Het allerlaatste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 13:57

anjali schreef:
Ik vind dat de omstandigheden voor het hebben van paarden steeds moeilijker worden. Als je ze met veel weidegang wilt houden.Die toestanden met wolven enzo. Als mijn huidige paardje door een wolf gedood zou worden dan zou ik het niet meer aandurven om een nieuwe te nemen die hetzelfde zou kunnen overkomen.

Als ik geen schapen, en eerder pony's had gehad voor dit gedoe met de wolven begon was ik er niet aan begonnen. Maar het is niet meteen reden om alles weg te doen ter voorkoming dat alles mis gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 16:41

tamary schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat de omstandigheden voor het hebben van paarden steeds moeilijker worden. Als je ze met veel weidegang wilt houden.Die toestanden met wolven enzo. Als mijn huidige paardje door een wolf gedood zou worden dan zou ik het niet meer aandurven om een nieuwe te nemen die hetzelfde zou kunnen overkomen.

Als ik geen schapen, en eerder pony's had gehad voor dit gedoe met de wolven begon was ik er niet aan begonnen. Maar het is niet meteen reden om alles weg te doen ter voorkoming dat alles mis gaat.

Nee wat je al hebt zeker niet wegdoen.Ik hoop nog steeds dat de politiek nog eens gezond verstand gaat krijgen en gaat inzien dat dit zo niet goed gaat.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 23:39

Citaat:
hoop nog steeds dat de politiek nog eens gezond verstand gaat krijgen en gaat inzien dat dit zo niet goed gaat.
ik hoop het ook.

Nachtdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 02:35

Ik zit vooral in over de laatst overblijvende. Mijn tweetal staat samen aan huis bij mijn ouders, ze zijn 28 en 19 jaar. Hierna wil ik geen paarden meer vanwege de kosten en zorgen (emotioneel). Ze gaan nooit weg maar de laatste kan natuurlijk ook niet alleen blijven. Voor paarden (van eem ander) er bij is er niet voldoende gras, maar soms lijkt het me al wel verstandig om alvast een iets grotere kudde te hebben en niet halsoverkop naar gezelschap te zoeken tzt. Hoe doen anderen dit?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:57

Ik heb een pensionpaard als maatje voor mijn paard aan huis.Het geeft inderdaad stress als je met spoed een pensionpaard erbij moet zoeken.Mijn paard heeft verlatingsangst.Als je paard wel een paar weken alleen kan staan word dat natuurlijk makkelijker in het zoeken.Maar ons is het ook 2 keer gelukt.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:32

Kocht op mijn 15e mijn 1e eigen pony veulen en deze tot haar dood vorig jaar( 31 jaar later) gehad. Op 1 x een beenwond en eens een paar dagen niet lekker lopen na nooit wat gemankeerd♡ 5 jaar terug een 5 jarige connemara bijgekocht die ik samen met mijn inmiddels 18 jarige dochter rijd. Ben nu 48 en hopende dat deze net zo fijn oud word denk ik niet hierna nog íets te kopen maar hoop ik wel dat mijn dochter verder gaat en ik daar ms nog eens kan poetsen of hobbelen <3

Nachtdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 09:48

Britta31 schreef:
Ik heb een pensionpaard als maatje voor mijn paard aan huis.Het geeft inderdaad stress als je met spoed een pensionpaard erbij moet zoeken.Mijn paard heeft verlatingsangst.Als je paard wel een paar weken alleen kan staan word dat natuurlijk makkelijker in het zoeken.Maar ons is het ook 2 keer gelukt.

Ze hebben beide gelukkig nog nooit een dag alleen gestaan, dus ik durf niet te zeggen of dat even zou kunnen. Ik vermoed van niet. Enerzijds lijkt nu een pensionpaard erbij het verstandigst, anderzijds ben ik ook bang dat één van de paarden dan het derde wiel wordt. Ook is er dan niet voldoende gras waarschijnlijk maar dat is natuurlijk op te lossen met extra hooi voeren.

Wil jij hierna ook geen paarden meer? Zo ja, wat is dan je afspraak met je pensionklant als jouw paard er niet meer is?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 11:17

Ik heb gewoon een shet gekocht toen mijn paard onverwacht alleen kwam te staan. Binnen een uur nadat de ander vertrokken was, stond ie er bij. Ik vind 'm heel lief, maar ben niet zo aan hem gehecht :o dus mocht mijn paard echt weg moeten om wat voor reden dan ook, of overlijden, dan zal ik 'm wrs zonder heel veel moeite verkopen/weggeven.
edit; hij krijgt wel aandacht, alleen niet echt van mij.. Hij heeft een verzorgster die hem ook rijdt.

Britta31

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 13:22

Ik heb er ook aan gedacht er 3 te nemen,dus nog een pensionpaard erbij.Maar het is veel meer werk en 3 paarden van 600 kilo in de stal als het donker is met voeren vind ik voor mij niet veilig.Ook ben ik bang dat er 1 buiten de groep valt.Ik vind de verzorging van de paarden leuk om te doen en wil daar mee doorgaan.Als mijn paard eerst dood gaat mag het pensionpaard gewoon blijven en komt er een nieuw pensionpaard bij.Wel worden de regels wel anders omdat mijn paard er niet meer bij staat Bv vakanties moeten de eigenaren dan zelf regelen.En voor paard 2 gaat ook de prijs dan omhoog omdat ik er ook wat mee wil verdienen.

Nachtdiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:39

lies schreef:
Ik heb gewoon een shet gekocht toen mijn paard onverwacht alleen kwam te staan. Binnen een uur nadat de ander vertrokken was, stond ie er bij. Ik vind 'm heel lief, maar ben niet zo aan hem gehecht :o dus mocht mijn paard echt weg moeten om wat voor reden dan ook, of overlijden, dan zal ik 'm wrs zonder heel veel moeite verkopen/weggeven.
edit; hij krijgt wel aandacht, alleen niet echt van mij.. Hij heeft een verzorgster die hem ook rijdt.

Bij ons blijven dieren in principe tot de dood, dus ik denk dat ik dat niet kan... een soort leenpony zou dan toch anders voelen. Een shetje is wel een idee op zich. :)

Britta31 schreef:
Ik heb er ook aan gedacht er 3 te nemen,dus nog een pensionpaard erbij.Maar het is veel meer werk en 3 paarden van 600 kilo in de stal als het donker is met voeren vind ik voor mij niet veilig.Ook ben ik bang dat er 1 buiten de groep valt.Ik vind de verzorging van de paarden leuk om te doen en wil daar mee doorgaan.Als mijn paard eerst dood gaat mag het pensionpaard gewoon blijven en komt er een nieuw pensionpaard bij.Wel worden de regels wel anders omdat mijn paard er niet meer bij staat Bv vakanties moeten de eigenaren dan zelf regelen.En voor paard 2 gaat ook de prijs dan omhoog omdat ik er ook wat mee wil verdienen.

Oh ja, snap ik! Ik ben dus ook bang dat bij 3 paarden er eentje buiten de groep valt. Mijn dames zijn heel close, die dynamiek verstoren zie ik niet zo zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:59

*iets luchtigs tussendoor*

Ik kies meestal de dieren of neem iets mee :o............. Hebben altijd hele rare dieren, dus ik zeg altijd, ooit komt er een normaal dier. Dus tot die tijd, zitten we wel vast aan dieren.

Het zou me echt moeilijk vallen om geen dieren meer te hebben, maar denk toch dat geen katten en honden eerder makkelijker zou zijn, dan geen paarden meer. Natuurlijk dan geen 5 meer bijv, maar 2 shetjes zou ik nog tot hoge leeftijd wel kunnen houden.
Honden en ook katten vragen in mijn ogen meer zorg en ook veel meer huishaten.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:26

Omdat we al een aantal jaar verder zijn, ben ik benieuwd of er al mensen daadwerkelijk hun allerlaatste paard gehad hebben?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:47

2 jaar geleden schreef ik dit:

juval schreef:
herkenbaar topic! ik ben ook aan het eind van mijn paarden carrière. Er zijn hier (aan huis) nog 4. Mijn oudste merrie is nu 30 en begint hier en daar wat ouderdomsverschijnselen te vertonen.
Dan heb ik nog een 8 jarige welsh, maar die heeft af en toe last van hb, dus die zal wat lastig te verkopen zijn.
Mijn dochter heeft een 5 jarig paard waarvan ik hoop dat ze hem binnenkort mee verhuisd naar waar zij woont. Alle zorg komt op mij neer want voor haar is het 45 minuten enkele reis vanuit de stad waar ze studeert. Ze is wel op zoek naar pensionstalling, maar dat is lastig te vinden, en ook best duur voor haar als student.. best een moeilijke situatie vind ik, want ik heb steeds minder zin om uit te mesten en te zorgen.
en dan nog een 3 jarige welsh die te koop staat.

de welshjes waren eigenlijk bedoeld voor mijn jongste kinderen, maar die hebben er totaal geen interesse in, dus dat is ergens wel jammer, maar ook prima.. ik wil ze niet dwingen. dat kan ook niet.
Er is voor de andere welsh wel een bijrijdster, maar dat lijkt ook wel een aflopend verhaal te worden, meisje is druk en afhankelijk van haar moeder om te brengen, dus dat is maar 1 of 2 keer in de week.

En in de tussentijd komt dus alle zorg op mij neer, waar ik wel zo'n beetje klaar mee ben. Nu staan ze 24/7 buiten, dus weinig zorg, maar in de winter op stal zie ik toch weer tegenop.

Dus ja, afbouwen hier, ik ben inmiddels 49 en heb geen behoefte meer om te rijden, af en toe span ik de welsh nog wel voor de wagen maar bij ontbreken van een groom en een bak vol kuilen is dat ook niet altijd leuk.

Ik had nooit verwacht dat het zo snel zou gaan, en hoe ik me zou voelen als ik echt paardloos zou zijn.
De jonge pony hebben we verkocht, die heeft een heel fijn plekje gevonden als gezinspony waar een aantal kinderen heel veel plezier aan haar hebben.

Mijn oudste dochter is klaar met studeren en heeft het paard meegenomen naar Wageningen. Daar staat hij goed en ze heeft er veel plezier van.

De oude appaloosa Zoëy is in februari dit jaar overleden, ze was oud en op en kon niet meer door. 32 jaar is een prachtige leeftijd. Vrede mee.

Maar Smarti had nog lang niet mogen gaan :( die was pas 10 jaar. We hadden nog plannen. Ze zou nog een veulentje krijgen, we gingen weer mennen. Dochter heeft ineens toch wel zin om te rijden... maar helaas. Cushing en hoefbevangenheid gooiden roet in het eten. Ze had te veel pijn, hoefkanteling, het ging niet meer. Dus die is begin oktober ingeslapen. Heel verdrietig.

De stal is nu dus echt leeg (nou ja, de konijnen overwinteren er, maar dat is toch anders).. ik ben echt in een soort gat gevallen. Niet leuk.
Aan de ene kant is de extra tijd wel fijn. huishouden is nog nooit zo bij geweest. Maar het is ook saai.
Met dit vieze weer vind ik het niet erg dat ik me niet druk hoef te maken over dekens, of straks als het vriest gladheid en afgesloten waterleidingen en modder... maar ja.

Helemaal zonder, ik weet niet of het helemaal definitief is hoor. Het kriebelt toch nog wel. Misschien heeft het meer tijd nodig. Maar als de jongste dochter het volhoudt op de manege dan komt er misschien toch nog wel een keer een pony..

Ik denk er ook wel over om de lege stallen te verhuren voor pensioenpony's ofzo. Dat er toch nog wat leven in de stal is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 19:55

Ik heb mijn laatste 2 dus noodgewongen verkocht, en hoe erg ik ook emotioneel gezien weer pony's zou willen, is het rationeel (financieen en idd wolf) niet te verantwoorden. Schapen/geiten idem, al kriebelt dat bijna meer door en lagere kosten en mogelijk wat opbrengst uit fok + voedsel. Maar ook weer en huurplekje = risico en wolf en blauwtong en aanverwante ellende mogelijkheden. Alleen nog konijnen qua beestjes, hond valt onder zelfde soort tarief als paard qua DA en ook weer veilig er mee kunnen wandelen. Zou goed zijn om mij meer in beweging te houden, maar teveel andere zorgen en risico's.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:08

Ik heb al 3x mijn laatste paard gekocht :=
Echt veel pech met de paarden gehad.

Mijn ruin moest ik in laten slapen op zijn 14e. Dat had mijn laatste paard moeten zijn.
Onder druk van mijn vriend een nieuw paard gekocht. Ik was namelijk doodongelukkig zonder paard.

Dat werd een 4 jarige merrie. Mijn nieuwe laatste paard.
Ze is nog geen 10 geworden :(

Inmiddels hebben we een huis gekocht en de paarden aan huis. 1 paard is geen paard en daar is een 3 jarige merrie bij gekomen. Opnieuw bedoeld als mijn laatste paard. Al zeg ik het inmiddels niet zo stellig meer :D

Beide paarden hier hebben geen verlatingsangst en kunnen prima even alleen staan. Mochten we door welke reden dan ook met 1 paard zitten. Dan is dat voor tijdelijk geen probleem.

We zitten niet echt in wolvengebied, dat zijn grote zorgen voor mij op dit moment. Al denk ik er wel aan de stal t.z.t. aan te passen en ze ‘s nachts niet meer buiten te laten.

Prijsstijgingen valt voor ons mee. We wonen aan de Duitse grens en kunnen daar prima shoppen.

Eigenlijk wil ik paarden totdat we echt wat anders met ons leven gaan doen. Bijvoorbeeld emigreren. Tot die tijd is het ondanks veel zorgen, hoge dierenartskosten, etc nog steeds een hobby waar ik ook heel erg blij van kan worden :o

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:09

Mijn paard is er nogsteeds, ik sta er nogsteeds achter dat hij mijn laatste paard zal zijn. Maar geen flauw idee hoe lang dat nog gaat duren. Hij wordt in april 25. We gaan het zien.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 20:16

Ik kocht op mijn 14de mijn eigen fjordenveulen en 17 jaar later na een hoop ellende moeten laten inslapen,zijn toenmalige shet monster stond toen alleen dus en nieuwe mini erbij gekocht en die laatste heb ik nog en inmiddels alweer 10 jaar.
Na mijn fjord heb ik zo hard geroepen dat ik ermee zou stoppen maar door mn shet toch doorgegaan.
2 jaar geleden zwichten ik toch weer voor een rijpony en vanaf toen van beide pony’s 1,5 jaar lang ellende en zorgen gehad en nu alles weer op de rit maar man man man wat heb ik mezelf voor gek verklaard dat ik weer aan al die zorgen was begonnen!!!!
Dit zijn echt de laatste en dan nooit meer want had inmiddels rijk ipv arm kunnen zijn :')
Maar met de paarden en de andere dieren hier wegen de onderhoudskosten niet meer op tegen het hebben van ze…ik ben een persoon die het beste wil en daar betaald je de hoofdprijs voor en ik denk niet dat dat nog lang reeel zal zijn.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:27

Ik heb nu nog een bijna 17 jarige KWPN van 1,85 en een 2 jarige pony van 1,13

Omdat ik niet meer goed kan rijden door slijtage aan mijn heupen ben ik volledig overgestapt op het mennen en met de grote doe ik dan nog fijn recreatief en hopelijk straks neemt de kleine het over, maar als de grote er niet meer is, komt er sowieso geen groot paard meer.

We hebben de paarden aan huis dus heel misschien zou ik dan nog een oudere kleine pony overwegen of een pension klant zodat de kleine niet alleen komt te staan.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 21:49

Mijn 35 jarige merrie is in 2020 ingeslapen en toen had ik enkel nog mijn tinkerruin. Bij mij sinds hij 5 maanden is en hij wordt 20 volgend jaar. Inmiddels staat hij op een pensioenstal in een kudde. Er komt geen nieuw paard hierna, ik vind afhankelijk zijn van pensionstallen vervelend en bij een plek in eigen beheer, moet er dan ook een tweede bij en dat wil ik niet. Verder lopen hier allemaal wolven en vind ik dat het welzijn van paarden gewoon in het geding komt. Hoe lang mijn vriendje er nog is, dat weet ik niet, ik hoop nog lang..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:40

Cowgirl schreef:
Hoewel ik er afgelopen winter na de zoveelste staldomper echt helemaal klaar mee was denk ik er nu toch weer anders over. De zin komt langzaam weer terug nu ik op een goede stal sta en heb ik er ook weer plezier in.

Mijn fjord is nu 24. Vanwege rugklachten rijd ik al bijna 20 jaar niet meer. Mijn fjord loopt dan ook voor de wagen. Nadeel is dat ik eigenlijk altijd alleen rijd. Nu kan dat prima met dit paard maar met een eventueel jong paard wil ik dat niet. Bovendien vind ik het ook oersaai aan het worden en in de winter zo koud. Ik mis echt een gezellig ritje en zeker nu een oud stalgenoot ook bij mij komt staan (die fanatiek buitenrijd) word het gemis alleen maar groter. Ook is 1 paard makkelijker mee te nemen dan paard met een koets. Ik zou graag weer eens deelnemen aan een tocht, clinic o.i.d en vooral lekker in de bossen te kunnen rijden want daarvoor ben ik tenslotte verhuisd naar drenthe.

Ik heb mijn zinnen gezet op een gangenpaard (al jaren) maar ze zijn gewoon onbetaalbaar. Begint ergens bij 10.000 euro -O- (ijslander of tennessee walking horse)
En een 2e jonger dier word het ook niet omdat het leven ineens ook zo overdreven duur is geworden.

Dus ik wil wel weer maar of het gaat lukken is een 2e.
Ik weet wel dat ik niet zonder paarden kan. Maar of ik geschikt ben als bijrijder/menner weet ik niet.

Mijn quote uit 2022.
Hoop veranderd in 2 jaar tijd. Vooral op persoonlijk vlak.
Ik sta nog steeds op dezelfde stal maar een enorme terugval met mijn rug enkele weken geleden (behandeling pakte verkeerd uit) heeft mij heel hard op 2 benen gezet. Zodoende heb ik het gangenpaard uit mijn hoofd gezet en ga ik straks toch weer voor een men paard. Mijn fjord leeft nog steeds, word komende zomer 27. Super trots op.
En gezien er op persoonlijk vlak ook heel veel veranderd is in positieve zin komt er zeker weer een paard maar dan weereen haflinger of fjord. Maar stalling is nog steeds te duur voor nu al eentje erbij helaas.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:43

vierspan schreef:
Omdat we al een aantal jaar verder zijn, ben ik benieuwd of er al mensen daadwerkelijk hun allerlaatste paard gehad hebben?

Leuk dat je dit topic een schop geeft!

Zomer 2022 schreef ik: Ik heb twee maanden geleden een 1,5-jarige gekocht… Ik ben 56 jaar :D
Intussen is Taruga bijna 4 en ben ik 58. Volgende week hoop ik voor het eerst in het zadel te zitten.

Ik denk wel dat ze mijn laatste paard zal zijn. Niet alleen vanwege mijn leeftijd t.z.t. maar om meerdere redenen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 22:58

DuoPenotti schreef:
Ik weet het niet.
1 is er 15 de ander 7.
Bij de merrie van 7 zou ik wel een veulen willen.
Helaas liggen alle plannen die we hadden hier momenteel behoorlijk op zijn gat door mijn gezondheid.

Stel de jongste leeft nog 20 jaar. Dan komt daarna niets meer. Ben ik 68.
Maar als de oudste er nog maar 10 leeft? Dan kan de ander weer niet alleen.
Of als 1 van de 2 nu plots eerder gaat?

Echt ik weet het niet.
Voor de welzijns eisen ben ik niet bang.
Land genoeg.

Niet veel veranderd hier. Al heb ik wel geprobeerd de merrie dragend te krijgen en dat is niet gelukt.
En probeer dat niet nogmaals.

Voor de rest nog dezelfde over denkingen

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 23:08

Wegens ziekte eigenaar heb ik een jong paard in bruikleen. Het is niet alleen de hoge kosten maar ook er is altijd wat, zorgen. Ik heb altijd gereden ook eigen paarden maar helaas nu horizontaal afgestapt in de drek. Heb er 3 weken last van gehad maar met 75 jr wellicht geluk gehad. Begin nu met springen, ik hoorde al hoe dom kun je zijn.Verstandig wellicht, het laatste paard en dan kan deze dus tot 100 jr.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 00:07

SusanH schreef:
Nee, zeker niet de laatste. Maar of de volgende weer een type sportpaard formaatje kasteel wordt, denk het niet. Al moet ik mijn man ook nog meekrijgen hierin. Die denkt nog steeds dat hij sportambities heeft in mn eventing, maar ik moet het nog zien. Voorlopig blijft het bij dressuurwedstrijden, en dat vind ik zelf wel zo prettig. Hij is 8 jaar ouder dan ik, en helaas, als je valt ben je toch een stuk minder flexibel als je de 40 bent gepasseerd.

We hebben vorige maand na het inslapen van de pony van onze dochter een Haflinger gekocht. Dus wel iets anders dan een KWPN'er. Mijn man rijdt op dit moment helemaal niet meer, afgelopen winter is hij weer 2 keer kort na elkaar gevallen met rijden. De Haflinger is ook beleerd vorige de wagen, moet wel opgepakt worden. Mijn man gaat in januari 2025 beginnen met zijn koetsiersbewijs. Dat lijkt hem een mooie nieuwe uitdaging. Daarnaast gaat vooral mijn dochter er mee rijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 01:06

Zoals het nu lijkt, is het de laatste. Hij is al op leeftijd en met jonge kinderen erbij én de hoge kosten en gewoon te weinig tijd. Denk ik dat t hierna gewoon goed is. Ik zou het zonde vinden als mijn kinderen niet kunnen studeren omdat ik perse een nieuw paard zou Willen. (Als in: we komen rond nu, maar het paard neemt echt wel een fikse hap uit het budget en dat geld zou ik ook liever opzij zetten voor de kinderen)