AstridJ schreef:Connie64 neem het ze niet kwalijk, ze weten niet beter. Ze weten niet hoe het anders kan. Ik ben ook 20 jaar zo geweest, gelukkig leerde ik de 20 jaar daarna dat het wel het echt anders kan. Slaan en/of schelden is een snelle fix, je hebt snel resultaat en je hoeft er niet bij na te denken want slaan en schelden kan iedereen. In sommige gevallen zal je paard daarna inderdaad wel luisteren of stoppen met het ongewenste gedrag. Dan is dat toch dé manier om je etter van een paard te corrigeren? Want als het werkt zal het wel goed zijn, toch? En paarden bijten en slaan elkaar toch ook?
Maar hoe kan het dan anders? Want de andere manier is toch de fluwelen handschoenen aanpak met aai paardje aai? En daar krijg je alleen maar vervelende paarden van. Als mijn paard zijn kont naar mij toe draait en wil trappen moet ik dan ipv een mep een aai over zijn kont geven?
Nee beste mensen, de fluwelen handschoen is het andere verkeerde uiterste. Het is niet een kwestie van streng en de 'leider' zijn versus zacht en lief zijn. Van zacht en lief kan je ook hele gevaarlijke paarden krijgen.
Maar hoe dan wel? Dat is een lang verhaal en vooral een leerproces van jezelf. Rotbokken bestaan niet, wel rotmensen. Een paard doet nooit iets zonder reden. Maar paarden in de wei etteren elkaar toch ook? Dat klopt, als een kudde niet stabiel en in balans is dan krijg je geëtter. In een stabiele kudde heerst rust en wordt er nooit getrapt en gebeten, maar op subtiele wijze met elkaar gecommuniceerd. Net als bij mensen zijn er ook paarden die elkaar niet liggen en begrijpen, gefrustreerd raken en elkaar in de haren vliegen. Paarden kunnen niet iets overdenken en handelen altijd vanuit instinct. Wij mensen kunnen wel nadenken en handelen naar inzicht. Slaan en schelden is handelen naar instinct. Met handelen naar inzicht bereik je meer en dat zonder geweld te hoeven gebruiken. Met timing, geduld, het paard lezen en consequent zijn. Het beste is 'ongewenst gedrag' (wat wij zien als ongewenst maar voor een paard juist heel logisch gedrag is) te voorkomen, maar als het dan toch fout gaat, is het altijd op te lossen zonder geweld. Hoe? Dat wordt een te lang verhaal. Makkelijk is het zeer zeker niet! Ik beheers het zelf ook niet perfect en leer elke dag bij en zal dat de rest van mijn leven blijven leren.
In ieder geval is het echt mogelijk om met zo min mogelijk dwang en zonder slaan, schelden of een 'corrigerende' tik met een paard om te gaan. Het omgaan met paarden wordt er zoveel fijner van, het voelt als een bevrijding, en niet alleen voor jezelf maar ook voor je paard. Je moet dit alleen wel echt willen en er veel tijd en energie in steken. Heb je daar geen zin in en ga je liever voor de snelle fix, dat moet je zelf weten. Maar roep niet dat het niet mogelijk is!
Helemaal mee eens!!
Ik ben ook iemand die altijd voor de snelle fix ging. Maar heb nu een paard die zich niet snel liet fixen...dus weer een mep en weer eentje en steeds harder en schreeuwen erbij. Totdat ik van iemand leerde hoe het ook anders kan. En dat heel veel aan mij lag...aan mijn lichaamshouding. Een stap terug op het verkeerde moment, het niet zien van signalen en signalen niet begrijpen. Schreeuwen maakt je een onveilige leider en van slaan en schreeuwen verandert zijn gedrag misschien van buiten, maar niet van binnen.
Ik vind het nog steeds moeilijk om heel anders met mijn paard om te gaan zoals ik altijd gewend was. En eerlijk=eerlijk soms val ik weer even in de valkuil van de snelle fix, maar ik probeer me hier bewust van te zijn en mezelf hierin te corrigeren. Heb echt respect voor mensen die op "de andere manier" met hun paarden omgaan. Het kost misschien even wat moeite en tijd, maar dan heb je ook iets heel moois samen met je paard.
En dat alleen mensen met geitenwollen sokken dit doen en kunnen is totale onzin!!
Laatst bijgewerkt door manubres op 17-07-17 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt