mensen die 'perfecte' paarden gratis of voor prikje zoeken..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:23

En als de nieuwe baas dan paspoortcontrole krijgt? Wordt de boete dan ook door de huidige eigenaar betaald?

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:28

gekvanfleur schreef:
Schaamteloos is altijd het wordt dat bij mij opkomt bij dat soort advertenties. :Y)

Maar de andere kant op kan ook. Zie nu ook weer een haflinger staan. Paard is kapot na een sportcarriere, mag nu ergens gratis (wat wil je dan met een kapot paard) heen als grasmaaier, maar de huidige eigenaar houdt wel het paspoort en wil op bezoek kunnen komen...
Oftewel: ik wil niet de lasten, maar jij mag die wel terwijl ik nog steeds wil kunnen beslissen. :+

En over een half jaar weer een topic op bokt met een 'verdwenen' grote liefde die ergens stiekem de handel in is gegaan en die ze zooooo missen. Ik snap er echt niets van.

Deze advertentie was mij ook al opgevallen... Draai het beestje de worst in, laat hem inslapen of stop het dier zelf ergens in een pensioenstal. Nee, dan mag het allemaal geen geld meer kosten en niet de ballen om de trekker over te halen voor zo'n dier. Om te janken vind ik het.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:29

Maar waarom is dat schaamteloos eigenlijk?
Dit is toch juist eerlijk? Als beide partijen weten waar ze aan beginnen, wat is er dan mis aan? Paard is kapot, dus mag gratis weg. Paspoort geeft geen beslissingsrecht aan niemand. Vind het best wel slim bedacht eigenlijk, want zo kan het kapotte paard moeilijker (ik zeg niet dat het onmogelijk is) opnieuw op wedstrijd uitgebracht worden.

Trouwens, zijn genoeg mensen die alleen maar een leuke grasmaaier willen, dus die zien het niet als 'ik heb alleen maar de lasten', die hebben de grasmaaier die ze altijd al wilden.
Zovele mensen, zovele wensen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:32

Gini schreef:
Dit is toch juist eerlijk? Als beide partijen weten waar ze aan beginnen, wat is er dan mis aan? Paard is kapot, dus mag gratis weg. Paspoort geeft geen beslissingsrecht aan niemand. Vind het best wel slim bedacht eigenlijk, want zo kan het kapotte paard moeilijker (ik zeg niet dat het onmogelijk is) opnieuw op wedstrijd uitgebracht worden.

Trouwens, zijn genoeg mensen die alleen maar een leuke grasmaaier willen, dus die zien het niet als 'ik heb alleen maar de lasten', die hebben de grasmaaier die ze altijd al wilden.

Omdat heel veel paarden zo alsnog de handel in gaan omdat de zogenaamde "koper" niet eerlijk is.
Paspoort is geen eigendomspapier dus paard word gewoon zonder verkocht.

En dan lezen we een topic.
Help mijn paard is weg en ik weet niet meer waar hij is.
Of ondanks dat ik gezegd had dat rijden niet kon crossen ze nu door het bos en loopt hij nog erger kreupel.

Een kapot paard hou je zelf of je laat hem inslapen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:34

Gini schreef:

Nou, dat het een utopie is dat er genoeg mensen zijn die een leuke grasmaaier willen. :+

Ik heb in de paardenhandel gewerkt en heb tientallen, zo niet meer dan honderd van dit soort paarden voorbij zien komen. Er zijn zoveel naieve mensen die denken dat ze iemand met slechte intenties wel herkennen. Alsof dat de boertjes zijn met een stok en een blauwe jas..het zijn die lieve aardige vrouwen/tienermeisjes..ik snap gewoon niet dat mensen zo dom kunnen zijn..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:35

Om goed te presteren in de sport, zijn paarden al snel kapot. In realiteit zijn niet al deze paarden rijp voor de slacht.
Tuurlijk lees je meer topics die gaan over help, paard is weg. Een topic met de titel 'ik heb mijn paard verkocht/weggegeven en alles gaat gewoon goed' is nou niet echt het openen waard.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:38

Gini, hier in België zijn ze niet zo moeilijk maar in Nederland wordt regelmatig gecontroleert of de paspoorten bij de houder van de paarden zijn.
Dus niet bij de eigenaar maar waar de paarden staan. Als degene die de paarden op zijn/haar terrein heeft dit bij een controle niet kan laten zien staat daar een hele hoge boete op.

Om eerlijk te zijn, dit paard wordt op bokt aangeboden door iemand die zichzelf daar speciaal voor geregistreerd heeft. Nieuwe eigenaar mag maar gaan afwachten of die pees nog iets beter wordt en tja, dat zie je alleen met (dure) scans.

Ik snap best dat mensen door willen met de paardensport en geen twee paarden kunnen onderhouden maar wees dan eerlijk naar het dier en zorg dat het nooit hoeft te gaan lijden.

Staat hier een verhaal op bokt van iemand die haar pony in goede trouw had weggeven en waar ook nog volop op gereden werd. Gebeurt zo vaak, zou zelf het risico nooit nemen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:43

Gini schreef:
Om goed te presteren in de sport, zijn paarden al snel kapot. In realiteit zijn niet al deze paarden rijp voor de slacht.
Tuurlijk lees je meer topics die gaan over help, paard is weg. Een topic met de titel 'ik heb mijn paard verkocht/weggegeven en alles gaat gewoon goed' is nou niet echt het openen waard.

En er zijn nog veel meer mensen die er niet eens achter zijn gekomen...
Wil je je pony op komen zoeken, nou ik vind het zoooo erg om te vertellen, maar hij heeft een koliekaanval niet overleefd..
Pony loopt ondertussen gewoon in een of ander stalletje in de lessen.

Weet je, het is goed om te geloven in het goede van de mens. Maar er zijn een heleboel mensen zonder die intentie die gewoon doen wat moet om geld te verdienen. Als je dan de goedgelovige wilt spelen ga je gang, maar doe het niet over de rug van een paard.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:48

Gini schreef:

Dat klopt absoluut. Om maar voor mezelf te spreken... Ik rijd niet (meer) en ik heb wel paarden lopen. Ik zou er echter niet over piekeren een paard onder deze voorwaarden over te nemen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:50

Percy schreef:
Staat hier een verhaal op bokt van iemand die haar pony in goede trouw had weggeven en waar ook nog volop op gereden werd. Gebeurt zo vaak, zou zelf het risico nooit nemen.

Zelf zou ik het risico ook niet nemen en ik zou ook nooit om een gratis paard bedelen, maar ik kan me er niet kwaad om maken als mensen dat wel doen. Ik heb de desbetreffende advertentie opgezocht en natuurlijk is het jammer dat dit paard nu nog weg moet, maar om het dier dan maar te laten inslapen en hup naar de volgende, dat is dan toch een even egoïstische mentaliteit? Of denk ik nu zo krom?

tengeltje11

Re: mensen die 'perfecte' paarden gratis of voor prikje zoeken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 21:10

nee,verre van.

het verhaal van die pony lijkt me veel lijdensvoller geweest dan dat hij ingeslapen was.

nu hebben ze er nog jaren op gereden.iedere keer als die TS ging zien,stond het paard weer kreupel.
als je zo je oude dag moet slijten,dan ben je liever pijnloos en ingeslapen lijkt me.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:33

Gini schreef:

Paspoort hoort/ is van paard, niet van eigenaar.

Idd wel de af zijn van de lasten, maar iemand anders ermee opzadelen.
Lekker eerlijk ben je dan naar je dier zeg. Zet het dier dan tijdelijk zelf weg in een begrazing of pensioen/ opfokstal of laat het hemelen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:29

Riel schreef:
Tjah, wat wil die man :+ Een goed leerpaard kost ietsjes meer :-)

Voor een fjordenveulen wil ik op zich ook niet meer dan 500 a 600 euro betalen :-)

wat een nonsens van elk paard kun je iets leren, als het dier maar betrouwbaar is en gezond! ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:20

HorseTimeXL schreef:
Een vraagje prutsmuts.

Nou nou, moet dat op zo'n toon? >;)

:') :') :')

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:53

@ kwita, dat heb ik toch niet gezegd? Van elk paard kan je iets leren uiteraard.

Ik reageerde op een bericht waar iemand op zoek is naar een -12 jarig paard, bomproef en met wedstrijdervaring. Voor een dergelijk leerpaard betaal je normaal ietsjes meer dan 1000 - 1500 euro :-)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:00

gekvanfleur schreef:
Schaamteloos is altijd het wordt dat bij mij opkomt bij dat soort advertenties. :Y)

Maar de andere kant op kan ook. Zie nu ook weer een haflinger staan. Paard is kapot na een sportcarriere, mag nu ergens gratis (wat wil je dan met een kapot paard) heen als grasmaaier, maar de huidige eigenaar houdt wel het paspoort en wil op bezoek kunnen komen...
Oftewel: ik wil niet de lasten, maar jij mag die wel terwijl ik nog steeds wil kunnen beslissen. :+

En over een half jaar weer een topic op bokt met een 'verdwenen' grote liefde die ergens stiekem de handel in is gegaan en die ze zooooo missen. Ik snap er echt niets van.

Het paspoort houden kan niet want dat moet bij het paard aanwezig zijn.Als je baas wilt blijven over je paard moet je hem zelf houden en uiteraard zelf zijn onderhoud blijven betalen.Er zijn toch wel goedkope pensionstallingen voor gepensioneerde paarden.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:03

Ik word gewoon verdrietig van de advertentie van die haflinger. Je rijdt hem zelf kapot tijdens een eventingwedstrijd en daarna ruim je hem maar op en moet iemand anders er maar voor zorgen. En straks zie je deze oud-eigenaresse terug op Hart van Nederland als ze jankt dat iemand een zo'n goed pensioen bood en hem gewoon door verhandelde. Heb dan ook het lef om hem in te laten slapen of te laten slachten als je je kapot gereden maatje zo nodig moet afdanken |(

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:05

Of zie nu weer een advertentie van een shet die wordt verkocht, waarbij de huidige eigenaar op contract wil dat zij het beest als eerste terug mag kopen. Verkoop hem dan gewoon niet :') . Echt oud-eigenaren die denken dat ze na verkoop nog de touwtjes in handen kunnen houden :')

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:16

De oud eigenaar een seintje geven als je het dier weer moet/wilt verkopen, heb ik geen moeite mee. Is vaak veel makkelijker dan 100 mensen over de vloer krijgen om hem uit te testen en die dan uiteindelijk nog afhaken.

En mocht de oud eigenaar geen mogelijkheid hebben hem terug te nemen,dan kan je hem toch gewoon nog aan een ander verkopen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:19

Daar zie ik inderdaad het probleem ook niet in.
Even laten weten en misschien kan het paard terug. En anders ook goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:03

Onali schreef:
Gini schreef:

Paspoort hoort/ is van paard, niet van eigenaar.

Idd wel de af zijn van de lasten, maar iemand anders ermee opzadelen.
Lekker eerlijk ben je dan naar je dier zeg. Zet het dier dan tijdelijk zelf weg in een begrazing of pensioen/ opfokstal of laat het hemelen.

Maar in principe beëindig je zo het leven van een dier alleen omdat je in de waan bent dat niemand beter voor het paard kan zorgen dan jij? In dit specifieke geval van de Haflinger weet ik natuurlijk ook niet hoe, wat, waarom, prognose etc., maar in het algemeen zou ik niet zomaar altijd bij ieder "kapot" paard het laten hemelen een betere keuze vinden dan een nieuwe baas zoeken.
In de ideale wereld vind ik uiteraard ook dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen en een ouder/gebrekkig paard moet onderhouden tot de dood.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:07

Als die nieuwe eigenaar een goede bekende is zeg ik meteen doen.
Maar bijna nooit is dat.
Juist de oplichters met gladde verhalen komen op de gratis paarden af.
Spuiten hem vol pijnstillers en paard gaat de sport terug in voor teveel geld.
Of bij gratis word hij in 1 rit doorgereden naar het slachthuis. Makkelijke snelle winst.

Dat is waarom he ze zelf houd of in laat slapen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 18:16

Gini schreef:
Maar in principe beëindig je zo het leven van een dier alleen omdat je in de waan bent dat niemand beter voor het paard kan zorgen dan jij? In dit specifieke geval van de Haflinger weet ik natuurlijk ook niet hoe, wat, waarom, prognose etc., maar in het algemeen zou ik niet zomaar altijd bij ieder "kapot" paard het laten hemelen een betere keuze vinden dan een nieuwe baas zoeken.
In de ideale wereld vind ik uiteraard ook dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen en een ouder/gebrekkig paard moet onderhouden tot de dood.

Nee je neemt je verantwoording. Geen kans tot doorverkoop en dus paardlief slachtoffer maken van de good will van andere mensen die denken dat het allemaal wel meevalt.
Juist deze manier, paard wegdoen zonder paspoort, is denken dat niemand het beter kan dan jij. Waarom anders het paspoort zelf houden?

Er loopt op dit moment ook weer een topic waar een paard met gebrek doorverkocht is, later wordt geclaimd dat het dier is ingeslapen, wat ook niet waar was.

Narcomil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:28

Ik denk niet dat mensen die hun "kapotte" paard naar een ander huisje willen sturen noodzakelijk onverantwoord zijn, eerder dat de mensen bij wie het mis is gegaan het niet zo slim hebben aangepakt. Als jij jouw paard voor whatever reden niet meer een goed tehuis kan bieden (opeens minder inkomen, nauwelijks uitrijmogelijkheid terwijl hij nog voor buitenritjes geschikt is etc.) en hij als grasmaaier/grondwerker nog een aardig en pijnloos leven heeft, snap ik best dat je eerst een alternatief voor de slacht zoekt. Maar dan kun je beter een paard in bruikleen aanbieden dan als "gratis paard". Gebruik je verstand met wat betrouwbaar lijkt (al zegt dat dus niet alles) en stel een contract op waarin staat dat hij niet mag worden afgemaakt zonder jouw toestemming of worden verkocht, en als het wel gebeurt een belachelijk hoog bedrag moet worden vergoed (wat dat paard dus toch niet waard is). Natuurlijk gaat dit een stuk makkelijker met een paard wat nog iets kan (buitenritje, beetje grondwerk etc) dan met een paard wat echt niets meer kan, maar in dat laatste geval is afmaken ook al meer in beeld als "misschien de enige goede optie".

Maar ik geloof dat we inmiddels een beetje off-topic raken ;)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 22:12

antje_vip schreef:
HorseTimeXL schreef:
Een vraagje prutsmuts.

Nou nou, moet dat op zo'n toon? >;)

:') :') :')

Ja dacht eens even aandacht trekken. :') :'). Had het niet eens door. :=