G&K bij A8H! Verslag van een weekend Creil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:44

Citaat:
Misschien zou ik dan toch maar eens moeten gaan trainen voor wedstrijden.....

En die dan ook eens starten
leerzaam voor alle partijen OK dan!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:45

Maar dan ook niet mokken als de punten en het commentaar eens tegenvallen Knipoog

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:46

runningkawa schreef:
Mag ik je er toch nog op wijzen dat je echt niet de enigste bent met een paard wat op 1 ons teugeldruk loopt?!
Daar streven wel meer mensen naar hoor Lachen

Dat bedoel ik niet zo hoor, het was meer in de situatie die ik bedoelde.G&K zat op ons dravertje en ze voelde een stuk dat hij prima in balans was, danste terwijl ze niets in haar hand had.

Ik weet dat Kawa super loopt, ben dus heel benieuwd om haar te mogen ontmoeten *LOL*

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:47

Ik kan goed tegen mij verlies hoor Fitzroy, dus dat probleem zal ik niet hebben. Dat zou mij juist motiveren om nog meer te oefenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:47

nee hoor, kawa loopt niet super, verre van dat.
En ik doelde ook niet alleen op mezelf, want ik krijg op die manier zo al jaren les, dus doelde ook op de paarden van verschillende instructeurs die ik in de jaren heb gehad.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:49

Maar je bent toch wel met me eens Kawa, dat het beeld over het algemeen er heel anders uitziet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 10:56

Dat er veel trekbokken rondlopen, die van voren in elkaar getrokken worden, wat men dan aan de teugel lopen noemt?
Ja dat zeker
en als nu de ruiter nog eens toe gaf dat het paard niet aan het been is en loeizwaar in de hand, maar nee ze noemen hem nog licht ook Verward
En zoiets zie je door van die schele jury leden ook nog wel eens vooraan eindigen.
Dat is dus een stukje waar ik het volkomen met je eens ben.

Maar gelukkig zie ik op concoursen ook paarden die reageren op lichte hulpen, waar het er allemaal harmonisch uitziet.
Waarbij je ziet dat de paarden met plezier werken voor hun baasje.

het stukje verzameling wil ik nog steeds irl zien en voelen.
Dit omdat ik nog steeds, ook nu na het verslag van Kim, denk dat het een ander uitziende verzameling is, dan die in een ring gevraagd word.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:28

Aqua8horse schreef:
Maar flitsen kunnen ze en verzamelen kunnen ze ook. Misschien zou ik dan toch maar eens moeten gaan trainen voor wedstrijden.....

Ik las uit de woorden van GenK dat de verzameling en oprichting van je paarden zich op een basis niveau bevinden, dus ik dend dat daar een verschil in mening zit!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 11:47

Aqua8horse schreef:
Alane, ik denk dat een paard eerst in balans moet zijn voordat je oefeningen als travers, galopwissels enz kan gaan uitvoeren zonder risico's op problemen en blessures. Met het trainen van een goede balans gebruik ik tempowisselingen en voltes. Veel van hand veranderen is erg belangrijk. Pas als een paard goed nageeflijk is (dus in balans) vrijwel uitzichzelf, denk ik dat een paard pas klaar is om de intensievere oefeningen waar balans noodzakelijk is te gaan trainen. Doe je dat eerder dan denk ik dat je problemen krijgt ernstig of minder ernstig en alles wat er tussen zit. Dat zelfde geldt dus ook voor blessures. Ik hoop dat je het van mijn kant nu weer wat begrijpt.

Wat kan jou goed mensen op het vereerde been zitten. Ik dacht dat ik het snapte en het in grote lijnen met je eens was..

Maar ik denk dat dat schouderbinnenwaarts en travers, (en ook renvers) juist dé oefeningen zijn om de balans en verzameling te verbeteren. Als het paard er nog niet aan toe is dat in draf te doen, kan dat prima in stap en zelfs aan de hand, zonder risico op overbelasting en blesures.

Ik heb je ook een PBtje gestruurd over A.S. zaterdag laat je wat weten? (via PB)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:03

Aqua8horse schreef:
Maar je bent toch wel met me eens Kawa, dat het beeld over het algemeen er heel anders uitziet?

Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van je referentiekader Aqua. Ik ben zelf een persoon die liever de slechtste van de besten is, dan de beste van de slechtsten.
Daar kies ik mijn instructie en trainingsomgeving op uit en dat zet ik ook door in de manier waarop ik met mijn paard om ga. In zo'n omgeving blijf je veel attenter en blijf je ook met beide benen op de grond staan.
Bij jou krijg ik steds weer heel sterk de indruk dat je een soort van 1-oog in het land der blinden bent.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:29

Ik begrijp het revolutionaire van de Aqua8horse methode niet helemaal. Ik probeer mijn paarden ook geheel op mijn zit en wat been te rijden, blijf zo veel mogelijk van de voorkant af. Lijkt mij heel normaal dat een goede aanleuning en later een eventuele verzameling aan de achterkant begint en er niet "ingetrokken" kan worden.

Niettemin ben ik zeer nieuwsgierig geworden.... waar ligt Creil eigenlijk ergens...???

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:39

Creil ligt in de NoordOost polder, tussen Emmeloord en Lemmer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:55

Don_Marcello"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Alane, ik denk dat een paard eerst in balans moet zijn voordat je oefeningen als travers, galopwissels enz kan gaan uitvoeren zonder risico's op problemen en blessures. Met het trainen van een goede balans gebruik ik tempowisselingen en voltes. Veel van hand veranderen is erg belangrijk. Pas als een paard goed nageeflijk is (dus in balans) vrijwel uitzichzelf, denk ik dat een paard pas klaar is om de intensievere oefeningen waar balans noodzakelijk is te gaan trainen. Doe je dat eerder dan denk ik dat je problemen krijgt ernstig of minder ernstig en alles wat er tussen zit. Dat zelfde geldt dus ook voor blessures. Ik hoop dat je het van mijn kant nu weer wat begrijpt.

Wat kan jou goed mensen op het vereerde been zitten. Ik dacht dat ik het snapte en het in grote lijnen met je eens was..

Maar ik denk dat dat schouderbinnenwaarts en travers, (en ook renvers) juist dé oefeningen zijn om de balans en verzameling te verbeteren. Als het paard er nog niet aan toe is dat in draf te doen, kan dat prima in stap en zelfs aan de hand, zonder risico op overbelasting en blesures.

Ik heb je ook een PBtje gestruurd over A.S. zaterdag laat je wat weten? (via PB)
[/quote]
VOlledig mee eens Marcel. Zelfs een eenvoudige oefening als wijken voor de eenzijdige kuitdruk kun je op zoveel manieren uitvoeren dat het ten goede komt van souplesse, kracht en beheersing; het is niet alleen een oefening uit een L proefje.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 12:57

Aqua8horse schreef:
Ik blijf er dan ook bij dat op het moment dat je erop gaat zitten het paard eerst balans moet hebben met iemand op zijn rug. Daar helpen de oefeningen die jij bedoeld niet bij. Sterker nog als jij die oefeningen gaat doen met een paard wat nog niet in balans is, loop je de kans dat het paard zich gaat ontrekken om die balans te compenseren.
zou je kunnen aangeven hoe jij tot die balans komt en ook wat jou definitie is van "verzameling", want volgens mij hebben lovely (met wiens verhaal ik het eens ben) en ik hier een totaal ander idee bij dan jij.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:08

Aarchh Wijken hoort hier nou juist NIET bij.

Bij het wijken vraag je een onnatuurlijke zijwaartse beweging en belasting van schaniergewrichten die daar niet op gebouwd zijn. Het is dat het (helaas) in de L proef zit en je het voor de dressuursport wel moet laten zien voor je verder kunt, maar eigenlijk kan het beter overgeslagen worden en kan je beter meteen aan de appuyementen (= travers over de diagonaal) beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:12

Dat slaat dus weer nergens op Marcel, maar oke, als jij dat zo wilt doen is het mij best hoor Haha!. Wijken voor de eenzijdige kuitdruk is trouwens niet alleen het zijwaarts van D naar M of H hoor, er is wel iets meer variatie. Een pasje opzij is net zo min onnatuurlijk als een wending om de voorhand, allebei heel erg in de natuur verankerd hoor.
Een appuyement rij ik liever niet met een paard van 3 of 4 jaar, mij te link.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:13

Don_Marcello schreef:
Bij het wijken vraag je een onnatuurlijke zijwaartse beweging en belasting van schaniergewrichten die daar niet op gebouwd zijn.
kan je dit met een bron bevestigen want dit het eerst dat ik dit te horen krijg.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:24

Mijn eigen ervaring leert dat het even een paar pasjes laten wijken van een paard dat wat zwaar in je hand is en nog wat zoekende is naar zijn eigen balans, je een lichtere aanleuning oplevert en dus blijkbaar verbetering oplevert in de balans van het paard.

Dus zal dat wijken wel iets meer in houden dan puur een oefeningetje voor de fun. Paard moet toch echt iets zinnigs doen met zijn achterhand en dat levert je aan de voorkant veel goeds op.

Zelfde geldt natuurlijk voor veel meer oefeningen. Zijn namelijk geen kunstjes, maar echt oefeningen.

Ik ben het wel met je eens dat er vaak veel basiszaken worden overgeslagen, waardoor paarden uiteindelijk de boel forceren in hun lijf en daar problemen mee krijgen. Dat is eigenlijk ook het uitgangspunt van A. de Bodt.

Dat vreselijk over de schouder wegvallen bij het wijken, is daar een goed voorbeeld van. Paarden slijten daar enorm door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 13:38

Mieke, daarom is het altijd belangrijk om te bedenken dat een oefeninge (welke dan ook) altijd alleen maar nut heeft als die correct wordt uitgevoerd. Slecht uitgevoerde oefeningen en/of figuren en/of overgangen zijn nooit goed voor het paard.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:29

Weet je, ik kan jullie echt niet meer volgen!!!!

Aqua en G&K hebben dus niet dezelfde mening. Wat G&K omschrijft als zijnde anders (nl dat flitsende achterbeen) daarvan zegt Aqua dat dat ook bij hun paarden zo is, maar dat ze dat niet hebben laten zien?
Dus G&K heeft alleen het joggende deel gezien?

Ook mijn paard wordt lichter in de hand met een (slechte) schouderbinnenwaarts of met wijken, dus hoe kun je dat dan verklaren?
Je gymnastiseert het paard toch zodat het met meer ontspanning en balans zichzelf gaat dragen?

Ik heb inmiddels in andere topics gezien dat er al vaker om plaatjes of filmpjes is gevraagd en ik moet eerlijk zijn: ik irriteer me dood! Plaats gewoon even een filmpje! Ik wil wel komen filmen en het dan plaatsen want ik vind dit allemaal maar stom eromheen gedraai.

Ik geloof naar aanleiding van G&K dat je paarden in balans lopen, maar verder geloof ik niet dat ze in de houding lopen waarin de jury ze wil zien.
Volgens Aqua dus wel.

Filmpje dus! Wanneer zal ik komen filmen?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:40

Goed plan Manon, ik ben ook gewoon heel benieuwd. Heb een open mind en wil dus graag leren van iemand die beweert revolutionair te zijn!

Lovely, je hebt groot gelijk. Punt is alleen dat je als ruiter ooit alle oefeningen voor de eerste keer doet en soms ook nog eens op een paard die dat nog nooit eerder gedaan heeft. Daardoor komt de waarde van de oefeningen pas later, als de puntjes op de i kunnen worden gezet. Veel mensen oefenen en oefenen maar op (bijv.) dat wijken, zonder of met weinig instructie. Dat gaat vaak ten koste van de gewrichten van je paard...

Komen we weer bij ons uitgangspunt: GOEDE instructie is onontbeerlijk maar niet altijd op tijd te vinden. In sommige regio's van het land lijken de (goede) instructeurs wel uitgestorven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:57

Manon 2 schreef:
Je gymnastiseert het paard toch zodat het met meer ontspanning en balans zichzelf gaat dragen?

Klopt helemaal Manon, dat is dressuur in een notedop ±:)±.

Mieke, klopt ook, oefening baart kunst en dat geldt vooral bij het paardrijden. De manier waarop je een oefening de eerste keer rijdt is anders dan wanneer je dezelfde oefening in een later stadium rijdt, dat komt door de ontwikkeling. Daarom moet je altijd de tijd nemen om ergens heen te rijden en niet direct het onderste uit de kan willen, want dat hoeft namelijk niet. Maar ook de oefeningen in een beginstadium hoeven niet direct een slijtageslag te zijn voor het paard, omdat je vooral maat moet houden, denk ik.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 14:59

Als gymnastiserende oefening heeft wijken weinig toegevoegde waarde. Het is meer een 'gehoorzaamheidsoefening': gaat het paard opzij voor eenzijdige kuitdruk. Om die reden zal wijken wellicht ooit in de proevenboekjes terecht zijn gekomen (maar goed ik ben geen dressuurproeven-expert. Kan iemand dus even gefundeerd aangeven waarom de KNHS / FEI (of welke organisatie dan ook) bepaalde oefeningen op bepaalde niveaus op bepaalde plaatsen heeft ingebouwd???)
Een Appuyement heeft weer wel een gymnastiserende waarde en dat is ook de reden dat je in de klassieke rijkunst (Guerinière et al.) een appuyement wel terugvindt en wijken niet. Hetzelfde geldt overigens voor het rijden van een SB op drie hoefslagen: heeft een veel minder gymnastiserende werking dan een SB op vier hoefslagen omdat het binnenachterbeen niet tot nauwelijks onder de massa wordt gezet. Echter een SB op vier hoefslagen wordt in de sport niet gevraagd.

A8H: zou je mij -desnoods- via PB willen laten weten in welk opzicht jij je anders hebt doorontwikkeld ten aanzien van de manier waarop Nelly Abbenes werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:06

Abby, de proevenopbouw van de FEI en KNHS (B t/m GP) volgt het Ausbildungsskala vrij secuur.
Wijken heeft wel degelijk waarde, of ben ik nu ineens de enige die die ervaring heeft Verward.

Schouderbinnenwaarts op 4 sporen is trouwens hetzelfde als wijken voor het been volgens mij. Het lijkt erop dat de ene bewering in tegenspraak is met de andere??

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-04 15:20

Was het niet zo dat bij Schouderbinnenwaarts de schouders naar binnen worden geplaatst ten opzichte van de achterhand en dat bij wijken voor het been de schouders recht blijven tov de achterhand? Bij SB is sprake van lichaamsbuiging (lengtebuiging) en dat is bij wijken niet het geval (bij een appuyement weer wel).

Het Ausbildungsskala heb ik als concept wel in mijn hoofd zitten. Heb alleen nooit begrepen dat het Skala ook oefeningen in de diverse 'fasen' / 'onderdelen' / 'elementen' op bepaalde plekken had ingebouwd. Zoals ik het Skala heb gelezen en begrepen gaat het uit van een opbouw naar een 'hoogste doel' maar werkt het niet lineair naar dat doel toe.