Het leed dat een paard zoeken heet.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 08:41

Michelleex schreef:
Tuurlijk zoek je een goed huisje.
Ook voor de verkoper geloof ik dat het lastig is.

Vandaag misschien toch wel de match gevonden.
VP 7500
Ik wil eventueel iets uitlopen naar 6500 maar niet meer.

Hoe pak ik dit nou het beste aan? Ik heb nog nooit onderhandeld.
Alle contact verliep tot nu toe via Whatsapp.
Paard staat te koop bij een handelaar.. ben benieuwd of het wat gaat worden.

Hoor het graag als jullie tips hebben in de aanpak.
Ik ben niet goed in onderhandelen.

"Onderhandelen" hoeft niet. Ga kijken bij het paard. Als het je echt wat lijkt bepaal je op de terugweg (in de auto of thuis) hoeveel jij zou willen betalen voor het paard en de voorwaarden. Dan bel je de verkoper, doe je jouw bod plus voorwaarden en zeg je dat dat is wat je wil bieden. Dat is het. Dan kijk je of hij het doet of niet.

Doet hij het ben je klaar, doet hij het niet dan niet, dan sluit je het gesprek af.

In de tijd daarna kan de verkoper denken "ships misschien was het toch een goed bod" en contact met jou opnemen.

Als jij denkt ik wil er toch meer voor geven, bel je weer en doe je nog een bod. Doet hij het ben je klaar, doet hij het niet dan niet, dan sluit je het gesprek weer af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:10

JokeRox schreef:
bigone schreef:
Mocht iemand een jong dier in de leeftijd van 1 tot 2 zoeken bel dan de opfok bedrijven eens op. Hebben wij ook wel eens gedaan, veel fokkers geven aan dat het dier verkocht mag worden. Dan heb je vaak goede jonge paarden die je , zeker wanneer ze anderhalf of ouder zijn, kunt keuren en voor prijzen van 3,5 tot 6,5 k kunt kopen. Weliswaar niet zadelmak maar voor de helft van wat ze als zadelmakke 4 jarige kosten.

Bedankt voor de tip!
Ik ben op zoek naar een paard van ong. 1,5.

Van te voren weten wat je zoekt is dan handig. Wij zijn wezen kijken, vijf groepen van 15 paarden gezien en die laten lopen als groep. Daar heeft mijn dochter er in totaal drie uitgezocht. Toevallig allemaal van dezelfde fokker . Deze dieren zijn uit de groep gehaald zodat je ze apart kon zien en benaderen. Eentje gekocht, compleet gekeurd en echt een toppaard aan gehad. Maar je moet dus wel een goed oog voor beweging hebben anders zie je door de bomen het bos niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:15

Michelleex schreef:

VP 7500

E1000,- zakken is erg veel, ik hoop dat je dat beseft. E500,- verschil in prijs qua zakken is meer haalbaar. Maar goed, niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Ik weet niet of het paard al gekeurd is? dat is nl ook iets om mee te nemen in je onderhandelingen.

Als je niet goed bent in onderhandelen en het contact via whatsapp verlopen is al die tijd dan zou ik het via whatsapp houden zodat je op die manier meer tijd hebt om na te denken tussendoor.
Ik zou gewoon aangeven wat je max budget is en dat je het paard voor dat bedrag wilt kopen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:27

Ik sluit me maar even aan bij dit topic. Ook ik ben al even zoekend naar een leuke stevige breed gebouwde grote d-e pony. Helaas valt dat niet mee, daar ik eigenlijk geen tinker, fjord of haflinger wil en ook niet de hoofdprijs wil betalen. (<3250)

Inmiddels al enkele (kruisingen) bekeken, maar de juiste match nog niet gevonden. Vaak zijn ze al weg of komt er al iemand kijken, voordat ik de advertentie heb gezien. En geloof me, ik probeer dagelijks diverse sites na te kijken.

Wat me ook opvalt is het prijsverschil tussen een handelsstal en die van een particulier. Sommige particulieren vragen echt meer dan een handelaar, voor mijn gevoel laten ze je betalen voor de emotionele waarde.

mirjamalvaro

Re: Het leed dat een paard zoeken heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 09:35

Ik ga ook maar even volgen maar dan als verkopende partij. Kijken wat men nou in een advertentie wil zijn. (VP, filmpjes zag ik al voorbij komen) :=

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:59

Elisa2 schreef:
Michelleex schreef:

VP 7500

E1000,- zakken is erg veel, ik hoop dat je dat beseft. E500,- verschil in prijs qua zakken is meer haalbaar. Maar goed, niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Ik weet niet of het paard al gekeurd is? dat is nl ook iets om mee te nemen in je onderhandelingen.

Inderdaad als paard flink boven mijn max. budget is dan ga ik niet eens kijken.
Zonde van je tijd en die van de verkoper.

Vaak gaf ik het aan dat het boven mijn max. lag en gaf de verkoper wel aan of er überhaupt nog onderhandeling mogelijk was.

Dat je er wat af kan banketstaaf is mooi maar ga ik nooit vanuit. Zeker niet in deze tijd dat het al zo lastig is om goede paarden te vinden.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 11:20

Nee het is inderdaad ook erg moeilijk.

Paard is röntgen op de benen gekeurd.
Uiteraard wil ik nog klinisch keuren.

Mocht het niet lukken weer een wijze les voor de volgende keer.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:29

Michelleex schreef:

VP 7500

Zeggen dat je je bewust bent van de vraagprijs, maar je zelf een budget hebt van max. 6500 en of je voor dat geld mag komen kijken.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik zou nooit gaan kijken bij paarden waar je het geld niet voor hebt, voor de verkoper ook frustrerend.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:55

even vanaf de andere kant:

** Kreeg een klant voor een paard wat ik te koop had, bood hij €4.000,- minder dan mijn vraagprijs! Zei hij: "ik vind hem niet meer waard want ik denk dat hij de 'laatste draf' niet kan." Na wat doorvragen bedoelde hij uitgestrekte draf. Ging om een jong paard wat 4 maand onder het zadel was.... DOEI! **

pfffff zonde van de tijd

Ik vlecht paarden ook niet meer voor een bezoek en heb nette witte kappen in plaats van witte bandages. Zo vaak dat het zonde van de tijd blijkt na een bezoek van een potentiele koper.... Heb zelfs een paar keer dat ik de indruk had dat moeder en dochter het leuk vonden om gewoon een dagje paarden te gaan rijden.....

Veel potentiele klanten komen op het plaatje af en doen consessies op hun eigenlijke eissen, niet slim! Hou je aan je eissen en laat je niet afleiden door andere dingen. Aan de telefoon voorafgaande aan een afspraak vraag ik ook eerst wat de klant zoekt. Als dat niet is wat ik heb gaat het niet door! Scheelt voor beide partijen tijd en moeite!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:58

Iemand die verstand van paarden heeft zit ook helemaal niet te wachten op ingevlochten paarden. Ik had liever dat ze ze zo uit het land of stal haalden en niet keurig gewassen en opgedoft klaarstonden. Dan weet je veel beter waar je aan toe bent.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:06

nou idd...en vooral de ingepakte benen zou mijn wenkbrauwen doen rijzen. Ik zou dan denken; hmmm wat proberen ze onder die bandages te verbergen? Daarmee bedoel ik niet dat jij dat doet overigens, maar meer dat bij mij allerlei alarmbellen af zouden gaan. Ik wil het paard namelijk bloot kunnen bekijken en niet helemaal ingepakt.

En dus idd; helemaal klaar staan zou ik ook niet blij van worden. Ik zie liever hoe het paard reageert op uit de wei halen, poetsen, opzadelen etc en dat kan dan niet als het paard al helemaal opgedoft klaar staat.

lastig voor een verkoper natuurlijk, want ook genoeg die juist wel graag zien dat paard al helemaal klaar staat en ze bij wijze van zo vanuit de auto op kunnen stappen.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 25-09-19 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:09

bigone schreef:
Iemand die verstand van paarden heeft zit ook helemaal niet te wachten op ingevlochten paarden. Ik had liever dat ze ze zo uit het land of stal haalden en niet keurig gewassen en opgedoft klaarstonden. Dan weet je veel beter waar je aan toe bent.

Klopt maar zoals je leest in mijn bericht krijg je niet alleen maar klanten die verstand hebben van paarden..... Er zijn er ook genoeg die toch echt een "plaatje" kopen.

Als ik ga kijken bij een paard zeg ik dat er ook altijd bij: Je hoeft hem niet te vlechten of wassen en vraag of ze hem op stal of in het land willen laten staan als ik kom kijken. Verder ben ik ook altijd ruim te vroeg ;-)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:12

anjali schreef:
Kaitlyn schreef:

Je werkt toch geen 24 uur per dag? 's Avonds kun je toch ook bij een paard gaan kijken? Dan maar een keer laat thuis als het iets verder rijden is...

Ik vind dat het zoeken naar een paard iets prettigs moet zijn. Je moet er niet gestressd van raken. Dus gewoon rustig zoeken en dan met plezier ergens gaan kijken. Gelukkig zijn er nog genoeg paarden op de wereld.Als er een net voor je neus verkocht is, dan was die niet voor jou bestemd.Van de zoektocht kun je ook veel leren.

's Avonds gaan kijken is toch geen stress? :')
Het geeft meer stress (lijkt mij) wanneer je alleen maar in het weekend wilt gaan kijken en alles word onder je kont vandaan verkocht. Iedereen wilt het liefst in de weekenden komen kijken, en daar zit je als verkoper ook niet op te wachten. Ik heb ook echt vreselijk onbeschofte mensen aan de telefoon gehad die persé NU wilden komen proef rijden, en er bij ons in de buitenbak niet te rijden was omdat er een berg sneeuw lag. Ja dan moesten we dat paard maar opladen en naar een locatie in de buurt gaan waar ze wel konden rijden. Om half 10 's avonds. 8)7

Ik zet overigens een paard ook niet al klaar. Als ze in de wei staan dan plukken we 'm uit de wei en als ze op stal staan plukken we 'm uit de stal. Ik zorg wel dat ze netjes verzorgd op de foto staan, dus opscheren/manen trekken/staart netjes recht geknipt en wassen.

Ruim te vroeg komen heeft bij mij overigens geen zin, ik ben zelf hooguit 10 minuten eerder aanwezig dus dan kunnen ze wachten. :')

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:16

nou ja; in zoverre is de opzet wel geslaagd natuurlijk. Over het algemeen als mensen veel te vroeg komen, doen ze dat om te checken of de verkoper niet stiekem het paard al aan het warmdraaien is omdat het brave supermakke paard uit de advertentie een hete driftkikker blijkt te zijn. Dus ff wat rijden of longeren om hem/haar moe te maken zodat de omschrijving uit de advertentie wel klopt.
Of sedatie for that matter; dat wordt er tenslotte ook niet uren van te voren al ingespoten.

Ja je moet dan wachten tot verkoper komt, maar hun opzet is geslaagd; ze weten nu dat het paard niet een uur van te voren nog ff snel moe gemaakt is.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:22

Toch zou ik er niet heel blij mee zijn. Genoeg brutale mensen die dan maar vast besluiten de stal in te gaan, of het paard uit de stal te halen. Zolang het paard nog van mij is wil ik dat ik erbij ben wanneer zoiets door vreemden gebeurt. Zodra ik het geld in mijn handen heb, zoeken ze maar uit wat ze ermee doen.
Ik snap zeker de kant van kijkers daarop, maar als je zo vreselijk bang bent dat een paard gesedeerd is dan laat je met een keuring toch even bloed trekken?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:26

Levita30 schreef:
even vanaf de andere kant:

** Kreeg een klant voor een paard wat ik te koop had, bood hij €4.000,- minder dan mijn vraagprijs! Zei hij: "ik vind hem niet meer waard want ik denk dat hij de 'laatste draf' niet kan." Na wat doorvragen bedoelde hij uitgestrekte draf. Ging om een jong paard wat 4 maand onder het zadel was.... DOEI! **

pfffff zonde van de tijd

Ik vlecht paarden ook niet meer voor een bezoek en heb nette witte kappen in plaats van witte bandages. Zo vaak dat het zonde van de tijd blijkt na een bezoek van een potentiele koper.... Heb zelfs een paar keer dat ik de indruk had dat moeder en dochter het leuk vonden om gewoon een dagje paarden te gaan rijden.....

Veel potentiele klanten komen op het plaatje af en doen consessies op hun eigenlijke eissen, niet slim! Hou je aan je eissen en laat je niet afleiden door andere dingen. Aan de telefoon voorafgaande aan een afspraak vraag ik ook eerst wat de klant zoekt. Als dat niet is wat ik heb gaat het niet door! Scheelt voor beide partijen tijd en moeite!

Ik val juist op lange wilde manen.Dus voor mij zou je juist niet moeten invlechten,en a.u.b. al zeer zeker niet trekken!!!!Overigens koop ik een paard niet om zijn manen,maar om zijn karakter. Echter is het uiterlijk wel het eerste wat je ziet,dus voor een goede eerste indruk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:45

Michelleex schreef:
Nee het is inderdaad ook erg moeilijk.

Paard is röntgen op de benen gekeurd.
Uiteraard wil ik nog klinisch keuren.

Mocht het niet lukken weer een wijze les voor de volgende keer.

Laat de foto's dan beoordelen door je eigen DA in ieder geval in combi met de klinische keuring mocht de verkoper akkoord gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:48

En afhankelijk van wanneer die foto's zijn toch nadenken of je dat niet beter zelf ook kunt doen, inclusief rug, hals enz.Een paard van 3000 of van 30.000 kost evenveel wanneer het geblesseerd is en je hebt er net zoveel verdriet van.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:52

ik meld me ook in dit topic :) zelf op dit moment niet op zoek, of verkopend. Maar wel genoeg ervaring.
Omschrijving van het paard, en een eerlijk verhaal erbij is heel belangrijk.

Ik ben regelmatig mee geweest op zoek naar brave manegepony's- paarden... We kwamen bij een handelsstal een aantal pony's proberen. Ze zullen vast heel braaf geweest zijn, maar als ik een pony zelf al amper in draf/galop kan krijgen hoe moet een beginner hier dan op leren rijden (even voor de beeldvorming, ben zelf Z en hoger geklasseerd in zowel dressuur/springen/eventing)

Later gaan we naar een paard kijken, heel fijn dier, ik rij er zo mee weg, alle kunstjes tot appuyementen en wissels aan toe gaan fluitend. Voelde ook heel fijn en safe aan. Later kijk ik in het paspoort, en ik zie waar dit paard vandaan komt.. Even wat research gedaan. En alle mensen die ik spreek waarbij ik de naam van dit paard en manege in 1 zin noem vragen of de manegeklanten moeten verongelukken. Heel braaf en fijn paard wanneer je zelf alles goed doet, maar heeft een hele lage tolerantie grens voor ruiters die minder kunnen.

Eerlijk zijn als verkoper heb je veel meer aan, geef als koper duidelijk en eerlijk door wat het gebruiksdoel gaat zijn, en geef daar als koper ook eerlijk antwoord op. De verkoper van het paard had ook kunnen zeggen dat het een fijn paard is voor de gevorderde ruiter, maar niet weet hoe die het op een manege met minder gevorderden reageert. Dat is ook een antwoord waar je als koper wat mee kan, dan ligt de beslissing bij jou wat je er mee doet.

Wat ik persoonlijk graag zie in een advertentie zijn in ieder geval goede foto's, en dan fatsoenlijke kwaliteit, en niet een screenshot uit een filmpje. Daar ben ik echt allergisch voor. Paard hoeft dan echt niet in bandages en vlechten er op te staan, als het er maar netjes verzorgd uitziet.
Filmpje is ook altijd fijn. Als het even mogelijk is van een wedstrijd. 1 mooie foto van het hoofd is prima, maar geen 10 foto's van z'n lieve koppie, en hoe die in de wei staat e.d. daar heb je als koper niks aan. Goede stand foto vind ik ook altijd prettig.

Daarnaast een kort en bondige omschrijving van karakter, en niveau. Een heel levensverhaal en uitgebreid wat ze wel en niet kunnen, hoeft niet.
Bijv:
- trailermak / paard heeft geen problemen op de trailer, loopt er altijd zo in, en staat er heel braaf op..... etc.

Afstamming is ook fijn om te vermelden, maar voor mij niet interessant wat de ouders allemaal hebben gelopen e.d. Misschien van de moeder nog wel, maar van de goedgekeurde hengsten is over het algemeen voldoende te vinden. Het gaat mij om het paard, en niet om zijn ouders.

Als laatste is een vraagprijs, of in ieder geval een indicatie van richting ook altijd prettig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:59

Elisa2 schreef:

Als je niet goed bent in onderhandelen en het contact via whatsapp verlopen is al die tijd dan zou ik het via whatsapp houden zodat je op die manier meer tijd hebt om na te denken tussendoor.
Ik zou gewoon aangeven wat je max budget is en dat je het paard voor dat bedrag wilt kopen.

Onzin imo, je kunt zoveel zakken als je wil, de vraagprijs is ook maar door de verkoper bedacht en kan best duizend(en) euro's te hoog zijn.
Tip voor onderhandelen, rond je bod niet af op grote getallen, niet 7000 euro bieden, maar bv 6800, of zelfs 6850. En niet met hele of halve duizendtallen omhoog of omlaag gaan.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:12

In deze overspannen paarden koop en verkoop tijd zou ik ook niet gaan zakken als het een beetje realistisch is. :=
Jammer dan voor de koper dat ze "maar" 1000,- te weinig heeft...

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:20

Dat ligt ook een beetje aan de prijsklasse. Voor een paard van 10.000 1000 euro minder bieden vind ik wat anders dan 1000 euro minder bieden voor een paard van rond de 3000 euro.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:21

Kymalin schreef:
Dat ligt ook een beetje aan de prijsklasse. Voor een paard van 10.000 1000 euro minder bieden vind ik wat anders dan 1000 euro minder bieden voor een paard van rond de 3000 euro.

Van 10,000 euro is het anders ook nog steeds 10%, dat vind ik best veel om te willen zakken.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:21

Kaitlyn schreef:
In deze overspannen paarden koop en verkoop tijd zou ik ook niet gaan zakken als het een beetje realistisch is. :=
Jammer dan voor de koper dat ze "maar" 1000,- te weinig heeft...

Andersom zie ik in deze markt juist veel paarden waar ze echt droomprijzen voor vragen, onder het mom van niet geschoten... echt duizenden te veel.

Als koper zou ik dan best een wat brutaler bod durven doen, maar goed, dan niet teleurgesteld zijn met een nee.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:22

Maar dat is nog steeds anders dan 33%. Maar goed dat is voor ieder persoonlijk natuurlijk.