Slaan van een paard, wel? niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 23:23

Froukje schreef:
Nou als je iedere keer dat je naar je paard toe loopt dat heel rustig en kalm doet zonder ook maar een woord te zeggen ben je voor mij een geitenwollen sok ja.

Goeiedag zeg, ik wil mijn paard gewoon in normaal tempo kunnen benaderen en ik roep vaak vanaf een afstand al Hallooo of ik fluit een keer. Staan ze tenminste voor het hek zonder dat ik zelf het hele weiland door moet :+ Ze zouden juist helemaal gestoord worden op het moment dat ik niks zeg, dan kan ik zeker met de grootste helemaal niks meer beginnen.

Ik zei dat ik als ik vanaf het EERSTE moment bij een paard ben, daarmee bedoel ik een onbekend paard mee. Daar zeg ik in eerste instantie niets tegen omdat ik me volledig op het paard concentreer, praten leid dan af. Tegen mijn eigen paarden praat ik wel natuurlijk. Ik roep ze ook als ze de wei uit moeten komen of als ik ze nodig heb. Mijn eigen paarden ken ik door en door en zij mij dus daar hoef ik me minder te concentreren, daar gat het vanzelf. Ik gebruik zelden halsters en doe bijna alles los. Ik moet ook zoeken naar een halster als bv de hoefsmid komt. :o Ook bij mijn zelfgefokte 2 jarige doe ik bv grondwerk zonder halster. Laatst was de tandarts voor het eerst bij mijn 2 jarige omdat ze last had van een dop en hij kon zonder halster, verdoving enz in een open ruimte (buiten, dus niet in de stal) tot achter in de mond aan de dop voelen. Daar stond ik zelf ook wel van te kijken, de arm verdween echt tot achter in de mond en mijn 2 jarige bleef doodstil staan. Nu was het wel een
tandarts die tevens horsemanship instructeur is, zo'n geitenwollen sok dus. :j

Mijn 2 jarige

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn andere merrie
Afbeelding

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 23:33

pien2010 schreef:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ga me nu toch wat afvragen.
Ik ben momenteel (onder begeleiding) bezig met een 12 jarige merrie. Lomp sterke fjord. Modelletje tank. Deze merrie is op haar 3e netjes ingereden, zonder problemen. Toen de wei op gegaan met het idee volgend jaar verder te gaan, maar dit is nooit gebeurd. Kort om, 9 jaar lang in het land gestaan en haar eigen ding mogen doen. Iedere keer als ze in handen kwam heeft ze zich losgetrokken en dan mocht ze weer naar het land.
Al met al heeft deze merrie geen respect voor mij en mijn persoonlijke ruimte.
Mijn aanpak tot nu toe is een hoofdstel met ketting er aan, haar meenemen naar de binnen bak(wat al gepaard gaat met een aantal probleempjes) en in de bak verder met een ketting aan het halster voor grondwerk.
In het begin was dit kort om een hel. Helaas regelmatig een tik uit moeten delen omdat mevrouw gewoon door mij heen buffelt of simpelweg met haar voorbeen naar mij slaat. Ondertussen gaat het echt de goede kant op en begint ze toch echt wel respect voor me te krijgen na 4/5 keer met haar bezig te zijn geweest.
Bij haar werkt een pasje terug simpelweg niet.

Nu vraag ik mij af wat de mensen die niet slaan met deze merrie zouden doen.
Ik bedoel dit ook niet als aanval. Ik vraag mij dit oprecht af en misschien pik ik wel iets op om anders te doen waardoor we nog sneller vooruit gaan.

Zoiets is vaak lastig van een scherm te zeggen- want elke actie heeft een reactie, en wat er dus volgt, is niet altijd van tevoren te zeggen.

Misschien wil een van de voorstanders van nooit slaan je in den levende lijve helpen/een les geven?

Tenslotte staan enkelen van ons lijnrecht tegenover elkaar, maar de meesten staan gelukkig open voor meer aanpakken.

AstridJ

Re: Slaan van een paard, wel? niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 01:03

Pien2010 vanaf scherm is het inderdaad moeilijk zeggen omdat we niet zien wat je precies doet en hoe het paard daar op reageert. In ieder geval niet in gevecht gaan want dat geeft alleen maar meer weerstand. Ik zou bij het begin beginnen, doet ze bijvoorbeeld al lastig met het halster aan doen en uit de stal of wei halen?

Oh ja nog voor Froukje, met trager bewegen bedoel ik niet in slowmotion bewegen. :+ Ik bedoel met rust en kalmte (niet overhaasten) zodat het paard ook rustig en kalm wordt. Een paard wat niet relaxed is let niet op jou en neemt niets op. Ik wil dat een paard op mij let zodat hij ziet wat ik doe en ik zo licht mogelijk kan zijn met de aanwijzingen.

XLes iedere keer platspuiten en/of een praam erop (de snelle fix voor mensen zonder geduld) kan maar dan wordt het nooit beter want dan blijft het altijd een slechte ervaring. Als een paard eenmaal een dierenartstrauma heeft dan kost dat heel veel tijd en heel veel geduld om het op te lossen. Helaas zijn dierenartsen vaak gehaast en moet alles snel snel en dat maakt het erg lastig. Je zou kunnen kijken of er een dierenarts is die de tijd wel neemt en een andere aanpak heeft.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 05:36

Kendra: 3 verschillende. Zodra ze aan haar lijf beginnen prutsen slaat ze om als een blad aan de boom en flipt ze. In het begin bij tandarts/osteo ook, dat gaat ondertussen wel, maar een dierenarts blijft een groot drama. Te negatieve ervaring gehad denk ik door de operatie.

Astrid, daar heb ik echt geluk in met de mijne, zij is zeer geduldig en behendig. Als mijn merrie uitvalt naar haar blijft ze daar echt kalm onder, als ze zo opgefokt is dat ze niet meer aan te raken is dan kunnen we ook even wandelen dat de frustratie eruit kan. Lukt dan meestal nog niet. Maar als ze echt ziek is zal ze toch wel behandeld moeten worden... Bij de DA lijkt het echt een ander paard terwijl ik haar gewoon overal kan aanraken in vrijheid op de wei, dat vind ze echt niet vervelend ofzo

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 06:21

Mijn 5 jarige ruin is wat dominant aangelegd die wil nog weleens onder het lopen ( aan de hand ) happen , hij trekt daarna altijd gelijk zn hoofd weg omdat hij weet dat het niet mag , hij straft zichzelf dus al ;)
Maar als hij echt een keer bijt dan krijgt hij zeer zeker een mep tegen zn neus ( al moet ik er voor springen om zn neus dan te raken ) maar dat sta ik niet toe. Verder is het echt een super lief dier wat graag voor je werkt.. krijgt 2 x een pepermuntje uit de hand ( bij het bit in doen en als ik klaar ben met rijden en weer afstap ) waar het happen waarschijnlijk ook vandaan komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 08:46

Pien2010, ik denk met zoveel "achterstallig onderhoud" waardoor zeer negatief gedrag is ontstaan je inderdaad behoorlijk stevig moet opereren. Waar ik zelf dan wel voor zou gaan is, om de merrie belang te geven om bij jou te zijn zodat ze jou met leuke dingen gaat associëren. Zeker nu je inderdaad met ketting etc. bezig moet zijn. Leuke dingen kan zijn, behandeling tegen de vliegen, eten brengen, mee nemen voor een wandeling aan de hand en onderweg lekker grazen etc.
Ik kan me ook voorstellen dat als paardje weer normaal gedrag laat zien, dat je haar laat beleren voor de wagen. De kans is erg groot dat ze dat heel leuk vindt. Dus ik zou zeker gaan zoeken naar waar zij van geniet (springen, trec, buitenrit, anders?), zodat als je later komt en ze je ziet, ze gelijk naar je toekomt want er is een appel te halen en iets leuks te doen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 08:48

Zo'n fjord absoluut niet gaan paaien met voedsel, dan kun je er helemaal niks meer mee!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 08:51

Ik geef mn pony ook wel eens een klap. Als hij zijn tanden in mij weet te zetten, dan weet mijn hand heel goed zijn neus te vinden. Toch komt hij nog altijd vrolijk naar me toe gelopen in de wei. Hij zal in het verleden wel teveel voordeel gehaald hebben uit het bijten, maar daar is hij bij mij aan het verkeerde adres.

Heel in het begin dat ik hem had, wilde hij ook nog wel eens achteruit trappen. Maar dat was meer uit angst/ nieuwe omgeving enz. Dat heb ik nooit bestraft. Nu kan ik met een gerust hart achter hem staan en durf ik zeker te zeggen dat hij mij nooit zal trappen. Hij draait zelfs zijn billen naar mij toe omdat ik daar zo lekker kan kriebelen.

Streng, doch rechtvaardig. Als ze om een klap 'vragen', kunnen ze hem krijgen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:26

Froukje schreef:
Zo'n fjord absoluut niet gaan paaien met voedsel, dan kun je er helemaal niks meer mee!

:+ Geldt voor de meeste paarden...
Bij mij op stal streng verboden!!

Ik bedacht gisteravond opeens: ik vind dit een bijzonder topic omdat slaan voor mij helemaal geen issue is. Komt misschien omdat ik zelf al wat ouder ben en ook heel wat 'corrigerende' tikken heb geïncasseerd vroeger?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:50

ik ook, maar ik kan niet zeggen dat ik er (achteraf) iets slechts aan over heb gehouden. Bij mij was het meer een versnelling van het leerproces zeg maar :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:02

Froukje schreef:

's Avonds halen wij de vliegenmaskers van de paarden af. De wei is 2 - 2,5 HA. Ze weten gewoon dat ik 's avonds kom, vliegenmaskers er af haal, even paardjes check en dan beiden een halve appel geef. 's Ochtends weten ze dat ik met emmers kom waar een handje muesli in zit, de vliegenmaskers op doe, water bij vul, paardjes check. Hier werkt dat perfect en wij hebben super luisterende paardjes die ook als geen voedsel heb graag komen. Ik hoef ze gelukkig nooit te zoeken, of beneden te gaan halen, een fluitje volstaat als ze uit het zicht zijn want gelijk komen ze in galop of draf er aan. Want baasje betekent altijd hulp bij bestrijding van de vliegen, drinken of iets te eten, of gezellig een buiten rit gaan maken. Ik beleef dat zelf absoluut niet als paaien maar op het goede moment voeren zodat het een win - win situatie is. Zoals ze bij ons ook altijd na het rijden elk een halve appel krijgen.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 22:34

pien_2010 schreef:
Pien2010, ik denk met zoveel "achterstallig onderhoud" waardoor zeer negatief gedrag is ontstaan je inderdaad behoorlijk stevig moet opereren. Waar ik zelf dan wel voor zou gaan is, om de merrie belang te geven om bij jou te zijn zodat ze jou met leuke dingen gaat associëren. Zeker nu je inderdaad met ketting etc. bezig moet zijn. Leuke dingen kan zijn, behandeling tegen de vliegen, eten brengen, mee nemen voor een wandeling aan de hand en onderweg lekker grazen etc.
Ik kan me ook voorstellen dat als paardje weer normaal gedrag laat zien, dat je haar laat beleren voor de wagen. De kans is erg groot dat ze dat heel leuk vindt. Dus ik zou zeker gaan zoeken naar waar zij van geniet (springen, trec, buitenrit, anders?), zodat als je later komt en ze je ziet, ze gelijk naar je toekomt want er is een appel te halen en iets leuks te doen.

Dat zou ik ook maar al te graag doen, maar als ik haar in de bak net kan houden met ketting ga ik niet met haar naar buiten langs de weg oid. Het plan is dus ook er pas op te gaan zitten als ze vanaf de grond gewoon braaf is, springen/trec/buitenrit etc zit er dus nog niet in.
Een appel etc ga ik haar ook niet geven. 1x een snoepje gegeven en toen kreeg ik 5min later een knauw. Uiteraard gecorrigeerd maar eten krijgt ze niet meer van me :+ .
Op het moment heeft ze niet echt belang om bij me te zijn. Als ik de wei in kom of naar haar stal loop komt ze wel naar me toe, maar ze geniet dan ook heel erg van aandacht(om vervolgens weer de draak uit te hangen :Y) ). Uiteindelijk wil ik natuurlijk wel leuke dingen met haar doen, maar ik vind het wel belangrijk dat ze dan braaf is en me niet meesleurt naar de berm als we aan het wandelen zijn oid :j .

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 02:12

Froukje, wat ben jij gefrusteerd zeg, wil je echt iets bewijzen ofzo met je stoere praat?
--Echt, juist de mensen zoals jij weiger ik een paard van te kopen. Waarom? Omdat dat vaak juist de rotbokken zijn die alles mogen flikken zonder dat ze daar voor op hun kop krijgen--

Denk jij werkelijk dat jij ooit, ooit in de buurt van een van mijn paarden zelfs al zo mogen komen, kind, je mag er niet eens naar kijken!

Je weet niets van mij en ook niet van mijn paarden dus ik zou het erg op prijs stellen dat je gewoon netjes en beleefd naar mij bent.

Aangezien je je dieren niet met respect en netjes behandeld is het misschien wel teveel gevraagd om netjes naar andere mensen te zijn, of wil je mij nu ook slaan ;)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 06:46

connie64 schreef:
Froukje, wat ben jij gefrusteerd zeg, wil je echt iets bewijzen ofzo met je stoere praat?
--Echt, juist de mensen zoals jij weiger ik een paard van te kopen. Waarom? Omdat dat vaak juist de rotbokken zijn die alles mogen flikken zonder dat ze daar voor op hun kop krijgen--

Denk jij werkelijk dat jij ooit, ooit in de buurt van een van mijn paarden zelfs al zo mogen komen, kind, je mag er niet eens naar kijken!

Je weet niets van mij en ook niet van mijn paarden dus ik zou het erg op prijs stellen dat je gewoon netjes en beleefd naar mij bent.

Aangezien je je dieren niet met respect en netjes behandeld is het misschien wel teveel gevraagd om netjes naar andere mensen te zijn, of wil je mij nu ook slaan ;)

Nou zeg, beetje aardiger mag ook >;)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:04

connie64 schreef:

Iets van de pot verwijt de ketel?? :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:16

Ik heb eigen paard en verzorgpaarden altijd zonder zweep gereden.
Ben geen voorstander van slaan, maaaar ook ik heb wel eens een mep op een paardenkont gegeven.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 07:56

connie64 schreef:

Gelukkig bewijs je nu zelf weer waarom ik dat zei.

Fijne dag verder!

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:10

Ik heb nu een 22 jarige merrie die 6 jaar lang op het land heeft gestaan. Is echt een hel als ze ergens geen zin in heeft, want als mevrouw d'r geen zin in heeft dan gaat het ook absoluut niet door. Ik geef haar dan ook soms gewoon een flinke klap, maar dat gebeurt wel zeer zelden. Ik kreeg laatst ook zo'n opmerking van een stalgenootje van mijn leeftijd na ik mijn pony een tik gaf omdat ze in mn achterwerk beet "Doe is even rustig man!" Een tik geven heb ik geen problemen mee, de mensen die zich er mee bemoeien wel. :evaw:

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:27

AstridJ schreef:
Connie64 neem het ze niet kwalijk, ze weten niet beter. Ze weten niet hoe het anders kan. Ik ben ook 20 jaar zo geweest, gelukkig leerde ik de 20 jaar daarna dat het wel het echt anders kan. Slaan en/of schelden is een snelle fix, je hebt snel resultaat en je hoeft er niet bij na te denken want slaan en schelden kan iedereen. In sommige gevallen zal je paard daarna inderdaad wel luisteren of stoppen met het ongewenste gedrag. Dan is dat toch dé manier om je etter van een paard te corrigeren? Want als het werkt zal het wel goed zijn, toch? En paarden bijten en slaan elkaar toch ook?

Maar hoe kan het dan anders? Want de andere manier is toch de fluwelen handschoenen aanpak met aai paardje aai? En daar krijg je alleen maar vervelende paarden van. Als mijn paard zijn kont naar mij toe draait en wil trappen moet ik dan ipv een mep een aai over zijn kont geven?

Nee beste mensen, de fluwelen handschoen is het andere verkeerde uiterste. Het is niet een kwestie van streng en de 'leider' zijn versus zacht en lief zijn. Van zacht en lief kan je ook hele gevaarlijke paarden krijgen.

Maar hoe dan wel? Dat is een lang verhaal en vooral een leerproces van jezelf. Rotbokken bestaan niet, wel rotmensen. Een paard doet nooit iets zonder reden. Maar paarden in de wei etteren elkaar toch ook? Dat klopt, als een kudde niet stabiel en in balans is dan krijg je geëtter. In een stabiele kudde heerst rust en wordt er nooit getrapt en gebeten, maar op subtiele wijze met elkaar gecommuniceerd. Net als bij mensen zijn er ook paarden die elkaar niet liggen en begrijpen, gefrustreerd raken en elkaar in de haren vliegen. Paarden kunnen niet iets overdenken en handelen altijd vanuit instinct. Wij mensen kunnen wel nadenken en handelen naar inzicht. Slaan en schelden is handelen naar instinct. Met handelen naar inzicht bereik je meer en dat zonder geweld te hoeven gebruiken. Met timing, geduld, het paard lezen en consequent zijn. Het beste is 'ongewenst gedrag' (wat wij zien als ongewenst maar voor een paard juist heel logisch gedrag is) te voorkomen, maar als het dan toch fout gaat, is het altijd op te lossen zonder geweld. Hoe? Dat wordt een te lang verhaal. Makkelijk is het zeer zeker niet! Ik beheers het zelf ook niet perfect en leer elke dag bij en zal dat de rest van mijn leven blijven leren.

In ieder geval is het echt mogelijk om met zo min mogelijk dwang en zonder slaan, schelden of een 'corrigerende' tik met een paard om te gaan. Het omgaan met paarden wordt er zoveel fijner van, het voelt als een bevrijding, en niet alleen voor jezelf maar ook voor je paard. Je moet dit alleen wel echt willen en er veel tijd en energie in steken. Heb je daar geen zin in en ga je liever voor de snelle fix, dat moet je zelf weten. Maar roep niet dat het niet mogelijk is!

Helemaal mee eens!!
Ik ben ook iemand die altijd voor de snelle fix ging. Maar heb nu een paard die zich niet snel liet fixen...dus weer een mep en weer eentje en steeds harder en schreeuwen erbij. Totdat ik van iemand leerde hoe het ook anders kan. En dat heel veel aan mij lag...aan mijn lichaamshouding. Een stap terug op het verkeerde moment, het niet zien van signalen en signalen niet begrijpen. Schreeuwen maakt je een onveilige leider en van slaan en schreeuwen verandert zijn gedrag misschien van buiten, maar niet van binnen.

Ik vind het nog steeds moeilijk om heel anders met mijn paard om te gaan zoals ik altijd gewend was. En eerlijk=eerlijk soms val ik weer even in de valkuil van de snelle fix, maar ik probeer me hier bewust van te zijn en mezelf hierin te corrigeren. Heb echt respect voor mensen die op "de andere manier" met hun paarden omgaan. Het kost misschien even wat moeite en tijd, maar dan heb je ook iets heel moois samen met je paard.

En dat alleen mensen met geitenwollen sokken dit doen en kunnen is totale onzin!!
Laatst bijgewerkt door manubres op 17-07-17 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:29

Jua schreef:
Je moet de leider zijn!!!! Toch? Alleen eh..... Goed leiderschap is een twee richtings verkeer en niet 1 richtjngs verkeer.
Wanneer jij een paard moet slaan heb je steken laten vallen. Het slaan is een symptoom bestrijding. En waarschijnlijk moet je dan heeeel ver terug naar de basis om daar veranderingen aan te brengen. Daarop te bouwen en ik garandeer je dat je je paard niet meer hoeft te slaan.
Wanneer een paard kliert dan probeert hij je iets te vertellen en overduidelijk luister je niet naar je paard. Waarom zou dat dier dan wel naar jou moeten luisteren? Hoe kan een paard vertrouwen op jouw leiderschap wanneer je overal en altijd steken laat vallen?! Wanneer jij niet wacht tot een paard klaar voor je is? Wanneer je niet het geduld en de tijd neemt om uit te leggen wat je bedoelt? Wanneer je niet luistert naar de signalen van een paard? Maar bovenal... wanneer je niet in ziet dat jij aan jezelf moet werken. Wil je controle over je paard? Dan zul je controle over jezelf moeten hebben!
En nee, ik ben geen geiten wolle sok! Het is niet met aaien en ach toch. Wanneer je vind dat het Ok is om je paard te slaan dan mis je kennis! Wanneer je denkt dat je een hengst of jong paard harder moet aanpakken dan mis je kennis! Ik denk dat er een heleboel mensen horsemanship kennis missen!!! En ja kom maar op met het gezeur dat ik niet goed bij mijn hoofd ben ;) ik durf te wedden dat ik je precies kan laten zien wat jij aan jezelf kunt veranderen zodat je zonder slaan met je paard door 1 deur kan.

Mooi gezegd!!

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:25

prugelpiet,datbeniknou, misschien beter om even de reaktie van Froukje naar mij even terug te zoeken...

ik ben niet onbeleefd geweest.....maar haar pinnige reaktie over mij terwijl ze mij en mijn paarden absoluut niet kent schiet bij mij verkeerd..dus reageer ik daarop terug...

inderdaad, de pot verwijt de ketel in deze is zeer toepasbaar!
behandel mensen zoals je zelf behandeld wilt worden....mijn advies.
doe je dat niet, ga je zeker reaktie terugkrijgen.