Voor iedereen die z'n paard op stal laat staan....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 02:12

SANEX schreef:
Ook in ons simpele woonwijkje in het midden van het Noorden lagen schuttingen plat, bomen op de grond en lagen er huiselijke attributen op de straat die er normaal nooit liggen...
Dus ik kan me voorstellen dat iemand op de vlakte dan wel even een paar keer nadenkt voor diegen zn paardjes naar buiten doet Knipoog

WHAHAHAHA zal het hierna niet meer doen maar heb al visioenen van rondvliegende tandenborstels, mixers en hondenmandjes Haha! Haha! Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 02:18

Ik zag hetzelfde...... maar dan geen lege hondemandjes... en tafelkleden, potten en pannen..

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 03:08

En ik zit hier nu moederziel alleen brood te eten omdat ik mijn bed ben uitgegaan vanwege wederom van die rukwinden buiten,
Ik hoor de sponningen kraken, schrik me iedere keer dood, alsof ieder moment het raam eruit kan komen. Scheve mond
Prettig idee dat Onassa nu waarschijnlijk lekker in d'r stalletje wel rustig ligt te pitten Haha!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 07:22

Onassa schreef:
Laten we eens gewoon vragen wie van de ruiters hier niet nat willen worden, heb er namelijk nog geen 1 kunnen traceren die dat beweert?

Ja dat zit ik me dus ook heel sterk af te vragen Verward. Het enige wat men blijkbaar wil lezen is dat mensen niet nat willen worden. Dat heb ik nou nog nergens kunnen achterhalen. Zo zie je maar hoe selectief mensen iets willen lezen of horen.

Ik denk na het lezen van dit topic dat alle mensen die hun paard wel eens een dagje binnenhouden maar hun paard moeten wegdoen. Het is je reinste mishandeling, zware mishandeling, wij zijn een paard niet waard Haha!.

Sjonge jonge,

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 07:23

Lenn"]
[quote="Onassa"][quote="Lenn"]
[quote="Onassa"][quote="Lenn schreef:
.. storm vind ik ook niet gevaarlijk, ze waaien toch niet weg ofzo..?

Gewaagde uitspraak als je zo eens hoort en leest wat er allemaal door de lucht heeft gevlogen, zou dat niet graag op mijn paard zien belanden, dan is het dag paardje!
[/quote]
Ehm, dan praten we over omstandigheden van een uur of 10 per jaar?
[/quote]

10 jaar lijkt me wat overdreven, maar het is hier gister de hele dag aan het spoken geweest.
[/quote]
hahah ja, dus jij denkt dat rondvliegende dakpannen toevallig op het hoofd van je paard belanden?
10 jaar trouwens? Verward
[/quote]

En jij zou het risico wel nemen door je paard dan buiten te zetten? Waarom zou zo'n dakpan niet op zijn hoofd terecht komen? Die dakpan denkt 'he paard, niet daar vallen'. Net zoveel kans dat het wel gebeurd als dat het niet gebeurd. Ik vind het alleen maar te waarderen dat mensen bij storm, ijzel of wat ook voor de veiligheid kiezne van hun knol.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 07:27

Onassa schreef:
Mijn ideaal is eigenlijk wel wat meer, liefst zo'n 8 uur per dag buiten en dat gebeurt eigenlijk altijd ook wel, mist het te slecht is.

Kijk now we're talking. Mijn ideaal is ook zoveel mogelijk uren buiten. En als dat verantwoord is dan komt hij ook alle dagen zoveel mogelijk buiten. Onze stal is zo flexibel dat waar hun andere paarden een uur of drie buiten staan die van ons rustig het dubbele staan. Dus die enkele keer dat ze binnen staan omdat het hoost of stormt. Nou daar ga ik me niet druk om maken.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 07:32

Lenn"]
[quote="Sily"][quote="Lenn schreef:
hahah ja, dus jij denkt dat rondvliegende dakpannen toevallig op het hoofd van je paard belanden?

Zoals gisteren vind ik het niet vreemd dat mensen hun paarden binnenhouden *op het rij, wandel en longeer gedeelte na*
Bij ons vlogen er dan wel geen dakpannen, maar wel vuilcontainers, golfplaten, kratten, stoelen en tafels door de lucht *serieus* Oja en nog wat kruiwagens en bij 1 van de paddocks liet zelfs het schot los *nog nooit gebeurt, we staan nog verbaasd* toevallig stond in die paddock natuurlijk mijn paardje die dus helemaal freakte.

Wij staan dan wel midden in de polder, het waait altijd net wat meer dan bij mij thuis of in een "drukker" gebied.

Nou heeft mijn paard de hele dag buiten gestaan, maar als ik smorgens geweten had dat het zo erg zou zijn had ik haar misschien wel binnen gelaten.
Niet om de kou of de regen, daar heeft ze een waterdichte deken voor, maar meer om de dingen die om je oren vlogen als je daar rondliep.
[/quote]
Hmm Bloos! hier waait het nooit zo (of hier is alles beter bevestigd Knipoog)
[/quote]

Als je het nieuws had gelezen dan had je misschien gehoord dat wegen zijn afgesloten en mensen naar binnen geadviseerd werden vanwege rondvliegende objecten. Interpolis verwacht een schade van over de 10 miljoen.

Dus hoe goed je het ook bevestigd, de kans was zeer groot aanwezig dat er dingen rondvlogen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 08:23

Woon ik dan op precies dat ene plekje Nederland waar het pas na 4 uur begon te waaien?
Ik heb de eerste gewoon in de regen gereden, pas later op de middag begon het zo te waaien, maar pas na een uur of 7 begon het echt te stormen.

En Fasel,
ik begrijp van jou altijd dat je nogal veel voor je sport opzij zet, ik kan dan niet begrijpen dat je denkt dat je de beweging kan vervangen door een massage, kriebelen en een poetsbeurt.
Ik heb ooit een keer op internet gelezen wat het met de spieren doet wanneer je een paard langer dan 24 uur op een beperkte ruimte laat staan. Helaas kan ik dat stukje niet meer vinden. Ik weet zeker dat je ervan zou schrikken.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 08:28

Sjuimpje, moet ik dan de veiligheid van mijn paard achterstellen aan bewegen? Die enkele keer dat hij niet naar buiten kan? Nee, natuurlijk denk ik niet dat het beweging volledig kan vervangen maar het is beter dan niets. En ik doe het niet eens met het idee van beweging vervangen. Ik ga echter niet het risico lopen dat mijn paard objecten op zijn kop krijgt omdat hij zo nodig naar buiten moest. Ik weet wat het met de spieren van een paard doet als hij stil moet staan, daarom hebbenw ij op stal ook de uitzondering dat 'gaan ze naar buiten, ze dat zo lang mogelijk doen'. Maar ik ga niet naar stal met het risico mijn paard dood in de bak te vinden of verwond omdat hij in die storm naar buiten moest.

Wat ik zo jammer vind is dat mensen niet een beetje begrip naar elkaar kunnen hebben.

Ik weet niet waar je woont Sjuim maar bij ons heeft het de hele dag gespookt. Ik woon in de polder en de paarden staan op een plek waar het kilometers omheen vlak en open is. Wind heeft veel kans dus. Daarbij komt dat onze staal zowat aan het veluwe meer staat. Nog meer wind.

Nogmaals, voro mijn lol hou ik hem niet binnen. Absoluut niet. Maar zijn veiligheid gaat voor alles. Zelfs mijn eigen veilighied heb ik al meerdere malen op het spel gezet door met mijn geblesseerde rug na 2 vallen toch te gaan rijden omdat het voor hem gewoon het beste was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:01

Fasel schreef:
Jawel Prompertje maar dan nog. Ik vind niet dat je iemand meteen maar moet aanvallen omdat het paard een dag niet in de paddock of wei komt. Niet iedereen zijn situatie is hetzelfde.

Fasel je hebt niets van het onderwerp begrepen blijkt uit deze reactie.
Het gaat NIET over een paard elke dag in het land of paddock hebben. Het gaat erover dat een dier niet 48 uur in een hok van 3x3 hoort te staan. Dus als 'ie niet los kan, dan kun je er nog mee gaan rijden, longeren, of desnoods als het pestweer is oid aan de hand afstappen. Dat laatste is imo wel het minste wat je met je paard kan doen om 'm toch maar even 't hok uit te hebben. Daarna nog een uitgebreide poets- en knuffelbeurt, en dan kan 't wel weer voor die dag.

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:02

OMG, ik wou dat ik een lekker weilandje vond met schuilstalletje, maar in deze omgeving is dat zo f*cking moeilijk. Ik moet nu helaas bekennen dat mijn paard idd op stal staat. De paddock is één en al blub, en als ik haar er al in zet dan smeert ze 'm want ze heeft smetvrees. Ik zou zo ontzettend graag haar op een weilandje willen zetten, en daar ben ik ook hard mee bezig, maar ik kan niks vinden Verdrietig Af en toe (vaak zelfs) voel ik me wel héél erg schuldig.

Ik bedoel, ik zou ook niet de hele dag in de w.c opgesloten willen zitten en af en toe eten en drinken krijgen....

(p.s, een of ander politiek figuur had toch gezegt dat het zo slecht was, paarden in de winter op het land Verward haha, goeie grap )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:08

labe schreef:
Wat we niet moeten vergeten, en daarom kan de stelling ook wel wat genuanceerder, er zijn situaties dat het beter is om je paard binnen te laten zoals ijzel of rondvliegende takken door de storm,

Als je gelezen had, had je gezien dat deze situaties al als goede reden waren gegeven Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:15

Onassa schreef:
Nou, een keer een dagje in bed blijven zou ik best eens lekker vinden, maar dat gaat niet met een paard Knipoog

OK, die vergelijking is ook goed, maar dan wel met de toevoeging dat je alleen maar 3 bruine (kale) boterhammen krijgt die dag en niets lekkers erop want dat is extra energie die je door gebrek aan beweging niet kwijtkan. En ook geen 2persoonsbed, maar een 1 persoonsmatrasje.
*LOL*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:55

over ruiters die bang zouden zijn om nat te worden zoals in het topic geopperd wordt... Ik heb een regenjas en een hoed in mijn kast liggen, dus dat valt wel mee.
Idee van sjuim vond ik lang zo gek niet, ga vanmiddag eens kijken of er ergens nog een stuk zeil op stal ligt wat ik kan verbouwen Haha!

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:16

Tsja... ik kan vandaag echt niet naar stal... mijn lieve meis heeft gisteren haar lompe voetje weer eens enthousiast op die van mij laten ploffen... Haha! Resultaat: dikke tenen en voet in allerlei interessante kleurtjes... dus 25 minuten lopen gaat vandaag echt niet lukken... maar (ja ja, er is een maar) de vrouw die Escala iedere dag los gooit is werkelijk goud waard en gooit Scaal vandaag niet alleen los, maar gaat later ook nog even met haar wandelen. Lief he?!!! Dus Scaal krijgt iig haar beweging...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 11:22

Citaat:
Ik heb ooit een keer op internet gelezen wat het met de spieren doet wanneer je een paard langer dan 24 uur op een beperkte ruimte laat staan. Helaas kan ik dat stukje niet meer vinden

naar dat stukje zoek ik al 3 dagen, ik wil het op stal ophangen, omdat er nogal wat paarden/pony's bij ons staan die soms wel een week (!) hun box niet uitkomen bij slecht weer.
In principe zet de boer ze allemaal iedere dag buiten/binnen, maar sommige mensen hebben gevraagd of hun paard/pony binnen kan blijven want het is zo modderig,maar dan komen ze ook niet even langs om ermee te wandelen Boos! stalbenen zijn dan ook orde van de dag!

Alleen bij gladheid of vermeende gladheid moeten ze verplicht binnen blijven, maar met de sneeuw heb ik de mijn voor mijn werk toch buiten gezet (met dat artikel in mijn achterhoofd). Hij is sneeuw gewend tenslotte; heeft in Oostenrijk voor de slee gelopen èn hij heeft sneeuwbeslag, dus sneeuw is geen reden om hem binnen te houden.

Als iemand dat artikel zou kunnen vinden, dan houd ik me aanbevolen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:37

Vanochtend 08:45 Haha!
Afbeelding
Haal ze wel weer op tijd naar binnen want het blijft maar regenen en dan staan ze om 14:00 toch voor het hek te drammen dat het genoeg is geweest.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:38

Bij ons gaat Montana elke dag naar buiten, zelfs als het regent. Ik vind dit super belangrijk, want een paard dat naar buiten op de weide kan wordt veel sterker dan paarden die elke dag in hun stalletjes staan en warm gehouden worden met dekentjes (oke eigen mening dus schiet mij nu niet dood Tong uitsteken ). Moest ik ooit moete verhuizen van stal zou ik nooooit een stal nemen waar montana ni elke dag op de weide kan, ze heeft dat gewoon nodig, ik heb liever geen binnenbak en dan wel weide gang.

llleoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:44

mijn pony staat op een manege.. ziet veel krijgt smorgens brokken dan kan ze de heledag op hooi zitten kauwen maar ik kan haar niet naar buiten doen omdat ze niet alleen kan staan en ik heb geen vriendje voor haar die bij der kan staan.. maar in de zomer zoek ik er altijd wel 1 maar ik rij bijna elke dag een uurtje zodat ze haar energie kwijt kan

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:51

Zaterdag is mijn pony er niet uitgeweest. Ik kon zelf niet en mijn vriend is nog niet zo ver dat hij dat al durft er zat dus even niks anders op.
Vrijdag (toen was het hier ook al slecht weer) is ze er wel gewoon uitgeweest.
Ik moet er altijd heen al is het pokkeweer anders krijgt ze geen eten. Dus ze komt er ook gewoon elke dag wel uit. Maar als ze er een dag niet uit komt vind ik dat ook niet echt een ramp hoor, ze kan de hele dag met haar hoofd aan twee kanten buiten de box hangen, waarvan 1 kant naar buiten waar echt altijd veel te zien is. Ze heeft altijd een schone frisse stal en iets te eten. Dus ja echt erg vind ik het niet dat ze er een dagje niet uitkomt.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:52

free schreef:
paarden die elke dag in hun stalletjes staan en warm gehouden worden met dekentjes.

Kijk en hiermee gaan we de mist alweer in.
jij hebt het over elkde dag in hun stalletje staan.
Maar het gaat hier eigenlijk over afgelopen zaterdag met dat noodweer.
Ik denk dat hier niemand is die zijn/haar paard elke dag in de stal laat staan???
en zo krijg je dus diskussies die op een gegeven moment nergens meer op slaan omdat aan het eigenlijke onderwerp voorbij gegaan wordt.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:59

Mijn pony komt er elk dag uit. 6 dagen per week wordt ze door de staleigenaar op de wei gezet en weer binnen gehaald. Op zondag moeten we dat zelf doen. Mijn vriendin zet die van haar en mij dan 's ochtend buiten en ik haal ze 's middags weer binnen. Als het slecht weer is gaan we samen naar stal en rijden de paarden dan, waarna we ze nog vaak even los gooien in de binnenbak. Ik persoonlijk vind het erg belangrijk dat ze er elke dag uitkomen. Zou zelf ook niet 24 uur of nog langer achtereen opgesloten willen zitten in een stal. Het lijkt me voor het paard ook veel gezonder dat ze zo weinig mogelijk op stal staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:48

Citaat:
MIjn paard is er gisteren wel uitgeweest, maar vond het duidelijk niet leuk. Was de eerste paar stappen erg jolig, maar op het moment dat die wind in haar gezicht blies (en de nodige harde slagregens erbij) ging ze mooi met haar kont in de wind staan, en het kostte me de nodige overredenskracht om haar te laten bewegen

Dit is gewoon een natuurlijke reactie van het dier omzichzelf te beschermen.

Vandaag stonden bij ons alle paarden op het land met de kont in de wind Haha!
De helft kwam wel wortels halen en de andere helft niet en dat terwijl de wortels wel onder een afdak gegeven worden Verward

Vind het zelf niet erg om nat te worden, sta vaak genoeg in de regen te longeren. En dat terwijl mijn paarden gewoon buiten lopen.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 14:59

Mijn paard vindt het helemaal niet erg om buiten te staan met regen en wind... hij heeft gisteren heerlijk een paar uurtjes in de blubber gestaan, lekker snuffelen en doen.
Hij is niet van suiker dus lekker naar buiten, ik vind het zelfs jammer dat hij niet langer buiten kan staan, maar ja land heb ik niet en er staan nog meer paarden die op de dag even een uurtje buiten moeten lopen.
Rijden met zulk weer? tja er is een binnenbak.... maar ik moet zeggen dat ik gerust een strandrit met zulk weer ga maken prachtig vind ik dat altijd.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 15:11

Keek effe in je profiel Cloris......*kwijl*....fantastisch! OK dan!