Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:40

Tuurlijk is dat een heel verschil, dat begrijp ik ook wel.
Maar ging hier niet om een kwakkelende 24 jarige die op zn hoogst nog eens 2 keer in de week voor wat staprondjes in de bak geschikt is.
Dit was een kerngezonde pony vol levenslust; als je zou zeggen, die is 10, dan had iedereen het gelooft.
Liep nog 2 keer per maand wedstrijdjes. En ja tuurlijk stellen wedstrijdjes voor pony's van dat formaat over het algemeen niet veel voor, omdat er ruitertjes van 5 a 6 erop zitten, maar toch; dier stond echt niet al jaren tuinornament te zijn ( voor grasmaaier is een shet toch wat minder geschikt vanwege hun soberheid).
Dit was gewoon een kerngezonde pony zonder gebreken die nog volop gereden werd. Alleen hing er inderdaad een leeftijd van 24 aan. Die pony was echt nog niet bejaard; lichamelijk niet en mentaal al helemaal niet. Puur naar leeftijd gekeken dan weer wel.

Ineke2

Re: Discussie: gezocht superbraaf paard, maar mag ‘niks’ kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 14:35

Dit kan ook met een jonkie gebeuren, daar heeft de leeftijd dan eigenlijk niks mee te maken. Ook jonkies worden weleens plots ziek en sterven dan terwijl ze nog vol levenslust waren etc...
koliek bijvb of myophatie of hoefbevangenheid. Ik noem maar wat.
Die “ ziektes” hebben niets met leeftijd te maken, maar je paard kan er dan ineens niet meer zijn.
Vorige week is mijn vorige pony door een gebroken been op de weide ingeslapen. Die zou in Mei 20 jaar geworden zijn en was nog net zo gezond en speels / levendig als toen hij 4 jaar was... ;(

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:36

Sterkte Ineke, wat een vervelende manier om je maatje kwijt te raken..

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:47

Pipodipo schreef:
Daarom zoeken veel mensen in de leeftijd tussen de 6 en de 10, maar dan zijn ze op hun best en dat is dus niet de goedkoopste groep.

Niet het goedkoopst in aankoop, maar waarschijnlijk wel het goedkoopst als je het bekijkt over al de jaren dat je het paard zal gehad hebben. Als je dan de totale kost gaat berekenen (in de veronderstelling dat je het paard netjes verzorgt tot aan het einde) en dat vergelijkt met de periode dat je onbezorgd plezier hebt van een gezond paard is die plotseling niet meer zo duur.
Als je het zo berekent zijn de allerduurste paarden de oudjes die je gratis krijgt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:51

Buiten dat, als ik nu weer een paard zou kopen, dan wil ik daar lang van genieten...
Dus niet voor een jaar of 5 ofzo

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:35

Je hebt nooit garantie hoelang een paard meegaat en hoelang je zelf kunt blijven rijden. Ben zelf een vier jarige waar ik net een paar keer op gezeten had, kwijtgeraakt aan een gebroken been.. (aan de andere kant heb ik een paar jaar geleden een paard in laten slapen waar ik nog op reed en die ouder dan 25 was...).
En bij kinderen vind ik dat nog veel erger die kunnen plots het plezier in paardrijden verliezen en achter de jongens/meiden aangaan, bij wijze van spreke, of gewoon een andere sport leuker vinden.

Ik snap heus wel waarom mensen een jonger paard willen, maar er zitten heel veel voordelen aan niet hele jonge paarden en voor kinderen zeker aan oudere paarden. Maar hun geschiedenis is wel belangrijk in de zin dat niemand een versleten of slecht gereden paard wil (tenzij je dol bent op projecten, maar het ging in eerst instantie om een kinderpony).
En in het verband met alle waar naar zijn geld, een paard met een tekomst is natuurlijk duurder dan een paard in het midden of herfst van zijn leven. Tenzij dat oudere paard dan weer een goede schoolmeester is, daar moet je altijd flink voor betalen. Maar het is het waard om een kind meteen correct te leren rijden dan dat het moet proberen in het zadel te blijven en het dier aan de gang te krijgen/houden en alle kracht moet gebruiken om het te stoppen.... zou ik zeggen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:38

Nou ja, iedereen is anders en als je jonge paarden leuk vindt dan moet je ook geen oudje kopen,want dan zal de benodigde klik niet komen. Oudere mensen zijn ook heel anders dan kinderen of jongeren.Je moet kiezen wat bij je past. Maar het idee dat je van een jong paard langer zou kunnen genieten,daar is niet bepaald garantie op te krijgen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 19:44

MightyMike schreef:
Sterkte Ineke, wat een vervelende manier om je maatje kwijt te raken..

Dankjewel voor je lieve berichtje :+:

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:39

TS schreef dat ze een eerder goedkope brave pony zoekt voor haar kind (daar kan ik in komen)en dan zie ik een foto voorbijkomen van een kindje van een jaar of 6 op een d of e pony met flink veel body.

Ik vind haar vraag terecht ...
MAAR een kind hoort op een pony te zitten waarvan ze over de rug kunnen kijken. Dan hebben ze er een beetje macht over, dan kunnen ze een gepaste afstand houden bij het leiden, dan past hun armlengte bij de neklengte van de pony, dan kunnen ze zich groot maken om respect af te dwingen, dan hoeft de pony ook geen talenten te hebben die pas als het kind veel ouder is, nodig zijn, dan is het niet zo levensgevaarlijk als de pony eens niet doet wat hoort, dan is het minder hoog op er af te kieperen ...

Als je er dan evenveel tijd in steekt als je met een groot paard zou doen, dan komt het beslist goed!

Als TS in de a-pony's kijkt zal ze heus wel iets vinden voor een schappelijke prijs, zelfs met "een beetje teveel betalen" zal het nog meevallen.

Dat de pony dan over 4 jaar te klein is? Ja, zo gaat dat. Je zoekt weer een nieuwe goede thuis en koopt zelf een grotere. Je zet toch ook geen klein kind op een volwassenenfiets waarbij je eist dat de fiets het kind leert rijden?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 20:44

@ Ineke2, sterkte... Afschuwelijk om je paard zo te verliezen. Y;(

Garantie heb je inderdaad nooit. En 12 jaar is zeker niet oud. 20+ zou ik wel wat langer over na moeten denken. Natuurlijk heb je ook hele gezonde 20 plussers, maar het is natuurlijk wel een leeftijd waarop ouderdomskwaaltjes een rol kunnen gaan spelen.

Zelf heb ik het liefst 2 jarige, zo uit de kudden. Makkelijk met inscharen en ik beleer ze het liefst zelf. Hoe minder er mee gedaan is, hoe beter. Mijn eerste paard was 10 jaar toen ik hem kreeg. Ik heb hem nog 20 jaar gehad. Mijn pony's daarvoor waren ook altijd boven de 10 jaar. Dan hadden ze al genoeg kilometers gemaakt om een fijne kinderpony te zijn.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:06

koend schreef:
TS schreef dat ze een eerder goedkope brave pony zoekt voor haar kind (daar kan ik in komen)en dan zie ik een foto voorbijkomen van een kindje van een jaar of 6 op een d of e pony met flink veel body.

Ik vind haar vraag terecht ...
MAAR een kind hoort op een pony te zitten waarvan ze over de rug kunnen kijken. Dan hebben ze er een beetje macht over, dan kunnen ze een gepaste afstand houden bij het leiden, dan past hun armlengte bij de neklengte van de pony, dan kunnen ze zich groot maken om respect af te dwingen, dan hoeft de pony ook geen talenten te hebben die pas als het kind veel ouder is, nodig zijn, dan is het niet zo levensgevaarlijk als de pony eens niet doet wat hoort, dan is het minder hoog op er af te kieperen ...

Als je er dan evenveel tijd in steekt als je met een groot paard zou doen, dan komt het beslist goed!

Als TS in de a-pony's kijkt zal ze heus wel iets vinden voor een schappelijke prijs, zelfs met "een beetje teveel betalen" zal het nog meevallen.

Dat de pony dan over 4 jaar te klein is? Ja, zo gaat dat. Je zoekt weer een nieuwe goede thuis en koopt zelf een grotere. Je zet toch ook geen klein kind op een volwassenenfiets waarbij je eist dat de fiets het kind leert rijden?

Helemaal met jou eens!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:18

Ben ik ook met je eens! Zie zoveel ouders te grote pony's willen kopen, ja, dan kunnen ze langer mee, maar je doet je kind er geen plezier mee. Onze jongste past met 11 (ze is niet zo heel lang, we wachten nog op een groeispurt) nog steeds op haar A. Ze wil graag over naar de D van haar zus, omdat ze vind dat dat bij haar leeftijd past, maar ze heeft haar grote a dus 4 jaar ruim nu al, kan dus ook. Zelf te zadelen, overal te poetsen, handzaam, zoveel waard! Zie het vaak, beentjes nog niet onder het zadel uit, pony veel te sterk, niet te sturen en met een zweep aan moeten sporen, omdat de beentjes er niet bij kunnen.. Helaas groeien pony's niet mee, afscheid nemen is ook niet leuk, maar idd je begint ook niet op een te grote fiets.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:22

Ik zie het zoveel terug komen na paar maanden pony weer te koop,.... Teveel pony voor mijn kind. Jaaaa had ik kunnen voorspellen maar tegenwoordig hebben we allemaal nieuwe ankys

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:24

Yep, zag er nog op mp 1, plaatje van een pony, piepklein meisje ernaast met de tekst dat hij toch nog te groot bleek en ze wilden verkopen. Overschatten is soms echt een ding..

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:45

StalNollie schreef:
Ik zie het zoveel terug komen na paar maanden pony weer te koop,.... Teveel pony voor mijn kind. Jaaaa had ik kunnen voorspellen maar tegenwoordig hebben we allemaal nieuwe ankys

Soms heeft het inderdaad met ambitie te make maar meestal niet.
Dikwijls kijken mensen ertegenop om te moeten verkopen. Misplaatste(??) dierenliefde, luiheid of een hekel aan de lijdensweg van de zoektocht.

Volgens mij is een pony het gelukkigst waar een gezin er dolblij en veel mee bezig is. Waar het goed gaat dus.
Als de supertijd voorbij is, moet je de pony gewoon doorschuiven naar een volgend ruitertje dat er weer alles voor over heeft.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:57

Lusitana: tuurlijk heb je nooit garantie. Mijn pony is verongelukt, ik weet er alles van.... maar daar ga je niet van uit

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:11

Pipodipo schreef:
MightyMike schreef:
Elin zeker wel, maar dan moet je soms concessies doen. Wat minder luxe, wat minder talent, wat ouder, ze zijn er zeker wel. Heb je wel wedstrijd ambities, wil je een leuk gefokt paard, dan lukt het wellicht niet voor dit bedrag, maar er staan echt wel paarden die gezond en leuk zijn te koop onder de 5000 euro. Misschien in die poule een moeilijkere zoektocht, staat ook zeker rommel tussen, maar een leuk recreatief dier of 1 die de basisklassen netjes loopt, moet kunnen.

Het probleem is meer dat veel mensen zoeken naar een bepaald totaalpakket en daardoor blijven de prijzen hoog. Want als je toevallig die ene braverd hebt staan die geschikt is voor alle leeftijden, die nog tussen de 6 en de 10 jaar is, al een en ander heeft gezien, braaf is bij de smid, makkelijk laadt, waarom zou je daar dan 3000 euro voor vragen? Sterker nog, als iemand beweert een ervaren braverik te willen verkopen voor 3000 euro, dan horen je alarmbellen af te gaan.

Het is maar net wat de gek ervoor geeft en hoeveel gekken er zijn.
Het is de prijzen opdrijven, omdat mensen zich gehaast voelen (inclusief ikzelf :+)
Ik zoek bijv. naar een normaal paard en het hoeft helemaal niet Z te lopen of bomproef te zijn. Ik heb alleen geen zin erin dat ik aan de kletter ga, omdat er een blaadje van de boom viel.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:55

LadyMadonna schreef:
CP, maar wat jij kwaliteit vind, kan voor een ander compleet onbelangrijk zijn. Jouw merrie: bereden, betuigd, braaf, kan alleen naar buiten, voor mij plus punten :j.
Incl afstamming op papier: voor mij compleet onbelangrijk.
En dan 1.80: voor mij groot minpunt....

Dat bedoel ik dus als verkoper zijn ze zooo overtuigd van alles wat voor hun goed is, maar dat doet niets toevoegen aan mijn eisen.

lees 1.80 je moet voor alles naar een tuigmaker,dit is geen standaard confectie maatje!
Wormekuren moeten er vaak naar zijn gewicht 2 tegelijk in!
Kan niet in een standaard strailvalle/ hoefstal
kan niet in de standaard trailer en getrokken door een standaard auto.....
op pension stallingen past ie niet in de standaard box
die past niet tussen het lamoen van onze menwagen die toch echt al in maat trekpaard is.
En dan nog het stukje afstamming, bij ruinen is dat echt waardeloos, bij een merrie kan het leuk zijn.Maar dan nog een groot paard zijn grote veulens als er een dierenarts bij komt kijken...betekendat veel medicatie en extra mannetjes en extra instrumenten machines ivm de kracht van dat paard en gewicht van het veulen.

Hoe geweldig dit dier ook zal zijn, ik bied helemaal niets dit paard kost een kapitaal aan basis uitrusting!
En daar hoor ik jou niets over vertellen....ook dat hoort bij jou paard als je hem echt een goede start wilt geven bij zijn nieuwe baas!
Laatst bijgewerkt door kwita op 10-03-20 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:59

koend schreef:
StalNollie schreef:

Dikwijls kijken mensen ertegenop om te moeten verkopen. Misplaatste(??) dierenliefde, luiheid of een hekel aan de lijdensweg van de zoektocht.

Volgens mij is een pony het gelukkigst waar een gezin er dolblij en veel mee bezig is. Waar het goed gaat dus.
Als de supertijd voorbij is, moet je de pony gewoon doorschuiven naar een volgend ruitertje dat er weer alles voor over heeft.

Of je hebt als ouder jezelf niet in jou kind zijn vaardigheden verdiept of je hebt het zwaar overschat, EN jij als verkoper geeft daar geen niets om want dan is 'ie maar weg!
Zonde voor het kind en de pony, want zo kunnen er beiden schade van ondervinden. Dat gun je een kind toch niet of je eigen pony.... echt ik vind dat zo erg dat doe je toch niet!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:04

Idd Kwita, wij hebben met de kinderen wel eens pony's bij verkopers gekeken die super braaf zouden zijn voor de beginnende kinderen. Verkoper (volwassene) er op met voorrijden, moest de pony vasthouden worden door een speciaal iemand van stal en ging de dame in kwestie voorzichtig zitten alsof de pony voor het eerst gereden werd. Dier accepteerde geen been, sloeg om alles in paniek, hand en been.. kids natuurlijk helemaal niet op laten stappen, maar hoe kun je nou zo een dier als braaf aan kinderen willen verkopen?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:05

Valt wel mee hoor, ik heb er 1 van 1.84 en die past gewoon een cob halster. Ik heb nooit iets op maat hoeven maken behalve zijn zadel maar dat heeft niets met zijn grootte te maken.

Ik verbaas me met enige regelmaat wat ouders voor hun kind kopen. Tuurlijk zegt een verkoper dat het dier braaf is maar zeker in de lagere klasse, kom je toch ook een hoop tegen waar dat niet voor op gaat. Of zoals regelmatig gebeurt, vrachtwagen vol pony's uit het buitenland, zijn ontzettend lang onderweg geweest. Duf van de reis zadel opgegooid, mooie foto's op internet en hup prima brave kinderpony.

Pas veel later blijkt dat er geen greintje opvoeding in zit maar ja ouders dachten leuk voor mijn kind! Ik zou wel willen dat ze er iets grondiger naar keken in ieder geval.......

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:07

Maar ik heb ooit ook een schaapmak paard verkocht voor zeker niet de hoofdprijs, kon je achterstevoren op langs de snelweg galopperen en toch kreeg ik na een paar weken een telefoontje dat ie helemaal niet zo braaf was......

Elk paard/pony heeft ook gewoon een goede leider nodig want anders nemen ze het gewoon over!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:11

Het is wel moeilijk. Goede kinderpony's moet je direct voor afrijden en beslissen, anders zijn ze echt weg. Dus veel tijd is er niet, op proef niet, dus het is een gokje van een keer proefrijden vaak. Ik koop alleen van kinderen die de pony al een paar jaar hebben gehad, mee op vreemd terrein zijn geweest, liefst lesjes wekelijks en wat wedstrijdjes en nu de kids te groot zijn. Geeft voor mijn gevoel een beetje aan dat een ander kind er plezier mee heeft gehad en het dier voor de doelen van onze kids daar geschikt bleek. Van een handelaar, volwassene etc weet je het niet. Kun je vast geluk hebben, maar mijn ervaring daarmee is niet de beste.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:12

koend schreef:
StalNollie schreef:

Of niet omdat ik als mama in hem echt mijn maatje heb en graag met hem men, waar overgens kind 2
onverwacht een diepe liefde voor ontwikkeld. (En kind1 al de sterren van de hemel turnt en van voetbal houd) en in de overige tijd hem graag verzorgt maar zelden meer rijd!
Soms ontwikkelen dingen zich heel anders dan je eerst denkt en daar moet je over bezinnen is het erg dat we deze weg nu inslaan?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:15

StalNollie schreef:

Ik zag vaak dat kindje een hele mooie luxe sportpony kreeg. Maar kindje zelf kon hem niet aan natuurlijk en dan moesten er grote meiden op gaan rijden.Daar doe je je kind toch geen plezier mee,het leek eerder een prestige object voor de ouders.