor een dergelijk weidemaatje en ben er heel blij mee) blijft er het risico op verkeerd terecht komen. Ik kan me dus best voorstellen dat TS aan inslapen denkt, als de situatie financieel echt heel penibel is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:51

Gaat om dit topic niet alleen om inslapen, maar de reden denk ik

Als het geld kwestie en verlangen naar meer parttime werken weg was gelaten en verhaal over burn-out krijg je andere reacties.

Maar ik blijf erbij dat je iets anders moeten verzinnen kwa me time en je geld problemen

Paard eind op pensioen zetten maar er amper naar omkijken is voor mij ook echt een no go dus inslapen snap ik

Onzin 25 jarige kan makkelijk verplaats worden de mijne verhuisde op zijn 27 en op zijn 31 ste weer

Een 25 jarige aan lot overlaten is niet fair en dat doe je bij weggeven en verkoop en dat wilt ze niet dikke prima
Want verkocht is weg en heb je niks meer te zeggen

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:59

tita schreef:
Gaat om dit topic niet alleen om inslapen, maar de reden denk ik

Als het geld kwestie en verlangen naar meer parttime werken weg was gelaten en verhaal over burn-out krijg je andere reacties.
Ik begrijp niet goed waarom mensen hier over vallen. Iedereen is anders, iedereen heeft andere mogelijkheden. Als het voor TS op dit moment belangrijk is om minder te werken (om meer me time te hebben zodat ze een betere moeder, partner en werknemer kan zijn) dan vind ik dit een hele goede reden om dit paard te laten slachten/inslapen.
Laatst bijgewerkt door Riel op 26-07-23 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt