Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 14:21

@Pluisje, Mira reageert absoluut niet op de zon. Het is voor haar echt de temperatuur. Maar ik denk dat dit voor elk paard verschilt. Uit zichzelf staat ze soms uren heerlijk in de zon te genieten, maar als het bewolkt is en wel erg warm, gaat het slechter met haar.
Dus het is echt de temperatuur.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:28

Wat jij wilt +:)+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:28

LyonaHorse schreef:
sanne83 schreef:
Ik kan iedereen aanraden om de facebook serie te kijken van Dr McCue, van de universiteit van Minnesota.
https://www.facebook.com/UMNHorse/video ... 787744433/

Dit is de eerste. De 2e gaat specifiek over pssm en ook in de derde wordt er nog wat gezegd over PSSM. Er wordt duidelijk aangegeven wat wél en wat niet aangetoond is.
Dat zegt niet dat je niet uitgebreid kan experimenteren wat specifiek voor jóuw paard het beste helpt, maar dan heb je in ieder geval een basis.

Ik denk dat 20 minuten stappen in één keer vrij intensief is. Ik zou eerder beginnen met 1 minuut en vanuit daar opbouwen.

Helemaal vergeten te zeggen, ik ga het idd opbouwen! Niet in 1 keer zo'n eind gaan wandelen, dat zou niet handig zijn...
En ik doe het s'ochtends heel vroeg, dan is het nog koel.

Fijn!
Voor het voer zou je eens kunnen overleggen met een voerdeskundige. Die kan voor je uitrekenen hoeveel eiwit ze krijgt en eigenlijk nodig heeft.
De ribben zie je vooral als ze weinig vet heeft en dat verbetert niet door meer eiwit te voeren.
Dat ribbige zie je ook vaker met een paard dat zo strak in z’n spierpak zit.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:31

pluisje88 schreef:
Ik persoonlijk vind de uitleg van deze da dikke bs.. omspierafbraak te voorkomen voer je de eiwitten. Als je dat niet doet is binnen no time je hele paard weggevreten. Te veel daarentegen zorgt voor verzuring waardoor de spieren vast slaan. Je moet dus precies genoeg geven..

...knip...

Dit is precies zoals de DA het volgens mij bedoelde - tenminste zo las ik het - en dus praat ze geen BS.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 14:36

herr_balou schreef:
pluisje88 schreef:
Ik persoonlijk vind de uitleg van deze da dikke bs.. omspierafbraak te voorkomen voer je de eiwitten. Als je dat niet doet is binnen no time je hele paard weggevreten. Te veel daarentegen zorgt voor verzuring waardoor de spieren vast slaan. Je moet dus precies genoeg geven..

...knip...

Dit is precies zoals de DA het volgens mij bedoelde - tenminste zo las ik het - en dus praat ze geen BS.

Ja klopt dit is echt wat de DA bedoelde. En ze heeft er genoeg verstand van.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:48

herr_balou schreef:
pluisje88 schreef:

...knip...

Volgens de ts zei de dierenarts dat er teveel spieren aangemaakt worden bij teveel eiwit en dat zorgt voor pijn. Dat is dus wel degelijk Bs. Te veel eiwitten voeren zorgt niet voor te veel spieren aanmaken (bestaan te veel spieren) het zorgt voor verzuring in de spieren. Nogal een verschil.

LyonaHorse schreef:
Wel zei ze iets wat me aan het denken zette, dat ik minder eiwit moet voeren, omdat ze door het eiwit meer spieren aanmaakt en dus meer verzuring en pijn. Klinkt op zich wel logisch.

Lyona

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-22 12:05

Even een update.

Mira krijgt nu milde pijnstillers, en ze is gewoon een ander paard! Waar ze eerst in zichzelf opgesloten zat, is ze nu echt weer een blij ei! Ze gaat uit zichzelf galopperen en staat uren met Kina te kriebelen. Ze is zo veel ontspannender en blijer, weer helemaal open!

Haar spieren zijn ook veel zachter, waar je eerst altijd die harde lijnen zag, is ze nu gewoon los in haar bespiering. En haar gezicht wordt ook anders. De kuiltjes boven haar ogen zijn veel minder, en ze heeft niet meer van die harde lijnen in haar gezicht. Ze loopt ook beter.

Wat moet die arme lieverd dan pijn hebben gehad. Ik weet dat veel van jullie nu zullen denken aan inslapen, maar ik wil eerst kijken wat ik kan bereiken met het dieet en goede beweging en managen. Als echt niks meer werkt zal ik haar niet meer laten lijden, maar zolang ik nog maar zo kort bezig ben en nog zo veel kan proberen wil ik dat doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:08

Ja, daar was ik al bang voor, vandaar dat ik het eerder ook voorstelde om pijn stilling te geven om haar echte karakter te leren kennen.

Heel naar zoiets, dat gaat echt aan je hart als je zo‘n verschil ziet. Ik hoop dat je het onder controle krijgt, je bent echt een super baasje voor haar.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:35

Wat naar dat ze pijn heeft... wel goed om te weten dat dit speelt...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 12:47

Ik had het verschil wel verwacht, vanaf het begin van je foto’s en verhalen (in je andere topic, oa filmpje 26 april laat zij pijn zien na een misstap en alle foto’s daarna in oa juni haar gezichtsuitdrukking) zie je een prainface en een onjuiste aanspanning in haar hele lijf. Met mij andere bokkers met dezelfde mening (die ook erg defensief ontvangen werden door weer andere bokkers!) ik had geloof ik al eens preventief pijnstilling geopperd om te kijken wat ze doet. Helaas blijkt het juist. Wat ontzettend vervelend :( dat wil niemand voor zijn dieren.

Echter zou ik er niet zomaar vanuit gaan dat het van de pssm2 komt. Ik zou uitzoeken waarom ze niet door de buigproeven kwam en gaan röntgenen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 15:44

Dit verbaast me helaas niet. Ik heb ook al meerdere keren aangegeven dat ze er niet goed uit zag op de foto’s. Je kunt de oedeemvorming en de verzuring in het lijf zien zitten. Ze heeft een painface en heeft lege ogen. Dat jij maar bleef zeggen ze ze de vrolijkheid zelve en voelt zich top daar kon ik me niks bij voorstellen.

Een pssm paard waarbij de pssm niet onder controle is heeft verschrikkelijk veel pijn. Het gemene aan pijnstilling vind ik dat pijn een oplopende schaal heeft. Je hebt al pijn en er komt een beetje bij. Dan heb je meer pijn en komt er een beetje bij. Doordat het zo langzaam gaat kun jr best wat hebben. Door pijnstilling haal je die trap weg, en dan stop je met de pijnstilling en zonder die opbouw gaat ze terug in de volledige bups aan pijn. En dat is echt niet te houden. Daarom ben ik persoonlijk geen voorstander van pijnstilling zonder dat het daadwerkelijke probleem is opgelost (lees pssm onder controle). Ik heb het niet met zo veel woorden uitgelegd want ik heb al ellenlange verhalen getypt die toch niet serieus genomen worden, maar ik had wel degelijk een reden ervoor om niet achter pijnstillers te staan.

@hannanas, dat een paard niet door de buigproef komt kan makkelijk door pssm komen hoor. Het hele lijf is zo verzuurd dat elke extra prikkel de boel lam kan leggen. Nu komt ze er makkelijk door maar een paar maand geleden na de aanval was ze er maandenlang niet door gekomen…

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:32

oei, het zegt natuurlijk wel heel wat als ze zo enorm veranderd doordat ze nu pijnstillers krijgt.
ik vind het echt heel fijn wat je allemaal voor mira doet en ik hoop dat het toch nog een beetje beter gaat met haar.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:46

Stille meelezer hier, ook niet alles gelezen maar wil TS echt op het hart drukken om naar een vee arts te gaan die een passend voeding en bewegingsschema kan maken en om je in te lezen over PSSM, er zijn verschillende (buitenlandse) Facebook groepen waarin je heel veel informatie en ervaringen kunt lezen en tig Amerikaanse onderzoeken op het internet te vinden. Hier kun je echt heel veel kennis uithalen die je zelf ook kunt toepassen.

Fijn dat ze nu tijdelijk op pijnstillers staat maar dat is natuurlijk geen oplossing. Ik heb er zelf een staan met PSSM1 (uiteraard weer anders dan type 2) en dat is door een goed en strak management echt een heel ander paard geworden zonder pijn.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 18:18

Ach, dat zal goed schrikken voor je zijn. Maar heel goed om te zien hoe ze zich gedraagd als ze beter in haar vel zit. Hopelijk krijg je haar snel op de been. Het is denk ik ook heel goed kijken en observeren, volgens mij was je daar al heel goed mee bezich! Wens jullie veel sterke en wijsheid toe!!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 19:50

Die opbouwende pijn 'trap' wil ik best in meegaan, maar als iemand die bijna altijd pijn heeft, kan ik ook zeggen dat daar wel een plafond in zit. En als die is bereikt kan pijnstilling echt wel een verandering brengen. Ik heb uiteraard geen pssm en ook geen menselijke spieraandoening, maar wel artrose in handen, elleboog en knieën en door verkeerd bewegen ook sneller verzuring en als mijn plafond is bereikt kan pijnstilling de boel net weer even op gang helpen waardoor ik naderhand (als ook de omstabdigheden verbeteren) minder pijn heb, ook zonder pijnstilling.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 23:21

Hier ook iemand met chronische pijn. Pijn maakt je gespannen. Pijnstilling zorgt er mede voor dat je ook weer kan ontspannen.
Kan mij voorstellen dit voor een dier, in dit geval een paard niet anders is.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-22 11:16

Popstra schreef:
Hier ook iemand met chronische pijn. Pijn maakt je gespannen. Pijnstilling zorgt er mede voor dat je ook weer kan ontspannen.
Kan mij voorstellen dit voor een dier, in dit geval een paard niet anders is.

Zo zie ik het bij Mira ook, ze was zo strak, en nu kan ze weer even een week bijkomen. Pijn put uit, en als je dan een pauze kan krijgen, is dat erg fijn lijkt me.
Mira is in ieder geval weer helemaal happy.

Even wat foto's van net met voeren en de wandeling. Ik wandel 10 minuten maar, en ik zorg dat ik het vroeg doe zodat het nog niet zo warm is.

Lekker kniezen tijdens haar ontbijt... Lang blijft ze nooit schoon met eten
Afbeelding

Ik vind haar spieren veel minder strak staan, ik weet niet of dat goed te zien is, maar in plaats van strakke kabels voelen ze nu zacht
Afbeelding

Met nog een heerlijk vieze snoet op wandeling <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 11:42

Het verschil is echt heel duidelijk te zien.
Vind haar SI regio vooral ook enorm opvallen, dat zou ik zeker verder laten onderzoeken. Fijn dat ze verder ook verzacht in haar hele lijf. Wel erg verdrietig om te weten dat ze pijnstilling nodig heeft.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 22:36

Helaas gaat het vandaag slechter met Mira.

Mira heeft ondanks de pijnstilling veel pijn.
Vanochtend met de wandeling zakte ze een keer door haar achterbenen en ze liep erg slecht. Ze zwalkte en liep erg stijf.
Ik zijn ook weer vrij snel terug gegaan.
Het is de afgelopen dagen wel weer erg heet (40+ graden) en ik denk dat dat een kleine aanval heeft getriggert.

Ze heeft weer haar ‘pain face’. Als je haar heel zacht aanraakt probeert ze door de pijn te bijten. Haar spieren staan weer helemaal stijf. Ze loopt moeizaam.
Als ze stil moet staan loopt ze steeds vooruit en dan weer achteruit. De hele tijd.

Ik hou haar zo koel mogelijk.

Over een paar dagen wordt het weer een stuk koeler, en dan blijft het redelijk stabiel in het weer.

Dieet lijkt haar iets te helpen maar ook niet veel. Ik weet niet meer wat ik verder nog kan doen.

Hebben jullie nog suggesties voor wat ik nog kan proberen met haar?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:51

Helaas heb ik geen tips voor je. Ik hoop voor jullie op een wonder.
Je zorgt met veel liefde voor Mira. Sterkte :knuffel:

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:52

Op wat voor pijnstilling staat ze nu?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:55

Wat ontzettend vervelend zeg :(:)
Je kun alleen maar hopen dat de herfst verbetering brengt ben ik bang. Ik zou komende tijd wel even goed nadenken of Frankrijk wel een geschikt land is voor Mira als de zomers steeds warmer worden.

Sterkte met je lieve merrie.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 09:41

senna21 schreef:
Helaas heb ik geen tips voor je. Ik hoop voor jullie op een wonder.
Je zorgt met veel liefde voor Mira. Sterkte :knuffel:

Dank je wel...

alice0cullen schreef:
Op wat voor pijnstilling staat ze nu?

Ze krijgt Equioxx. Niet heel sterk volgens mij. Ik ga vandaag weer langs de DA om sterkere pijnstilling te vragen voor als ze een slechte dag heeft.

Sizzle schreef:
Wat ontzettend vervelend zeg :(:)
Je kun alleen maar hopen dat de herfst verbetering brengt ben ik bang. Ik zou komende tijd wel even goed nadenken of Frankrijk wel een geschikt land is voor Mira als de zomers steeds warmer worden.

Sterkte met je lieve merrie.

Dank je. Ik denk niet dat het zo zeer met de temperatuur te maken heeft, want als het een koele dag is, dan heeft ze het ook zwaar. Het is echt de temperatuurs verandering denk ik.
Frankrijk is misschien niet het beste voor haar, maar wat kan ik anders?

Dit is het weerbericht van de komende 2 weken. Zondag grote temperatuurs daling, dat zal ze ook moeilijk vinden..
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 09:47

Ik weet dat ik nu tegen schenen ga schoppen. Waarom hou je een paard wat alleen maar pijn heeft en waarvan er een hele duidelijke diagnose is. Paarden leven in het heden. Haar hele lijf staat krom en strak van de pijn.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 09:50

Morganlefay schreef:
Ik weet dat ik nu tegen schenen ga schoppen. Waarom hou je een paard wat alleen maar pijn heeft en waarvan er een hele duidelijke diagnose is. Paarden leven in het heden. Haar hele lijf staat krom en strak van de pijn.

Omdat ik met de juiste verzorging haar misschien weer beter kan krijgen. En omdat ze ondanks de pijn nog zo geniet van het leven.
Elke keer als ik naar de wei kom, hinnikt ze keihard en komt ze heel blij aan. Ze staat uren met vriendinnetje Kina te kroelen. Ze geniet nog echt.