Adelaide71 schreef:MyWishMax schreef:Ik denk ook dat je eerder lijnen herkent met bepaald uiterlijk of bewegingen bijvoorbeeld. Dat zegt weer niks over de rest van het stamboek, maar alleen over die lijn. Zelfs bij rassen die wel allemaal een vergelijkbaar uiterlijk hebben kan je bepaalde lijnen herkennen als je je erin verdiept.
Dat begin ik nu in te zien MWM! Kortom; nooit te oud om te leren!
Maar zijn er dan nog mensen die verknocht zijn aan 'hun' stamboek, of doet dat er in principe dan niet meer zoveel toe?
Ja, die zijn er echt nog wel. Maar bij de warmbloeden is het volgens mij vaak meer dat iemand een hengst wil gebruiken die wel erkend is door het stamboek, zodat veulen volle papieren krijgt. En sommige willen een anders stamboek, omdat de eisen daar anders zijn/de kijk anders is. Of verknocht zijn aan een stamboek omdat bepaalde lijnen voor hen gewild zijn.
Ik heb er niet zoveel mee, ik wil een warmbloed passend bij mijn gebruiksdoel, maar of dat Duits of NL of iets anders is maakt mij niet uit. Zou ik fokken, dan zou ik wel KWPN willen inschrijven. Ik heb toevallig alleen maar KWPNers gehad, omdat die het beste paste, maar één die we graag hadden willen hebben maar bij misgrepen was Duits. Geen duidelijk verschil in karakter/gangen enzovoorts, niet zoals je bijvoorbeeld verschil tussen een Haflinger en Fjord hebt. Dat is duidelijk, ik kan zelf eigenlijk vaak geen verschil ontdekken tussen verschillende warmbloeden, misschien is dat een gebrek aan inzicht van mij, maar ook met zoektochten geen verschil.