bijrijders betalen of niet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:40

peeky schreef:
Ik zou nooooooit betalen voor een bijrijdpaard. Je maakt een paard meer waard door hem goed door te rijden en dan zou je er nog geld op toe moeten leggen ook? Dat is dubbel kassa voor de eigenaar dan. Geld, geld!

Onzin, mijn paard wordt echt niets meer waard door mijn bijrijdster. Ten eerste omdat ik hem nooit ga verkopen! En ten 2e heeft mijn paard Z gelopen, mijn bijrijdster start M1 met hem, dus....
En natuurlijk moet zij betalen om mijn paard te rijden, ze leert toch veel van hem?!

Oh ja, Marahorse, ga aub wat op je taal letten het is haast niet leesbaar. En dat lijkt mij niet nodig.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:42

Er zijn gevallen is het wel zo dat het het paard er beter van wordt, ik heb eerst ook een paard gereden van een meisje dat er niet zo goed op durfde, daar betaalde ik 75 gulden per maand voor, later werdt ze zwanger en werd hij verkocht, ik had pech. En voor een gereden L-paard krijg je meer als voor een paard waar de eigenaresse niet op durft! Toch?

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 17:44

Nu rijdt ik ergens waar zelfs het wedstrijdgeld voor me betaald wordt, kost me dus allen benzine! Daarvoor moet ik wel niet alleen mijn wedstrijdpaard rijden, maar ook een aantal "handelspony's" rijden, wat een straf!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:32

ik betaal niets, 5 dagen in de week, alles met Doenja doen wat ik wil..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 15:07

Voor het paardje dat ik nu rijd betaal ik niks, en die rij ik 3/4 keer per week. Ik mag er in principe ook alles mee.

Voor m'n vorige pony die ik samen met mn vriendin deed en dan allebei 3 dagen in de week en de zondag wie het uitkwam zeg maar, betaalde we allebei E60 per maand.
Omdat wij over het algemeen de enige waren die die pony reden, dus dat is wel redelijk vind ik.

En ik denk ook dat als ik zelf een paard zou hebben en iemand zou er de helft van de week op rijden en verzorgen dat ik ook een bijdrage zou vragen...

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 17:52

Dus als ik het zo hoor ben ik gek bezig? Bijna iedereen vind dat bijrijders geen geld hoeven te betalen.
En ik betaal toch best een behoorlijk bedrag. *LOL*
Maar ik ga voorlopig nog niet stoppen!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:20

Ik betaal ook, dus je bent niet de enige! Maar ja ik heb geen geld en tijd voor een eigen paard en probeer hier maar eens een gratis en leuk bijrijdpaard te vinden.

Ben wel benieuwd wat je betaald, zou je dat willen pben?

Ageeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-04 20:25

Ook ik heb enige tijd een bijrijder gehad maar die hoefde niets te betalen en ik betaalde haar ook niet want ik wilde geen enkele verplichtingen.

ShEtLaNdUrZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 07:22

ik zou als ik een verzorger had..
geen geld voor hoeven vragen? ik zoek toch een verzorger? en dan meot ze er nog geld voor betale om mijn pony te doen omdat, ik geen tijd heb Verward uitmeste oke, dan kan heus wel.. maar, geld.. phooewff..

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:33

Ik vindt het een beetje dubbel.
Eigenaren hebben soms niet de tijd om naar hun paard te gaan.
Daarom nemen ze een bijrijdster.
In dit geval vindt ik niet dat de bijrijdster hoeft te betalen.
Zij helpt jouw immers met je probleem en neemt de volledige verzorging op haar.

En ik snap ook wel dat een bijrijdster op een manege duurder uit is dan dat zij voor een bijrijpaard moet betalen.
Maar de eigenaar wou toch zo graag een paard?
Dan moet je het ook wel kunnen betalen en moet je daar de tijd voor hebben.
En ik vind niet dat je de dagen dat je niet naar je paard toe kan niet hoeft te betalen.( de bijrijdster betaald de eigenaar dus zo compenseerd dat de dagen en het geld).
Soms hoor ik dat ze alleen moeten betalen voor de hoefsmid.
Ja daar kan ik me iets bij voor stellen.
Als de bijrijdster keuze heeft om in een bak te rijden of over straat (naar het bos ect.) en zij kiest er regelmatig voor dat ze met het paard over straat gaat,dan heeft dat invloed op de hoeven.
In dat geval kan ik me voorstellen dat je de bijrijdster een deel van de hoefsmid kosten laat betalen.(al hoe wel......het paard moet zo ie zo om de 6 wk naar de smid,of je nou in de bak rijdt of op straat).
De wedstrijd kosten enzo die zijn natuurlijk voor eigen rekening want die wil ze zelf rijden.

Ik denk niet dat ik later, als mijn paarden groot zijn Lachen , de bijrijdsters laat betalen voor de dagen dat zij mij willen helpen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 10:40

Ik ga vandaag beginnen met een paard bij te rijden hoef wel als ik lessen neem te betalen maar voor de rest niet. De eigenaresse was heel blij dat ik hem hem ga doen op onze stal is er gebrek aan verzorgers/bijrijders. Als ze geld zou vragen zou ik het wel doen denk ik ik slijt de ijzers ook.

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:34

ik rij ook al 2 jaar een paardje en ik hoef er neits voor te betalen wel koop ik af en toe want nieuws voor haar
een deken of een zak slobber.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:40

ik betaal wel voor mijn verzorgpaard, E45,- p.m maar het is dan ook meer mijn pony dan die van haar.
ik heb altijd betaald voor mijn verzorgpaarden, en echt niet meer dan E45,-

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:49

Ik betaal niets voor mijn verzorgpaard, maar heb wel aangeboden mee te betalen in eventuele kosten van hoefonderhoud of spullen.

Het verschilt gewoon per situatie, denk ik. Bij de 1 is betalen redelijk, en bij de ander juist niet.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:18

Ja is geheel afhankelijk van situatie. Zo betaald de ene iets voor haar verzorg/bijrijdpaard en mag er dan ook alles mee doen (dat het dus ook bijna meer haar paard is dan van de eigenaar). Heeft geen kosten voor ziekte DA enz, maar betaald dus (kleine) bijdrage per maand en als ze les wil of dergelijke betaald ze dat ook zelf.

Een vriendin van mij krijgt er zelfs geld voor. Ze zocht een verzorg/bijrijpaard en kreeg reactie van een vrouw die een paard had staan die zeer licht beleerd was, maar nu bleef staan omdat ze er zelf nog 2 te rijden had en dit jonge beessie toch wel iets te heftig was voor haar (43 jr vrouw). Mijn vriendin rijd op alles en vindt het wel leuk als iets wat moeilijk/heftig is, dus zij is daar gaan rijden. Per keer rijden/longeren kreeg vriendin €5, omdat de vrouw 't een moeilijk paard vond en het paard dus ook nog duidelijk beleerd werd (om een paard door iemand te laten inrijden moet je ook betalen was de redenatie).
Ook rijd ze nu een ijslander bij van mensen die voor hun kinderen een ijslander hebben gekocht, maar de kinderen zijn nog erg jong 8 en 10 en kunnen de gangen er niet goed uitrijden. Nu rijd zij haar 1x per week om alle "knopjes" in orde te houden en verder geeft ze de kinderen les. Ze krijgt hier €10 voor het lesgeven van de kinderen en rijd dus eigenlijk gratis op de ijslander.

Dus zo zie je maar dat het totaal aan de situatie ligt, maar echt veel bijdragen aan een bijrijd/verzorgpaard zou ik nooit doen --> zij hebben toch het paard gekocht en zij hebben er geen/te weinig tijd voor en zij willen graag dat er iets mee gedaan wordt dus ze moeten blij zijn dat iemand het wil doen!!! (ok vind wel dat degene in ruil dan ook wel netjes moet zijn op stal en misschien wat meehelpt met de stallen ed dus als je dat allemaal niet hoeft is een bijdrage op zijn plaats)
Maar ja deze gedachte heb ik misschien wel, omdat ik nogal landelijk woon en er overal mensen op zoek zijn naar fatsoenlijke verzorgsters/bijrijders.
Zelf reed ik altijd in ruil voor hulp (dus bv voeren/uitmesten, jonge paarden aan het werk zetten ed)

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:58

ShirleyA"]
[quote="peeky schreef:
Ik zou nooooooit betalen voor een bijrijdpaard. Je maakt een paard meer waard door hem goed door te rijden en dan zou je er nog geld op toe moeten leggen ook? Dat is dubbel kassa voor de eigenaar dan. Geld, geld!

Onzin, mijn paard wordt echt niets meer waard door mijn bijrijdster. Ten eerste omdat ik hem nooit ga verkopen! En ten 2e heeft mijn paard Z gelopen, mijn bijrijdster start M1 met hem, dus....
En natuurlijk moet zij betalen om mijn paard te rijden, ze leert toch veel van hem?!
[/quote]

Ik ben het wel met Peeky eens
Ik rij pasha nou al 4 jaar ongeveer, en toen ik daar was was ze 2 dus ze kon nog helemaal niks..
Ik heb super veel voor haar gekocht, alles voor haar over, mijn moeder gaat 2/3x in de week met mij op pad naar wedstrijden en de club dan kost ook een heleboel, dan nog maar niet gesproken over al die dingen die ik voor haar gekocht heb: zadel, deken dekjes alles..

Toen de eigenaar een x bij ons kwam dat hij eigenlijk wel een kleine vergoeding wou in de maand ben ik dan ook heel heel boos geworden, ik dacht : Man wat heb jij nou met paarden helemaal niks.. heeft ie ook niet, ik doe der alles mee het enigste wat hij hoeft te doen is brokken, zaagsel en af en toe de hoefsmid betalen...
nee dan moet ie niet met dat soort geintjes aan komen en daar was hij het later ook mee eens..
ik betaal dus nog steeds nix voor pasha, want voor de sport zelf moet ik al zat betalen, en die pony is straks super veel waard ...

zoh beetje lang verhaal he Schijnheilig

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 15:59

ook moest ik op de manege eerder een ponytje rijden omdat hij iedereen er af gooide..
nou die man was zo dankbaar ervoor dat ik er op reed en dat ie zich weer wat gedroeg, dat ik gewoon elke x 10 euro ofzo kreeg Lachen
niet nodig maar wel mooi meegenomen Lachen

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:14

[/quote]Toen de eigenaar een x bij ons kwam dat hij eigenlijk wel een kleine vergoeding wou in de maand ben ik dan ook heel heel boos geworden, ik dacht : Man wat heb jij nou met paarden helemaal niks.. heeft ie ook niet, ik doe der alles mee het enigste wat hij hoeft te doen is brokken, zaagsel en af en toe de hoefsmid betalen...
nee dan moet ie niet met dat soort geintjes aan komen en daar was hij het later ook mee eens..
ik betaal dus nog steeds nix voor pasha, want voor de sport zelf moet ik al zat betalen, en die pony is straks super veel waard ... [quote]

Vraagje? Waarom heeft die man eigelijk paarden? Je hebt groot gelijk hoor vind ik. Ben je niet bang dat hij de pony verkoopt?
Ik betaal ook niet hoor, maar mijn pony's en paarden worden regelmatig verkocht (handel) ik vind dit niet erg maar als je je pony al een tijdje rijdt is dit anders.
Laatst bijgewerkt door Marliesje op 02-04-04 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 17:14

Oeps verkeerd!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:01

Het is wel zo dat een eigenaar van een paard zelf kiest om dat paard te hebben, maar kiest een bijrijder dan niet zelf?
Mijn bijrijder in elk geval wel, ik dwing haar echt niet. Ik heb een goed en leuk paard en je kan veel van hem leren, dat kost geld.
Ik kan 2 x per week niet zelf komen maar ik kan altijd iemend vragen hem lekker los te zetten of in de molen te doen. Dan hoef ik dat niet te doen op een dag dat ik zou kunnen rijden (mijn paard wordt nl minimaal 1 x per week niet bereden, liever nog 2 vrije dagen). Verder hoeft mijn bijrijder niets te betalen, alles is er!
Maar ik snap best dat je niet wil mee betalen als je een pony of paard gaat rijden dat eigenlijk niet veel kan of alleen maar recreatief. En dan nog.... Paardrijden kost geld!
Maar het belangrijkste is dat de eigenaar en bijrijder samen besluiten wat ze willen.

Pingel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:51

Ik ben zelf al een tijdje op zoek naar een bijrijdpaard en kijjk daarvoor ook regelmatig op Marktplaats. Als ik kijk wat daar af en toe voor gevraagd word, dan springen de tranen je in de ogen. 100 Euro of meer per maand en dan mag je hooguit 2 keer per week komen rijden. Als je dat per keer berekent dan ben je wel erg duur uit. Ik vind het zelf geen probleem om "iets" mee te betalen omdat ik er tenslotte zelf ook plezier van heb. Maar voor 2 keer in de week vind ik zo'n 40 euro wel meer dan genoeg. Dan ben ik ook best bereid om stallen schoon te maken en er een hoop tijd in te steken! Maar 100 euro betalen en dan op verplichte dagen komen rijden enz enz nee dat zie ik ook niet zo zitten

Ik denk trouwens wel dat als ik een eigen paard zou hebben dat ik er zelf erg blij mee zou zijn als iemand af en toe voor mijn paardje zou willen zorgen en er tijd in zou willen steken.

Maar goed ik blijf vrolijk doorzoeken. Er zal op een bepaald moment echt wel een leuk paardje voor me zijn!

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:54

Ik ben van mening dat bijrijders niet hoeven te betalen.. Mensen hebben weinig tijd voor een paard en willen daarom een bijrijder, dus die helpt hun, waarom zou je dan betalen Verward Jij vraagt een bijrijder..... Ook willen sommige mensen een bijrijder omdat ze het anders niet zelf kunnen betalen, koop dan absoluut geen paard Een paard kun je alleen kopen als je zelf weet dat je alles zelf kan betalen....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 08:58

Het ligt er een beetje aan vind ik, voor de ene zou ik best een bedrag willen betalen voor de andere moet ik betaald worden Haha! Haha! Haha!

Saphia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 09:48

Betaald worden?Aan de ene kant vind ik het wel een goed idee, maar aan de andere kant hebben die mensen natuurlijk al hartstikke veel kosten aan de stalling en het onderhoud, een kleine bijdrage (25 euro ofzo) zou ik wel goed vinden maar de meesten vragen 60 tot soms wel over de 100 euro!

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:42

Nee, ik zou mijn bijrijder nooit laten betalen. Zij zorgt ervoor dat mijn paard de beweging krijgt die ik haar niet altijd kan geven, en dat is voor mij al genoeg. Bovendien zou ik als bijrijder nooit voor een verzorgpaard betalen, behalve natuurlijk als je hem praktisch als de jouwe kunt beschouwen.