Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 17:51

Wat een leukerd JJ4. Stoer paard zo.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:14

Leuk om al die verschillende paarden en aanpakken te lezen. Ha bij mij kriebelt het wel hoor...kan die winter wel om kijken ha ha. Maar goed, geduld is een schone zaak en gun hem zijn tijd om nog lekker te peuteren.

Of ik hem ook na zadelmak maken nog een periode weer in de wei zet laat ik afhangen van hoe hij dan is. Mijn paard is natuurlijk al een jaar ouder. Bij een 3-jarige zou ik het zeker doen. Mijn merrie 11 jaar geleden is pas met 5 zadelmak gemaakt en die heb ik niet meer op de wei gezet, maar gewoon heel rustig opgebouwd (max 3 keer in de week het eerste jaar). Ik kijk het gewoon aan en schat dan in wat het paard nodig heeft. Ik heb geen haast. Het pure zadelmak maken ga ik professioneel uitbesteden en zodra hij vertrouwd is met opstijgen, een stuur, rem en gaspedaal heeft in de 3 gangen, dan ga ik het opleiden zelf verder oppakken. Zoveel zin in!!!

Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 18:33

Ja kan ik me voorstellen!!

Polletje is trouwens zn chip kwijt... Toen we m lieten castreren een maand of 3 geleden konden ze zn chip niet vinden. Terug in de opfok hebben ze m ook nog helemaal nagelopen maar echt foetsie.
Waar zou zo'n ding dan blijven... Baal er wel van. Moet ik weer opnieuw chippen.

Raineri
Berichten: 6379
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:20

Babootje schreef:
Ja kan ik me voorstellen!!

Polletje is trouwens zn chip kwijt... Toen we m lieten castreren een maand of 3 geleden konden ze zn chip niet vinden. Terug in de opfok hebben ze m ook nog helemaal nagelopen maar echt foetsie.
Waar zou zo'n ding dan blijven... Baal er wel van. Moet ik weer opnieuw chippen.


Had helemaal een mind fiets. Ik dacht een ocd chip :+
Je bedoelt natuurlijk wat anders

Amber_anne

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:29

Wij gaan volgende week weer beginnen na een pauze van twee weken. Ben heel benieuwd hoe het gaat

Wat raar van zo'n chip, die kan toch niet echt weg zijn

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:30

Chip kwijt, ik wist niet dat dat kon. Wel heel erg oliebol zeg…

Ik ga Lis geen pauze geven. Althans, niet bewust een lange periode. We kijken gewoon hoe het loopt en passen daar op aan

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-22 19:54

Ik ga het zadelmak maken ook onderscheiden van het inrijden en vooraf gewoon lekker lange teugelen ed. Maar eerst zien hoe hij dat oppakt. Ik wil niet laat zadelmak maken, maar ik wil niet vroeg inrijden, zeg maar... :Y)

Tenno7

Berichten: 2305
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 01:01

Een chip kan nog wel eens gaan zweven in het lijf, kan best zijn dat hij dus nog wel ergens zit.. maar vindt hem maar weer eens.. wel balen dat je weer opnieuw moet chippen Babootje.

Kan ook enorm verschillen per paard & bouw wanneer je ze kan belasten.. heb een haflinger x fries van mijn zusje beleerd met 4, beestje was al zo sterk dat het echt tijd werd om aan het werk te gaan.
Terwijl 1 van mijn kwpners pas met 8 jaar echt uitgegroeit was en mentaal sterk genoeg.. beest is ook 1m77 geworden hahahah

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:00

Ik heb mijn 3 jarige van dit jaar, die op 1 april 3 werd, in april zadelmak gemaakt.
Of beter gezegd, er op gaan zitten want die gaf echt helemaal niks om een zadel op zijn rug.
Die is met Pasen erg ziek geweest en daardoor een 3tal weken rust gehad maar dat werd echt een draak aan de hand.

Ik kan hem nu 2 weken laten staan misschien 3 maar dan wordt die echt strontvervelend en gaat ie klooien aan de hand terwijl als je hem 2 keer of 3 keer per week een half uurtje pakt om wat te doen, dan blijft hij aangenaam.

Mijne krijgt dus nooit echt een hele lange pauze maar soms wel 2 of 3 weken vrij tussendoor. Dat lijkt hem ook altijd wel goed te doen. Maar hij is gewoon heel graag bezig en heel leergierig.

Yontheke

Berichten: 4446
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:02

AlwaysH schreef:
Ik ga het zadelmak maken ook onderscheiden van het inrijden en vooraf gewoon lekker lange teugelen ed. Maar eerst zien hoe hij dat oppakt. Ik wil niet laat zadelmak maken, maar ik wil niet vroeg inrijden, zeg maar... :Y)


Maar wat zien jullie dan als het verschil?
De mijne was bij wijze van direct zadelmak, dat was opstappen en wegrijden en kon ik na 5 keer los mee door de bak rijden en galopperen en sturen. Wat is dan inrijden denk ik dan.

Sato
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:41

Yontheke schreef:
AlwaysH schreef:
Ik ga het zadelmak maken ook onderscheiden van het inrijden en vooraf gewoon lekker lange teugelen ed. Maar eerst zien hoe hij dat oppakt. Ik wil niet laat zadelmak maken, maar ik wil niet vroeg inrijden, zeg maar... :Y)


Maar wat zien jullie dan als het verschil?
De mijne was bij wijze van direct zadelmak, dat was opstappen en wegrijden en kon ik na 5 keer los mee door de bak rijden en galopperen en sturen. Wat is dan inrijden denk ik dan.



Ik vindt persoonlijk dat elk paard daar verschillend is! En dat beschrijf jij ook haha

Capriootje

Berichten: 6797
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 23:49

Precies dat ja.. en denk ook dat het heel belangrijk is om tijdens het proces, zowel grondwerk als zadelmak maken en inrijden te blijven kijken/luisteren naar je paard. Sommige dingen gaan heel soepel en snel en voor andere fases verschilt het per dier hoelang ze nodig hebben om te begrijpen en te leren. Dus soms een stapje terug, even blijven hangen of wat stappen vooruit. Voor mij ook de reden om hem zelf te beleren, op zijn tempo en niet binnen 4 of 6 weken ‘zadelmak’. Dan kan ik alles op hem afstemmen en tuurlijk zie je niet altijd alles direct maar goed observeren helpt al zeker om het per paard soms anders aan te pakken. Mijne zal uiteindelijk opgeleid worden tot sportpaard maar of het nu een bos cross pony, Shetlander of springpaard is maakt in dat stadium nog niet veel uit.

De mijne is niet snel onder de indruk, en als hij dat wel is ook heel makkelijk te overtuigen. Klein voorbeeld van het vrijspringen. Ik had afgezet met rood/wit lint en dat klapperde in de wind. Voor de ingang van de bak staat hij stil, maakt zich groot en snuift. Ik geef hem even tijd om het in zich op te nemen, want ja er zitten ineens monsters in de vertrouwde rijbak. Vraag hem te volgen, doet hij braaf en we lopen in de richting van het lint (toen nog 25 meter weg). 2 min later staat hij met het lint in z’n mond te spelen _O- Dat is wat ik ook echt heel leuk vind aan die jonge beesten en hun leer proces.

veranadautje
Berichten: 1303
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:33

Ik kijk graag mee. In februari wordt mijn kleine smurf 3. Momenteel ben ik 2 x per week 10 min met hem bezig in de zin van longeren en tuig leren kennen en sturen.

Verder wandelen we 1 x per week op de weg.


Deze kleine man mag voor de sulky en er is een meisje die zich voor een x erop zitten al gemeld heeft. Een te grote pad heeft die zonder problemen al op zijn rug toegelaten
.
Beleren heeft overigens geen haast en mag ook rustig volgendjaar als hij er dan pas aan toe is verder te gaan.

Foto van paar uur oud tot nu


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 08:56

Ik geef tot nu toe ook niet echt langere tijd een pauze. Ik doe heel rustig aan en merk dat 2x per week iets doen voor haar tot nu toe het beste werkt. Wellicht als er een ruiter bij komt kijken dat het anders gaat, maar ik kijk idd ook zoals de meesten hier naar hoe het paard reageert. :j

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 09:45

Zadelmak is voor mij echt wel iets anders dan inrijden (a merk ik dat ik het soms ook wat door elkaar gebruik haha). Maar zadelmak is als ze gewend zijn aan het zadel, en inrijden is dat ze echt bekend raken met alle gangen en het stuur onder de man. Als die basis er dan in zit, wordt het doorrijden. Of zoiets :+

Wij hebben gister weer lekker gewandeld, op een nieuw stukje. Beviel goed :')
Afbeelding

sannej95

Berichten: 92
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 20:17

Ik lees al even in stilte mee, maar nu mag ik me officieel melden

Dit is mijn nieuwe vriendinnetje Paradis Vurona ESS (V. Ferdeaux x UB40 x Gribaldi). Paradis is van 11 mei 2020, dus het komende jaar staat voor ons vooral nog in het teken van spelenderwijs kennis maken met van alles en nog wat :D


Als veulen


Afbeelding



En dit is afgelopen week (in dezelfde bak als de vorige foto :P )



Afbeelding


Afbeelding

Kalea

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:47

Ik weet nog niet of we volgend jaar echt al aan rijden toe gaan komen, maar ik wil mijn fjord wel kunnen opzadelen en er wat over hangen. Hij wordt 3 in april.
Het zadel dat ik nog heb van mijn vorige paard past hem absoluut niet dus wil dat liever niet gebruiken..
wat zouden jullie doen?
Als ik info lees van zadelpassers willen ze ook het paard onder het zadel zien lopen, maar dat is dan nog geen optie.
Ik kan mijn vorige zadel verkopen en een goedkope tweedehands kopen (massimo, wintec?) die sowieso beter zal passen dan wat ik nu heb..
Wil pas volgend jaar aan de slag maar heb geen idee hoe lang het zou duren voordat mijn huidige zadel verkocht zou zijn, vandaar dat ik er al over denk.

AlwaysH

Berichten: 11291
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:17

Heb je een BBP? Die zou je eerst kunnen gebruiken. Als is het ook fijn om juist klapperende beugels te hebben want dat is natuurlijk ook wennen.

Verkopen kan je doen als je er vanuit gaat dat je huidige zadel nooit gaat passen.

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:36

Er zijn zadelpassers die ook voor jonge niet ingereden paarden komen hoor. Gewoon even overleggen met degene die je op het oog hebt :)

Kalea

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:44

Heb alleen nog ‘springspullen’ en stap over naar bosruiter :) Mijn warmbloed was groot en smal, de fjord klein en breed dus vrees dat niks zal passen.. Heb het al eens los op zijn rug gelegd maar gaat zeker te smal zijn. BBP heb ik niet.

Goed om te lezen dat er ook passers komen voor niet ingereden paarden!

Django_Mette

Berichten: 1378
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 23:19

Ik ga binnenkort ook al contacten voor een zadelpasser. Mijn vorige pony begon van de ene op de andere dag flink te staken en toen had 'ie eigenlijk in de eerste weken geen plek. Ik had toen het geluk dat er een afspraak uitviel en ik daardoor geholpen kon worden :=

Omtrent dat zadel :Ik denk dat je zelf wel kan beslissen of dat gaat passen ja of nee tegen de tijd dat je het erop legt. Veel zadelpassers doen ook wel aan inruilen, dus wellicht is dat een optie :)

Raineri
Berichten: 6379
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 00:19

Kalea schreef:
Ik weet nog niet of we volgend jaar echt al aan rijden toe gaan komen, maar ik wil mijn fjord wel kunnen opzadelen en er wat over hangen. Hij wordt 3 in april.
Het zadel dat ik nog heb van mijn vorige paard past hem absoluut niet dus wil dat liever niet gebruiken..
wat zouden jullie doen?
Als ik info lees van zadelpassers willen ze ook het paard onder het zadel zien lopen, maar dat is dan nog geen optie.
Ik kan mijn vorige zadel verkopen en een goedkope tweedehands kopen (massimo, wintec?) die sowieso beter zal passen dan wat ik nu heb..
Wil pas volgend jaar aan de slag maar heb geen idee hoe lang het zou duren voordat mijn huidige zadel verkocht zou zijn, vandaar dat ik er al over denk.


Ik wil haar mak hebben onder het zadel, zonder ruiter nog alvorens ik de zadelmaker laat komen. Ik zit er dan op, op de bok en m’n paard loopt er dan nee aan de longe. Wil dit wel zo snel mogelijk geregeld hebben en zo vroeg mogelijk in het proces. Met overleg kan dat prima, zijn steeds meer mensen die dat graag willen en zo doen.

Raineri
Berichten: 6379
Geregistreerd: 21-02-11

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 00:22

Heb vandaag het micklem hoofdstel na 6 maanden weer gepast maar toch tot de conclusie gekomen dat hij niet mooi zit :+ Op haar kaken en achter haar oren ligt hij super maar die neusriem is echt aanklooien. Ze heeft een fijn snoetje en best een korte mondspleet. Heb echt het idee dat die neusriem te los ligt en veel te laag.. ze kan een beetje lopen aan de longe al (lees paar rondjes stappen) maar vrees ook dat hij gaat schuiven..

Maartje_M

Berichten: 9436
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:35

Ik vind de micklem echt lastig passen voor sommige paarden…
Heb zelf een bitloos hoofdstel onderweg nu, hoop dat ie past! En ik hoop dat begin december de zadelpasser kan komen. Wordt allemaal wel een beetje nodig nu, want…

… ik zat net op Lissy :):)
Afbeelding
Ik was een beetje aan het hangen, en toen gooide ik ineens mijn been erover heen :') en BRAAF dat de baby was! Volgende keer roep ik mijn man even, maar stond zelf helemaal te stuiteren dus vond 1 keer wel genoeg :+

ElinaSK

Berichten: 2672
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 15:43

Wat goed Maartje! Ik zou ook super blij zijn met zo'n moment.