Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nynkeeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:34

Haha leuk topic! Zo heb ik een Gunadaluna of Ballmore en een Hailey van de Kwaplas. Bij allebei is de ‘achternaam’ idd de naam van de fokkerij maar op wedstrijden is het toch een hele riedel om uit te spreken. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:42

In de dravers zijn de namen vaak makkelijk(voor zover ik weet) beginletter van het jaar of van dat bepaalde moeder- of vaderdier en daar dan een naam mee + de achternaam. Dat is iig in de lijn van de mijne zo. Hij heet Bailly Le blanc, verbasterd tot [pony]. Zijn moeder hert Olivia Le Blanc, en de fokker Haras Le Blanc. Hij heeft halfzusters en broers, waaronder de imo lachwekkende Blanc Le Blanc, Cousin Le Blanc en nog een hoop meer namen. Best een mond vol maar ik vind achternaam van de ouders of fokker achter een korte, 1-woordige naam wel mooi.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:44

Ik vind het eerlijk gezegd heel erg kortzichtig van TS dat zij vindt dat een "gewichtige naam" alleen maar mag als men verwacht dat het dier "wat gaat kunnen". En dit brengt alsof het een feit is en de rest belachelijk is en echt niet kan.
Het is gewoon ieder voor zich, kwestie van smaak. Sommige mensen houden gewoon niet van korte namen als "Bob, Piet, Jan, Rakker" of "Malle"... die houden meer van exotische namen. En dit mag niet?!? Onzin. Dit is gewoon mensen met een andere smaak dan jezelf afdoen als stom, TS. Beetje jammer.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 17:10

Ayasha schreef:
Koper schreef:
En dat vraag je terwijl je een IJslander hebt :D Hihi, dat vind ik best een beetje grappig _O-
De gemiddelde ijslandernaam is niet bepaald voor de poes. De mijne heet nog 'gewoon' Fengur. En dan wordt het al gauw allemaal ingewikkelder.
Alhoewel ze volgens IJslandse begrippen waarschijnlijk allemaal gangbare namen hebben. Alleen voor ons is het soms erg ingewikkeld.

Daar wen je toch aan? Mijn paard heeft ook geen ingewikkelde letters in zijn naam. Wat ik wel een beetje apart vind is dat Nederlanders de -i aan het einde van zijn naam als een open i uitspreken: ie. Net als de IJslandse í. Maar het is ook wel een heel ander fonetisch systeem :))

Ik bedoel ook niet een exotische naam (Spaanse naam voor een PRE, Noorse naam voor een fjord) maar ik heb het over pompeuze namen. Interessantdoenerij voor niet zo heel interessante paarden. Waarmee ik bedoel: paarden waarvan je wanneer ze geboren worden al weet dat ze het waarschijnlijk nooit ver gaan schoppen als sport- of fokdier. Zowel voor het paard als voor de stalnaam overigens.

Voorbeeld:
Gribaldi x keurmerrie -> je kunt er vanuit gaan dat dat veulen wat gaat kunnen. Die kun je best een wat gewichtiger naam geven.
Random fjord x de Fries van de buren -> verwacht er niet te veel van. Kan best een leuk recreatiepaard worden maar een naam als Fiesta's Miracle JP Fulanitodetal XIV van stal Etellerannet is dan toch een vlag op een modderschuit?

[quote=''Ayasha'']
IMO is het niet jouw plaats om te oordelen of een paard "interessant'" genoeg is voor de fokker. Het feit dat ie gefokt is, is een teken dat de combinatie voor die mensen interessant was en dan kan ie ook een bijhorende naam krijgen. :)
Genoeg veulens uit keurmerrrie's wiens grootste prestatie een lekkere hamburger is.

Ook de beter presterende fjord kan me niet bekoren, maar dat betekent nog niet dat ik maar moet gaan oordelen dat een fjordenveulen uit een goede lijn geen interessante naam "moet krijgen" omdat het voor mij geen interessant veulen is.
[/quote]

Precies, dit dus!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:38

LadyMadonna schreef:
Het meest geniale vond ik een zwarte, ik dacht paint.... Zonder vlekken. Was die niet van Jeddah destijds? "Simply lost my Spots". Paard was dus paint of appie gefokt, maar was effen zwart.

En lielle had ook van die geweldige namen. Pablo potdorie, raimaer, euh, nog een paar

:-)

Raimaer loopt nog steeds rond, net als haar zoon Ennue en dike vriendin Zisunic :-D

(en natuurlijk mag onze Trammelant niet ontbreken, en een eervolle vermelding voor verzorgpoownie Ojee)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:36

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:13

Peelie schreef:
Punt wat ik probeer duidelijk te maken is dat de naam betekenis heeft en er een rede achter zit. Het is niet een of ander fancy pancy naam.

De MG Meadows is technisch gezien de foknaam. Vervolg veulens krijgen deze "achternaam" waarschijnlijk ook ;)

Anders had ik er wel wat anders van gemaakt :P

Ps. Hij gaat gewoon door het leven als Nash en zelfs voor de wedstrijden gebruik ik zijn stamboeknaam niet.

Voor de wedstrijden heeft mijn merrie wel een fancy wedstrijd naam, namelijk Gaia Omnia Vincit. Tjah. Dat vond ik toen leuk. Zou ik nu waarschijnlijk niet meer doen.

Puur nieuwsgierigheid: wat is dan het nut van al die extra namen?

kwita

Re: Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:01

juist op wedstrijd heb ik vroeger wel gemak gehad van de simpele naam omdat hij goed te onthouden was en een hafje valt op bij de rij paarden en daardoor zijn eigen fans had.
ik vind ook bij ons nu 2 jarige pony de naam skylar prima en al die extra opties ik heb ze niet eens overwogen. zijn moeder word ook bij haar koosnaam genoemd omdat het gewoon tezot is om een onuitspreekbare poolse naam te gebruiken. En gek genoeg waardeert ze wel de naam spook en luisterd daar ook prima naar en het bordje smoky....zo ze voor ons tijdperk genoemd werd is verdwenen en ik vind het prima zo!

alwinlove123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:51

ik reed op de manege op een paard die hete mientsje maar iedereen noemde haar miep en ik rij nu op een paard en die heet rixt maar ik zeg altijd rikkie

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:56

Die van mj dragen de naam Powys Fflur-Coch, Powys Poppy en Kitty :')
Hun roepnamen zijn wel gewoon Fflur (Fleur) en Poppy

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:53

GamblersCup schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd heel erg kortzichtig van TS dat zij vindt dat een "gewichtige naam" alleen maar mag als men verwacht dat het dier "wat gaat kunnen". En dit brengt alsof het een feit is en de rest belachelijk is en echt niet kan.
Het is gewoon ieder voor zich, kwestie van smaak. Sommige mensen houden gewoon niet van korte namen als "Bob, Piet, Jan, Rakker" of "Malle"... die houden meer van exotische namen. En dit mag niet?!? Onzin. Dit is gewoon mensen met een andere smaak dan jezelf afdoen als stom, TS. Beetje jammer.

Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.

Namen zijn smaak. Die HTK namen als Beauty en Rakker vind ik zo boring, originaliteit nihil. Een naam mag wel iets uitstralen. Maar mensen dat hun paard Blacky willen noemen moeten dat vooral doen ;).

Zo heeft de vorige eigenaresse van mijn merrie haar hernoemd van het vreselijk saaie Zabien naar Zahire. One of a kind, net zoals het beestje.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 11:55

Vallen de mijne nog wel mee als ik sommige hier lees :+

N-Twenty Prova = Twenty
Julie Prova = Julie
Genesis EB = Genesis/Gen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 12:04

Mijn merrie heet Lady Pepper maar ze komt uit een E lijn met onder andere Emilio,Elinor,Ebrill,Elf.

Haar veulen van dit jaar heb ik Eilinora genoemd,weer terug naar de E lijn.

Komend veulen word Eliana of Eclair/Eliott

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:53

GamblersCup schreef:

Ik zat me al te verbazen, maar fijn dat ik niet de enige ben.

Paarden met 'moeilijke' namen hebben oveeigens 99 vd 100 keer gewoon een simpele roepnaam.

Ik voel me trouwens niet aangesproken oid, want mijn knol heet Willem. Zijn officiële naam is Rubie vd Stationshoeve. Maar zijn sportnaam is Willem. Lekker simpel in de ring. Gelukkig mag dat van TS, want ik heb ook een doodsimpele pony *\o/*
Laatst bijgewerkt door Susanne op 11-01-17 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

4leggedmates

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:03

Hier heeft hij 2 (beide 2 woorden) wedstrijdnamen, maar de roepnaam is 'pik' :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:13

Ik vind het vooral vreselijk aanstellerig. Een stalnaam, aanduiding van de fokker of merrielijn kan ik me allemaal nog in vinden. Natuurlijk zijn die lange, Engelse namen bij voorkeur fout gespeld en/of het slaat gewoon nergens op.

Mijn paarden heten in de ring ook gewoon hetzelfde als bij het stamboek, zie geen reden toe om dat niet te doen, terwijl ze geen namen hebben die ik mooi vind, vooral die van mijn merrie niet.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:19

Mijn friese kruising noemt Denzel maar heeft als wedstrijdnaam Black Dance. Verder heb ik nog Dame en Danke. Verder rij ik nog een Hindelijn, die nu door het leven gaat als Georgette. Paarden die ikzelf fok krijgen de naam Del Verdi mee. Zo heb ik nu al Lightning Del Verdi, Luigi Del Verdi, Hope Del Verdi en Pingala Del Verdi. De volgende wordt een Jabedabbedoe Del Verdi. Ook heb ik ooit een paard op stal gehad die Cornet's Ice du bois Pinchet noemde.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:56

Nies_ schreef:
Ik vind het vooral vreselijk aanstellerig. Een stalnaam, aanduiding van de fokker of merrielijn kan ik me allemaal nog in vinden. Natuurlijk zijn die lange, Engelse namen bij voorkeur fout gespeld en/of het slaat gewoon nergens op.

Dit bedoel ik. Behoorlijk arrogant. Waarom "aanstellerig"? Alsof "Rakker" ergens op slaat. Of Malle. Of Jan.

Jelleee schreef:
Ik voel me trouwens niet aangesproken oid, want mijn knol heet Willem.

Ik ook niet, mijn Fries heet Lobke. Meer kan ik er niet van maken :') Zou ik ook niet willen, ben zelf niet van de lange namen. Maar ik vind niet dat je dan het recht hebt even te bepalen wat aanstellerig is, of lelijk, of onzinnig, of overdreven... daar tegenover staat dat iemand die van lange namen houd, het misschien wel erg dom, simpel en saai vinden om je dier een korte naam te geven.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:00

Ik hou van korte namen. De fokker van mijn paard niet.
Dus ja de roepnaam die we verzonnen hebben is kort stamboeknaam: l.akekyle D.unkerrin niet bepaald.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 16:04

GamblersCup schreef:
Nies_ schreef:

Dit bedoel ik. Behoorlijk arrogant. Waarom "aanstellerig"? Alsof "Rakker" ergens op slaat. Of Malle. Of Jan.

Oh nu ben ik arrogant. Nice. Namen zijn gewoon namen. Geen halve incorrecte zinsdelen.
friesam schreef:
Ik hou van korte namen. De fokker van mijn paard niet.
Dus ja de roepnaam die we verzonnen hebben is kort stamboeknaam: l.akekyle D.unkerrin niet bepaald.

Het is geen half zinsdeel, dat scheelt. Een van mijn paarden heeft ook een andere roepnaam, bedacht door een 6-jarig kind dus lelijker dan de echte naam. Maar wel korter en makkelijker :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:05

Ja Nies als je uit deelt moet je ook kunnen incasseren he.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:07

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik paarden met een moeilijke naam onthoud op de Startlijst :+

Mijn paarden hebben ook lange namen, excuses _O- := ik vind het mooi!

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 19:24

Waar je je druk om kan maken hihi.

Mijn amha merrie heet Sdh Todors pride and Joy. Sdh Todor is de vader en haar roepnaam is Joy.

Al die paardjes hebben een leuke roepnaam, het staat toch leuk? Verwijst vaak naar de ouders, kleur, bloedlijn..

En ik denk dat de meeste mensen met een amha er meer mee doen dan het gemiddelde recreatiepaard. Want wat is er wat mee doen? Als je kortzichtig bent vind je er wat mee doen rijden. Voor de amha paardjes zijn er shows en mensen die daar serieus mee bezig zijn en fokken trainen hun paardje er voor. Wr wordt overigens ook mee gement, gesprongen, behendigheid gedaan erc. Zijn hele jaar door veel evenementen en showdagen.

Overigens hebben mij andere mini's ook lange namen en heb ik ze allemaal gewoon een leuk pakkende roepnaam gegeven. Het is maar waar je van houd pepper, witje, snuitje weet ik het vind ik wat simpel voor zulke mooie dieren..

alwinlove123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:04

chamion schreef:
Op een stal gewerkt waar alle paarden naar drank werden vernoemd :') Was een erg vrolijke stal :Y)
Sommige rassen kregen dan inderdaad een stalnaam erachter of ervoor.

Ik ken een paard en die heet grolsh

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:05

4leggedmates schreef:
Hier heeft hij 2 (beide 2 woorden) wedstrijdnamen, maar de roepnaam is 'pik' :')

_O-