Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:04

Popstra schreef:
maar stop jij een paard die tonnen of meer gekost heeft zo er tussen 24/7 buiten dan?

Geld is inderdaad belangrijker dan welzijn. :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:10

Ayasha schreef:
Wat is er veiliger aan?
Hier komen ze ook pas tussen 23:00 en 01:00 binnen. Maar net wanneer ik ga slapen. Niks onveilig aan. :?

Veiliger omdat ikzelf meer kan zien, mocht een paard iets raars doen. Ondanks dat paarden wellicht zelf beter zien in het donker dan mensen, kunnen ze bij licht al om (bij wijze van spreke) niks schrikken. Ik vind het zelf dan fijner dat ik spanning oid iets sneller opmerk, zodat ik erop kan anticiperen en handelen en niet in het donker ondersteboven getrokken/gelopen word. Daarbij hebben wij überhaupt maar heel weinig licht bij de stallen en kan ik ze voor donker nog even goed controleren op wondjes, verdikkingen, etc.

Maar dat is geheel gevoelsmatig hoor, als jij of anderen het anders doen ook prima. Ik doe het zo.

Overigens, paarden aan de hand laten stappen, rijden of in de stapmolen laten lopen is een kromme vergelijking met het (wilde) paard dat de gehele dag fourageert. Nu hebben we in Nederland chronisch ruimtegebrek, wat dus vertaald naar het paarden niet de hele dag op de wei kunnen laten lopen, waardoor paarden vooral in de winter niet kunnen fourageren (= met de neus aan de grond al etend lopen).

@Popstra, ik vind je geld argument totaal niet relevant. Ten eerste, omdat je ook een hele goede voor beter geld kunt krijgen. En ten tweede, omdat net al Anky en Carl aan worden gedragen als topruiters waarvan de paarden wel degelijk op de weide met soortgenoten komen.

Earth schreef:
Of het wordt wel gezien, maar de kop ingedrukt, koste wat het kost. Want het paard is te waardevol en te goed om maar te accepteren dat hij niet mee wil denken. Dus doen ze er alles aan om hem wel mee te laten werken, goedschiks, maar vooral kwaadschiks.
Dit soort luxe stallen is nog maar een fractie van het probleem in de paardensport, hoe er met de paarden om wordt gegaan is imo nog belangrijker. En dat vind ik niet perse offtopic ;)
Paardensport op internationaal niveau kun je alleen jaren volhouden en er geld mee verdienen als je voorbij paardvriendelijkheid kunt stappen.

Ik zou graag terug zien dat correct rijden wordt beloond in plaats van het geshow, het spectaculaire. Ik heb het al eens eerder op bokt genoemd, maar tijdens het NK heb ik een meid zien rijden, echt keurig, geen fouten, geen spanning. Zij reed echt wel goede punten. Vervolgens komt er eentje uit het team rijden, gespannen, hectisch, grove fouten, en dat rijdt dan vervolgens 10% over de punten van die dame heen. Dat klopt toch niet?! We moeten terug naar toen dressuur nog voor het paard was en springen een direct toonbeeld was van een gedegen dressuurmatige opleiding.

Earth

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:35

Dat ben ik helemaal met je eens Denise. Wat er nu met de topsport gebeurt is gewoon in en in triest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:43

Ah begrijp wat je bedoelt Denise. We hebben hier wel licht ook buiten. Dus ik kan ze zien op weg naar de stal en in de stal is ook licht om ze even na te gaan dus dat maakt idd wel een verschil. :j

Hier kunnen ze ook zelf naar de stal lopen wat ook handig is. Ze gaan op hun dooie gemakje elk in hun eigen stal. :D vaak zijn ze al aan het eten tegen dat ik aan de stallen kom (want draad dicht doen en poort dicht doen duurt even.) en dan kan ik ze rustig nakijken.

Verder ook geheel met je eens.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:11

Ik heb de video vanmorgen ook gezien. Echt een prachtige stal, ik was echt onder de indruk. Totdat inderdaad het stuk kwam van de paddocks/‘weilanden’. Ik schrok eerlijk gezegd van het kleine aantal dat ze hadden vergeleken met de rest van het enorme terrein. Ik vond het echt sneu, ondanks dat ik echt wel weet dat ze goed voor hun paarden zorgen. Als er nu eens 6 uur weidegang wordt toegevoegd...dat is al een verbetering. Er staan ook veel reacties onder de video, dus ik ben benieuwd of ze er nog op gaan reageren (Matt en Jesse)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:04

Wat ik zelf trouwens echt opmerkelijk vond is hoe doods die stal aanvoelde, zeker ook op het eind. Ze staan daar te praten en te filmen, en de paarden bewegen eigenlijk nauwelijks. Het geluid maakt ook veel uit denk ik, omdat het rubber ook dempt waardoor het gewoon niet echt klinkt als stal. En het kan ook zeker een momentopname zijn: als er net gevoerd is zijn de meeste paarden wel vooral aan het eten, niet aan het rondkijken of bewegen. Maar toch, bijna altijd als er mensen voor een stal normaal staan te praten komen de meeste paarden wel even kijken, even gedag zeggen, kijken wat er allemaal gebeurt. Het maakt dat het op mij ook in de stal ook levenloos overkomt. En ze kunnen ook niet kijken met hun neus over de staldeuren, er is dus blijkbaar weinig te luisteren.

Best leuk eigenlijk weer eens zo'n topic. Maakt me ook weer bewuster van wat ik waardeer in mijn eigen omgeving en waarom dat meestal goed voelt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:16

Dit is een totaal zinloze discussie tussen 2 compleet andere werelden. Ik voel vooral veel afgunst hier naar mensen die veel geld in de bussines besteden en mensen die het goed doen in de sport, naam hebben door mensen die nooit wat op hoog niveau gepresteerd hebben of ambitie in die richting ( waar niks mis mee is) en daardoor hele zure meningen met overtrokken opmerkingen als dat het mishandelen zou zijn.

Geloof mij dat deze paarden ook gewoon blij zijn. Net zo blij als jou paard wat elke dag hetzelfde riedeltje leeft in pp, weide of wat ook. Vervelen die zich nooit op die eeuwige zelfde plek dan denk je? Paarden passen zich aan.
Gelukkig kan iedereen zelf kiezen wat hij/zij prefereert maar dat is nog geen rede om het geen een ander anders doet maar altijd af te moeten branden..doen zij ook niet over jou namelijk ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:25

Dus als het niet in jou straatje past is het afgunst? Ik heb echt nergens in dit topic afgunst gezien.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:25

Het is helemaal geen zinloze discussie tussen twee werelden. De dieren betrokken zijn nog steeds hetzelfde; paarden. En het gaat erom wat goed is voor hen, niet voor de mens. Dit geldt net zo goed voor recreant als op sportniveau!

Er zijn ondertussen toch studies genoeg naar de basisbehoeften van een paard. We horen echt beter te weten ondertussen, óók de sportwereld. Ze veranderen niet ineens in machines door hun prijskaartje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:28

Popstra schreef:
Ik voel vooral veel afgunst hier naar mensen die veel geld in de bussines besteden en mensen die het goed doen in de sport, naam hebben door mensen die nooit wat op hoog niveau gepresteerd hebben of ambitie in die richting ( waar niks mis mee is) en daardoor hele zure meningen met overtrokken opmerkingen als dat het mishandelen zou zijn.

Echt? Ik lees volgens mij juist veel dankbaarheid om niet in zo'n molen van prestaties te zitten.

Citaat:
Gelukkig kan iedereen zelf kiezen wat hij/zij prefereert maar dat is nog geen rede om het geen een ander anders doet maar altijd af te moeten branden..doen zij ook niet over jou namelijk ;-)

... nou... het werd omschreven als 'als een oud wijf' en daarna een sneer naar 'met dat soort paarden moet je inderdaad tutten' en dat hielp niet echt om de indruk te krijgen dat er veel respect is naar niet-topsportruiters.

En omgekeerd zou ik niet weten waar ik afgunstig op zou moeten zijn... ik heb wel eens gedacht (en zeker in de corona-lockdown) of ik een paard zou willen kopen - om dan vooral ook tot de conclusie te komen dat ik dan eigenlijk niet per se iets zou willen veranderen, behalve af en toe eens het bos in.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:38

Gelukkig zijn er veel ruiters die dierenwelzijn wel als verantwoordelijkheid zien, anders zou onze sport echt verloren zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:39

Afgunst? Waar dan?
Persoonlijk ben ik heel blij dat ik 2 paarden als hobby heb en niet als werk. Want zodra je hobby werk wordt, ben je je hobby kwijt.

Maar goed, het is inderdaad een zinloze discussie als de mensen binnen de topsportwereld niet open staan voor andere ideeën of open staan voor onderzoek naar beter welzijn voor topsportpaarden. Dan komt er nooit verbetering op het gebied van paardenwelzijn en de basisbehoeften van paarden. Het kan echt wel anders. Maar je moet wel willen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:54

Daihyo, of je hoeft geen dag in je leven te werken :')
Ik zou graag een pensionstal of pensioenstal willen voeren, maar juist door geld en daardoor ruimte gebrek kan ik dat niet doen op een verantwoorde wijze met oog voor het welzijn.

Ik bedacht me net nog een amazone die haar paarden, óók hengsten en grandprix paarden in groepsverband overdag op de wei heeft; Uta Gräf!
Edit: en onbeperkte uitloop naar een stuk grasland aan hun stal:
https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... arden.html

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:58

Nou, afgaande op veel reacties hier kan ik alleen maar hopen dat de paardensport zo snel mogelijk verboden wordt. Echt schrijnend dit, de totale miskenning van de intrinsieke waarde van een paard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:01

Popstra schreef:
Dit is een totaal zinloze discussie tussen 2 compleet andere werelden. Ik voel vooral veel afgunst hier naar mensen die veel geld in de bussines besteden en mensen die het goed doen in de sport, naam hebben door mensen die nooit wat op hoog niveau gepresteerd hebben of ambitie in die richting ( waar niks mis mee is) en daardoor hele zure meningen met overtrokken opmerkingen als dat het mishandelen zou zijn.

Geloof mij dat deze paarden ook gewoon blij zijn. Net zo blij als jou paard wat elke dag hetzelfde riedeltje leeft in pp, weide of wat ook. Vervelen die zich nooit op die eeuwige zelfde plek dan denk je? Paarden passen zich aan.

Afgunst heb je alleen als mensen iets hebben of kunnen wat jij niet hebt.
Dus waarop zouden die mensen zonder de topsportambitie en interesse in "de business" dan afgunstig zijn?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:05

Zodra er ethische dingen besproken worden komen altijd de standaardargumenten boven tafel. Afgunst en 24/7 In de modder zijn er twee van :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:11

fransje23 schreef:
Zodra er ethische dingen besproken worden komen altijd de standaardargumenten boven tafel. Afgunst en 24/7 In de modder zijn er twee van :j

Moeten een bingo kaart maken; Afgunst, 24/7 modder, jaloezie, "als je het zelf niet kan, geef dan geen commentaar", traditie, vul maar aan :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:11

Het is een wat eenzijdige discussie, tenminste ik denk niet dat meneer Tops op Bokt zit.
Hij zal er sowieso zijn eigen mening over hebben, als hij het anders zou willen had ie dat wel gedaan.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:13

Barbet schreef:
Het is een wat eenzijdige discussie, tenminste ik denk niet dat meneer Tops op Bokt zit.
Hij zal er sowieso zijn eigen mening over hebben, als hij het anders zou willen had ie dat wel gedaan.

En toch, ondanks dat ik dit in eerste instantie ook dacht, zijn er toch twee kampen (en kamp middenweg). Ik vind het zelf wel belangrijk dat dit ter sprake blijft worden gebracht. Hoeveel mensen die van de manege afkomen waar het dierenwelzijn schrijnend was die zeggen "had ik het maar geweten"?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:20

Barbet schreef:

Discussies moeten in de maatschappij gevoerd worden om uiteindelijk ergens anders verandering te brengen.

Overigens is de verandering al gaande. Lees maar eens dit soort discussies van een jaar of 15 geleden.
Om paardensport bestaansrecht te hebben moeten zaken ook wel veranderen. Dierwelzijn is steeds belangrijker.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:24

BaileyMix schreef:
Nou, afgaande op veel reacties hier kan ik alleen maar hopen dat de paardensport zo snel mogelijk verboden wordt. Echt schrijnend dit, de totale miskenning van de intrinsieke waarde van een paard.

Echt waar. Gelukkig weet ik dat het anders kan. Een merrie welke ik best wel goed ken is als beloftevol paard voor 800K van de hand gegaan, heeft inmiddels die belofte waar gemaakt en staat toch lekker buiten.

Of een paard nu 500 euro kost of 5 miljoen. Ze schijten allemaal, zo bijzonder zijn die top paarden nou ook weer niet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:33

Shadow0 schreef:
........ kiezen kost best veel energie en meestal kiezen zelfs mensen niet zoveel en houden ze eerder allerlei gewoonten aan die min of meer werken, maar niet per se de beste optie zijn.

Paarden vinden dat helemaal niet zo moeilijk. Die denken daar niet zo over na maar doen gewoon.
247 buiten zoals wij dat nu kunnen maken, is best luxe; zandbak, schuilstal tegen vliegen en zon, track om te scharrelen, wei om te eten, hooibak of zak. Ze zoeken gewoon een plekje waar ze lekker kunnen staan, eten, slapen of liggen. En dat zijn niet altijd keuzes die wij zouden maken maar mensen redeneren overal over, soms eindeloos en dan nog twijfelen ze erover of ze de juiste keuze hebben gemaakt. Paarden doen dat niet, die reageren op het hier en nu. Wat ze wel doen is onaangename of onveilige plekken onthouden en mijden. Veiligheid staat op nummer 1.

Ook in natuurlijke omstandigheden zullen ze gewoon een plek zoeken waar ze zich prettig voelen, kunnen eten, schuilen onder bomen, veilig in de kudde. Niet zoals in de OVP he, dat is een slecht omheind weiland zonder faciliteiten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:37

fransje23 schreef:
Barbet schreef:

Discussies moeten in de maatschappij gevoerd worden om uiteindelijk ergens anders verandering te brengen.

Overigens is de verandering al gaande. Lees maar eens dit soort discussies van een jaar of 15 geleden.
Om paardensport bestaansrecht te hebben moeten zaken ook wel veranderen. Dierwelzijn is steeds belangrijker.

Er is tegenwoordig idd ook een hele groepering die het al ontzettend wreed vindt om sowieso op een paard te zitten, ook al is het een rondje lange teugel in het bos.
Dat zal dan het volgende worden.
Zodra eenmaal alle paarden in Nederland meer buiten dan binnen staan, dan komen de stoottroepen om te verbieden dat paarden worden gebruikt om op te zitten of voor een wagen te spannen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:44

Barbet schreef:
Er is tegenwoordig idd ook een hele groepering die het al ontzettend wreed vindt om sowieso op een paard te zitten, ook al is het een rondje lange teugel in het bos.
Dat zal dan het volgende worden.
Zodra eenmaal alle paarden in Nederland meer buiten dan binnen staan, dan komen de stoottroepen om te verbieden dat paarden worden gebruikt om op te zitten of voor een wagen te spannen.

Dat is een kleine groep :)
Daar tussen zitten nog veel tinten grijs. Als de paardensport met een goed verhaal komt is er hoop. Maar dan moeten partijen wel voor discussie open staan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:50

Maar die groep wordt steeds groter.
Net zoals het dolfinarium in Harderwijk onder het licht wordt gehouden, de dieren in het circus. Steeds meer vegans,vegetariërs en een afkeer van misbruik maken van dieren, waar dus ook op een paard zitten onder valt.
Die groep was idd klein en is dat misschien nog, maar wordt wel groter.