Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:23

Er staat er eentje op mp, die eigenaar geeft aan dat het paard al vanaf zijn zevende wegens een peesblessure op pensioen is en nu, na 15 jaar kan ze het niet meer betalen. Maar wanneer een pees na 15 jaar nog steeds kapot is, waarom houd je de eer dan niet aan jezelf ipv zo'n dier toch een ongewisse toekomst te geven want weg is weg. Ik ken ze echt wel, de verhalen van dieren die weg werden gegeven met blessures en plots weer op mp stonden als gezond en berijdbaar. En dat gebeurt heel erg vaak en de kopers denken, leuk, goedkoop mooi paard, dier krijgt pijnstilling voor een klinische keuring en huppakee , weer iemand beduveld. Laat zo'n dier inslapen als verantwoordelijke eigenaar want als ze weg zijn kun je niets meer.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:24

Citaat:
Hier word ik oprecht stil van. Zeker en vast dat ik zo een gedachtegang mag veroordelen.

Hier ben ik het mee eens. Mijn dieren blijven bij mij tot ze dood gaan of tot ik een beslissing moet nemen.

Voor mij wel hetzelfde als kinderen (ja die heb ik). Het zijn net als wij species met gevoel en zeker geen product wat je als een auto of fiets afdankt. Dat is nu juist het probleem, dat mensen dieren als gebruiksvoorwerp zien, wat het niet zijn. Waarom denken wij toch dat wij zo superieur zijn, terwijl wij juist het probleem zijn en alle ellende veroorzaken.

Ja het is naar als het niet meer gaat omdat er een blessure of slijtage is, maar zolang ze lekker nog pijnvrij op de weide kunnen, geniet ik van het geluk van mijn beestjes, dan offer ik liever mijn sport op.

Heb dat ook gedaan m.b.t. tot meer als 1 van mijn paarden, daarom rij ik geen wedstrijden meer. 1 heeft er 14 jaar als grasmaaier gestaan, die ik dan wel beweging gaf aan de longe en mee wandelde voor de afwisseling. Nooit ook maar een minuut spijt gehad.

Voor mij is dat het verschil van paarden mensen en mensen met paarden en dat is mijn persoonlijk mening.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:25

CharleyT schreef:
Je veroordeelt maar een eind weg, dat boeit me totaal niet. Ik ga 100% mee in de gedachtegang van Zonnetje81.

En fijn voor diegene die zijn oude paard tot de dood thuis kan onderhouden etc. Kan ik jaloers op zijn, maar helaas heeft niet iedereen de middelen/mogelijkheden om dat te doen.
Dan is inslapen/slacht het alternatief. De handel in zou ik nooit doen, wil wel de controle over mijn dier houden, van aanschaf tot einde verhaal.

Alhoewel ik zoiets bijzonder blijf vinden; is het wel eerlijk.
Een dier kan beter dood zijn met blessures en ongemakken, dan ronddolen op marktplaats en van handelaar naar handelaar gaan.

Maar nogmaals... aan de eigenaar wel zaak te onderzoeken waarom het dier niet bruikbaar meer is.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:26

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me met regelmaat erger aan advertenties op Bokt/Marktplaats, waarin weer een of andere gelukszoeker zijn/haar oudere of stukke paard aanbiedt als weidemaatje of coachingspaard. Degene die er nog aardig goed uitzien kun je op twee vingers uittellen dat daar gedonder van komt wanneer die naar een vreemde gaan, en degene die er niet zo goed en gezond meer uitzien vind ik sowieso al sneu om er nog mee te gaan leuren. Neem dan je verantwoordelijkheid...

Aan de andere kant heb ik ook van dichtbij meegemaakt wat er gebeurt als een eigenaar geen afscheid kan nemen. Met alle liefde naar het paard, kosten nog moeite worden gespaard en het dier krijgt zijn pensioen bij de eigenaar waar die jaren van is geweest, maar als je er nuchter naar kijkt...is dat eigenlijk ook mishandeling als zo'n paard dag in, dag uit toch met pijn staat. Het koste wat kost aanhouden en alles ervoor "moeten" overhebben is ook niet heilig. Ik vind het maar lastig, sta ook in een dergelijke situatie (gelukkig nog niet aan de orde, maar het komt er met mijn oudje wel langzaamaan aan. En met 2 op pension...pfoe :\ ).

Het is in elke situatie weer anders. Maar ik denk dat in het algemeen dat een combinatie van paardenkennis, mededogen maar ook een flink stuk nuchterheid en gezond verstand nodig is om het juiste te kunnen doen. En die gezonde combinatie zie ik in elk geval niet veel om me heen :\

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:32

Vientje schreef:
Het is in elke situatie weer anders. Maar ik denk dat in het algemeen dat een combinatie van paardenkennis, mededogen maar ook een flink stuk nuchterheid en gezond verstand nodig is om het juiste te kunnen doen. En die gezonde combinatie zie ik in elk geval niet veel om me heen :

Eigenlijk is 'verantwoordelijkheid nemen' het sleutelwoord voor beide groepen.
In alle gevallen ook de schone taak aan artsen, behandelaren en trainers om veel eerlijker te durven zijn tegen hun klanten.

Veel dieren die stuk zijn, hadden niet stuk hoeven zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:34

Jinks schreef:
Citaat:
Hier word ik oprecht stil van. Zeker en vast dat ik zo een gedachtegang mag veroordelen.

Hier ben ik het mee eens. Mijn dieren blijven bij mij tot ze dood gaan of tot ik een beslissing moet nemen.

Voor mij wel hetzelfde als kinderen (ja die heb ik). Het zijn net als wij species met gevoel en zeker geen product wat je als een auto of fiets afdankt. Dat is nu juist het probleem, dat mensen dieren als gebruiksvoorwerp zien, wat het niet zijn. Waarom denken wij toch dat wij zo superieur zijn, terwijl wij juist het probleem zijn en alle ellende veroorzaken.

Ja het is naar als het niet meer gaat omdat er een blessure of slijtage is, maar zolang ze lekker nog pijnvrij op de weide kunnen, geniet ik van het geluk van mijn beestjes, dan offer ik liever mijn sport op.

Heb dat ook gedaan m.b.t. tot meer als 1 van mijn paarden, daarom rij ik geen wedstrijden meer. 1 heeft er 14 jaar als grasmaaier gestaan, die ik dan wel beweging gaf aan de longe en mee wandelde voor de afwisseling. Nooit ook maar een minuut spijt gehad.

Voor mij is dat het verschil van paarden mensen en mensen met paarden en dat is mijn persoonlijk mening.

Ik denk dat echte paarden mensen er heel nuchter in staan eerlijk gezegd, net als vroeger. Als er ruimte is om een dier pijnvrij met pensioen te sturen dan top, anders in laten slapen. Dat is het eerlijkste. Niet gaan leuren met ze, dat hebben ze niet verdiend.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:35

Ninx schreef:
Vientje schreef:
Het is in elke situatie weer anders. Maar ik denk dat in het algemeen dat een combinatie van paardenkennis, mededogen maar ook een flink stuk nuchterheid en gezond verstand nodig is om het juiste te kunnen doen. En die gezonde combinatie zie ik in elk geval niet veel om me heen :

Eigenlijk is 'verantwoordelijkheid nemen' het sleutelwoord voor beide groepen.
In alle gevallen ook de schone taak aan artsen, behandelaren en trainers om veel eerlijker te durven zijn tegen hun klanten.

Veel dieren die stuk zijn, hadden niet stuk hoeven zijn.

Dat vind ik een goede aanvulling inderdaad :j

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:49

Voor een paard wat pijn lijdt en altijd kreupel is of met andere ongemakken zoals dampigheid is het niet zo moeilijk vind ik, want dan is het uit zijn lijden verlossen het meest diervriendelijke. Anders wordt het als het paard of pony onbelast op de wei een fijn leven heeft, maar niet meer bereden kan worden of voor de kar.

Mijn haflinger is nu 9,5 jaar en al 3 jaar geblesseerd door een schouderbeschadiging opgelopen door een trap in de wei van een ander paard. Onbelast doet hij het prima en heeft er geen pijn of ongemak van. Dat komt pas als hij bereden wordt en gewicht moet dragen. Hij mag bij mij blijven en staat in een pensionstal. Hij wordt 3 x per week gelongeerd en verder wandelen, poetsen en kroelen. Ik krijg dikwijls de vraag of ik het niet zonde van het geld vind, omdat je er niet op kunt rijden. Ik geniet dagelijks van hem en wil hem echt niet kwijt.

De keuze moet ieder voor zich maken, maar mensen doen een onbruikbaar of oud dier weg en denken dan dat het dier een 5 sterren huisje krijgt, wat ze zelf niet willen of kunnen geven. Soms is in laten slapen beter dan Marktplaats en vervolgens de handel in......

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:51

Ik had al eerder gepost maar ik vind dit een heel naar topic worden met boel penny’s en wereldverbeteraars.
Ik denk dat meer dan 50% van de posters die tegen handel en inslapen is, zelf nooit voor die keuze heeft gestaan om wat voor reden dan ook.

Want een paard is en blijf gebruiksvoorwerp waarbij de mens zich happy of gelukkig moet voelen.
En tot de dood ons scheid is niet realistisch voor de meeste eigenaren

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 16:57

Ik ben het er volkomen mee eens dat de meeste peesblessures en kreupelheden voorkomen kunnen worden doordat men eens kritisch naar zijn eigen rijtechnieken gaat kijken ipv de blessure oorzaak bij het paard neer te leggen. Onderhand wordt je gek van al die 'smoezen' waar t allemaal zogenaamd aan zou kunnen liggen.

Meer als de helft van de paarden waren niet stuk geweest als er geen grof geschud aan de pas was gekomen zoals geen gelul trek de kop in de krul. In de Randstad zijn de stallingskosten idd niet goedkoop, maar denk in oplossingen zoals: geen binnenbak of solarium daarmee bespaar je geld en kun je je oude paard toch zijn welverdiende pensioen geven door een stalling te zoeken, die buiten de Randstad ligt etc. Waar een wil is, is een weg. ;)

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:04

tita schreef:
Ik had al eerder gepost maar ik vind dit een heel naar topic worden met boel penny’s en wereldverbeteraars.
Ik denk dat meer dan 50% van de posters die tegen handel en inslapen is, zelf nooit voor die keuze heeft gestaan om wat voor reden dan ook.

Want een paard is en blijf gebruiksvoorwerp waarbij de mens zich happy of gelukkig moet voelen.

Naar topic omdat men het er niet mee eens is? Ik ben tegen handel en inslapen van een paard dat onbelast nog een pijnvrij leven kan hebben.
Maar een paard is geen gebruiksvoorwerp, het is een partnership met de mens (ook een dier) waar beiden zijn happy bij moeten voelen.

Als je niet zeker bent dat je het kunt betalen moet je er niet aan beginnen. Dan hadden we heel wat minder dierenleed.
Tot de dood ons scheid kan heel realistisch zijn, maar dan moet je niet egoïstisch zijn en realiseren dat ook een paard een handicap kan oplopen. Net als een mens. Die mens doe je ook niet weg en daar moet je ook opofferingen voor doen.
Een denk niet dat ik niet weet waar ik over praat. Ik heb heel wat opoffering voor mijn paarden moeten doen. En als het er op aan komt verkoop ik liever mijn huis (ga al niet op vakantie), dan dat ik mijn paarden om reden van geld moet laten inslapen of verkopen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:10

Jinks schreef:
tita schreef:

Naar topic omdat men het er niet mee eens is? Ik ben tegen handel en inslapen van een paard dat onbelast nog een pijnvrij leven kan hebben.
Maar een paard is geen gebruiksvoorwerp, het is een partnership met de mens (ook een dier) waar beiden zijn happy bij moeten voelen.

Als je niet zeker bent dat je het kunt betalen moet je er niet aan beginnen. Dan hadden we heel wat minder dierenleed.
Tot de dood ons scheid kan heel realistisch zijn, maar dan moet je niet egoïstisch zijn en realiseren dat ook een paard een handicap kan oplopen. Net als een mens. Die mens doe je ook niet weg en daar moet je ook opofferingen voor doen.
Een denk niet dat ik niet weet waar ik over praat. Ik heb heel wat opoffering voor mijn paarden moeten doen. En als het er op aan komt verkoop ik liever mijn huis (ga al niet op vakantie), dan dat ik mijn paarden om reden van geld moet laten inslapen of verkopen.

Dat is dus de keuze. Iedereen mag daarin zijn eigen mening geven. Of je het nou wel of niet vind kunnen dat je je paard laat inslapen, het is wel het nemen van de verantwoordelijkheid en je stuurt daarmee het dier niet de handel in.
Persoonlijk zie ik er niks verkeerds in om je paard te laten inslapen, ookal kan hij nog pijnvrij leven op de wei. Ik kan het zelf alleen niet bij mijn huidige paard en moet daardoor dus wel dingen laten. Niet erg, mijn keuze, maar ik snap het ook heel goed als iemand de andere keuze maakt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:20

Jinks schreef:
tita schreef:

En niet iedereen is zoals jij bent. Ik zie een paard niet als een mens of als gelijkwaardig. Het is een dier en kan net als een hond of kat het bij een ander ook goed hebben. (buiten het pijnvrij/blessure verhaal) Ik ben niet van mening dat hij alleen bij mij een goed leven heeft.

SeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:21

Tja eerlijk...
Ik heb een paard om te sporten, dus als mijn paard niet meer bruikbaar is voor mijn doelen, is het einde verhaal.

Momenteel heb ik dus een relatief jonge merrie met het ene kleine kwaaltje na het andere, niks ernstigs, maar allemaal wel chronische dingen. Op een bepaald moment gaan die chronische dingen opstapelen waardoor dit paard niet meer te rijden zal zijn.

Op dat moment zal ik moeten beslissen: inslapen of doorgeven aan iemand die haar als weidepaard of fokmerrie wilt. Ik kan ze hier niet op pension houden financieel (want ik koop dan een ander sportpaard) en alle paarden-pensioen plaatsen zitten met gigantische wachtlijsten.

Nu die beslissing zal afhangen van haar leeftijd en gezondheidstoestand. Maar ik zie mij best binnenkort een 12j merie aanbieden die niet meer rijbaar is, maar op de wei kerngezond. Moet ik ze dan maar laten inslapen? Tja, geen idee, die beslissing neem ik tegen dan wel. Doet ze het nu nog 8j goed en gaat ze hetzelfde traject in als ze 20 is, dan laat ik ze wel gewoon inslapen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:21

Hoezo doe je mens niet weg.....zijn er zat hoor...kinderen die opgevangen worden omdat ouders niet meer aan kunnen of mensen met beperking, of psychoses...open opnamen of gedwongen.... open inrichting off gesloten, internaat, zorgboerderij en ik kan nog wel ff doorgaan.

Maar je moet een paard niet met een mens vergelijken.

Als je een paard laat inslapen neem je je verantwoordelijkheid.
Als je je paard verkoopt omdat je niet meer kan om wat voor reden dan ook neem je verantwoordelijkheid

Is niet dat je een glazen bol hebt die ff voorspeld hoe je leven loopt want dat weet niemand en als je je eigen te kort doet voor een dier dan spoor je niet in je bovenkamer

En een paard houden omdat ie oud is en de mens niet zonder um kan, verdient echt geen prijs hoor.
Ik vind het dood normaal dat de meeste mensen voor zichzelf kiezen.... maar om Dante gaan beweren dat mensen beter moeten nadenken voordat ze een paard aanschaffen vind ik kort door de bocht.

En kosten van paarden kunnen extreem oplopen zoiets kun je niet incalculeren.
Echt niet.....en ik ga me dan niet in de schulden steken zo egoïstisch ben ik wel.
Bovendien heb ik gewoon prijs daarboven is het gewoon nietswaardig hoe leuk ik een paard ook vind
Laatst bijgewerkt door tita op 09-12-19 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:22

Paarden pensioen plaatsen zijn ook mega duur.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:26

Zonnetje81 schreef:
Paarden pensioen plaatsen zijn ook mega duur.

En niet elk paard wordt daar blij van
Ik heb mijn pony 25 jaar gehad laten inslapen met 35 en ik spreek uit ervaring de laatste jaren was zwaar ook financieel want mijn paarden staan niet op landje maar volpension.

Een paard heb ik een mooi afscheid geven....dit was de eerste en de laatste......ik ga voor geen een paard meer zover tenzij ik 70 ben en Perse een paard wil hebben maar niet meer kan rijden.

Niet voor herhaling vatbaar

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:26

CharleyT schreef:
Gini schreef:

Je veroordeelt maar een eind weg, dat boeit me totaal niet. Ik ga 100% mee in de gedachtegang van Zonnetje81.

En fijn voor diegene die zijn oude paard tot de dood thuis kan onderhouden etc. Kan ik jaloers op zijn, maar helaas heeft niet iedereen de middelen/mogelijkheden prioriteit om dat te doen.
Dan is inslapen/slacht het alternatief. De handel in zou ik nooit doen, wil wel de controle over mijn dier houden, van aanschaf tot einde verhaal.

Veroordelen is inderdaad niet ok, maar dan moeten mensen het ook niet mooier maken dan het is. Want dat blijft het, een kwestie van prioriteiten stellen.

Het wegdoen van een oud en/of kapot paard (en dan het liefst met een hele lijst voorwaarden) is gewoon laf vind ik. Hier krioelt het van die gevallen 'weg te geven tegen goede zorgen, mag alleen maar nog stappen wegens chronische blessure', naar wordt ik er van. Dan is in laten slapen inderdaad de enige eerlijke keuze.

Dat is trouwens ook een keuze waar de mensen die wél er voor kiezen hun kapotte of oude dier aan te houden zich ook mee bezig moeten houden. In hoeverre is het leven van het dier nog waardig? Want om een paard dagelijks vol te pompen medicatie zodat hij nog rond kan strompelen en voor veredelde grasmaaier kan spelen 'want hij heeft nog zin in het leven' en 'ik houd mijn dier tot het einde' is net zo erg vind ik.

Moderatoropmerking:
Quote is veranderd zodat het het letterlijke citaat is van het eerdere bericht.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 10-12-19 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie mod opmerking

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:30

Even knuppel in het hoenderhok: leent misschien niet ieders financiële situatie zich echt voor het bezitten van een paard?
Het paard kan er immers niet echt iets aan doen dat je hem koopt naar dat extra kosten niet echt uit kunnen?

En over ouderwetse paardenbezitters; over het algemeen gaven de mensen die ik ken hun paard een aardige oude dag voor bewezen prestaties.
En anders rechtstreeks naar de slager.

Maar de consumptie-visie die men nu hanteert heeft niets te maken met de degelijkheid van weleer hoor

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:33

[/quote]
Veroordelen is inderdaad niet ok, maar dan moeten mensen het ook niet mooier maken dan het is. Want dat blijft het, een kwestie van prioriteiten stellen.

Het wegdoen van een oud en/of kapot paard (en dan het liefst met een hele lijst voorwaarden) is gewoon laf vind ik. Hier krioelt het van die gevallen 'weg te geven tegen goede zorgen, mag alleen maar nog stappen wegens chronische blessure', naar wordt ik er van. Dan is in laten slapen inderdaad de enige eerlijke keuze.

Dat is trouwens ook een keuze waar de mensen die wél er voor kiezen hun kapotte of oude dier aan te houden zich ook mee bezig moeten houden. In hoeverre is het leven van het dier nog waardig? Want om een paard dagelijks vol te pompen medicatie zodat hij nog rond kan strompelen en voor veredelde grasmaaier kan spelen 'want hij heeft nog zin in het leven' en 'ik houd mijn dier tot het einde' is net zo erg vind ik.[/quote]

Hier ben ik het mee eens. Heb uiteindelijk ook mijn oudje in laten slapen omdat hij pijn kreeg en niet meer beter zou worden. Maar wegdoen vind ik geen optie.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:38

Ninx ze kunnen nu ook meer dan vroeger.
Paarden worden ook ouder door de klinieken, vroeger gingen ze sneller naar de slacht of spuitje.

Maar hé tegenwoordig hebben MRI, CTscan, ECHO, diverse radiogolven therapeutische oliebol, allerlei kleurtjes infusen.
En omdat je daar dan niet aan mee wilt doen, ben je een paard niet waardig of je had je beter moeten inlezen in onderhoud van een paard.

Maar niemand vertelde me dat “mijn” paard uit de vrachtwagen sprong en verkeerd belande naar de MRI moest.... klein vooronderzoekje die alleen al 1700€ kostte.
Noem het normaal, ik vind het van niet

Dat paard ging ook naar de slacht, het had een scheurtje in borstbeen dat was te zien bij echo maar MRI moest precies gaan vertellen hoe het was, en hoe genezingsproces ging verlopen.
Paard moest nog speciaal infuus krijgen van 700€ per keer voor botgroei.. minimaal 3x wellicht nog keer MRI
Deze kosten kun je niet sparen en begroten dit zijn grote kosten.

Mijn pony heeft 3 weken in Utrecht gestaan ik heb destijds vele mensen gesproken en ik ben geschrokken van de verhalen hoe de kosten kunnen oplopen ....duizenden euro’s
Sindsdien kijk ik er anders naar...ik ga niet meer tot het naadje
Laatst bijgewerkt door tita op 09-12-19 17:43, in het totaal 3 keer bewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:40

Als ik een paard koop, dan koop ik die voor het leven. Mijn oudje is 28 jaar en staat op pensioen. Ik heb hem al 24 jaar. Hij blijft tot zijn dood bij ons. Ik had voor de gezelschap voor hem er een shet bij gekocht. Toen hij te oud werd om te rijden. Heb ik de tinker gekocht. Achteraf was de shet niet nodig geweest. Maar ben toch blij met haar en blijft ook gewoon.ik vind de band met de dieren belangrijzer dan rijden. Het is een levend wezen en geen fiets. Verbaas me daar ik eerlijk gezegd wel over hoe makkelijk mensen daar over denken

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:40

Ik vind het oordelen over een situatie waar een ander zich in bevind vanachter de computer zo 'naar'. Laat mensen toch hun eigen keuze maken. Wat weten wij er nou van wat er allemaal bij iemand anders speelt? Waar een wil is, is een weg, zo oordelend. Hierboven lees ik ergens ik dat iemand zegt, ik verkoop liever mijn huis dan mijn paard, en dat is ook heel mooi indien je er zo in staat, maar het moet ook maar kunnen, dat is toch niet voor iedereen te doen? Je zult maar een gezin hebben, je huis zal maar onderwater staan, noem maar wat. Mijn man en kinderen hebben ook wensen en ideeën daarover, je zult het samen eens moeten worden dan bijv. Mijn paarden zijn wat ouder en prima gezond, maar ik helaas niet. Ik doe er alles voor om mijn hobby (en die bestaat momenteel alleen uit verzorgen en niet meer rijden, al hoop ik dat die tijd er wel nog komt) te kunnen houden, maar wanneer mijn lichaam anders besluit in de toekomst en ik niet meer fysiek voor mijn dieren (die aan huis staan) kan zorgen, zal ik wat moeten. Inslapen van een gezond, ouder paard vind ik dan heel jammer, een verhuizing voor ze ook, maar een ander zou er nog zo blij van kunnen worden, ze hebben beiden tonnen ervaring waar je nog lekker van kan genieten. Ik hoop dat die dag nooit komt, maar anders zou ik ze toch te koop aanbieden. Dit topic geeft je alleen door de kortzichtige denkers die het zelf nooit zouden kunnen of doen en zich niet (willen) inleven in anderen, daar een heel negatief gevoel over. En in dit topic wordt vaak geroepen kapot, maar dat gaat voor mijn gevoel over één kam met je hebt een paard voor het leven. Kapot verkopen vind ik ook not done, maar 'voor het leven' is gewoon niet alles, het leven veranderd soms, mijn glazen bol deed het ook niet toen ik mijn paarden lang geleden kocht en nu chronisch ziek blijk te zijn. Wat een ieder doet en kan moet ieder voor zich weten. Als er geen handel was, kon jij je paard voor het leven ook niet vinden. Ook kort, maar toe maar, ik zie geen punt in het verkopen van een dier, ook al is deze wat ouder. Ik houd ze ook het liefst zelf tot ze er niet meer zijn, maar als dingen anders lopen is dat niet heilig. Ik ben ervan overtuigd dat een ander ook goed voor ze kan zorgen, ik wens ze wel het beste, zeker, ze betekenen heel veel voor mij, verkoop van een ouder dier zal wellicht moeilijker gaan dan een jonger dier, handel in ben ik niet zo van, maar een andere plek vinden wanneer je dat beslist, prima.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:46

MightyMike schreef:
Ik vind het oordelen over een situatie waar een ander zich in bevind vanachter de computer zo 'naar'. Laat mensen toch hun eigen keuze maken. Wat weten wij er nou van wat er allemaal bij iemand anders speelt?

Het ding is dat er altijd wel vanalles speelt en smoesjes gebruikt worden om het allemaal maar goed te praten, maar het paard is er meestal gewoon de dupe van.
Ik veroordeel ook geen mensen of situaties. Ik veroordeel de gedachtegang: een paard is zoals een auto, als die kapot is, doe je die ook weg en koop je een nieuwe. Die gedachtegang maakt mij triest.
Dat er mensen zijn die die mening wel perfect ok vinden, is hun goed recht. Ik dring mijn mening niet op. Maar ik mag die andere mening wel afwijzen.

MightyMike

Re: Oude paarden na jaren plezier afdanken? Normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 17:51

Je mag zeker je eigen mening hebben Gini, maar een aantal in topic zijn wel belerend over de mening van anderen. Dat kan ook met inleving en respect. Er zullen vast mensen zijn met die gedachtengang, wat mij betreft ook niet mijn gedachtengang en daar kan je wat van vinden, maar er wordt wel erg makkelijk geroepen voor het leven in dit topic door sommigen, en dat is mijn punt, dat is gewoon een hele lange periode, waarin zoveel kan spelen, waarbij het begrip/inleving soms hier even weg is omdat een ander dit wellicht niet zou doen.