[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Es_ther

Berichten: 18736
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:11

Varekaj schreef:
Maar waarom nu al dubbele longe als je er zelf geen ervaring in hebt? Het voornaamste bij een jong paard is voorwaarts gaan. Je kan wel lange lijnen doen om het stuur er op te zetten, maar dubbele longe hoeft voor mij op dat moment nog lang niet. Daar begin ik pas mee als ze ietwat goed ingereden zijn en stap, draf en galop onder het zadel begrijpen.

Dit inderdaad!

Hilary

Berichten: 9208
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:21

Ik lees nergens dat TS haar lijstje binnen een week wil afwerken oid.
Het doel is goed, staat onderaan het lijstje. Nogmaals, ik zou veel van dat lijstje opdelen in veel kleine stapjes, maar dat is meer de manier waarop ik werk.
Wij zijn bezig met het beleren van onze 4-jarige (deze maand 4 geworden). Ze snapt een longeersingel en dat je daarmee kunt rondlopen. We hebben ook (daarvoor) desensibilisatie met lijnen gedaan (leadrope). Ze heeft inmiddels 1 keer een bitje ingehad. Nu is ze aan het wisselen en dat merken we echt, dus geen bit en alleen even een paar stappen terug: om de dag / twee dagen even 10 minuutjes aan een lijntje op de cirkel, en wandelend met een kuddegenootje een stukje het bos in (2-4 km).
De bedoeling is om eerst aan de dubbele lange lijnen het sturen aan te leren, daarna gaan we er pas op. Dan heb je eenmaal te paard ook al een stuur. Verder kun je aan de lange lijnen vast werken aan de horizontale en verticale balans; daar maak je het dragen van een mens ook makkelijker mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:26

Maar lange lijnen is niet hetzelfde als dubbele longe. Lange lijnen zie ik als mennen, maar dan zonder kar. Dubbele longe is gericht trainingswerk op de longeercirkel. En lange teugelen is lange lijnen maar dan naast je paard ipv er achter.

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:31

Ts heb je een ervaren paard al eens me dubbele lijnen gelongeerd? Dit is namelijk echt niet iets wat je zelf moet gaan oefenen als je het ook nog niet beheerst. Eerst dan zelf lessen erin nemen met een ervaren paard die het je wel vergeeft en leert als je iets verkeerd doet. En dan met je eigen paard er les in nemen om het samen te leren.
Gewoon enkel longe vind ik op de filmpjes er nog niet heel soepel bij je uit zien dan is dubbellonge nu echt nog stapje te ver.

Hilary

Berichten: 9208
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:36

Varekaj schreef:
Maar lange lijnen is niet hetzelfde als dubbele longe. Lange lijnen zie ik als mennen, maar dan zonder kar. Dubbele longe is gericht trainingswerk op de longeercirkel. En lange teugelen is lange lijnen maar dan naast je paard ipv er achter.

Voor mij is lange lijnen zowel op de cirkel als in menpositie. Dubbele longe is alleen op de cirkel. Maar een beetje potahto potatoh is het wel ;)
Mijns insziens kun je met beide sturen aanleren vanaf de grond, ook vanuit het midden (dus niet per se in menpositie).
Maar idd, TS, als je geen ervaring hebt met lange lijnen / dubbele longe, neem les. Niet zelf gaan hannesen, want de kans dat het fout gaat is best groot.

Leo

Berichten: 50253
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:36

Hilary schreef:
Ik lees nergens dat TS haar lijstje binnen een week wil afwerken oid.
Het doel is goed, staat onderaan het lijstje. Nogmaals, ik zou veel van dat lijstje opdelen in veel kleine stapjes, maar dat is meer de manier waarop ik werk.
Wij zijn bezig met het beleren van onze 4-jarige (deze maand 4 geworden). Ze snapt een longeersingel en dat je daarmee kunt rondlopen. We hebben ook (daarvoor) desensibilisatie met lijnen gedaan (leadrope). Ze heeft inmiddels 1 keer een bitje ingehad. Nu is ze aan het wisselen en dat merken we echt, dus geen bit en alleen even een paar stappen terug: om de dag / twee dagen even 10 minuutjes aan een lijntje op de cirkel, en wandelend met een kuddegenootje een stukje het bos in (2-4 km).
De bedoeling is om eerst aan de dubbele lange lijnen het sturen aan te leren, daarna gaan we er pas op. Dan heb je eenmaal te paard ook al een stuur. Verder kun je aan de lange lijnen vast werken aan de horizontale en verticale balans; daar maak je het dragen van een mens ook makkelijker mee.


Hier sluit ik me helemaal bij aan. Prima lijstje TS, goed gedaan. :)
Deel het in nog kleinere deelstapjes, herhaal veel en houd het kort. 10 minuutjes per keer om mee te starten. Natuurlijk doe je in de dagelijkse omgang ook veel desensibilisatie. Gebruik dat ook. Maak de training ook leuk, houd het paard gemotiveerd.

Ik gebruik de dubbele lijnen ook zoals hier omschreven. Een stuur en een rem, pasje opzij, achterwaarts, om mee te beginnen. Allemaal voor het onder het zadel wordt gevraagd. Maar dat kan allemaal niet voor het paard aan de gewone longeerlijn kan lopen beide kanten op zonder spanning of rennen, en de stemhulpen feilloos kent.
Ik ben het er ook absoluut mee eens dat je dit niet kunt doen zonder begeleiding van iemand die weet hoe het werkt met de dubbele lijnen. Onmisbaar van het werken op die manier.

Lange lijnen is idd weer wat anders en meer menpositie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 19:42

@ Hilary: 't is maar dat er misverstanden vermeden worden door elk er een andere naam aan te geven :))

Wat voor type paard hier ook beleerd moet worden, het gaat altijd op dezelfde manier. Gewoon doen alsof het allemaal de normaalste zaak van de wereld is, rustig vragen, kijken hoe snel het kwartje valt of waar de grens zit op dat moment, goed belonen en klaar. Meeste paarden blijven er dan zelf ook nuchter onder "huh, was dat het?" en pikken zo alles best vlot op. Ook de angsthazen.

Kendra

Berichten: 8771
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:07

Dat klopt als je zelf ervaren bent....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:37

Mijn hengst was ook maar het 2e paard wat ik vanaf groen af aan beleerd heb. Maar die heb ik wel al in de hand gehad vanaf de leeftijd van 8 maanden. Ik heb 'm nog steeds, hij wordt zondag 9 en is tot de leeftijd van 6,5 jaar hengst gebleven.

Het andere paard was een tuigertje. Zadelmak gemaakt, maar ruitermak heb ik aan iemand anders overgelaten. Die had het echter best snel door. Helaas toen ongeluk gehad met 6 maanden hersteltijd, dus moest haar wel laten doorrijden maar de basis zoals halsteren, laden, poetsen, voeten geven, smid... heb ik allemaal zelf gedaan. En die was ook 3 toen ik ze kocht en hooguit handmak.

Verschil met TS: mijn eerste paard was een pismerrie van 13 (gestorven toen ze 17 was aan koliek). Men, wat heb ik daarmee afgezien! Trut van een merrie maar wel ontzettend véél van geleerd én ik had altijd ervaren mensen om me heen.
Zonder die merrie als leerschool had ik de rest ook niet kunnen doen. En ik ben nog steeds omringd door meer ervaren mensen waar ik altijd bij terecht kan voor advies.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-17 23:01

Nuja de dingen zoals vastzetten op poetsplaats, borstelen (overal aanraken) en hoeven krabben doe ik áltijd als ik op stal ben. Is dus gewoon een routinewerkje.
Heeft zondag ook héél even volledig los gestaan zonder problemen.
Als ik van halster wissel (touwhalster naar stalhalster) staat die ook even los.
Afbeelding

En zo staat hij vastgebonden.
Gebruik één lijn die meteen loskomt als hij er toch vandoor zou gaan.

Afbeelding

0000
Berichten: 5491
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 00:47

Ik ben zo benieuwd TS, als je nou eens objectief naar deze foto kijkt, misschien even doen alsof het een foto is van iemand die je niet kent...Wat heb jij er dan op aan te merken? Want voor mij vat deze foto echt alle opmerkingen die in dit en in andere topics genoemd zijn over het missen van ervaring, het niet nadenken voor je iets doet en het opzoeken van risico's eigenlijk wel heel perfect samen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 01:18

Dank je Goof voor het verduidelijken wat ik bedoelde met schema en ts, net schema heb je gemaakt.
Hou het inderdaad allemaal klein wat je doet en maak duidelijk voor jezelf wanneer een stap van je schema echt afgerond is. Blijf die stappen wel herhalen en blijf consequent in wat wel en niet mag.

Qua tijd die je hebt, kan je niet eten als je terugkomt. Ik kom vaak pas 20.00/20.30 van het werk of ga gelijk door en eet als ik weer thuis ben om 22.30/23.00 of ik zorg dat ik een boterham ofzo bij me heb.

Wat de enge dingen op het erf betreft, juist ideaal dat er zoveel te zien is daar. Maakt het zoveel makkelijker. Ben speciaal voor mijn huidige paard op maneges toendertijd gaan staan zodat ze zo aan veel meer kon wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 07:55

Je paard nooit op die manier los zetten! Straks schrikt hij of wil naar een merrie, komt tegen het touw en raakt vast of halster valt, schrikt zich een hoedje en is weg. Als je dat doet, touw/halster aan de kant waar het vast hangt.

En gebruik alsjeblieft 2 touwen en maak ze korter. Met 1 touw vertrekken of voorwaarts springen is vragen om een gigantische ruk aan het hoofd met uitglijden Als hij draait of wat dan ook.

Zulke lange touwen is bij jonge onervaren paarden een risico nemen wat absoluut niet nodig is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 09:45

Ik had hem eerst korter aan de ketting die je op foto 1 kan zien. Maar als hij dan zijn hoofd niet kon draaien voor een vlieg te verjagen werd hij gespannen en erg vervelend door de vliegen. (Stampen met de benen, naar voor willen lopen)
Aan het lange touw blijft hij veel rustiger en kan hij meer bewegen voor de vliegen te verjagen. Hij laat dan ook beter het uitkrabben van de hoeven toe omdat hij dan zijn hoofd naar mij draait en mij soms gaat kroelen als ik de voorhoeven doe.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:54

Als hij zijn voorbeen over het touw heen krijgt en hij raakt in paniek heb je echt een groot probleem. En met zo'n slap touwtje werk je dat in de hand. Als hij kribbig wordt van kort vaststaan moet je daaraan gaan werken TS. Vliegen of niet. Ik doe dat nu ook met mijn merrie. Wij hebben een speciale haak hangen op stal. Ze staat dan vast, maar mocht ze willen vertrekken geeft het touw mee (wel zwaar). Ze krijgt dan deuk op het halster. Eerder heb ik haar geleerd dat druk op het halster niet goed is en dan staat ze stil. Ze zal dus nooit meer dan een pas of twee achterwaards doen. Ze stapt nu alleen nog opzij, maar de lengte van het touw blijft hetzelfde.

Ik heb een keer een geval meegemaakt waarbij een paard zijn voorbeen over het touw gooide. Dat resulteerde in hangen, achterijzer eraf en een goede schaafwond aan de sprong. Daarbij ook kreupel op het voorbeen.

Hieronder een voorbeeld van hoe ik het doe. Dit was de eerste keer vaststaan. Het touw dat je ziet is een leadrope van 3 meter.

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 13:53

Pas als je 100% zeker weet dat je paard niet in paniek slaat als ze ergens vast zitten kan je ze eventueel aan een langer touw zetten. Met een jong paard doe je dat NIET. Eender welk excuus dan ook, gewoon NIET. Mijn paarden weten dat ze rustig moeten blijven als ik erbij ben, en dat ik ze er wel uit haal. Je moet zelf ook ijzig kalm kunnen blijven op zo'n moment, anders maak je het alleen maar erger.
En zeker een jonge hengst moet duidelijk weten dat stilstaan = stilstaan. Niks is zo irritant als een paard wat de hele tijd gaat lopen hangen, duwen en drentelen als je moet uitkrabben, vlechten, iets verzorgen, eender wat.

Zet 'm op deze lengte als hij net gecastreerd is, kom te ruw aan de open wonde of het prikt/verschiet en je hebt een dik probleem.

Ga de goden niet verzoeken alsjeblieft.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:09

Je hebt gelijk Varekaj. Ik zou het ook zo doen, ware het niet dat die ring echt superfijn is en het touw langer wordt als er gehangen wordt oid. Maar zo kort VAST zetten als ze dat niet gewend zijn, is een no go.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:14

Ik doelde eerder op TS dat ze'm maar met 1 touw vast zet ipv 2 en dan nog zo lang dat hij er makkelijk overheen kan raken.

Jouw systeem vind ik net heel goed! Je ziet soms dat ze iets soortgelijk willen en paard dan vastbinden aan de binnenband van een fiets, of een dikke elastiek... Ook niet bijster verstandig, heb dat al flink zien misgaan.

Leo

Berichten: 50253
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:32

Nette oplossing zo Gimme Spurs! Ideaal!

Ik zou hem inderdaad ook tussen 2 touwen zetten, dat is de veiligste manier voor jonge paarden, zeker in een (poets)ruimte waar van alles om ze heen gebeurd. Irritatie van vliegen? Ik zou de tijd dat hij vast moet staan kort houden in het begin en hem zelf helpen met de vliegen door ze weg te vegen. Langer vast staan kun je dan in de koelere maanden oefenen als er minder irritatiefactoren in de vorm van zoemende beestjes zijn. ;)


Ik heb het zelf anders gedaan. Die van mij was dusdanig groen dat hij nooit vast had gestaan. Dat durfde ik dus niet zonder meer te proberen, ook omdat ik geen plek had om hem tussen 2 touwen vast te zetten. Ik heb hem dus meteen geleerd "ground tied" te zijn. Dus met touw of leadrope op de grond en als hij een stapje zette consequent terug zetten. Zonder wat te zeggen. Bij mij kon dit echter veilig: een kleine stal, afgesloten stalgang, geen mensen die er langs moeten. Later kon ik hem zonder problemen vastzetten. Ik heb er veel profijt van; ik kan hem als het moet perfect los laten staan.
Maar: dit had ik niet gedaan als de situatie anders was geweest of drukker was geweest!! Dan had ik gekozen voor eerst poetsen in de box en in grondwerk oefenen met de halt en blijf en in een veilige bak of paddock met de ground tied. ;)
Ook hier geldt dus: weet wat je doet en waarom je het doet zoals je het doet :)

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:35

Ooow hahaha Varekaj, ik begrijp je nu :D

Ground tie is ook prima oplossing Leo! Staat zeker nog op het programma bij mij als Joy wat ouder is.

Quir

Berichten: 17413
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:40

En een jong paard als je tussen twee touwen zet, de touwen hoog vast maken (bovenste ringetjes). Als een paard gaat hangen kunnen ze in paniek raken doordat de neus fijn geknepen wordt als de touwen aan de onderste ringetjes vast gemaakt zijn. Of beide touwen aan de onderste ring maken. Als ze eenmaal goed vast kunnen staan kan je ze aan de zijkant vast zetten.

In ieder geval zeker niet zo lang, levensgevaarlijk. Jij bepaald wat hij wel en niet mag, niet hij. Gewoon stil staan dus.

Quir

Berichten: 17413
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:47

Zoals de rechtse bedoel ik. Zo zet ik hengsten ook vast die van alles in de mond (willen) pakken, touw mogen ze namelijk nooit in de mond pakken. Heb de gevolgen gezien als ze achter de tanden blijven haken en paard in paniek raakt, wil je niet meemaken!

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 20:16

Lijkt me ook makkelijker vastmaken aan die achterste ringetjes. Die voorste zijn zo lastig qua vorm.
Zal dat volgende keer zeker proberen. :)

Dit was vandaag
Afbeelding

Hoeven uitgekrabd en verzorgd tegen Rotstraal in de achtervoetjes.
(Ben 4 dagen niet geweest is de straal verslechterd, ging juist beter sinds de vorige behandelingen stralen zagen weer netjes en nu zijn ze "los" enorme stank en gewoon delen weg.)

Daarna geborsteld en overal aangeraakt, bij de oren was hij "vervelend" als in hoofd wegtrekken maar ik ben een volhouder en uiteindelijk twee keer de oren kunnen aaien en de tip wat gemasseerd waarna hij ging geeuwen en echt rustig werd.

Hilary

Berichten: 9208
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ideetjes gezocht trainen driejarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:43

Gimme_Spurs is die vastzetring een soort halve enkelgebroken watertrens? Deze https://www.southtexastack.com/toklat-o ... ated-20660
Daar heb ik in Texas ook mee gewerkt met de jonge paarden. Ding hing flink hoog en op de kopse kant van de paal, zodat de (jonge)paarden eromheen konden draaien en eronderdoor zonder vast te draaien in de leadrope. Werkte echt fijn.

Gimme_Joy

Berichten: 7771
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:52

Hilary schreef:
Gimme_Spurs is die vastzetring een soort halve enkelgebroken watertrens? Deze https://www.southtexastack.com/toklat-o ... ated-20660
Daar heb ik in Texas ook mee gewerkt met de jonge paarden. Ding hing flink hoog en op de kopse kant van de paal, zodat de (jonge)paarden eromheen konden draaien en eronderdoor zonder vast te draaien in de leadrope. Werkte echt fijn.


:j

Deze komt van Clinton Anderson. Hij heeft inderdaad ook palen waar ze omheen kunnen draaien. Helaas zijn die haken wel godsgruwelijk duur |o blij dus dat er altijd eentje hangt op stal!

Edit: de clip klikt vast met een magneet. Je kan het touw ook dubbel doen (is een speciale techniek) en dan gaat 'ie nog zwaarder.