[VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9459
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:03

Mijn mening mbt bijrijders is het volgende:

- Helpen ze mee in het onderhoud (mesten, voeren, water bijvullen en evt medische zorg zodra nodig zoals medicijnen geven, wandelen etc) = gratis.
- Rijden ze alleen dan mogen ze betalen. Hebben ze extra faciliteiten op een luxe stal, dan betalen ze wat meer, maar dat is in jouw geval niet van toepassing.

anoukwendy

Berichten: 4527
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 20:06

Xyris schreef:
Mijn mening mbt bijrijders is het volgende:

- Helpen ze mee in het onderhoud (mesten, voeren, water bijvullen en evt medische zorg zodra nodig zoals medicijnen geven, wandelen etc) = gratis.
- Rijden ze alleen dan mogen ze betalen. Hebben ze extra faciliteiten op een luxe stal, dan betalen ze wat meer, maar dat is in jouw geval niet van toepassing.


Er is hier een buitenbak, verlicht. En extreem veel uitrijmogelijkheden.

Zoals ik al eerder zei is er qua mesten enzo geen hulp nodig. Ze hebben een verwarmde automatische waterbak, hooi word door de boer het land ingereden of ik doe het zelf dus het is echt alleen rijden.

Ik denk dat ik nu wel een idee heb, bedankt allemaal :D

Xyris

Berichten: 9459
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:08

Oh excuses :p ik was in de veronderstelling dat je stalling en weiland had. Nja dan zou ik het inderdaad oo wel weten, zoals je eerder al zei, je hoeft niet de hobby van een ander te financieren.

anoukwendy

Berichten: 4527
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-21 20:21

Xyris schreef:
Oh excuses :p ik was in de veronderstelling dat je stalling en weiland had. Nja dan zou ik het inderdaad oo wel weten, zoals je eerder al zei, je hoeft niet de hobby van een ander te financieren.


Jaa ze lopen dag en nacht buiten met 2 schuilstallen haha. Maar mest het liefst zelf :=
Heb wel toegang tot 7 boxen, haal ze elke dag een paar uurtjes binnen maar ze zijn het liefst buiten.

Hier een schuilstal, heb er dus nog een maar daar heb ik al eens een foto van geplaatst. En de stallen. Heb geen foto van de bak haha maar die is eigenlijk altijd goed te gebruiken, ookal regent het heel veel ligt ie er 9vd10 keer droog bij en de eigenaar vlakt hem ook voor me ookal gebruik ik hem bijna niet := ook nu met sneeuw is ie echt perfekt
Afbeelding
Afbeelding

Xyris

Berichten: 9459
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:34

Zo, das niet mis! Gewoon laten betalen hoor!

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 20:40

Ik denk dat je vooral moet doen wat voor jou goed voelt. Als jij het niet gratis wil doen, vraag je een vergoeding. De bijrijder weet dan waar ze aan toe is, en kan kiezen of dit voor haar klopt.
Anders gaat het na een tijdje toch wringen.

Eelmo

Berichten: 2969
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:31

anoukwendy schreef:
Cestmoi ik denk dat ik dat juist wel fijn vind, dan weet ik of er een klik is en dat ze eventueel goed terecht komt. Dat weet je anders natuurlijk niet echt als er iemand een of twee keer komt kijken.


Dan heb je daar je antwoord wel denk ik. Zoek een bijrijder die een kleine bijdrage wil betalen met de mogelijkheid tot koop als het klikt. Mits jij wilt verkopen natuurlijk :) door een bijdrage te vragen kun je toch al wel een beetje het kaf van het koren scheiden denk ik, en je klinkt alsof je eigenlijk gewoon geen gratis bijrijder wilt.

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 21:39

Ik zou in jou geval gewoon op zoek naar iemand die het paard met je wil delen, ook voor een gedeelte financieel.
Ze heeft dan een heel leuk paard op een goed adresje. Zou toch leuk zijn als ze dan kon blijven! Bij wegdoen weet je ook niet wat ze nog zal meemaken. Nu staat ze zo mooi bij jullie en samen met haar vorige veulen. Dat is ook wat waard toch?
En dan kunnen we haar blijven volgen op bokt :)

anoukwendy

Berichten: 4527
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 05:31

De reden dat ik eventueel betaald zou willen heb ik al vaker genoemd. Buiten dat ik de hobby van een ander niet wil betalen omdat het voor mij ook niet gratis is (want ik doe het niet omdat ik te weinig tijd heb) ben ik bang dat als er eentje echt ziek word ik het geld niet heb om te behandelen. Zolang ze gezond blijven lukt het prima qua maandelijkse kosten namelijk.

Als ik niemand vind die dat zou willen heb ik geen keus en gaat ze weg, kan niet alles houden voor de leuk..

Marigold daar heb je helemaal gelijk in. Het is echt een super leuk dier maarja..
Ik ga gewoon zien of het lukt.

Zal vanmiddag weer wat foto’s van haar maken

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:55

Ik zou het gewoon proberen TS, je ziet vanzelf wat er op af komt. Wellicht kan de persoon al wel gratis verzorgen totdat het veulen er is en Dana gereden kan worden. Als dat van tevoren bekend is, is dat ook geen probleem en merk je gelijk of iemand wel of niet serieus is

anoukwendy

Berichten: 4527
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 19:39

Vandaag weer even wat foto’s gemaakt. Was nieuwsgierig naar wat ze zou doen aan de longeerlijn, ze kent het natuurlijk niet maar ze was extreem braaf. Wilde haar eigenlijk alleen laten stappen maar ze draafde zelf steeds aan. Ze deed het echt heel goed, ze kende de hulpen nog niet op die manier denk ik maar dat komt wel :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 20:23

Brave pony! :+

Daar komt vast een heel “hoekig” veulen uit, heb zelden zo’n hoekige buik gezien bij een paard die nog niet op het eind van de dracht zit.

anoukwendy

Berichten: 4527
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 20:35

Daphara schreef:
Brave pony! :+

Daar komt vast een heel “hoekig” veulen uit, heb zelden zo’n hoekige buik gezien bij een paard die nog niet op het eind van de dracht zit.


Dat zei ik ook tegen mama _O- toen zei ik dat ie punt moet heten ofzo, mama kwam met point break en black point :P moet ie wel zwart zijn. En ik hoop nogsteeds op een hengst :=

Maar ze is idd onwijs braaf <3 denk dat dat best makkelijk zal gaan en helemaal goed gaat komen

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 01:00

Ohhh leuk, namen verzinnen!

Bob > Als in SpongeBob Squarepants
Angie > Als in Angular
Tangle (aka “Tank”) > van Rectangle

anoukwendy

Berichten: 4527
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 05:20

Haha bob is wel leuk, dat is hier geen gewone naam. Net als pip, dat kennen ze ook niet.

Kom maar op met suggesties hoor :D ook voor merries want je weet maar nooit, ookal hoop ik nogsteeds op een hengst

anoukwendy

Berichten: 4527
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 18:24

Dr hormonen lijken echt meer en meer op te spelen :=
Ze word steeds boos op de andere om niks eigenlijk

Die buik _O-
Afbeelding

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 18:28

Gaaf die stallen! Ik krijg daar altijd een heerlijk knus gevoel bij. whaha ze groeit uit haar dekentje :')
Hoe vaak is ze nu drachtig van dezelfde hengst? Het kan zijn dat als ze te vaak drachtig zijn van dezelfde hengst, ze het veulen kunnen afstoten. Dus even extra in de gaten houden :)

anoukwendy

Berichten: 4527
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 18:46

Thestral schreef:
Gaaf die stallen! Ik krijg daar altijd een heerlijk knus gevoel bij. whaha ze groeit uit haar dekentje :')
Hoe vaak is ze nu drachtig van dezelfde hengst? Het kan zijn dat als ze te vaak drachtig zijn van dezelfde hengst, ze het veulen kunnen afstoten. Dus even extra in de gaten houden :)


Oh je bent niet de enige hoor, ik hou ervan <3 vooral als die hoofdjes je nieuwsgierig aankijken!

Oh echt? Wist ik niet haha. Dit is de derde keer, en gelukkig ook de laatste haha. Maar bedankt voor de tip! Ga het zeker in de gaten houden.

Twijfel of ik haar over 2 maanden alleen zet of alleen met pip. Normaal is ze altijd gewoon bevallen in de kudde en zo wil ik het eigenlijk ook graag doen maar aan de andere kant is ze zo zuur naar de andere dat het misschien wat rust geeft als ze alleen staat. Naar pip doet ze niet zo gemeen dus daarom denk ik aan pip erbij, alleen zijn pip en anastasia en pip en faros echt dikke maatjes. Faros beschermd haar en anastasia is haar speelmaatje dus ik twijfel nog wat.
Anders ben ik tegen paarden alleen zetten eigenlijk, vooral omdat ik echt merk dat ze het hier nodig hebben en vaak spelen, als het echt niet anders kan moet het natuurlijk maar tot nu toe kijkt ze alleen boos en dreigt ze met haar kont..

Maar het lijkt me dat ze de vorige twee keren net zo zuur was als nu?

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:34

Ja lijkt me wel, dat ze bij de anderen ook zuur deed. Merrie he haha :P

Dat van telkens dezelfde hengst gebruiken voor 1 merrie, heb ik ook nog maar een jaartje geleden vernomen van mijn dierenarts. Het schijnt dat de merrie antistoffen kan aanmaken in haar lijf tegen het veulen als dit telkens van dezelfde hengst komt. Zoiets was het.

En wat betreft apart zetten. Ik denk dat je het per dag moet bekijken hoe ze tegen de rest doet en of het uit de hand dreigt te lopen in de groep of niet.

Maar ze ziet er al stukken beter uit zeg +:)+

Marigold

Berichten: 12619
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:48

Misschien geeft een nieuw veulen wel wat wrevel richting het oude veulen, als die twee samen staan met verder geen paard erbij waar het oude veulen dan weer aan kan ‘hangen’. Idd zou ik het ook per dag bekijken en er in beginsel vanuitgaan dat de paarden het zelf wel aanvoelen en ze zich tzt wel afzondert.

anoukwendy

Berichten: 4527
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 06:28

Jaa ik zal haar idd in de gaten houden. En is het zo dat ze alleen komt te staan hoop ik dat ze daarna weer snel bij elkaar kunnen. Vind het belangrijk dat het veulen jonge soortgenootjes heeft om mee te spelen en opgevoed te worden :D
Vooral faros is er goed in _O- heel lief maar geeft wel zn grenzen aan zonder gemeen te zijn <3 hij is ook de baas zonder dominant te zijn ofzo. Moeilijk uit te leggen maar hij doet het heel goed

kiki1976

Berichten: 16945
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:25

Mijn merrie kreeg haar 1e veulen in de kudde en dat ging gewoon super (was bij de vorige eigenaar).
Haar 2e veulen kreeg ze bij mij. Liep altijd in de groep (nacht op stal) maar beviel in stal met de nacht. Ze veranderde echt in een pitbull en kon haar niet meer samen zetten met de groep.
Ik denk dat het wel goed gegaan was bij dr als ze gewoon in de kudde bevallen was.
Maar goed was nog vroeg in het seizoen en alle paarden stonden toen nog met de nacht binnen (was die nacht ook rond het vriespunt)

anoukwendy

Berichten: 4527
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-21 09:47

kiki1976 schreef:
Mijn merrie kreeg haar 1e veulen in de kudde en dat ging gewoon super (was bij de vorige eigenaar).
Haar 2e veulen kreeg ze bij mij. Liep altijd in de groep (nacht op stal) maar beviel in stal met de nacht. Ze veranderde echt in een pitbull en kon haar niet meer samen zetten met de groep.
Ik denk dat het wel goed gegaan was bij dr als ze gewoon in de kudde bevallen was.
Maar goed was nog vroeg in het seizoen en alle paarden stonden toen nog met de nacht binnen (was die nacht ook rond het vriespunt)


Jaa daar ben ik dus ook een beetje bang voor als ik haar apart zet. Maar vind het ook weer sneu voor de andere als ze gemeen word door dr hormonen..

Hier is het nu -10/-15 en staan dag en nacht buiten, met meerdere inloopstallen/schuilmogelijkheden en dat gaat eigenlijk heel goed. Moet wel zeggen dat ik ze elke dag een paar uurtjes binnen haal

Ik weet natuurlijk niet hoe dik ze normaal altijd is geweest maar er begint nu toch echt wel een buikje te komen <3

kiki1976

Berichten: 16945
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:00

Waar we toen stonden, stond er met de winter geen enkel paard 24/7 buiten. Waren ook geen schuilstallen.

Tijdens haar dracht was ze niet anders dan anders naar andere paarden. Ze liep gewoon in de kudde

Nadiine__x

Berichten: 2808
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Het opknappen van een shire met veulen (in Zweden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:04

Kan het voor een veulen kwaad om. Met zulke temperaturen buiten geboren te worden?

En kan de merrie zich afzonderen van de groep in een eigen schuilstal?

Ik heb ze hier ook 24/7 buiten met schuilstal, maar een merrie er laten veulenen in de winter, daar denk ik niet eens over! Veel te kleine ruimte! Die zou ik echt binnen halen zodat ze haar rust kan pakken en eigen plekje heeft. ;)

Moet ook eerlijk zeggen dat ik niet zo bekend ben met de fokkerij haha.