[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 16:50

Ligt eraan, ze vond dit ook wel erg leuk, en zolang het positieve ervaringen blijven denk ik dat dit wel blijft lukken.

Al hoop ik dat ze geen brokkenpiloot blijkt te zijn, dan hebben we een groter probleem :+ lossen we ook wel weer op :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 17:40

Overigens is er nog een reden dat ik daar helemaal niet bang voor ben. Ik ga namelijk niet naar haar toe met: ik ga je neppen. Ik ga naar haar toe met: ik ga je helpen, en we maken daar iets leuks van.

En daardoor is mijn lichaamstaal ook in overeenstemming met wat ik aan het doen ben. Maar als het niet rechtstreeks wil, moet je een omweg nemen.

Het is ook niet een vreselijke wond, maar wel een die behandeld moet worden.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 17:53

Ik zal zondag proberen nog wat meer te filmen :D wat schrijf je leuk! Ik ken jullie natuurlijk en mag mee helpen in jullie proces, maar hoe leuk is het om alles zo nog eens te lezen. En ik heb er het volste vertrouwen in dat jullie straks ook lekker onder het zadel aan de gang kunnen. Zolang we daar maar mooi spelenderwijs naartoe bouwen en in door bouwen :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 18:04

Jij bent ook onmisbaar in dit prachtige proces. Zoals je weet, heb ik geen verstand van vrijheidsdressuur, en juist dat is zo'n prachtige ingang. Lieve, leuke, speelse merrie.
Spel is idd alles bij dit paard. We komen er :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:05

Elisa2 schreef:
Ik ben niet zo van de fokkerij de schuld geven, vaak gaat het mis bij mensen die zichzelf overschatten. Juist in het doorrij stukje gaat er veel mis..je moet geen ferrari kopen als je net je rijbewijs hebt zeg maar. ;-)
Een sensibele kun je ook een goede basis geven als je weet wat je doet en veel tijd, rust en geduld hebt dan komt dat op langere termijn ook wel goed. Zoals Avalanche nu doet dus bij deze.

90% van de paarden wordt gefokt met 10% van de kundige ruiter in gedachte. Dat is waar de sportfokkerij mee de mist in gaat.

Avalanche81 schreef:
Madam heeft zich bezeerd. Haar neus heeft een plek. In het neusgat.

En hoeveel ik ook mag, daar mag ik niet bij. Zeker niet met Betadine. Jullie weten dat nog niet, maar Betadine is levensgevaarlijk. Tenminste....... een flesje.

Maar inmiddels kan ze zelf haar neus in het halster steken. En ze komt op commando. Ze kan namelijk targetten. Dat is heel leuk, want je kunt overal een target van maken, en zeker handen zijn een bijzonder praktische target.

Ze kan dus komen. Ik roep: touch, en ze komt en raakt mijn hand aan. Dan steekt ze haar neus in het halster, en krijgt een wortel. Ik ben voorbereid want in mijn zak zit, in een klein plastic zakje, een doekje met betadine, en nog een doekje zonder betadine. En ik kan een beetje magie.
Het doekje zonder betadine is nu een target. Dat is leuk. En dus wandelt ze achter mijn doekje aan, en raakt hem aan met haar neus. Dat is een erg leuk spelletje, want af en toe krijgt ze er een stuk wortel voor, of een stukje appel.

Nu de wisseltruc. Ik stop het doekje zonder betadine terug in het plastic zakje, en haal het andere doekje eruit, en we gaan weer hetzelfde spelletje doen. Inmiddels is het wel erg leuk, vooral als we met het doekje gaan rennen.

Het lukt, kinders. Het lukt. Ik heb haar neus schoongemaakt.

Wens me succes vanavond :D

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan :j

Uiteindelijk win je het van een paard op creativiteit en nergens anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:06

Leuk Amable, ben benieuwd naar beeld materiaal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 18:07

Leuk ook de discussie over fokkerij. Ik denk dat die hier ook heel relevant is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:13

Ik kom ook volgen! Ik heb even het topic bijgelezen, en het lijkt me echt super mooi wat je aan het doen bent!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:45

Avalanche81 schreef:
Leuk ook de discussie over fokkerij. Ik denk dat die hier ook heel relevant is.

Jij zit met het produkt ervan.

Het is natuurlijk ook niet enkel en alleen de fokkerij die het fout doet maar ook de mensen die vervolgens niet in staat zijn om zo ruim te denken dat het wel kan werken.

Oogappeltje was in die zin soort van hetzelfde. Het zal en het moet en wel NU! Gezien ze geen watje is, maakte ze er oorlog van. En zo ging ze, mentaal vastgelopen, als pakpaard op weg naar zuid-Frankrijk......

Dat is wat het zo interessant maakt: Het inzicht in denkpatronen om tot oplossingen te komen.
Die oplossing is maar beperkt boeiend omdat elk probleem net anders is, maar de denkprocessen wijken niet zoveel af. Heb je een aantal denklijnen, is het veel simpeler om een afslag te bedenken die voor jouw specifieke probleem werkt.
Dat is wat het zinvol en waardevol maakt.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:52

Dat is juist wat ik zo ontzettend leuk aan paarden trainen vind, dat je continu aan het puzzelen bent. Wat werkt voor dit paard, wat is de reden van het gedrag, hoe kunnen we het gedrag wat we wel willen uitlokken, wat heeft dit paard nodig om te kunnen groeien etc. Zo tof, geen één paard is hetzelfde en ze hebben allemaal iets anders nodig. Ik leer van ieder paard en ieder mens waar ik mee werk <3

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 18:58

Avalanche81 schreef:

Wat klinkt het heerlijk, een beetje spelen, paard beetje in de maling nemen, samen lol hebben en toch je doel behalen!

Ik mis nog wel de leuke foto met haar vriendje hihi. Bij elke post van je zoek ik hem.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 19:03

Zelfs als je denkt een relaxed typje te fokken kan het toch anders uitpakken :D die van mij was als veulen al... anders :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 19:44

Afbeelding

Niet een heel mooie foto. Maar wel heel lief.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 19:49

Gezellig teuten met de buur <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-21 20:00

Het is ook dit soort dingen, die zoveel doen. Door er een spelletje van te maken, leert ze ook dat het eigenlijk niet zo eng is. Ik maak het leuk, en door al die grapjes doet ze toch een positieve ervaring op. En dat onthoudt ze.
En daardoor gaat het volgende keer weer beter. Er komt een dag dat het gewoon zo gaat, en geen big deal meer is. En tot die tijd verzinnen we gewoon nieuwe spelletjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-21 20:19

Ik denk dat je voor GP dressuur ook een bepaald type paard nodig hebt die scherp is en altijd wil blijven lopen. Het meest ideaal is het natuurlijk als ze verder bomproof zijn maar zo werkt het vaak niet. Dit zijn niet de makkelijkste dieren als ze jong zijn. En idd, soms komt er ook gewoon iets heel anders uit dan een fokker voor ogen had.

Ben het verder helemaal met jullie eens dat ieder paard een eigen specifieke aanpak nodig heeft en juist dat puzzelen leuk en belangrijk is.

Ook spelenderwijs leren vind ik belangrijk. Voor een paard ook veel leuker! :-)

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 00:22

Wat goed dat het is gelukt om de wond schoon te maken!

Ik wil graag het stukje van de fokkerij iets uitleggen. Ik bedoel dat veel paarden gefokt worden voor echt getalenteerde ruiters maar gereden worden door een amateur (en dat ben ik ook hoor).
Ruiters willen paarden die te hoog gegrepen zijn en er zijn te weinig nuchtere paarden die correct zijn, waar veel mensen echt plezier mee kunnen hebben

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 00:33

Tijn8 schreef:
Wat goed dat het is gelukt om de wond schoon te maken!

Ik wil graag het stukje van de fokkerij iets uitleggen. Ik bedoel dat veel paarden gefokt worden voor echt getalenteerde ruiters maar gereden worden door een amateur (en dat ben ik ook hoor).
Ruiters willen paarden die te hoog gegrepen zijn en er zijn te weinig nuchtere paarden die correct zijn, waar veel mensen echt plezier mee kunnen hebben

Dan wil ik het misschien nog iets anders uitleggen....Misschien gaat het juist verkeerd met deze paarden als ze bij getalenteerde ruiters terecht komen...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 01:26

En dan getalenteerd vervangen door, of aanvullen met ambitieus.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 01:33

Wat paard betreft zitten we op 1 lijn dat weet je en nu ga ik een keer jouw werk volgen!

Terwijl we jou volgen gaan wij nog even verder trainen
Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 08:34

O jeetje Gabbergill, dat gaat nog niet helemaal goed. := Succes wens ik je toe met je mooie paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 09:55

Soms vraag je je toch af wat ze allemaal meegemaakt hebben :(:)

Mareentje is ontzettend gegroeid in de jaren nadat ik haar kocht.
Veel stoerder geworden, ook in haar eigen doen en laten in de wei enzo.

Maar zelfs 10 jaar later nog kwam haar nog een waas voor ogen als je een paar hindernisjes in de wei zette en haar los liet springen, als je haar dan haar gang liet gaan dan ging ze als een machine steeds maar weer die hindernissen over en zou ze doorgaan tot ze neerviel, die hoorde of zag niks en was dan alleen maar aan het "vluchten" zeg maar, je moest er dan echt voor springen om "binnen" te komen en haar er uit te krijgen.... en ervan te overtuigen dat ze dit niet hoefde te doen.

Dat was ook echt geen plezier maar met een waas voor ogen doorgaan-doorgaan-doorgaan. Heel apart....

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:17

Goed bedacht ,om het de wond zo schoon te maken!
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan :)

Wat betreft de fokkerij gaat het metname om dressuurpaarden waar ze soms te ril worden gefokt. Als er dan bij het beleren ook nog aan voorbij wordt gegaan en gegrepen wordt naar hulpmiddelen ipv rust en een gedegen opbouw kan het misgaan. Sommige paarden gaan ten onder aan hun eigen talent. Niets zo lastig als rustig aan te doen met een talentvol paard als je graag wil shinen in de ring of je zakken wilt vullen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 10:36

irmaz schreef:
Gini schreef:
En zelfs in de juiste handen kan zo een paard zichzelf inderdaad in de weg zitten, gewoon om hoe ze zijn en hoe hun karakter is. Kan je nog zo netjes en goed opvoeden, die aanleg om een stressbommetje te zijn blijft ergens wel aanwezig.

Hoe bedoel je dat ze zichzelf in de weg zitten?
Mijn ervaring is dat paarden die makkelijk stress opbouwen (gevoelige dieren) vaak intelligent zijn en kunnen heel goed geleerd worden hoe om te gaan met hun stress en de wereld. Vaak zijn het dan de meest moedige paarden die in staat zijn zelf keuzes te maken en waar je als ruiter lekker "lui" kunt zijn. Ze zullen wel altijd extrovert blijven in de uiting van emoties, maar laat ze, ik vind dat persoonlijk prettiger dan de binnenvetters waar je van moet raden wat ze er van vinden.

Ik wil hier nog even op antwoorden voordat ik het topic verder lees.
Ik neem mijn paard als voorbeeld. Mijn paard is -al zeg ik het zelf- best goed opgevoed. Ze doet braaf wat ze moet doen. Ik kan niet echt zeggen dat ik grote issues met haar heb. Wat soms wel moeilijk is, is dat ze altijd 'aan' staat. En dat ze best schrikkerig is en veel spanning opbouwt. Door de goede opvoeding heeft ze echter geleerd dat ze dit niet mag uiten in de vorm van wat door de mens slecht gedrag genoemd wordt. Ze 'schrikt' dus ter plaatse. Gisteren 'schrok' ze heel eventjes in de binnenpiste van een paar mensenstemmen. Ik heb toen als test even het omgekeerde gedaan van wat ik normaal zou doen (en eigenlijk ben ik dus even een slechte paardentrainer geweest) en binnen 2 seconden had ik een bom in mijn handen. Slecht gedrag mag niet, dus het is niet dat ze al bokken en vluchtend door de bak ging. Maar alles in haar stond strak. Haar hals- en schouderspieren trilden zelfs. Ik schrok er zelf eigenlijk een beetje van hoe snel ik de situatie kon laten escaleren.
Dit vind ik een paard dat zichzelf in de weg zit. Het is niet leuk dat een paard een interne angst voelt en schrikt bij zelfs de minste dingen. Je kan wel trainen op de uitkomst, maar de aanleg om schrikkerig te zijn kan je niet wegtrainen. Als paardentrainer moet je dus ook constant alert zijn omdat wat je doet de situatie grotendeels meebepaalt. Als ik een slechte dag heb gehad op kantoor moet ik mezelf echt even herpakken voordat ik aan de slag ga met mijn paard, terwijl een meer ongecompliceerd paard dat rothumeur van mij misschien eerder kan negeren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:00

Ik denk dat het allemaal niet zo zwart wit is, je hebt goede profs en slechte..goede amateurs en slechte. Voor een paard is het sowieso belangrijk waar het terecht komt. Daarnaast heb ik de meeste probleem paarden gezien van goedwillende amateurs die niet kundig genoeg waren, of idd de profs waarbij alles snel, snel moet en waar dwangmiddelen (zoals een slof, of uren in een molen om een paard te "breken") ook niet geschuwd werden. Maar daar tussen zit een heel groot, grijs gebied. En de uitkomst ook geheel afhankelijk van het karakter van het paard.