Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ayasha schreef:Koper schreef:En dat vraag je terwijl je een IJslander hebtHihi, dat vind ik best een beetje grappig
![]()
De gemiddelde ijslandernaam is niet bepaald voor de poes. De mijne heet nog 'gewoon' Fengur. En dan wordt het al gauw allemaal ingewikkelder.
Alhoewel ze volgens IJslandse begrippen waarschijnlijk allemaal gangbare namen hebben. Alleen voor ons is het soms erg ingewikkeld.
Daar wen je toch aan? Mijn paard heeft ook geen ingewikkelde letters in zijn naam. Wat ik wel een beetje apart vind is dat Nederlanders de -i aan het einde van zijn naam als een open i uitspreken: ie. Net als de IJslandse í. Maar het is ook wel een heel ander fonetisch systeem
Ik bedoel ook niet een exotische naam (Spaanse naam voor een PRE, Noorse naam voor een fjord) maar ik heb het over pompeuze namen. Interessantdoenerij voor niet zo heel interessante paarden. Waarmee ik bedoel: paarden waarvan je wanneer ze geboren worden al weet dat ze het waarschijnlijk nooit ver gaan schoppen als sport- of fokdier. Zowel voor het paard als voor de stalnaam overigens.
Voorbeeld:
Gribaldi x keurmerrie -> je kunt er vanuit gaan dat dat veulen wat gaat kunnen. Die kun je best een wat gewichtiger naam geven.
Random fjord x de Fries van de buren -> verwacht er niet te veel van. Kan best een leuk recreatiepaard worden maar een naam als Fiesta's Miracle JP Fulanitodetal XIV van stal Etellerannet is dan toch een vlag op een modderschuit?
LadyMadonna schreef:Het meest geniale vond ik een zwarte, ik dacht paint.... Zonder vlekken. Was die niet van Jeddah destijds? "Simply lost my Spots". Paard was dus paint of appie gefokt, maar was effen zwart.
En lielle had ook van die geweldige namen. Pablo potdorie, raimaer, euh, nog een paar

Peelie schreef:Punt wat ik probeer duidelijk te maken is dat de naam betekenis heeft en er een rede achter zit. Het is niet een of ander fancy pancy naam.
De MG Meadows is technisch gezien de foknaam. Vervolg veulens krijgen deze "achternaam" waarschijnlijk ook
Anders had ik er wel wat anders van gemaakt
Ps. Hij gaat gewoon door het leven als Nash en zelfs voor de wedstrijden gebruik ik zijn stamboeknaam niet.
Voor de wedstrijden heeft mijn merrie wel een fancy wedstrijd naam, namelijk Gaia Omnia Vincit. Tjah. Dat vond ik toen leuk. Zou ik nu waarschijnlijk niet meer doen.

GamblersCup schreef:Ik vind het eerlijk gezegd heel erg kortzichtig van TS dat zij vindt dat een "gewichtige naam" alleen maar mag als men verwacht dat het dier "wat gaat kunnen". En dit brengt alsof het een feit is en de rest belachelijk is en echt niet kan.
Het is gewoon ieder voor zich, kwestie van smaak. Sommige mensen houden gewoon niet van korte namen als "Bob, Piet, Jan, Rakker" of "Malle"... die houden meer van exotische namen. En dit mag niet?!? Onzin. Dit is gewoon mensen met een andere smaak dan jezelf afdoen als stom, TS. Beetje jammer.
.
GamblersCup schreef:Ik vind het eerlijk gezegd heel erg kortzichtig van TS dat zij vindt dat een "gewichtige naam" alleen maar mag als men verwacht dat het dier "wat gaat kunnen". En dit brengt alsof het een feit is en de rest belachelijk is en echt niet kan.
Het is gewoon ieder voor zich, kwestie van smaak. Sommige mensen houden gewoon niet van korte namen als "Bob, Piet, Jan, Rakker" of "Malle"... die houden meer van exotische namen. En dit mag niet?!? Onzin. Dit is gewoon mensen met een andere smaak dan jezelf afdoen als stom, TS. Beetje jammer.
Nies_ schreef:Ik vind het vooral vreselijk aanstellerig. Een stalnaam, aanduiding van de fokker of merrielijn kan ik me allemaal nog in vinden. Natuurlijk zijn die lange, Engelse namen bij voorkeur fout gespeld en/of het slaat gewoon nergens op.
Jelleee schreef:Ik voel me trouwens niet aangesproken oid, want mijn knol heet Willem.
Zou ik ook niet willen, ben zelf niet van de lange namen. Maar ik vind niet dat je dan het recht hebt even te bepalen wat aanstellerig is, of lelijk, of onzinnig, of overdreven... daar tegenover staat dat iemand die van lange namen houd, het misschien wel erg dom, simpel en saai vinden om je dier een korte naam te geven. GamblersCup schreef:Nies_ schreef:Ik vind het vooral vreselijk aanstellerig. Een stalnaam, aanduiding van de fokker of merrielijn kan ik me allemaal nog in vinden. Natuurlijk zijn die lange, Engelse namen bij voorkeur fout gespeld en/of het slaat gewoon nergens op.
Dit bedoel ik. Behoorlijk arrogant. Waarom "aanstellerig"? Alsof "Rakker" ergens op slaat. Of Malle. Of Jan.
friesam schreef:Ik hou van korte namen. De fokker van mijn paard niet.
Dus ja de roepnaam die we verzonnen hebben is kort stamboeknaam: l.akekyle D.unkerrin niet bepaald.

ik vind het mooi!