Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Babootje schreef:[
Omdat je nooit, echt nooit weet wat er gebeurt als je je been over het zadel brengt als je voor de eerste x op stapt. Los van de dingen die in de omgeving nog kunnen gebeuren en waarvan hij op dat moment nog extra kan schrikken. Ook al is ie van te voren nog zo braaf; je weet nooit hoe het paard voor de eerste x reageert op het ruitergewicht. Dan is een lange longeerlijn een cruciale fout. Ik heb het gezien hoor; paard een ruk de andere kant uit in volle patrol terwijl de longeerlijn zich om het middel van de ruiter draait.
Er zijn gewoon basisregels voor het beleren van een jong paard. Die zijn er niet voor niets. Die zijn er o.b.v. ervaring. Net als dat je als grondpersoon altijd alert bent en niet kunt gaan staan filmen als je bezig bent met beleren van een jong paard. Degene die op het paard zit is volledig afhankelijk van jou op dat moment.
Dat het voor jullie gewerkt heeft is fijn, maar dat is meer geluk hebben. Want het had ook heel fout kunnen gaan.
sanne83 schreef:Ik vind het juist veel veiliger om met een lijn eraan te werken. Door de voorbereiding is de communicatie met de grondpersoon aan de lijn juist hetgeen wat enorm veel zekerheid geeft aan het paard. De persoon erop en de teugelwerking zijn nog onbekend. Ik vind er zeker wat voor te zeggen dat de communicatie aan de lijn en de teugels die eraan hangen elkaar niet moeten tegenspreken.
Citaat:Het is allemaal erg afhankelijk van de voorbereiding. Paard moet oa. geleerd hebben dat er geen druk op het touw komt, draaien van je af geen optie is, plus hij moet snappen wat hij met stress moet doen.
Sintara schreef:Ik vind het altijd wel humor dat mensen zo wantrouwig/onzeker kunnen zijn over het zadelmak maken van paarden, maar bij kleine ponnies zadelmak er zo een kleuter van 4 zonder cap op zetten.
Vind ik allebei onzin. Ponnies zijn alleen maar kleiner, verder zijn het gewoon paarden hoor. En moet je zien hoe vaak het nog goed gaat ook, als kinderen ze zadelmak maken!
Volwassenen zijn vaak gewoon te bang of gecompliceerd.
Babootje schreef:Je bent me net voor 0000. Klopt. Gebeurt veel ook hier. Paarden gaan niet zo snel gek doen met klinkers onder de voeten.