Al hoop ik dat ze geen brokkenpiloot blijkt te zijn, dan hebben we een groter probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elisa2 schreef:Ik ben niet zo van de fokkerij de schuld geven, vaak gaat het mis bij mensen die zichzelf overschatten. Juist in het doorrij stukje gaat er veel mis..je moet geen ferrari kopen als je net je rijbewijs hebt zeg maar.
Een sensibele kun je ook een goede basis geven als je weet wat je doet en veel tijd, rust en geduld hebt dan komt dat op langere termijn ook wel goed. Zoals Avalanche nu doet dus bij deze.
Avalanche81 schreef:Madam heeft zich bezeerd. Haar neus heeft een plek. In het neusgat.
En hoeveel ik ook mag, daar mag ik niet bij. Zeker niet met Betadine. Jullie weten dat nog niet, maar Betadine is levensgevaarlijk. Tenminste....... een flesje.
Maar inmiddels kan ze zelf haar neus in het halster steken. En ze komt op commando. Ze kan namelijk targetten. Dat is heel leuk, want je kunt overal een target van maken, en zeker handen zijn een bijzonder praktische target.
Ze kan dus komen. Ik roep: touch, en ze komt en raakt mijn hand aan. Dan steekt ze haar neus in het halster, en krijgt een wortel. Ik ben voorbereid want in mijn zak zit, in een klein plastic zakje, een doekje met betadine, en nog een doekje zonder betadine. En ik kan een beetje magie.
Het doekje zonder betadine is nu een target. Dat is leuk. En dus wandelt ze achter mijn doekje aan, en raakt hem aan met haar neus. Dat is een erg leuk spelletje, want af en toe krijgt ze er een stuk wortel voor, of een stukje appel.
Nu de wisseltruc. Ik stop het doekje zonder betadine terug in het plastic zakje, en haal het andere doekje eruit, en we gaan weer hetzelfde spelletje doen. Inmiddels is het wel erg leuk, vooral als we met het doekje gaan rennen.
Het lukt, kinders. Het lukt. Ik heb haar neus schoongemaakt.
Wens me succes vanavond
Avalanche81 schreef:Leuk ook de discussie over fokkerij. Ik denk dat die hier ook heel relevant is.
Tijn8 schreef:Wat goed dat het is gelukt om de wond schoon te maken!
Ik wil graag het stukje van de fokkerij iets uitleggen. Ik bedoel dat veel paarden gefokt worden voor echt getalenteerde ruiters maar gereden worden door een amateur (en dat ben ik ook hoor).
Ruiters willen paarden die te hoog gegrepen zijn en er zijn te weinig nuchtere paarden die correct zijn, waar veel mensen echt plezier mee kunnen hebben
irmaz schreef:Gini schreef:En zelfs in de juiste handen kan zo een paard zichzelf inderdaad in de weg zitten, gewoon om hoe ze zijn en hoe hun karakter is. Kan je nog zo netjes en goed opvoeden, die aanleg om een stressbommetje te zijn blijft ergens wel aanwezig.
Hoe bedoel je dat ze zichzelf in de weg zitten?
Mijn ervaring is dat paarden die makkelijk stress opbouwen (gevoelige dieren) vaak intelligent zijn en kunnen heel goed geleerd worden hoe om te gaan met hun stress en de wereld. Vaak zijn het dan de meest moedige paarden die in staat zijn zelf keuzes te maken en waar je als ruiter lekker "lui" kunt zijn. Ze zullen wel altijd extrovert blijven in de uiting van emoties, maar laat ze, ik vind dat persoonlijk prettiger dan de binnenvetters waar je van moet raden wat ze er van vinden.