Doelen en volg je paard 2023!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Piekosjj

Berichten: 5501
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:08

Wat leuk een aantal nieuwe gezichten! Een hele bende tinkers hierboven :D Vind Liv een erg mooie kleur hebben.

Succes op wedstrijd Robijntje :)

Jazzejam ik rijd ook grotendeels bitloos. Ik heb oa verschillende soorten sidepull/hackamore en ik werk heel veel met een touwhalster. Clara is erg gevoelig in de mond en op het hoofd en bitloos werkt echt heel fijn voor haar. Dressuur ohz gaat met een bit in (zodat ze het leert) maar de rest gaat altijd bitloos.

LvdO

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:33

jazzejam schreef:
Ldvo mooie merrie heb je, ga je zelf haar beleren? Hier vorig jaar kwam onze pony onder zadel. Altijd spannend hoe ze het oppakken.


Dank je wel, ik ben helemaal verliefd op haar (ook al wordt ze schimmel.. :=
Ik ga haar zelf beleren, wel met hulp uiteraard. we zijn nu veel bezig met grondwerk en het is mooi om te zien hoe onze band afgelopen jaar gegroeid is.

jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:56

Caily Dat zijn een boel tinkers om doelen voor te bedenken. En dan ook nog eens twee die hun debuut onder het zadel mogen maken. Je zult het er druk me krijgen. Maar lijkt me wel erg leuk om met je eigen gefokte paarden aan de slag te gaan.

LvdO schreef:
Dank je wel, ik ben helemaal verliefd op haar (ook al wordt ze schimmel.. :=
Ik ga haar zelf beleren, wel met hulp uiteraard. we zijn nu veel bezig met grondwerk en het is mooi om te zien hoe onze band afgelopen jaar gegroeid is.


Hier ook een schimmel merrie (nooit gedacht dat ik met een schimmel thuis zou komen), die is bijna wit ( zwart geboren) maar was ook zo donker als die van jou met 3 jaar. Is inmiddels 14 dus je hebt nog even te gaan voor dat het echte poets werk komt :D


Piekosjj schreef:
Jazzejam ik rijd ook grotendeels bitloos. Ik heb oa verschillende soorten sidepull/hackamore en ik werk heel veel met een touwhalster. Clara is erg gevoelig in de mond en op het hoofd en bitloos werkt echt heel fijn voor haar. Dressuur ohz gaat met een bit in (zodat ze het leert) maar de rest gaat altijd bitloos.


Leuk dat je ook bitloos rijdt.
Met deze merrie rij ik ook voornamelijk buiten. Ze heeft nu een hoofdstel met bit waar ze prima op te rijden is. Voor mij is het een verbreding van de mogelijkheden. Dus we gaan het meemaken. :j

Piekosjj

Berichten: 5501
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:00

Ik vind het zelf echt heerlijk. Werkelijk alle paarden die ik bit en bitloos hebben gereden waren zo veel meer relaxed bitloos :j Ze leken het echt fijner te vinden. Ben zelf ook een buitenrijder ja! Dressuur bitloos heb ik weinig ervaring mee maar lijkt me te onduidelijk/storend als je echt verfijnde hulpen wilt geven. Maar het zal vast allemaal wel kunnen :D

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:05

Ik heb in het verleden met een bosal gereden. Dan kon ik met 1 hand wat ik met bit met 2 handen nog niet eens voor elkaar kreeg.

Phoebe is echt dol op haar sweet iron bitje, dus die mag ze lekker houden. Ze gaat rennen bij druk op de neus. Loulou accepteert het bitje ook makkelijk, kind van dr moeder. Liv heeft het er lastiger mee, maar is super fijn gevoelig op hulpen in het algemeen, dus die mag voorlopig bitloos/stemhulpen.

LvdO

Berichten: 439
Geregistreerd: 03-01-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 21:48

Caily, is dat Collin vd Gorterstraat? Wat een onwijs gaaf paard heb ik dat altijd gevonden zeg!!

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:18

Ja klopt! Mijn heuse Penny droom, haha.

In 2015 vanaf de Gorterstraat verkocht naar Polen. Voor die tijd kwam ik al bij de Gorterstraat voor hem, hem een aantal keren mogen rijden, mee op show en vooral veel knuffelen. Ik had inmiddels een dochter van hem, zelf gefokt.

Helaas overleed zij in 2017. Ik had altijd al wat contact met zijn eigenaren in Polen, maar sindsdien elk jaar gezeurd of ik via KI wellicht met hem kon dekken. Maar helaas…

Overwogen een zoon van hem te kopen vanuit Polen, of met 2 merries naar Polen te rijden voor een dekking.

In 2020 schreef de Poolse eigenaar, kan het wel opsturen. Ik dacht dus z’n kwakje, maar hij bedoelde het hele paard. Kon ik niet weigeren natuurlijk :D

Afgelopen zomer had ik eindelijk weer een Collin veulen! Twee zelfs, waarvan 1 nog bij mij, en 1 verkocht waarbij Collin mee is verhuisd, zodat zowel hij als zijn zoon (hopelijk opvolger) niet alleen hoeven te staan. Even flink slikken hem niet meer thuis te hebben, maar alles voor zijn welzijn. Mop papier is hij nog van mij, en ik zie hem meerdere keren per maand.

Je mag best eens komen knuffelen hoor!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:52

Oh leuk caily, Ken je dan de hengst Fellow's Captain van de gorterstraat? Die staat op de stalling waar ik met mijn paard sta, en sinds kort ben ik eigenaar van een bijna 2 jarige zoon van deze toffe hengst. Werd op slag verliefd de dag dat ik hem voor het eerst zag. En toen ze hem lieten lopen ben ik in gesprek gegaan over aankoop van dit paard.
Geen volle tinker want de moeder is een fries. En hij heeft ook geen vlekken, dat vind ik net zo leuk, geen extra poetswerk :+

Ook voor dit paardje dus enkele doelen:
Grondwerk: werken aan een band tussen ons en aan respect. Verder mag die nog gewoon jong zijn. Maar niet teveel groeien, mag stoppen op 1m60 wat mij betreft :')

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-01-23 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:02

Captain is een kleinzoon van mijn Collin! Ik heb hem nog geknuffeld als veulen, en zijn beide ouders ook heel vaak natuurlijk. Ik heb toevallig van de week Rose geappt, maar nog geen reactie helaas.

Liv haar vader is ook een kleinzoon van Yellow Fellow :)
Laatst bijgewerkt door Caily op 14-01-23 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:03

Caily schreef:
Captain is een kleinzoon van mijn Collin! Ik heb hem nog geknuffeld als veulen, en zijn beide ouders ook heel vaak natuurlijk. Ik heb toevallig van de week Rose geappt, maar nog geen reactie helaas.

Oh wat leuk zeg.
Ja Rosa ziet niet altijd alle berichten. Zal ik het haar even vragen? Ik zit er dagelijks, ben zowat kind aan huis geworden daar :')

jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:31

Vandaag even met de pony uitgewaaid. Buienradar gaf aan dat het droog zou blijven. Nou niet dus. }:0 wind was ook voor hier best stevig met 5/6. Maar ja we zijn ook niet zoveel gewend hier. ~~}>

Wel lekker gereden, pony was lekker voorwaards. Alleen een stel Shetlanders die net op een smal stuk tussen de weilanden door met prikkeldraad aan kwamen rennen. Ik had ze daar niet verwacht en is net zo'n naar stuk. Ze bleef netjes bij mij maar natuurlijk moesten die donders het hele stuk mee rennen.


Halverwege.

Afbeelding

En bijna thuis.


Afbeelding

Anastasia24

Berichten: 2745
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:40

Caily, wat een prachtige tinkers heb je! <3

Hier vandaag voor de 2e keer gewassen ivm luizen. Met een zweet+regen dekentje even langs de weg gelopen, er stond een erg stevige wind. Neem alles bij elkaar samen met de indrukken van de weg was een erg wilde tinker.
Ze staan hier nog stil, vind het weer vreselijk en ga niet naar buiten. Tinker mag nog bijkomen van de luizen, wormen, arm dier had veel te verduren deze winter dus fijn hem zo.. wakker.. te zien. Haflinger doet altijd alsof hij word vermoord met dit weer en de 'bak' is zeiknat.
Hij deed het langs de weg wel ontzettend knap op wat frisse voorbenen na. :+

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:35

Dapper dat jullie met dit weer wat doen! Ik ben vandaag zooooo nat geworden met uitmesten, erger dan de afgelopen dagen, en ook een stuk kouder. Dus sorry paarden, ik was zo snel mogelijk weer weg. Hopelijk vanaf volgende week richting het droge voorjaar? O:)

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:57

Ik hoop het ook! Net nog even in een droog uurtje snel naar naar pony gegaan. Gelongeerd en een warmere deken opgedaan. Zag dat het de komende week weer ergens tussen 5 en -5 wordt.. Maar vanaf dinsdag lijkt het eindelijk droger te worden *\%/*

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:59

Haha hier ook volgende week koud en snachts vriestemperaturen, maar ook kans op regen/hagel of natte sneeuw.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:54

Ben ik weer :) Wat gaat dit topic hard! Wel bijgelezen maar te veel om op iedereen te reageren......
Inderdaad een stuk kouder deze week ook hier weer een iets warmere deken op. Wil toch voor volgend jaar wel een liner kopen. Ben erg blij met mijn amigo deken en minder met de bucas die ik nu heb voor de koudere dagen.

Verder gaat het hier weer even wat minder. Elaya lijkt wat vast te houden in haar rug. Niet onregelmatig of kreupel, maar komt wat moeilijker op gang. Na 20 minuten laat ze wel los. Ik kijk even aan of dit beter wordt met rijden of dat toch de osteopaat wat eerder moet langskomen dan nu het plan was.
Kan natuurlijk door vanalles komen, maar houden het goed in de gaten. Vandaag heeft mijn instructrice even meegekeken en vrijdag komt ze weer.

Ook heeft ze het even moeilijk ivm een weidegenootje die op stalrust staat en een weidegenootje die verhuisd is. Hopelijk wordt dit ook snel beter. Kan me voorstellen dat ze hier best wat stress van heeft. Stond gister en vandaag wat te hinniken bij het hek.
Helaas ook wat dunnere mest vandaag waar ik me dan vervelend over voel, maar goed, weet dat ze nou eenmaal wat heftig kan reageren op veranderingen. Houden we gewoon goed in de gaten. Vooral zien dat haar mest de komende dagen weer normaal wordt. Vraag me ook nog even af of dat kan komen door luzerne dat ik sinds enkele dagen geef. Al heeft ze luzerne ook jarenlang gehad tot een jaar geleden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:36

Oh wat jammer dat haar weidegeboot verhuisd is en een ander op stalrust staat.
De platte mest lijkt me dan toch eerder door stress dan door de luzerne. Als ze hier voorheen niet zo'n slappe mest van kreeg.


Ik heb gisteren Dundee nog gereden, alleen stap en draf omdat er veel wind stond, maar enerzijds ook omdat Dundee op bepaalde plaatsen zelf naar galop wil gaan. Vaak zijn dit de plaatsen waar ik de eerste keer dat ik hem in de piste reed hem in galop zette. Hij lijkt dit te goed te onthouden waardoor hij op die plaatsen zelf naar galop wil aanspringen.
Nog een extra werkpunt dus.

Volgend weekend heb ik les.

KittyDylan

Berichten: 8912
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:25

Ik wil ook graag meedoen. Misschien een stok achter de deur.
Geen rijdoelen oid. Maar ik wil dit jaar wellicht op show met mijn ponies en daar hoort training ook bij (ik wil geen vetgemeste ponies showen)

Fflur is degene die nu al het hardst in de training staat. We doen nu enkele keren per week longeren. Als het weer beter word en de dagen langer wil ik haar ook naast de fiets meenemen. Dat hebben we laatst voor de 3e keer in haar leven gedaan :)) (vers geschoren en veel wind, niet de beste combi)
Ben in ieder geval al heel blij met hoe ze er uit ziet.
Afbeelding
Afbeelding

Doel 2 is met Fuzz, in november gecastreerd en sindsdien vliegen de kilos er aan met beperkt voer. Doel: Afvallen, en flink. Daarnaast bombproof maken. Hij staat namelijk ook te koop.
Afbeelding

En doel 3 is met Arthur, mijn hengstje uit 2021. Hem wil ik wellicht ook meenemen, maar puur voor de ervaringen. Met hem doe ik dus veel wandelen, en grondwerk moet ook even beter want meneer begint al flink hengst te worden. Vooral happen is een probleem, maar verder is hij in de hand wel heel braaf en makkelijk (lijkt gelukkig veel op zijn moeder) Hij pest vooral zijn weidemaatjes ontzettend (en die zetten hem niet op zijn plaats, hoewel hij heel onderdanig is naar Fuzz hierboven)
Afbeelding

Ik werk zelf volle dagen 5 dagen per week en thuis is het dus donker. Nu is het nog lastig om goede motivatie te vinden. Ik heb ook maar beperkt licht buiten.
Ik probeer in de weekenden dus veel te doen. Heb mam lief gevraagd of ze morgen toch niet overdag Fuzz even wil longeren O:) Als het dan droog blijft kan ik Fflur nog pakken.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:44

Wat een knappe ponies.

Ik dacht dat ik vreemd was qua scheren van mijn paard omdat ik de benen ook niet volledig geschoren hen en hoofd niet deed. Maar zie dat jij het ook zo hebt bij Fflur. :+

KittyDylan

Berichten: 8912
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:04

Haha nee, ik heb het hoofd tot de kaaklijn geschoren en een poging gedaan om de benen mooi over te laten lopen. Helaas met teveel haar niet makkelijk, én ruzie met het scheerapparaat én Fflur werd al wakker van de verdoving. :')

Ik hoef er alleen zelf tegen aan te kijken, dus het maakt me niet uit.

Caily

Berichten: 12529
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 04:02

Hopelijk voelt Elaya zich snel beter!

Welkom kitte!

Ik scheer ook alles behalve benen en hoofd. In de overgang met de haren mee scheren werkt hier fijn.

Anoniem

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:00

Welkom bijna buurvrouw ;)

Wat sneu van Elaya zeg!

Ik scheer van mijn 2 niet wedstrijdpaarden alles behalve hoofd en benen, Aurelia scheer ik helemaal.

Wij hebben onze eerste l2 wedstrijd gehad zondag, uhm, de bak was erg kijkerig dus het was een dingetje. Dus mijn doel voor januari met haar is nog niet behaald :=

Vandaag lekker met de 2 anderen naar buiten, even wat anders dan regen meepakken!

jazzejam

Berichten: 416
Geregistreerd: 08-11-06

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:41

Hier ziet het er helemaal niet uit. Scheer alleen de onderkant hoofd/hals en boeg. Maar ze krijgen hier geen deken op.

Afbeelding

Het is functioneel zullen we maar zeggen. Vroeger de ruin wel altijd alles scheren als we wedstrijden starten in de winter. Als we geen wedstrijden deden dan liet ik het hoofd en benen ongeschoren.

Autumnn

Berichten: 8119
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Doelen en volg je paard 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:46

Wat een leuk topic! Mag ik ook meedoen/kletsen?

Mijn doelen voor dit jaar:
L1 uitrijden
Naar de Veluwe een weekendje met en zonder vriend
Een cross(les) rijden

marley93

Berichten: 6054
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:53

Jeetje wat gaat het hard hier. :') Ik lees het regelmatig bij maar vaak in de trein op mijn telefoon, dus dan reageert het ook niet zo lekker.

KittyDylan wat een prachtige welshjes! Leuk dat je met ze wil gaan showen.

Felien_Kyra, houdt Elaya al wat langer in haar rug vast, of heeft de verhuizing van haar vriendje daar misschien ook wat weerslag op? Goed dat je het ook even laat bekijken door je instructrice, een fris paar ogen kan zo helpen met dat soort dingen.

Hahah, Jazzejam, dat van het functionele zal het hier ook worden als ik moet gaan scheren volgend jaar. Dit jaar laat ik het hier nog even zitten, we zijn vooral nog bezig met vertrouwen kweken, maar volgend jaar verwacht ik Santos (en mezelf :o ) wel wat regelmatiger in het zweet te werken.

Welkom Autumnn! Leuke doelen heb je, zit je in de buurt van de Veluwe of moet je daar ver voor reizen?

Hier worden mijn plannen met regelmaat gedwarsboomd door het weer. We hebben alleen een buitenpaddock waar ik in kan werken, en als het één of twee dagen flink/constant heeft geregend, is die te nat om iets in te kunnen doen. Dus het doel om twee keer in de week te longeren en gymnastiseren is soms wat optimistisch. Die heb ik dan ook aangepast naar: "Tijdens het longeren aan de overgangen werken". En laat dat nou al best goed gaan! Alleen de overgang galop-draf is nog wat lastiger omdat hij vet enthousiast kan worden in galop. :')

Verder gaat het verleggen van zijn grenzen wat betreft verlatingsangst heel goed. Ik kan hem uit de paddock meenemen en een stukje over het erf wandelen, en ook vanuit stal lukt dat goed en begint hij pas na grotere afstand kalmeringssignalen te laten zien. Hij komt er in de paddock ook echt zelf voor aanlopen, hij heeft er duidelijk lol in, en dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste met dit doel.

En het dagboek kan ik ook nog lekker bijhouden. Als de kat er niet gezellig bij komt :')

Afbeelding