Konikpaarden "redden" of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:07

The_Cat schreef:
Bwa, ik zou wel wat bedenken.

Bv: je verkoopt de paarden aan een lekker lage prijs, want ze kennen natuurijk niks en de gemiddelde paardeneigenaar zal dit natuurlijk in overweging nemen. Maar langs komen pennymeisjes die dat toch een oh zo leuke pony vinden en blablabla en mama en papa die misschien niets van paarden kennen vinden dit absoluut een goeie deal. Jonge pony, lekker goedkoop. Ik weet dat dit misschien overdreven is, maar de kans dat de pony's in handen komen van mensen die het beter niet zouden doen is spijtig genoeg ook realistisch

Klopt, maar ze kunnen evengoed terecht komen bij mensen die er wel verstand van hebben en wel weten waar ze aan beginnen.
Een vorm van selectie is ook zeker aan te bevelen, selectie van geschikte paarden en selectie van geschikte eigenaren.
Als je een hond uit een opvang wilt halen krijg je deze ook niet zomaar mee en wordt ook gekeken waar het dier terecht komt, of er ervaring is, of er andere factoren zijn die een goede samenwerking tussen dier en mens in de weg zullen staan.
Uiteraard is dat arbeidsintensief en kost dat tijd, geld en moeite. Of het dat waard is en of het rendabel is...tsja, dat is een tweede, maar ik juich het altijd toe als mensen bereid zijn verder te kijken dan hun neus lang is en zou het prettig vinden als sommige gezonde jonge dieren niet zomaar geslacht worden en een kans kunnen krijgen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:08

The_Cat schreef:

Bv: je verkoopt de paarden aan een lekker lage prijs, want ze kennen natuurijk niks en de gemiddelde paardeneigenaar zal dit natuurlijk in overweging nemen. Maar langs komen pennymeisjes die dat toch een oh zo leuke pony vinden en blablabla en mama en papa die misschien niets van paarden kennen vinden dit absoluut een goeie deal. Jonge pony, lekker goedkoop. Ik weet dat dit misschien overdreven is, maar de kans dat de pony's in handen komen van mensen die het beter niet zouden doen is spijtig genoeg ook realistisch

Ik denk juist dat die kans vrij klein is dat zo'n pony direct aan zo' n particulier verkocht wordt. De weg via de handelaar naar een reddend pennymeisje waarbij ouders ook door de woorden van de handelaar worden ingepakt is veel groter...
Belangrijk is dus de prijs, niet te duur en niet te goedkoop.
Welke ouder geeft nu een wild paard aan zijn jonge dochter? Die zijn op 1 hand te tellen hoor

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:10

The_Cat schreef:

En ik denk dat deze kans groter is. En vul bij penny ook gerust volwassen penny in die zich overschat om een semi wild paard fijn om te voeden en zadelmak te maken en een stressvrij paarden leven te geven gelijk aan een paard dat van jong af aan in handen is geweest. Van een merrie die aan het veulen doorgeeft, mensen zijn oké.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:12

Tuurlijk, elke keer dat een paard van eigenaar verandert is het een risico. Misschien gaat hij erop achteruit, maar het kan evengoed zijn dat hij op een prima plekje terechtkomt. Aan de foto's te zien die in dit topic langskomen lopen er toch heel wat vrolijke, gelukkige koniks rond.
Zeggen dat een paard als het verkocht moet worden beter naar de slacht kan, dat is wel een heel pessimistische visie.

sneeuwpop schreef:
Paarden kunnen zich snel aanpassen.
Ik word er soms wel een beetje simpel van als mensen hun standaard plakken op het geluk van een paard of pony.
Imo is het per paard verschillend ondanks wat ze gewend zijn of waren.
De ego van een mens kan erg groot zijn en dan wordt het moeilijk om eerlijk te kijken waar een paard (individueel) gelukkig van wordt.

Al snap ik wel dat het voor de verkoop niet te beoordelen valt wanneer ze uit de kudde komen, hoe ze zich individueel gaan ontwikkelen.

En dit ! Iedereen heeft een eigen visie op hoe het voor het paard het beste is, en die meningen liggen best ver uit elkaar.
Om dat maar te zeggen dat het paard maar beter dood kan zijn dan in andere omstandigheden te leven als die jij ideaal vindt, dan blijven er niet veel paarden maaer over, behalve die van die ene persoon...

Jaren geleden toen ik mijn eerste paard kocht heeft die nog een paar maanden op een manège gestaan. Boxen 3x3, geen weide, alleen een kleine paddochk en je werd vreemd bekeken als je je paard daar losliet. Op een dag deed ik een praatje met een dame van wie het paard daar ook stond. Ze zei heel ernstig dat ze haar paard nooit zou verkopen, als ze hem niet meer kon houden ging hij naar de slacht. Ook met het argument dat je anders nooit weet waar hij terecht zou komen. Het allerergste dat ze zich kon inbeelden is dat haar paard wel eens op een weide zou kunnen komen. Zijzelf reed enkel in de binnenpiste, dus het paard ging van zijn box door de gang naar de binnenpiste en terug. Volgens haar het ideale paardenleven...

Als deze Koniks uit Belgie komen zijn het geen 'wilde' paarden. Zoals TS zegt zijn het hier allemaal relatief kleine gebiedjes. Ik weet op 2 plaatsen dergelijke pony's staan: aan het Zwin, waar het een hele zomer een drukte van belang is en in het Meerdaalwoud waar hun gebied grenst aan een hondenlosloopgebied en aan een baan en aan de overkant is een speelbos. Paardjes zijn dus gewend aan wandellaars met of zonder hond, joggers, hordes kinderen, auto's, vrachtwagens en tractoren, jagers, mannen met kettingzagen die in het bos gaan werken, wielertoeristen, overvliegende vliegtuigen, helicopters en luchtbalonnen.
Als dat niet de ideale start is om een goed recreatiepaard te worden :)

Mits een screening van de potentiele kopers en van de paarden zelf denk ik dat je kan bereiken dat het meerendeel van deze paardjes goed terechtkomt. Wel vooraf castreren, chippen, gezondheidsonderzoek door de DA, nakijken door de smid, etc. Dan een eerlijke prijs opplakken. Ze gewoon uit de kudde plukken en aan 25€ verkopen is uiteraard geen goed plan want dan komen er mensen opaf die eigenlijk onderweg waren naar een dierenwinkel om voor 30€ een cavia te kopen.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 28-11-16 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:12

sneeuwpop schreef:
The_Cat schreef:

Ik denk juist dat die kans vrij klein is dat zo'n pony direct aan zo' n particulier verkocht wordt. De weg via de handelaar naar een reddend pennymeisje waarbij ouders ook door de woorden van de handelaar worden ingepakt is veel groter...
Belangrijk is dus de prijs, niet te duur en niet te goedkoop.
Welke ouder geeft nu een wild paard aan zijn jonge dochter? Die zijn op 1 hand te tellen hoor

Toen ik nog op de manege stond zag je die anders genoeg voorbij komen. Kinds van 10j met een pony van 3, zodat ze 'samen konden groeien'. Vaak waren dat ouders die niet thuis waren in de paardenwereld en die dan dachten dat ze een goede deal deden.

@dieseltje, ik denk dat ik je begrijp ;) ik juich het zeker ook toe als de pony's gered zouden worden; maar ik vind persoonlijk ook dat slacht geen verkeerde 2de keuze is moest de eerste optie niet goed zijn voor ze :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:14

@sneeuwpop
welk nadenkende ouder geeft nu groene 3 jarige aan hun kind die van de manege afkomt?
Geen 1 nadenkende als de ouders zelf niks met paarden hebben en niet zelf goed kunnen begeleiden?
En hoeveel doen het er?
Honderden.
En hoevaak zie je het ook mis gaan? Bijna net zo vaak.
Ouders hebben er geen verstand van. Staat een goedkoop fjordenbeest op MP.
Hup zonder keuren wordt beest ergens gestald, penny uitgezeurt en de ellende begint.

Staat er een nog net wat goedkopere Konink doen ze het ook.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:22

En waar hadden die ouders de pony vandaan?
In mijn ervaring, was dat bij de handelaar.

Maar ik ben benieuwd naar de cijfers.
Ik heb het namelijk ook wel gezien en die blijven duidelijk in je herinnering, maar als ik kijk hoeveel het er echt waren, dan was dat niet veel. En zijn er ook nog een paar waarbij het met de juiste begeleiding goed is gekomen, waar ik toen negatief tegenover stond- bleek dus onterecht.

Daarbij waren die pony's ook nog niet eens de goedkoopste.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:26

The_Cat schreef:
@dieseltje, ik denk dat ik je begrijp ;) ik juich het zeker ook toe als de pony's gered zouden worden; maar ik vind persoonlijk ook dat slacht geen verkeerde 2de keuze is moest de eerste optie niet goed zijn voor ze :)

Eens, ik ben ook niet tegen slacht in het algemeen, maar door goede selectie van geschikte dieren en eigenaren aan de ene kant, geboortebeperking waar mogelijk en castreren waar mogelijk hoeft er geen massa meer onnodig geslacht te worden op zeer jonge leeftijd.
Je kunt niet alles redden en dat moet je ook niet willen, maar die paarden die je wel een kans kunt geven op leven zijn het zeker waard om verder te kijken dan een enkeltje slacht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:33

Lees je bokt niet :P :+
Nee zonder dollen.

Zowel handelaar als particulier.
Cijfers, altijd dat gezeik over cijfers. Je weet natuurlijk net zo goed als iedereen dat niemand daar cijfers van heeft.
Maar als jij ook lang in de paardenwereld rond loopt weet je gewoon dat die ,mag ik ze sukkels noemen? van ouders er veel te veel zijn.
Die hun prinsesje hun zinnetje geven van een eigen pony en er de ballen verstand niet van hebben.
Het mag natuurlijk niet teveel kosten en wat kost niet duur, juist een 2 jarige of niet zadelmakke 3 jarige zonder of met slecht papier fjord of zoiets. Liefst een hengstje.
Beest steigert, beest sleurt ze mee, beest jaagt ze de wei uit. Noem alle ellende maar op.

Met wat geluk komt het ook goed zal ze op een fijne stal staan waar er wel hulp is.
Maar staan ze dan ook nog ergens zo goedkoop mogelijk op een weitje dan is de dubbele pret.

Kopen dit soort geweldige ik verwen mijn kind zo graag ouders een Konink want die koop ik helemaal goedkoop is zo'n dier helemaal verpest voor het leven.
En waar bovenstaande fjord door mensen met ervaring wel weer in het gareel te krijgen is, vaak niet eens al te moeilijk, vraag ik me af of dat wel gaat werken voor zo'n semi wilde pony. Dat denk ik dus niet.
En dat vind ik dus wel erg sneu dan voor zo'n beestje.
En is het het waard om die gok te gaan wagen.

kwita

Re: Konikpaarden "redden" of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:43

Bruintje je hebt daar een goed punt....elk verpest paard kan goed komen,maar ook bij de kenners komt het soms niet meer helemaal goed en dan.... dat stukje daar heb ik last van verkopen,slacht....dan word er te vaak aan de centen gedacht met alle gevolgen van dien!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:45

Ik wilde altijd graag een konik.mooie harde gezonde paarden

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:00

bruintje123 schreef:
@sneeuwpop
welk nadenkende ouder geeft nu groene 3 jarige aan hun kind die van de manege afkomt?
Geen 1 nadenkende als de ouders zelf niks met paarden hebben en niet zelf goed kunnen begeleiden?
En hoeveel doen het er?
Honderden.
En hoevaak zie je het ook mis gaan? Bijna net zo vaak.
Ouders hebben er geen verstand van. Staat een goedkoop fjordenbeest op MP.
Hup zonder keuren wordt beest ergens gestald, penny uitgezeurt en de ellende begint.

Staat er een nog net wat goedkopere Konink doen ze het ook.

Juist, misschien wel een paar duizend :(

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:08

Misschien misschien...... dat is natuurlijk gissen he!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:17

bruintje123 schreef:
Lees je bokt niet :P :+
Nee zonder dollen.

Zowel handelaar als particulier.
Cijfers, altijd dat gezeik over cijfers. Je weet natuurlijk net zo goed als iedereen dat niemand daar cijfers van heeft.
Maar als jij ook lang in de paardenwereld rond loopt weet je gewoon dat die ,mag ik ze sukkels noemen? van ouders er veel te veel zijn.
Die hun prinsesje hun zinnetje geven van een eigen pony en er de ballen verstand niet van hebben.
Het mag natuurlijk niet teveel kosten en wat kost niet duur, juist een 2 jarige of niet zadelmakke 3 jarige zonder of met slecht papier fjord of zoiets. Liefst een hengstje.
Beest steigert, beest sleurt ze mee, beest jaagt ze de wei uit. Noem alle ellende maar op.

Met wat geluk komt het ook goed zal ze op een fijne stal staan waar er wel hulp is.
Maar staan ze dan ook nog ergens zo goedkoop mogelijk op een weitje dan is de dubbele pret.

Kopen dit soort geweldige ik verwen mijn kind zo graag ouders een Konink want die koop ik helemaal goedkoop is zo'n dier helemaal verpest voor het leven.
En waar bovenstaande fjord door mensen met ervaring wel weer in het gareel te krijgen is, vaak niet eens al te moeilijk, vraag ik me af of dat wel gaat werken voor zo'n semi wilde pony. Dat denk ik dus niet.
En dat vind ik dus wel erg sneu dan voor zo'n beestje.
En is het het waard om die gok te gaan wagen.

Dat DENK jij. Iedereen ziet het anders.
Of het de gok waard is? Tja je kunt alles wel proberen te voorkomen door jezelf op te sluiten en niet meer te leven, want het leven zit vol met risico's.

Ik denk dat wanneer je na een advertentie, de belangstellende langs laat komen om te kijken, je ook kunt zien of mensen er te makkelijk over denken en ze te adviseren.
Het is voor het paard en ook de eigenaar niet de bedoeling dat er ongelukken gebeuren - maar uitsluiten ga je nooit doen.
Leven is ook loslaten, je kunt niet heel de wereld redden of juist elk paard slachten omdat je bang bent voor mensen die een fouten maken...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:27

Je weet nooit zeker waar een paard heen gaat als je hem verkoopt.. Ik heb het laatst zelf nog meegemaakt met mijn oude merrie. Ik had haar verkocht aan een goede kennis omdat ze atrose had en niet meer geschikt was voor de sport en ik wilde stoppen met rijden. Wat blijkt die heeft meerdere mensen proberen op te lichten voor veel geld onder de noemer paard is gezond. En dan ken je iemand al 15 jaar..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:32

Ik denk dat deze serie heel goed bij dit topic past.

Dit is de winnares van de Extreme Mustang Challenge. Zij krijgen een mustang toegewezen die ze in 120 dagen dienen op te leiden tot een gebruikspaard. Ze heeft het proces er naar toe helemaal in kaart gebracht:

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:38

Mocht er hier wat terechtkomen dan ben ik daar gewoon eerlijk in. Ik onderteken dan ook niets over dat het paard tot z'n dood hier moet blijven of niet verkocht mag worden bijvoorbeeld. Als ik voor een paard betaal is het mijn paard. Mocht ons idee dan niet werken wil ik niet op een vage manier vast zitten aan een paard waar ik niets mee kan. Dan gaat hij dus weer gewoon de verkoop in of bij algehele ongeschiktheid alsnog naar de slager.
Grasmaaien kunnen paarden waar we wel wat mee kunnen immers ook ;)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:39

Is dit echt day 1 ? Want het dier heeft al een halster om en ze kan hem voeren in de 1e minuut. Dat kan je met een wild paard echt niet doen....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 14:41

Je zou iemand zoals ruitje moeten hebben, die alle dieren netjes beleerd zodat ze een leuk plekje als recreatiepaard kunnen vinden.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:01

Het is heel simpel je kan niet elk paard redden. De paardenmarkten marktplaats boktmarkt etv staat vol met paardjes en hengstjes. Er zijn nu eenmaal meer paarden dan mensen die ze hebben willen.
Een paard snapt niks van ik ben pas twee ik had nog jaren. Zo denken dieren nou eenmaal niet die leven in het moment.
En als iedereen het echt allemaal zo vreselijk vind moeten ze aan geboortebeperking gaan doen. Dan heb je dit probleem niet. Ik zie ze liever geslacht als op een markt of zoals de Oostvaardersplassen .
Dat heb je nu eenmaal met een wildpark dan moet je aan dierbeperking doen en dat gaat vaak door herplaatsing of afschieten of slacht.
Eris niet genoeg ruimte

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:03

Misschien is het al voorgesteld, want ik heb niet alles gelezen.
Is het een optie om de voskleurigen te castreren en terug te plaatsen in de kudde?
Laatst bijgewerkt door shetjeIris op 28-11-16 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:08

shetjeIris schreef:
Is het een optie om de voskleurige te castreren en terug te plaatsen in de kudden?

Dit was precies mijn gedachte!

Waarom niet berekenen hoeveel vruchtbare hengsten je nodig hebt om de groep in stand te houden, en dan de gezondste dieren hengst laten en de rest castreren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:09

@sneeuwpop
wat is dat nu weer een rare vorm van een discussie voeren:
Citaat:
Tja je kunt alles wel proberen te voorkomen door jezelf op te sluiten en niet meer te leven

Ik weet ook niet zo goed wat ik daar nu verder in moet dus laat het maar links liggen.

Precies Callum.
Heel MP ( en de paardenmarkten) staat al vol omdat er maar ondoordacht paarden gefokt wordt.
Leuk leuk al die veulentjes. En dan komt de herfst, de wei raakt op.
Oei hooi is ook best duur. De wei wordt blub. De moet het weer verkocht worden om het jaar erop weer vrolijk van voor aan te beginnen.
Vrachtwagens vol vertrekken er vanaf Hedel elk jaar weer richting Italie.
De particulier houd het in stand. Maar de zogenaamde natuurgebieden net zo goed.
Want het kijkt met wandelen en fietsen en deze gebieden toch zo gezellig die veulentjes. <3
En daar zit het probleem.
De recreant moet eigenlijk opgevoed worden, al dat leuk is niet leuk. Want dat kost elk jaar slacht. Want er is al een overschot aan paarden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:10

Magrathea schreef:
shetjeIris schreef:
Is het een optie om de voskleurige te castreren en terug te plaatsen in de kudden?

Dit was precies mijn gedachte!

Waarom niet berekenen hoeveel vruchtbare hengsten je nodig hebt om de groep in stand te houden, en dan de gezondste dieren hengst laten en de rest castreren.

1?
Die dekt ze allemaal wel :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:12

Ja oke. Ik weet niet hoeveel paarden er zijn in het gebied :D