Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Re: Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:46

Run forest run!

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:52

ik ga me toch een beetje afvragen wat er zo leuk en harmonieus is in jullie relatie. doen jullie ook echt dingen samen wat jullie beide leuk vinden?
en als er kinderen zouden komen, die kosten geld en tijd. wil hij daar wel geld aan uitgeven?
en als jij eens weg wilt, verzorgt hij de kleine dan of komt dat op jou neer.
bij zo'n verhaal zou ik toch mijn vraagtekens zetten of dit je partner voor altijd is.
ik zou toch nog eens een heel goed gesprek hebben over jullie toekomst en wat hij en jijzelf daar van verwacht. dit gaat om meer dan de aanschaf van een paard.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:02

zarynxa schreef:
Geld dat over is naast een spaar budget (dat hebben we, hij wil dat er 1000 per maand gespaard word) moet ook gespaard worden want het is onnodig om uit te geven.

Maar hoe zie je dit dan voor je als het je dadelijk wel zou lukken om zwanger te raken? Dat komt toch nooit goed?
Ik vind de situatie steeds zorgwekkender klinken. Dit gaat allang niet meer over wel of geen paard, maar over een hele levensstijl met bijbehorende problematiek.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:10

Temeraire schreef:
Dit gaat allang niet meer over wel of geen paard, maar over een hele levensstijl met bijbehorende problematiek.

Ja, mee eens.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:26

Sparen is altijd goed ;) Maar inderdaad, als jij op een gegeven moment tienduizenden euro's op de rekening staat is het ergens wel genoeg.

Mijn vriend en ik hebben allebei een dure hobby (toevallig wel de zelfde) maar hij steekt er vele malen meer tijd in als ik. Dat was al zo toen ik hem leerde kennen, hij is regelmatig weekenden weg. Vond ik in het begin lastig, maar dat ga ik hem toch niet verbieden? Ik koos voor hem zoals hij is, dat hij veel bezig is met zijn hobby hoort daarbij.
Andersom gunt hij mij het ook als ik straks een paard wil kopen (heb nu een bijrijdpaard) en is hij bereid daar ook dingen voor te laten (financieel gezien). Het is geven en nemen in een relatie, maar wel belangrijk mijn inziens om je eigen uitlaatklep te hebben.

Maar ik heb niet het hele topic gelezen en zie aan de laatste paar reacties dat ik wel wat mis in dit verhaal... :=

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:33

Ik was toch niet zo kortzichtig hé dames.....ik ben juist niet verbaasd wat de ts schrijft ik had dat al lang uit haar eerste post afgeleid

Ts
Los van het paard..... wil je oud worden met deze jongen met al zijn goede en nare eigenschappen.
Met zijn obsessie voor sparen.... die obsessie gaat nooit over. Ik spreek uit ervaring ik ben niet zoals je vriend maar ik moet elke maand sparen, ik heb dan geen vast bedrag maar er moet wel bepaald bedrag op MIJN spaarrekening blijven staan.
Wat er op de kids, gezamenlijk en man staat kan ik los laten maar bij mijn spaarrekening mag niet onder bepaald bedrag uitkomen want dan word ik zo onrustig...... dat ik geen rust meer heb.
Als het er staat, staat het er goed :+

Wil je kinderen met hem en hoe denken jullie dan die te gaan opvoeden. Gierig zonder acties....echt dat is niet leuk voor een kind.
De mijne houdt van de Efteling vindt ze leuk dus wij hebben een abbo en die betaal ik voor iedereen dat is dit jaar 680€ ..... dat doe je voor je kinderen want wij gaan bijna nergens meer in kwa achtbanen.
En daar zijn kost ook geld..... ik ga niet elke keer met broodjes op veldje zitten. Of we eten er in de avond wat.

2x pm gaan we naar speeltuin met een lunch vaak tik ik dan 50€ af en eten is niet van mega kwaliteit.
Maar is leuk voor de kinderen en niet alle uitjes kosten geld maar altijd bos in met eigen eten en drinken gaat gewoon vervelen.

Ik zou eerst maar eens goed ten rade gaan of je oud met hem kan en wil worden.
En misschien proberen samen leuke dingen gaan doen die geld kosten....
maar ik zou het niet kunnen....wat doe je dan nog met je leven als je komt te overlijden ...kun je r niks mee

Maar ik zou wel graag willen weten hoe ik een jaarsalaris moet sparen :j wNt vaste lasten heb ik dus hoe doe je dat?
Laatst bijgewerkt door tita op 08-06-20 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:35

tita schreef:
Maar ik zou wel graag willen weten hoe ik een jaarsalaris moet sparen :j

:')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:41

Ik lees vooral wat hij van zaken vind en dat jij meebuigt. Hoe wil je dat volhouden bij zulke extreme zaken?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:42

zarynxa schreef:
miccamaaike schreef:
Is dat in Zweden gebruikelijk om iets te kopen zonder hypotheek? Jeetje dan zit je nog wel even waar je nu zit. Klinkt wel alsof hij extreem op zijn centen zit.

zit hij ook, hij heeft echt een spaarziekte. Geeft hij zelf ook toe, hij heeft ooit eens op de radio gehoord dat iedereen minimaal een jaarsalaris vast heb moeten staan op een spaarrekening en dan het liefst ieder jaar datzelfde bedrag erbij. Ik krijg al gezeur als ik een belegd broodje bij de slager haal omdat het onnodige uitgaven zijn _/-\o_

ik probeer me erbij neer te leggen en hem lekker Dagobert Duck te laten zijn, maar zodra het mijn dromen in de weg gaat staan wordt het wel een ander verhaal...

Jullie hebben 2 verschillende inzichten, die zo te lezen niet met een compromis hier en daar gaat oplossen ...ga je dit je verdere leven volhouden? Even eventuele kinderen en plannen buiten beschouwing gelaten, wil JIJ dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:46

Ir111 schreef:
tita schreef:
Maar ik zou wel graag willen weten hoe ik een jaarsalaris moet sparen :j

:')

Duidelijk toch ;)
Goedkoop huren, geen paarden, geen kinderen, geen broodjes op het terras en andere onnodige uitgaven. Dan kom je binnen een paar jaar een heel eind lijkt me ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:52

Nee een jaar salaris lukt me wel maar elk jaar dat bedrag erbij

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:54

Hoi TS,

Wat een flinke discussie is hier gaande zeg :D 9 pagina's vol met meningen en ervaringen. Succes met lezen haha.
Ik lees veel over wat je vriend wilt, maar wat wil jij? Volgens mij een paard. Je vriend niet. Dat is heel lastig! Ben het met vorige meningen eens dat dit heikel punt tussen jullie groter is dan "wel of geen paard". Mijn vriend is ook geen paardenliefhebber, maar gunt het mij wel heel erg en ik kan goed met hem praten daarover. Verder hebben we ook goede afspraken gemaakt (dat we ook nog avondjes samen hebben, ik probeer naar het paard te gaan als hij zelf ook sport). Helemaal prima :)
Maar als ik verder lees dat je vriend het huis in ene af wilt betalen (houdt hij rekening met inkomstenbelasting???? Leuk als je een huis helemaal afbetaald maar dan is het wel jullie eigendom en telt het mee voor de inkomstenbelasting. Is dat ook niet zonde van het geld??), dat zijn wel serieuze praatjes. Hoe sta jij daarin? Wil en wilde jij dat ook al voor je hem leerde kennen? Je moet elkaar versterken in een relatie en ik vraag me af of hij niet overschaduwt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:55

Citaat:
zit hij ook, hij heeft echt een spaarziekte. Geeft hij zelf ook toe, hij heeft ooit eens op de radio gehoord dat iedereen minimaal een jaarsalaris vast heb moeten staan op een spaarrekening en dan het liefst ieder jaar datzelfde bedrag erbij Ik krijg al gezeur als ik een belegd broodje bij de slager haal omdat het onnodige uitgaven zijn _/-\o_

Het eerste gedeelte van dik gedrukte quote lukt me wel....maar 2e gedeelte wil ik wel leren.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:01

BarbaLala schreef:
Ruzie om een belegd broodje kopen of om een kopje koffie op een terrasje... Ik weet niet wat ik lees :wow:

Vriendin zoek je eigenwaarde en laat die vent lekker in zijn centen gaar koken :evaw:
Zo iemand wil je toch ook niet als vader voor je kinderen :=

Sorry, maar dit is ook echt het enige wat ik nog zou willen zeggen...
Lieverd kies alsjeblieft voor je eigen geluk :(:) Als jij een paard kan betalen, ga er voor. Echt, want de redenen die je vriend noemt vind ik echt, sorry, belachelijk...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:12

Laat hem even zien wat een kind kost tot de 18e verjaardag, is hij meteen genezen. Ben jij Zweedse geworden? Want dan vraag ik mij af of de regels mbt doorbetaling van salaris ook voor buitenlandse mensen geldt. Maar los van alles, het feit dat jij je jeugd in bittere armoede hebt doorgebracht en nu alles wel best vind, misschien wel maar vind je het niet heel erg vreemd dat je gedonder om een kleine uitgave krijgt? Ik zou daar zo verschrikkelijk opstandig van worden. Jij werkt zelf ook, en alles in één keer kunnen kopen, mooi maar zou er toch nog even goed over nadenken of je dat wel wilt.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:14

Staat dat paard inmiddels al op de stal waar je hem wilt hebben? Go for it girl!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:23

tita schreef:
Pmarena lees even kritisch haar posten paar keer door en dan even nadenken en dan je conclusie trekken.

Wie is hij om haar nu tegen te houden
En als TS geen kritiek zou willen dan moet ze niet zo’n post neer zetten.

Maar alleen maar sparen en niet bij club gaan voor geld....als je zoiets schrijft ...dan schets je wel bepaald beeld van iemand

De een noemt het inderdaad gierig en de ander vindt het kostenplaatje misschien niet afwegen tegen het plezier wat er tegen over staat.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:28

Allemachtig met zo'n persoon kun je toch niet samen leven? Mijn vader ging dood toen hij 37 was, aan een hartstilstand. Ik was toen 7 en ben dus opgegroeid met het feit dat het leven zomaar voorbij kan zijn en daar leef ik ook wel naar. Wat niet inhoudt dat je alles maar moet kopen waar je zin in hebt.. Maar ook niet dat je eeuwig spaart en nooit wat met dat spaargeld doet. Stel je vriend overlijdt morgen, wat heeft hij dan aan al dat geld gehad? Daar had hij ook leuke dingen van kunnen kopen, op voetbal kunnen gaan, mooie reizen en uitjes van kunnen doen enzovoorts. Ik vind eeuwig doorsparen om het sparen maar zonde.

Maar goed los daarvan.. Wat wil jij? Want dat is minstens net zo belangrijk. Heb je ook een beeld van hoe dat gaat mochten jullie wel kinderen krijgen? Mogen de kinderen dan nooit een ijsje? Nooit een dagje weg?

Ik zou mijn eigen geluk nooit opgeven voor een ander en ook twijfelen aan onze relatie als mijn vriend me mijn geluk niet gunt.

Ayasha
Blogger

bigone schreef:
Laat hem even zien wat een kind kost tot de 18e verjaardag, is hij meteen genezen. Ben jij Zweedse geworden? Want dan vraag ik mij af of de regels mbt doorbetaling van salaris ook voor buitenlandse mensen geldt. Maar los van alles, het feit dat jij je jeugd in bittere armoede hebt doorgebracht en nu alles wel best vind, misschien wel maar vind je het niet heel erg vreemd dat je gedonder om een kleine uitgave krijgt? Ik zou daar zo verschrikkelijk opstandig van worden. Jij werkt zelf ook, en alles in één keer kunnen kopen, mooi maar zou er toch nog even goed over nadenken of je dat wel wilt.

Een beetje kerel zou juist als zijn vriendin in zulke omstandigheden op gegroeid is, haar meer moeten gunnen zodra het er van af kan IMO. :x

Ik vind het ook een beetje erg neigen naar "controle hebben".

bliksemflits

meggiemeg schreef:
tita schreef:
Pmarena lees even kritisch haar posten paar keer door en dan even nadenken en dan je conclusie trekken.

Wie is hij om haar nu tegen te houden
En als TS geen kritiek zou willen dan moet ze niet zo’n post neer zetten.

Maar alleen maar sparen en niet bij club gaan voor geld....als je zoiets schrijft ...dan schets je wel bepaald beeld van iemand

De een noemt het inderdaad gierig en de ander vindt het kostenplaatje misschien niet afwegen tegen het plezier wat er tegen over staat.

Betreft alleen het paard kan ik je opmerking begrijpen, maar gezien TS al gezeur heeft als ze een keer een broodje koopt is dit toch echt gewoon een gierig persoon.
Geld lijkt mij niet de voornaamste issue hier, want TS kan het blijkbaar zelf prima betalen, alleen haar vriend wil dat niet want die wil geen geld uitgeven...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:31

Zorg in elk geval voor goede anticonceptie zolang je nog samen bent. Dit gaat toch never nooit werken? Jullie staan zo ver uit elkaar wat toekomstbeeld betreft en het financieren daarvan. Zonder deze man kun je lekker dat paard kopen en wellicht kom je dan wel 'n man tegen waarmee je meer op één lijn zit.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:34

elnienjo schreef:
Zorg in elk geval voor goede anticonceptie zolang je nog samen bent. Dit gaat toch never nooit werken? Jullie staan zo ver uit elkaar wat toekomstbeeld betreft en het financieren daarvan. Zonder deze man kun je lekker dat paard kopen en wellicht kom je dan wel 'n man tegen waarmee je meer op één lijn zit.

En dan mag ze naast een paard misschien ook nog eens een kopje koffie kopen op vakantie..

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:51

Ik heb medelijden als jullie een kind krijgen.. Is speelgoed dan ook een onnodige uitgave? Of als ie een ijsje wil? Jeetje.
Trap onder je vent zijn hol.. Zo te lezen hebben jullie het ruim genoeg, en kan jij prima een paard kopen. Je mag ook wel aan jezelf denken.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:56

Seuw. Dat verandert de zaak effe.
Ik moet er niet aan denken, werken voor je zuurverdiende centjes en er niet van mogen/kunnen genieten :=

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:57

rien10 schreef:
Ik kan je niet adviseren TS, maar wel spreken uit eigen ervaring. In mijn relatie van destijds had ik een paard, hij had niets met paarden. Voor ieder uur bij mijn paard, voor iedere gulden (toen) die ik aan mijn paard uitgaf moest ik vechten, mij verantwoorden, verdedigen. Ik werd er doodmoe van.

^Dit. Dit moet je echt niet willen, en zoals ik je berichtjes nu lees TS is dat precies wat je te wachten staat. En dan bedoel ik niet alleen met een paard (ookal zal het daarbij een stuk erger zijn, omdat dat bij hem helemaal geen gewenste toevoeging aan jullie gezin is), maar zeker ook met een kind. Denk aan speelgoed, dagjes uit, een keer ergens een ijsje en de duizenden spullen kinderen nodig hebben tijdens het opgroeien.

Succes met je besluit, maar als hij niet kan veranderen, moet jij je hier echt op voorbereiden.