Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:53

sylviel schreef:
ik meld me ook!

in september mijn paard moeten laten inslapen door hersentumor. Doordat ze al tijdje raar deed ( toen we nog niet wisten wat ze had), heb ik lang niet kunnen rijden. Dus ben ik in augustus terug beginnen lessen nemen. En nu lease ik al 2 maanden een lespaard. Ondertussen paar paarden geprobeerd die er te koop stonden, maar was niks voor mij.
Nu heeft de eigenares van de stal een paard op proef die ze zelf ziet zitten als lespaard. Ik heb zelf een aantal keren met haar gereden en ze is helemaal wat ik zoek. Ze is vorige week gekeurd en goedgekeurd, eigenares vd stal heeft dit laten doen daar haar dierenarts. Zouden jullie nog eens laten overkeuren door eigen dierenarts? Zelf heb ik geen reden om nog iets te laten nakijken ofzo.

Persoonlijk zou ik hem niet nog een keer laten overkeuren dan. Zeker gezien de eigenaar het paard eerst voor haarzelf wou hebben ten tijde van het keuren. Mochten er foto's zijn gemaakt kan je de foto's altijd even laten bekijken door je eigen dierenarts?

sylviel

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:58

ja, geen probleem. Ik kan alles opvragen.

Ik neig er ook niet naar om nog eens te laten overkeuren, zeker omdat ze is goedgekeurd. En dan als lespaard die meerdere keren per dag moeten lopen, dat gaat bij mij helemaal niet zo zijn.
ik rij ze vanavond nog eens en dan neem ik een beslissing. Spannend!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:59

Niqui schreef:
Wij zijn op zoek naar een leuke e-pony of paard voor mijn dochter van bijna 19. Haar pony is dit najaar ingeslapen en ze mist het paardrijden heel erg. Een grote New Forest zou bijvoorbeeld heel leuk zijn. Doel: allround, wedstrijden rijden, springen, duin in..

Kennis van mij heeft een zelfde pony te koop als jullie gegad hebben.
Llwynhywell Knight Rider
Precies gebruikt voor de dingen die jij benoemt. Staat nu sinds een dag op mp.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:00

In theorie, ja. Altijd overkeuren door een eigen DA.
In praktijk wordt het lastiger als de verkoper iemand is die je kent/vertrouwt en al helemaal als je bij haar klant gaat blijven (ga je het paard daar stallen, blijf je bij haar lessen etc).
Verkoopt zij het paard als particulier of vanuit haar bedrijf?

Een klinische keuring kost minder dan een maand stalgeld. Ik zou het zeker wel aanraden, ook omdat het een momentopname is en je dan zelf kritisch je onderzoek hebt gedaan.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 06-01-21 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:01

Laarvv schreef:
Bovendien inderdaad, paard van 10 wat al 7 jaar dezelfde bemerking heeft, daar ZZZ mee heeft gelopen. Hoe perfect willen mensen ze dan op de foto hebben/ hoe veel geld willen ze daar voor uitgeven? Dat wordt in mijn ogen heel erg vergeten.

Goh ja, aan de ene kant geef ik je gelijk. Aan de andere kant is dit dan zo de leeftijd dat een bemerking + volop training genoeg schade kan aangericht hebben om nu wel in de mankementen te vallen en dat de eigenaar ze dus van de hand doet voordat het zover komt. Die verhalen zijn er ook.

Het is aan de koper om in te schatten welk risico die al dan niet wilt aangaan en vooral welk geld ze dan aan dat risico willen geven. Je weet ook niet wat de voorhistorie is van de koper. Als die net uit jarenlange miserie komt met het ene paard na het andere in de lappenmand zal die ook terughoudender zijn, dan iemand die niet die "angst" heeft. De juiste koper zal wel op je pad komen. :)

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:04

@ MariekeS:

de staleigenares heeft het paard op proef omdat ze het wou kopen als lespaard. Het paard komt van een particulier. Dus ik koop niet van de staleigenares, want die heeft het paard niet gekocht. Enkel op proef.
Ik blijf bij haar lessen, maar heb de paarden aan huis staan. Dus ze blijft daar niet staan.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:13

Ok op die manier, dan zou je jouw staleigenaresse bijna als een bemiddelaar kunnen beschouwen. Iemand met ervaring die voor jou alvast het kaf van het koren gescheiden heeft en zelf geen belang heeft bij de verkoop.

In dat geval snap ik dat je op de eerdere keuring vertrouwt, al zou ik het alsnog opnieuw doen maar goed, dat is misschien overdreven hoor ;)

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:16

ja, klopt. Zij weet perfect wat ik zoek en wat er bij me past.
Ik denk er over na om mijn osteo ( die ook dierenarts is) nog even te laten kijken en voelen. Ook al is er al een osteo bij geweest..

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:21

Maar waarom dat dan wel en een klinische keuring niet? :o
Zo'n big deal is een keuring niet en ze kijken wel net verder dan een paat/peut.
Begrijp me niet verkeerd, een ostheopaat kan veel doen maar ik begrijp die afweging dan niet...
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 06-01-21 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:24

Mag ik mij hier ook (eindelijk) melden?
Ik heb al ruim 15 jaar hetzelfde verzorgpaard waar ik veel van heb geleerd, maar ook altijd heb gedacht: toch niet helemaal mijn type. Ondanks dat heb ik wel heeeerlijk jaren gereden en top relatie met de eigenaar. Maarja een eigenpaard kriebel altijd wel. Nu heb ik van kind begonnen met sparen en heb ik nu een bedrag. Sinds kort een baan na mijn afstuderen en wil ik rond de zomer opzoek naar een eigen paard.

Het lijkt mij leuk om nu al een beetje mee te praten, ondanks in de zomer op zoek wil gaan. De reden hiervoor is dat ik nu even een half jaar kan wennen op mijn baan + even kan wennen in mijn nieuwe huisje. In de zomer wil ik opzoek naar een jong paard tussen de 1.60-1.70 om dan lekker mee te werken (dressuur, springen, cross), buitenrijden en te tutten. Aangezien het mijn eerste paard is ben ik nu opzoek naar extra tips en tricks en lijkt het mij vooral leuk om het zoek verhaal van mede lotgenoten te lezen (heb altijd het 2020 topic met plezier meegelezen).

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:28

voor mij is het ook al jaaaaren geleden dat ik een paard heb gekocht, of toch zeker van iemand die ik niet ken. Dus ik volg hierin een beetje mijn gevoel.
Ik heb wel vertrouwen in mijn osteo/dierenarts, als zij me zegt van ook nog een keuring te laten overdoen, zal ik dat ook wel doen. Maar wil wel haar mening weten.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:36

HSMHorses op Facebook heeft vaak leuke jonge paarden te koop staan, beleerd en onbeleerd. Ze hadden een tijdje geleden ook een prachtig paard met mooie afstamming (dressuur gefokt) te koop met een lichte kramp in 1 achterbeen (je zag het alleen met wegstappen, daarna was het niet meer zichtbaar). Verder was hij klinisch gekeurd en op de foto's waren geen aanmerkingen. Zijn vraagprijs was €2950,- (bespreekbaar) Dat vind ik dan nog een hele mooie en eerlijke prijs. Echt wel een pagina om goed in de gaten te houden, want de paarden zijn wel vaak snel weg :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:52

Klinische keuring zou ik altijd doen al is het maar om hartfalen en longen te beluisteren

MariekeS het is mijn goed recht om niet 10000€ te willen betalen voor paard met brmetking ongeacht wat die bemerking is
Ik vind dat ontzettend veel geld

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:05

upendo schreef:
Jep, dat is iemand uit de omgeving die ik ken.

Ik denk dat er voor mij niks bij zit. Twee drachtige fokmerries (teveel risico en dan kan ik komende maanden nog niks oppakken), een 10 jarige (ik wil ze liever jonger) en de Zirocco blue is te sensibel voor mij. Kan eventueel wel vragen als ze langs is geweest en foto's heeft gemaakt of ik wat door kan spelen.

Jammer dat er niks bij zit, als ze wat door wil spelen, heel graag.

Wij hebben op stal 2 handelspaarden staan sinds vorige week. waaronder een goedgekeurde merrie van 5, topbraaf en leuk springen, zou dat wat zijn?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:10

MariekeS_ schreef:

Zo heerlijk herkenbaar.

Over het bemerkingen verhaal. Ik denk ook echt dat het afhankelijk is van de bemerking. Eentje die een chipje heeft op een makkelijke plek zal ik niet laten staan. Zelfde voor een 8 jarige die flink in de sport heeft gelopen en een 3 heeft op de xrays terwijl alle andere plekken uitstekend zijn. Maar eentje die pas 2 maanden zadelmak is en al een 3 te pakken heeft zou ik dan wel laten staan.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 13:58

tita schreef:
Klinische keuring zou ik altijd doen al is het maar om hartfalen en longen te beluisteren

MariekeS het is mijn goed recht om niet 10000€ te willen betalen voor paard met brmetking ongeacht wat die bemerking is
Ik vind dat ontzettend veel geld

Natuurlijk tita, daar gaat het niet om.
Het gaat erom dat jij het doet overkomen alsof elk paard met een bemerking per definitie geen 10k zou mogen kosten omdat deze eigenlijk kapot zijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 14:07

Laarvv schreef:
tita schreef:
Waarom zou je voor een kapot paard meer dan 10000€ betalen want klinisch goed maar bemerking klinkt als vroeger afgekeurd
ZZZ geklasseerd is zelfde als ZZ licht met winst.

Ik vind verkoper onrealistisch wat wil je dan voor dat paard?
Persoonlijk zou ik voor een forever home huis gaan.... lijkt me belangrijker dan geld

Beide paarden zijn nooit “afgekeurd” zoals jij het benoemd. Ook nooit op een klinische keuring niet goed geweest en ZZZ paard is met winst in de zzzwaar.
Iedereen moet voor zich weten of je wel of geen paard met bemerking wil. Ik doel alleen op precies wat hierboven beschreven wordt.

Ik heb gelukkig al een aantal reacties ontvangen op de zoekopdracht. Heel benieuwd.

@upendo: is merrie een harde eis? Anders weet ik misschien nog wel iets voor je.

Als het echt een leuk dier is sta ik open voor een ruin. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 14:10

karin1994 schreef:
upendo schreef:
Jep, dat is iemand uit de omgeving die ik ken.

Ik denk dat er voor mij niks bij zit. Twee drachtige fokmerries (teveel risico en dan kan ik komende maanden nog niks oppakken), een 10 jarige (ik wil ze liever jonger) en de Zirocco blue is te sensibel voor mij. Kan eventueel wel vragen als ze langs is geweest en foto's heeft gemaakt of ik wat door kan spelen.

Jammer dat er niks bij zit, als ze wat door wil spelen, heel graag.

Wij hebben op stal 2 handelspaarden staan sinds vorige week. waaronder een goedgekeurde merrie van 5, topbraaf en leuk springen, zou dat wat zijn?

Dat zou best een match kunnen zijn! :j

Lastige is alleen dat ik nu mijn budget waar ik voor wil gaan zoeken nog niet bij elkaar heb..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-21 14:11

Welkom aan alle nieuwe mensen :D

En qua bemerkingen en verkoopprijzen.. Ieder zo zijn mening, maar laten we wel voor ieders mening respect hebben. :)

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:14

Kabayo schreef:
Waar kijken jullie eigenlijk vooral op? Marktplaats en sporthorses? Of ook op de bokt markt en Facebook?

Ik kijk op alle door jou genoemde sites.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:17

Sylviel: Zou leuk zijn dat dat paardje het voor jou wel is. De foto's aan je eigen dierenarts laten zien is al een goede tip. Kun je vanuit daar verder kijken wat je wilt doen.

Hier wilde ik eigenlijk in maart op zoek, maar heb nu al wel het bedrag gespaard en ben er nu ook wel aan toe. Dus denk dat ik over een paar weken ga beginnen met zoeken. Zelf zoek ik een lief beestje van 1,50m-1,65m waar ik van kan leren en waar ik wedstrijden en buitenritten mee kan doen. En de rest zie ik wel. Bij m'n vorige zoektocht een heel lijstje opgesteld, maar al is het paard pimpelpaars met witte stippen, als ik er maar een klik mee heb. (Al ben ik stiekem gek op vosjes O:) ) Hoop dat ik met m'n budget van €8000 iets kan vinden. En anders kan ik elke maand wel weer iets verhogen zolang ik geen stallingskosten heb.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:23

cijsalover schreef:
Weet iemand leuke stallen waar er appaloosa's staan? :)

Ik zag op fb 2 voorbij komen, even zoeken op stal dijkhuizen.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:36

upendo schreef:
dat zou best een match kunnen zijn! :j

Lastige is alleen dat ik nu mijn budget waar ik voor wil gaan zoeken nog niet bij elkaar heb..

Ik weet niet wat de vraagprijs gaat worden. hij heeft ze op Facebook staan als 'binnenkort te koop'
Staan in nijkerk, dat is voor jou misschien ook goed te doen?

Ik kan je een linkje doorsturen, dan kun je hem een berichtje doen, als het je wat lijkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:41

sylviel schreef:
ja, klopt. Zij weet perfect wat ik zoek en wat er bij me past.
Ik denk er over na om mijn osteo ( die ook dierenarts is) nog even te laten kijken en voelen. Ook al is er al een osteo bij geweest..

Regel 1 = altijd zelf laten keuren ook al heb je het paard via via.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:08

Lay_D schreef:
cijsalover schreef:
Weet iemand leuke stallen waar er appaloosa's staan? :)

Ik zag op fb 2 voorbij komen, even zoeken op stal dijkhuizen.

Dankje! *D