Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Hier word ik oprecht stil van. Zeker en vast dat ik zo een gedachtegang mag veroordelen.
CharleyT schreef:Je veroordeelt maar een eind weg, dat boeit me totaal niet. Ik ga 100% mee in de gedachtegang van Zonnetje81.
En fijn voor diegene die zijn oude paard tot de dood thuis kan onderhouden etc. Kan ik jaloers op zijn, maar helaas heeft niet iedereen de middelen/mogelijkheden om dat te doen.
Dan is inslapen/slacht het alternatief. De handel in zou ik nooit doen, wil wel de controle over mijn dier houden, van aanschaf tot einde verhaal.
Vientje schreef:Het is in elke situatie weer anders. Maar ik denk dat in het algemeen dat een combinatie van paardenkennis, mededogen maar ook een flink stuk nuchterheid en gezond verstand nodig is om het juiste te kunnen doen. En die gezonde combinatie zie ik in elk geval niet veel om me heen
Jinks schreef:Citaat:Hier word ik oprecht stil van. Zeker en vast dat ik zo een gedachtegang mag veroordelen.
Hier ben ik het mee eens. Mijn dieren blijven bij mij tot ze dood gaan of tot ik een beslissing moet nemen.
Voor mij wel hetzelfde als kinderen (ja die heb ik). Het zijn net als wij species met gevoel en zeker geen product wat je als een auto of fiets afdankt. Dat is nu juist het probleem, dat mensen dieren als gebruiksvoorwerp zien, wat het niet zijn. Waarom denken wij toch dat wij zo superieur zijn, terwijl wij juist het probleem zijn en alle ellende veroorzaken.
Ja het is naar als het niet meer gaat omdat er een blessure of slijtage is, maar zolang ze lekker nog pijnvrij op de weide kunnen, geniet ik van het geluk van mijn beestjes, dan offer ik liever mijn sport op.
Heb dat ook gedaan m.b.t. tot meer als 1 van mijn paarden, daarom rij ik geen wedstrijden meer. 1 heeft er 14 jaar als grasmaaier gestaan, die ik dan wel beweging gaf aan de longe en mee wandelde voor de afwisseling. Nooit ook maar een minuut spijt gehad.
Voor mij is dat het verschil van paarden mensen en mensen met paarden en dat is mijn persoonlijk mening.
Ninx schreef:Vientje schreef:Het is in elke situatie weer anders. Maar ik denk dat in het algemeen dat een combinatie van paardenkennis, mededogen maar ook een flink stuk nuchterheid en gezond verstand nodig is om het juiste te kunnen doen. En die gezonde combinatie zie ik in elk geval niet veel om me heen
Eigenlijk is 'verantwoordelijkheid nemen' het sleutelwoord voor beide groepen.
In alle gevallen ook de schone taak aan artsen, behandelaren en trainers om veel eerlijker te durven zijn tegen hun klanten.
Veel dieren die stuk zijn, hadden niet stuk hoeven zijn.
tita schreef:Ik had al eerder gepost maar ik vind dit een heel naar topic worden met boel penny’s en wereldverbeteraars.
Ik denk dat meer dan 50% van de posters die tegen handel en inslapen is, zelf nooit voor die keuze heeft gestaan om wat voor reden dan ook.
Want een paard is en blijf gebruiksvoorwerp waarbij de mens zich happy of gelukkig moet voelen.
En tot de dood ons scheid is niet realistisch voor de meeste eigenaren
Jinks schreef:tita schreef:Ik had al eerder gepost maar ik vind dit een heel naar topic worden met boel penny’s en wereldverbeteraars.
Ik denk dat meer dan 50% van de posters die tegen handel en inslapen is, zelf nooit voor die keuze heeft gestaan om wat voor reden dan ook.
Want een paard is en blijf gebruiksvoorwerp waarbij de mens zich happy of gelukkig moet voelen.
Naar topic omdat men het er niet mee eens is? Ik ben tegen handel en inslapen van een paard dat onbelast nog een pijnvrij leven kan hebben.
Maar een paard is geen gebruiksvoorwerp, het is een partnership met de mens (ook een dier) waar beiden zijn happy bij moeten voelen.
Als je niet zeker bent dat je het kunt betalen moet je er niet aan beginnen. Dan hadden we heel wat minder dierenleed.
Tot de dood ons scheid kan heel realistisch zijn, maar dan moet je niet egoïstisch zijn en realiseren dat ook een paard een handicap kan oplopen. Net als een mens. Die mens doe je ook niet weg en daar moet je ook opofferingen voor doen.
Een denk niet dat ik niet weet waar ik over praat. Ik heb heel wat opoffering voor mijn paarden moeten doen. En als het er op aan komt verkoop ik liever mijn huis (ga al niet op vakantie), dan dat ik mijn paarden om reden van geld moet laten inslapen of verkopen.
Jinks schreef:tita schreef:Ik had al eerder gepost maar ik vind dit een heel naar topic worden met boel penny’s en wereldverbeteraars.
Naar topic omdat men het er niet mee eens is? Ik ben tegen handel en inslapen van een paard dat onbelast nog een pijnvrij leven kan hebben.
Maar een paard is geen gebruiksvoorwerp, het is een partnership met de mens (ook een dier) waar beiden zijn happy bij moeten voelen.
Als je niet zeker bent dat je het kunt betalen moet je er niet aan beginnen. Dan hadden we heel wat minder dierenleed.
Tot de dood ons scheid kan heel realistisch zijn, maar dan moet je niet egoïstisch zijn en realiseren dat ook een paard een handicap kan oplopen. Net als een mens. Die mens doe je ook niet weg en daar moet je ook opofferingen voor doen.
Een denk niet dat ik niet weet waar ik over praat. Ik heb heel wat opoffering voor mijn paarden moeten doen. En als het er op aan komt verkoop ik liever mijn huis (ga al niet op vakantie), dan dat ik mijn paarden om reden van geld moet laten inslapen of verkopen.
Zonnetje81 schreef:Paarden pensioen plaatsen zijn ook mega duur.
CharleyT schreef:Gini schreef:Hier word ik oprecht stil van. Zeker en vast dat ik zo een gedachtegang mag veroordelen.
Je veroordeelt maar een eind weg, dat boeit me totaal niet. Ik ga 100% mee in de gedachtegang van Zonnetje81.
En fijn voor diegene die zijn oude paard tot de dood thuis kan onderhouden etc. Kan ik jaloers op zijn, maar helaas heeft niet iedereen de middelen/mogelijkheden prioriteit om dat te doen.
Dan is inslapen/slacht het alternatief. De handel in zou ik nooit doen, wil wel de controle over mijn dier houden, van aanschaf tot einde verhaal.
MightyMike schreef:Ik vind het oordelen over een situatie waar een ander zich in bevind vanachter de computer zo 'naar'. Laat mensen toch hun eigen keuze maken. Wat weten wij er nou van wat er allemaal bij iemand anders speelt?