Jannico: Leuke input kan mij er ook goed in vinden. Je hebt het nu wel constant over jonge paarden zonder nare ervaringen. Heb hiervoor ook een jonge appaloosa ingereden en dat was wel echt anders werken dan dit. Dáarvoor ook nog met jong spul gewerkt maar dat was voornamelijk rijden. Toch kan ik mij erg goed in jouw tekst vinden, ben met Rox bijvoorbeeld ook begonnen met gewoon rondom voetjes geven. Dat soort dingen doe ik standaard zonder touwtje, evenals wennen aan deken op en af doen. Los echter functioneren Roxy en ik een stuk beter dan wanneer Roxy vast zit aan een touwtje en hoe meer toeters en bellen erbij komen hoe slechter alles lukt. Echter wil er een rijpaard van worden gemaakt moeten er toch toeters en bellen aan kunnen en moet het toch ook aan een touwtje gewerkt kunnen worden x).
Waves: Ik snap je gevoel met het zeggen dat ik wat duidelijker en groter kan zijn. Duidelijker kan nooit kwaad maar als je naar Roxy toegaat en je bent te 'groot' loopt ze letterlijk van je weg. Je kunt haar dan niet eens aan het halster vastpakken. Zacht en consequent werkt voor ons tot nu toe het beste.
Onder het motto "Your horse Will tell you whats right. If IT works keep doing it of IT doesnt change. En what ever works is iets wat rap werkt."
Ben ik vandaag weer even terug gegaan naar hoe ik het liefste werk. Met een clicker en zonder touwtje. Hele korte training vlak voordat het donker was, letterlijk het paard los in de bak gezet en er naar toe gelopen met m'n zakje omdat dat een training is die even kort kan x).
Excuseer het filmen, was gewoon even met m'n telefoon in 1 hand dus telkens met beloning zie je niets

Deel 1. Praktisch helemaal aan het begin, hiervoor het zakje een paar keer getarget (laten aanraken met d'r neusje) maar dit was de eerste keer aanraken direct gefilmd.
Deel 2. Zit geen tijd tussen deel 1 en deel 2, gewoon even filmpje uit gezet zodat het niet 1 heel lang filmpje werd xD.
Deel 3. Was klaar en liep weg, had nog een beetje muesli in m'n zak dus dacht doe op een afstand nog even zwaaien, belonen als ze er niet voor wegvlucht en dan naar huis