Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:50

Adelaide71 schreef:
MyWishMax schreef:
Ik denk ook dat je eerder lijnen herkent met bepaald uiterlijk of bewegingen bijvoorbeeld. Dat zegt weer niks over de rest van het stamboek, maar alleen over die lijn. Zelfs bij rassen die wel allemaal een vergelijkbaar uiterlijk hebben kan je bepaalde lijnen herkennen als je je erin verdiept.

Dat begin ik nu in te zien MWM! Kortom; nooit te oud om te leren! :)
Maar zijn er dan nog mensen die verknocht zijn aan 'hun' stamboek, of doet dat er in principe dan niet meer zoveel toe?

Ja, die zijn er echt nog wel. Maar bij de warmbloeden is het volgens mij vaak meer dat iemand een hengst wil gebruiken die wel erkend is door het stamboek, zodat veulen volle papieren krijgt. En sommige willen een anders stamboek, omdat de eisen daar anders zijn/de kijk anders is. Of verknocht zijn aan een stamboek omdat bepaalde lijnen voor hen gewild zijn.

Ik heb er niet zoveel mee, ik wil een warmbloed passend bij mijn gebruiksdoel, maar of dat Duits of NL of iets anders is maakt mij niet uit. Zou ik fokken, dan zou ik wel KWPN willen inschrijven. Ik heb toevallig alleen maar KWPNers gehad, omdat die het beste paste, maar één die we graag hadden willen hebben maar bij misgrepen was Duits. Geen duidelijk verschil in karakter/gangen enzovoorts, niet zoals je bijvoorbeeld verschil tussen een Haflinger en Fjord hebt. Dat is duidelijk, ik kan zelf eigenlijk vaak geen verschil ontdekken tussen verschillende warmbloeden, misschien is dat een gebrek aan inzicht van mij, maar ook met zoektochten geen verschil.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:52

Anoniemk2 schreef:
Waarom moet er dan met zo'n belerend toontje worden gereageerd op Adelaide? Het is toch een doodnormale vraag die zij stelde.

Dat is inmiddels al opgehelderd „achter de schermen“. Haar vraag raakte een gevoelige snaar door de manier van stellen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:58

Anoniemk2 schreef:
Elk ras kent zijn voor en nadelen dus dat moet per individu bekeken worden en is niet te beoordelen op alleen het stamboek na. Uit bepaalde bloedlijnen weet men dat daar dressuurtoppers uit voorkomen vanwege de bewezen voor ouders. Met alleen goed paard kom je er niet aan de top (alles eromheen) moet kloppen.

Ik ben heel blij met mijn (op papier KWPN register A, vanwege BWP vader die niet bij het KWPN is goed gekeurd) merrie die van vaders kant BWP is gefokt met veel Frans bloed (oh en een stukje Duits :+ ) en van moeders kant wel grotendeels KWPN (met een vleugje volbloed) is gefokt.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 35/gibalia

Wanneer ik hier een hengst op zet die bij het KWPN gewoon is goed gekeurd, krijgt het veulen gewoon een VB papier van het KWPN erbij, ook al is de hengst grotendeels Duits gefokt.
Zoals bijvoorbeeld Komme Casall TN
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... mme-casall

Dus wat zegt dan inderdaad dat KWPN papier erbij? Dat had dan net zo goed een Duits, BWP of SF papier kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:58

Duidelijk MyWishMax, dank je wel!

En inderdaad Sizzle en ik hebben gesproken achter de schermen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:01

Als een hengst maar genoeg nakomelingen heeft zijn er altijd wel een paar die de hoogste proeven aankunnen, zowel bij het springen als de dressuur. Bvb zeoliet, meer dan 1000 nakomelingen, rechtstreekse dan wel te verstaan en logisch dat daar toppers en floppers tussen zitten. En ook logisch dat sommigen heel prettig kunnen zijn zoals bij elk paard met veel nakomelingen en ook paarden die het bloed onder je nagels uithalen, ook bij echt goede ruiters. Voorbeelden genoeg gezien.
Zijn zoon Elcaro heeft ook een aantal niet de makkelijkste nakomelingen .Lieve dieren in omgang maar onder het zadel niet de makkelijkste.

Getup

Re: Discussie bewerkbare rijpaarden fokken i.p.v kanonskogels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:49

Er zijn ook merries of hele stammetjes, waar de paarden gewoon met goed karakter en zadelmak geboren worden. Dat zijn de goede.

Ken ook n fokker ( en ja,eerste hand,heb er veel paarden zelf gereden) waar de nakomelingen het leuk doen aan n touwtje,maar ohz echt lastig zijn. En dan niet zo geniaal getalenteerd i.m.o dat ze dat compenseren.

Uit het eerste voorbeeld zou ik -bij wijze van- ongezien n paard durven kopen. Of een veulen.

En uit de 2e niet...

maar ja,dat moet je net weten.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 14:18

Als we het enkel hebben over de sportpaardenstamboeken, dan vind ik dat de aanpak van de stamboeken meer verschilt dan hun paarden. Bij de paarden moet je inderdaad meer naar de individuele bloedlijnen kijken.
Hoewel ik Belg ben heb ik het toch voor de open communicatie en tabelletjes van het kwpn. Als ik bv. een paard zoek dat groot vererft, kijk ik gewoon in hun tabelletjes en daar vind ik dan mogelijke kandidaten. Daarna kan ik verder selecteren, hen volgen en in real life gaan bekijken.
Als onervaren fokker is dat toch een hele hulp.
Bij andere stamboeken vind ik veel minder gegevens.

Commercieel gezien is er ook een verschil. Als je een dressuurpaard zoekt, kijk je niet direct bij bwp, alhoewel er daar beslist ook wel goede tussen zullen lopen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:17

koend schreef:
Blijft een feit dat erfelijke aanleg bestaat, ook qua karakter.
Je hebt de typische rassen, zoals de barokke rassen, de groninger, de merens ... die hun eigen standaarden hebben.

Verder heb je de stamboeken die echt voor een sport proberen te fokken en die ontlopen elkaar niet zo veel, ze fokken immers voor hetzelfde doel. Het bloed wordt, gelukkig, steeds meer gemengd.

Toch vind ik dat elk stamboek zijn eigen aanpak heeft en daarin zie ik de eigen volksaard een beetje weerspiegeld.

Kwpn: heel communicatief en informatief, efficiënt, ze proberen hun fokkers duidelijk te begeleiden (sturen?), commercieel, beetje hype-gevoelig (in Anky's tijd moesten ze allemaal heet zijn, dan moesten ze erg bergop zijn, nu ligt het accent weer op bewerkbaarheid), positief gesteld, kwpn heeft een duidelijk doel. Duur.

Bwp: de info is miniem, (de potjes blijven zoveel mogelijk gedekt) de kosten ook, bwp-fokkers doen vooral hun eigen zin, zoeken opportuniteiten, resultaatgericht en beetje conservatief. Als het in kwpn regent, dan druppelt het in bwp.

Duitse stamboeken: zij beslissen wat goed is, het volk applaudisseert, weinig openheid, wel conservatieve kwaliteit. Discipline is belangrijk.

Wie kent de Frande en Deense fokkerij voldoende om aan te vullen?

Volgens mij kom jij niet zo vaak op stamboekkeuringen/hengstenkeuringen enz. Want ik herken totaal niet wat je beschrijft. Daarnaast is het allemaal zo subjectief, wat de een prettig vind communiceren, vind de ander helemaal niet.

En dat over Duitsland is echt onzin :D

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:37

OK. Het zal wel kort door de bocht zijn.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 22:24

Paarden die zichzelf al hebben bewezen in de sport worden tegenwoordig als project paard gezien? Dat is imo ook zo'n hilarische trend van tegenwoordig.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 22:28

Anoniemk2 schreef:
Paarden die zichzelf al hebben bewezen in de sport worden tegenwoordig als project paard gezien? Dat is imo ook zo'n hilarische trend van tegenwoordig.

hoe bedoel je dat?

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 23:06

Tegenwoordig is alles een projectpaard!

Ik denk niet dat de karakters zoveel lastiger zijn. Vroeger hadden we ook een Pretendent die met een 3 op zijn karakter is goedgekeurd. Dat kun je je nu nieteens meer voorstellen. Wel denk ik dat vroeger de paarden waar je zo mee zou kunnen verongelukken makkelijker de worst in gingen. Nu is dat zielig en moet er therapie in gestoken worden.

Vergeet ook niet dat die paarden vroeger veel meer van de wereld zagen. Nu kunnen dressuurpaarden al geen ereronde meer lopen. Dat is logisch ook, want ze worden er niet mak voor gemaakt.

Zelf heb ik graag complexe, lastige karakters, maar wel onder de voorwaarde dat ze ook lief zijn. Zo'n zuurpruim die het liefst het licht uit je ogen zou slaan komt er hier niet in.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:11

Oja vroeger stond er sowieso veel meer omschreven wat voor een karakter een hengst had als je de oude hengstenboeken leest.
Het is jammer dat het niet zo expliciet meer benoemd wordt.

Het KWPN is wel strenger geworden volgens mij wbt het karakter, tijdje terug werd er nog een hengst niet op ggk. (de Aquido)

Persoonlijk vind ik complexe karakters ook geen ramp, maar ik houd niet van paarden die niet "eerlijk" zijn.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:05

Ik ben er ook nog steeds van overtuigd dat er echt "voor ieder wat wils" is. Wel natuurlijk kritisch kijken wat bij je past. En het maakt zeker uit hoe een paard gehouden (wei/stal), gevoerd en getraind wordt. Mijn paard was super scherp/heet toen ze bij me kwam. Maar door veel weidegang, niet teveel voer en grondwerk werd het bijna een sloom paard. Ze is nog steeds scherp te maken en dat is haar kwaliteit.

Sommige paarden zijn misschien complex...paardeneigenaren niet minder :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:14

en toch, als ik terug kijk naar de paarden die ik de afgelopen 30 jaar heb gereden, zijn ze nu absoluut scherper en complexer, terwijl ik er geen mindere ruiter op ben geworden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 10:54

manubres schreef:
Ik ben er ook nog steeds van overtuigd dat er echt "voor ieder wat wils" is. Wel natuurlijk kritisch kijken wat bij je past. En het maakt zeker uit hoe een paard gehouden (wei/stal), gevoerd en getraind wordt. Mijn paard was super scherp/heet toen ze bij me kwam. Maar door veel weidegang, niet teveel voer en grondwerk werd het bijna een sloom paard. Ze is nog steeds scherp te maken en dat is haar kwaliteit.

Sommige paarden zijn misschien complex...paardeneigenaren niet minder :D

_/-\o_ Niet alleen afgaan op kleur of afstamming. Ik wilde geen bruine merrie... maar ik heb een toppaard, met een hoop potentie! *\o/*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:50

Lielle schreef:
en toch, als ik terug kijk naar de paarden die ik de afgelopen 30 jaar heb gereden, zijn ze nu absoluut scherper en complexer, terwijl ik er geen mindere ruiter op ben geworden.

De eigenaar van de paarden die ik voeger reed (25 jaar terug) waren ontzettend sensibel en heet. Zij had ze graag zo en ik heb er veel van geleerd (met op zit rijden vooral). Ik heb daarna zelf nooit zulke driftkikkers gehad. Mijn paarden zijn meestal stikeigenwijs maar wel cool.

Wat dat beteft denk ik ook dat er gewoon voor iedereen wel wat is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 12:57

Maar Lielle, is dat de fokkerij, of is dat ook wat je zelf uit zoekt?

Ik heb nu juist één van de simpelste en braafste paarden die ik ooit gereden hebt. Hoewel je ook moet blijven opletten in de omgang en af en toe de regels weer duidelijk moet maken, maar ze is vele malen minder complex dan alle dieren hiervoor. Wel heel heet te maken en dan heel gevoelig, maar veel minder complex en sensibel. Wij hebben daar juist naar gezocht, als we alleen voor mij gezocht hadden, waren we wel weer met een complexer en sensibeler dier thuisgekomen denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:04

Ik heb nu welliswaar even geen kwpn-er maar ik heb dat dier uitgezocht omdat het zo heerlijk hondsbrutaal de filmer stond te provoceren terwijl ze probeerden een ander veulen te filmen dat keurig zijn rondje deed.
Dan heb je dus binnen dezelfde wei al een enorm verschil in wat er zo te koop is.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:34

Ik vind het bijzonder dat veel mensen hier op zoek zijn naar een ‘schuldige’ van het verschijnsel. Dus of de fokkers krijgen de schuld, want die fokken niet goed. Of de ruiters krijgen de schuld, want die rijden niet goed of hebben geen zelfinzicht.

Maar volgens mij heeft het gewoon alles met marktwerking en fokdoel te maken. Als je fokdoel is: een Grand prix dressuurpaard (wat het KWPN voor ogen heeft met de dressuurrichting), dan fok je een scherp paard. En blijkbaar is dat wel hetgeen wat geld oplevert, dus blijven de fokkers dat fokken. Dat vervolgens 90% van de paarden daar nooit komt maakt blijkbaar niet uit, want er is afzet voor deze paarden (of de extreem goede die je er af en toe tussen hebt zitten trekt alle paarden die onder de prijs verkocht worden weer recht).

Zodra er markt is voor veelzijdige brave paarden, en daar normaal geld voor betaald wordt, gaan de fokkers dat echt wel fokken.
Stel je fokt 10 veulens, waarvan 1 apart goede, die je voor veel geld kan verkopen. Dan ga je daar gewoon op gokken, en dan kunnen de andere 9 voor minder weg.

Of kan je 10 brave veulens gaan fokken waar je netjes geld voor krijgt en heb je het niet nodig om af en toe een topper te fokken waarmee je uit de kosten bent...

Dat laatste zou ik mooi vinden. Ik fok super brave Geldersen, mijn driejarige heeft 3x een prof opgezeten en sindsdien rijd ik er zelf mee. Binnen, of buiten in weer en wind, maakt niet uit. Een meisje dat van springen houdt rijdt er al mee in de springles tussen 8 andere paarden, en hij kan al gewoon in zijn eentje op buitenrit.

Maar ja.. de mensen die zoiets zoeken denken dat ze voor 6 klaar zijn. Voor dat geld blijf ik er lekker zelf van genieten. Zodra het normaal is om voor zo’n braaf paard gewoon netjes geld neer te leggen, is het niet meer nodig om alleen voor de absolute top te fokken, en kan het uit om voor het grote publiek te fokken. Die markt gaat vanzelf ontstaan denk ik. En zo lang die er niet is, blijven er scherpe paarden gefokt worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:36

Gimme_Joy schreef:
Begrijp ik nou (als westernruiter) dat je bloed status is? Ik heb alles een beetje schuin doorgelezen, maar kijken mensen met bloederige dressuur paarden neer op bezitters van tamme "dooie" gebruiksvriendelijke paarden?

Kijk maar eens op Bokt bij het fokkerij en veulen gebeuren. Mijn xxx X xxx ....who cares wat voor afstamming, het gaat er volgens mij om of het een dier is met een goed karakter. Leuke looks is meegenomen maar wat doet het er toe. En als je er dan wedstrijden mee wilt rijden is het fijn als hij/zij goed is in de discipline waarvoor je het dier gebruikt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:37

MyWishMax schreef:
Maar Lielle, is dat de fokkerij, of is dat ook wat je zelf uit zoekt?

Ik heb nu juist één van de simpelste en braafste paarden die ik ooit gereden hebt. Hoewel je ook moet blijven opletten in de omgang en af en toe de regels weer duidelijk moet maken, maar ze is vele malen minder complex dan alle dieren hiervoor. Wel heel heet te maken en dan heel gevoelig, maar veel minder complex en sensibel. Wij hebben daar juist naar gezocht, als we alleen voor mij gezocht hadden, waren we wel weer met een complexer en sensibeler dier thuisgekomen denk ik.

Grappig, jouw paard is helemaal mijn type. Toen zij te koop stond heb ik op puntje van mijn stoel gezeten om haar te gaan kopen. Ik durf niet op van die scherpe beesten, is niks voor mij.
En het type wat jij hebt probeer ik dus ook te fokken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:44

Sizzle schreef:
Lielle schreef:

De eigenaar van de paarden die ik voeger reed (25 jaar terug) waren ontzettend sensibel en heet. Zij had ze graag zo en ik heb er veel van geleerd (met op zit rijden vooral). Ik heb daarna zelf nooit zulke driftkikkers gehad. Mijn paarden zijn meestal stikeigenwijs maar wel cool.

Wat dat beteft denk ik ook dat er gewoon voor iedereen wel wat is.

Ik vond mijn paarden van destijds ook sensibel en heet. Dat zijn ze voor die tijd ook zeker geweest, maar terugkijkend valt t wel mee (en mss is dat ook kwestie van ervaring).

MWM, dat is idd de vraag. Aan de andere kant, eentje is zelf gefokt uit een heel nuchtere merrie (ook zelf gefokt) met heel veel karakter. Die hoef je niet te beledigen, maar ze liet zich niet zomaar gek maken (behalve in het crosswerk). Haar zoon is gewoon scherper en sneller van slag. Maar over de hele linie konden we vroeger makkelijk met de paarden meerijden in de carnavalsoptocht en bruiloftsstoet, en dat is nu een grotere uitdaging.
Ik vraag me wel af ik (en veel anderen) alerter zijn geworden op signalen van spanning, net als op fysieke problemen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:54

GJ9 schreef:
Maar volgens mij heeft het gewoon alles met marktwerking en fokdoel te maken. Als je fokdoel is: een Grand prix dressuurpaard (wat het KWPN voor ogen heeft met de dressuurrichting), dan fok je een scherp paard. En blijkbaar is dat wel hetgeen wat geld oplevert, dus blijven de fokkers dat fokken. Dat vervolgens 90% van de paarden daar nooit komt maakt blijkbaar niet uit, want er is afzet voor deze paarden

Ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat. Één toppper levert meer geld en aanzien (en voor sommigen meer voldoening?) op dan 10 braveriken. En van die negen die niet de top halen leveren er 8 waarschijnlijk ook minstens net zoveel op als een brave. En voor die ene die buiten de boot valt is vast ook een plek voor te vinden.

Vraag is: zijn er door dat fokdoel tegenwoordig meer onbewerkbare paarden dan 15 jaar geleden? Of dan 30 of 45 jaar geleden?

Of is het allemaal niet los te zien van elkaar (genetica, houderij, eigenaren enz) waardoor moeilijk in te schatten is welke invloed de fokkerij heeft en welke de overige factoren?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 13:57

Rex_Rolfo schreef:
GJ9 schreef:
Maar volgens mij heeft het gewoon alles met marktwerking en fokdoel te maken. Als je fokdoel is: een Grand prix dressuurpaard (wat het KWPN voor ogen heeft met de dressuurrichting), dan fok je een scherp paard. En blijkbaar is dat wel hetgeen wat geld oplevert, dus blijven de fokkers dat fokken. Dat vervolgens 90% van de paarden daar nooit komt maakt blijkbaar niet uit, want er is afzet voor deze paarden

Ik denk dat je daar de spijker op z'n kop slaat. Één toppper levert meer geld en aanzien (en voor sommigen meer voldoening?) op dan 10 braveriken. En van die negen die niet de top halen leveren er 8 waarschijnlijk ook minstens net zoveel op als een brave. En voor die ene die buiten de boot valt is vast ook een plek voor te vinden.

Vraag is: zijn er door dat fokdoel tegenwoordig meer onbewerkbare paarden dan 15 jaar geleden? Of dan 30 of 45 jaar geleden?

Of is het allemaal niet los te zien van elkaar (genetica, houderij, eigenaren enz) waardoor moeilijk in te schatten is welke invloed de fokkerij heeft en welke de overige factoren?

Ik denk dat er wel meer onbewerkbare paarden zijn dan 15 jaar geleden. En dat ze scherper zijn.

Waar het precies aan ligt maakt niet zoveel uit. Ik denk dat we iig kunnen concluderen dat kwaliteit van paard en ruiter steeds verder uit elkaar is komen te liggen.
Ik vind ook niet dat je je als ruiter hoeft te verantwoorden voor hoe je kunt rijden. Je doet als ruiter gewoon je best, hebt naast je baan geen tijd om 4 uur per dag te rijden en zo jezelf te trainen om op de scherpe paarden te kunnen rijden. En de meesten van ons zijn niet meer tussen de paarden opgegroeid. Dat is geen schande. Koop gewoon iets wat bij je past.