moonprayer schreef:Ik denk wel dat er echt , voor de gewone ruiter een moeilijk fok beleid is de afgelopen tijd.
ik heb nog gedacht meer springbloed in de dressuur lijnen zodat ze in elk geval niet zo spooky zijn van alles.
nu ben ik verwend met mijn moedige , dappere frederiksborger. hij is tot nu toe nergens écht bang voor. Als hij het spannend vind stapt hij er op af, drukt zijn neus er in. Ik ben vanaf 2,5 jaar met hem bezig geweest, beetje wandelen, een keertje mee op de trailer, een paar keer "lol met je knol"
tegen de tijd dat hij echt ruim 3 jaar was ben ik gewoon een keer opgestapt.
hij gaf er niks om, behalve dat hij zijn balans moeilijk had. Hij is nu ruim 3 jaar, hij word straks 4.
ik heb er 10x opgezeten, al op buitenrit geweest, een menparcour rondgestapt, over bruggen , langs opblaas sneeuwpop en onder een grote boog door. hij bouwt spanning op, maar blijft echt wel netjes bij mij.
Dit is oefening en opvoeding maar ook écht fokkerij.
wat zijn volgens jullie fijne rassen voor onzekere of angstige ruiters?
nou weet ik niet hoe een frederiksborger zou reageren op een angstige ruiter, hij vertrouwd mij echt 100% hij heeft écht een klik met je, of gewoon niet.
Voor echt angstige ruiters... zijn alleen specifieke individuele paarden waarschijnlijk geschikt. Paarden spiegelen nou eenmaal enorm. Zou ik geen ras op durven plakken. Vaak zijn de paarden die daar geschikt voor blijken echt paarden die alles gezien hebben, alles gedaan hebben en jou nog wel laten meeliften.