Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Poekkie schreef:Ik ben geen vegetariër nee… heb met koeien en varkens echt helemaal niets. Maar mijn huisdieren maak ik niet zomaar af.
lies schreef:Maar (eerlijke vraag, want oprecht benieuwd) zouden de mensen die nu zeggen, 'ja laat maar inslapen/slachten' ook hetzelfde zeggen als het om een gezonde hond zou gaan?
Ik moet zeggen dat juist het feit dat ze het dier maar 2 keer per jaar bezoekt ook niet echt voor haar spreekt
Nogmaals; boeit mij verder niet wat ze doet. Maar mijn mening is dat ze de beslissing beter kan maken als ze niet (meer) in een burn out zit.
Ibbel schreef:Hutcherson schreef:Ik ben van mening dat een gezond paard van 25 niet zomaar ingeslapen/geslacht mag/kan worden omdat iemand keuzes heeft gemaakt in zijn leven en het paard daar nu niet meer bij past.
Slachten mag altijd. Sterker, bij slacht voor menselijke consumptie móet het dier gezond zijn.
En een DA met een beetje gevoel zal ook een oud 'gezond' paard willen inslapen als de eigenaar het dier niet meer kan betalen. Want iedere weldenkende DA wil verwaarlozing of misbruik voorkomen.
Sunnda schreef:lies schreef:Maar (eerlijke vraag, want oprecht benieuwd) zouden de mensen die nu zeggen, 'ja laat maar inslapen/slachten' ook hetzelfde zeggen als het om een gezonde hond zou gaan?
Ik moet zeggen dat juist het feit dat ze het dier maar 2 keer per jaar bezoekt ook niet echt voor haar spreekt
Nogmaals; boeit mij verder niet wat ze doet. Maar mijn mening is dat ze de beslissing beter kan maken als ze niet (meer) in een burn out zit.
Omdat het zooo menselijk is om te denken dat een paard 'zijn' mens nodig heeft. Het is je reinste bullshit. Als het paard eten, drinken en maatjes heeft, mist ie niets.
Anders had de natuur hem wel met een mens aan zijn poot geboren laten worden.
lies schreef:Waarom is het zo moeilijk een andere mening te accepteren, waar ts notabene om vroeg ook nog?
lies schreef:Maar (eerlijke vraag, want oprecht benieuwd) zouden de mensen die nu zeggen, 'ja laat maar inslapen/slachten' ook hetzelfde zeggen als het om een gezonde hond zou gaan?
Swifter schreef:lies schreef:Maar (eerlijke vraag, want oprecht benieuwd) zouden de mensen die nu zeggen, 'ja laat maar inslapen/slachten' ook hetzelfde zeggen als het om een gezonde hond zou gaan?
Je moet dit wel in perspectief zetten. Ik heb snel even gerekend en dan zou je het hebben over een hond van +-11 jaar, die al enkele jaren op pensioen is. Hiervoor deed die aan agility, maar hij toonde verzet wat eventueel kan wijzen op pijn. Als je de hond herplaatst is de kans groot dat er alsnog weer agility mee wordt gedaan. Wat de hond dus niet ten goede komt. Verder wil niemand hem meer echt (en eerlijk is eerlijk: Hoe lang blijven oudjes wel niet in het asiel zitten) Ja, ik zou inslapen dan ook aanraden als de eigenaar de hond niet meer de zorg kan geven die hij nodig heeft.
Beter dan op die leeftijd nog rondje asiel en allerlei andere rare partijen.
lies schreef:Sunnda schreef:
Omdat het zooo menselijk is om te denken dat een paard 'zijn' mens nodig heeft. Het is je reinste bullshit. Als het paard eten, drinken en maatjes heeft, mist ie niets.
Anders had de natuur hem wel met een mens aan zijn poot geboren laten worden.
We weten niet of ie dat allemaal heeft, maar dat doet er verder niet zoveel toe.
Snap niet waarom mensen zo boos worden, vanwege een 'afwijkende' mening, een mening die ik juist op een paardenforum als de 'standaard' zou hebben verwacht. Niet dat mijn mening de betere is hoor. Ja voor mij wel, maar ieder moet dat voor zichzelf beslissen.
Ik eet overigens alleen biologische kip (vanwege een compromis met mijn man), maar varken, rund en alle andere dieren wil ik niet. Maar als een ander geniet van een stuk vlees kan mij dat weinig schelen. Ik hoef het niet. Waarom is het zo moeilijk een andere mening te accepteren, waar ts notabene om vroeg ook nog?
Avalanche schreef:lies schreef:Waarom is het zo moeilijk een andere mening te accepteren, waar ts notabene om vroeg ook nog?
Ik vind het niet zo simpel als een andere mening.
Waar ik een probleem mee heb is dat TS door sommige mensen zo hard veroordeeld wordt. Ze zit tegen een burnout aan, en zit er duidelijk mee.
Iemand die zo kwetsbaar is, moeten mensen niet de grond intrappen. Dat je het zelf anders zou doen, prima. Dan kun je, net zo jij doet, aangeven hoe en waarom. Dat is imo super netjes.
Maar woorden als vermoorden gaan echt alle perken te buiten. Het lijkt de laatste tijd wel een hobby op bokt om mensen zich zo rot mogelijk te laten voelen, en dat vind ik gewoon niet ok.
Denk dat ik 20 jaar geleden gewoon op 'versturen' had gedrukt. Daar mag best tegen geageerd worden, mee eens. Maar de boosheid van sommigen begrijp ik gewoon niet. parnassia schreef:TS; 10 jaar lang je paard pensioen geven is al super
En, eerlijk gezegd, vind ik dat alleen veganisten het recht hebben om te zeggen dat inslapen/slachten geen fijne optie voor henzelf is.
Hoe dan ook, de beslissing is heel zwaar en verdrietig, maar zoals eerder ook gezegd, je hebt ook een verantwoordelijkheid naar je gezin. Ik zou het begrijpen, veel sterkte....
Ibbel schreef:TS: regelmatig nemen manege-eigenaren de beslissing om een paard naar de slager te brengen, omdat het dier het werk niet meer aan kan. Daar is niets mis mee. Een manege moet ook rondkomen, en een opvreter die geld kost, kan ook niet uit. Het bedrijf gaat voor. Altijd.
Als jij als privépersoon hetzelfde probleem hebt, mag en kan jij dat gewoon op dezelfde manier oplossen.
Gezin en eigen gezondheid gaan voor. Altijd.
De manege raakt geen klanten kwijt omdat 'uitgewerkte' paarden naar de slager gaan, jij raakt ook geen respect kwijt omdat jij jouw uitgewerkte paard niet meer kunt onderhouden.
Avalanche schreef:lies schreef:Waarom is het zo moeilijk een andere mening te accepteren, waar ts notabene om vroeg ook nog?
Ik vind het niet zo simpel als een andere mening.
Waar ik een probleem mee heb is dat TS door sommige mensen zo hard veroordeeld wordt. Ze zit tegen een burnout aan, en zit er duidelijk mee.
Iemand die zo kwetsbaar is, moeten mensen niet de grond intrappen. Dat je het zelf anders zou doen, prima. Dan kun je, net zo jij doet, aangeven hoe en waarom. Dat is imo super netjes.
Maar woorden als vermoorden gaan echt alle perken te buiten. Het lijkt de laatste tijd wel een hobby op bokt om mensen zich zo rot mogelijk te laten voelen, en dat vind ik gewoon niet ok.
tita schreef:Ik begrijp niet goed waarom mensen hier over vallen. Iedereen is anders, iedereen heeft andere mogelijkheden. Als het voor TS op dit moment belangrijk is om minder te werken (om meer me time te hebben zodat ze een betere moeder, partner en werknemer kan zijn) dan vind ik dit een hele goede reden om dit paard te laten slachten/inslapen.Gaat om dit topic niet alleen om inslapen, maar de reden denk ik
Als het geld kwestie en verlangen naar meer parttime werken weg was gelaten en verhaal over burn-out krijg je andere reacties.