Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:59

Ayasha schreef:
Ja en nee. Oostvaardse plassen, goed voor de paarden?
Dierentuinen, goed voor de dieren?
Een hoop topruiters hebben e.e.a aan certificaten kwa hun bekwaamheid. Hebben ze het daar per definitie beter denk je?

Dat is niet wat ik bedoel... we kletsen compleet langs elkaar heen :D

Ik heb het ook niet over hoe het NU is met de 'beroepsgroep' maar hoe het in de toekomst zou kunnen zijn.. ik dacht dat dat er toch aardig duidelijk stond?

Maar voor in de toekomst dus geen dieren meer voor particulieren, maar alleen voorbehouden aan mensen die gecertificeerd zijn volgens (nieuw op te stellen oid..)-regels. Waarbij een particulier misschien ook een certificaat kan halen, zo ver heb ik er nog niet over nagedacht, ik ben nl geen beleidsmaker ofzo....

Ben ik nu wat duidelijker? :)

Ayasha
Blogger

Re: Paardenwelzijn: Waar gaat het heen met de regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:07

Ja, maar weet je waar wij langs elkaar heen praten? Ik geloof niet dat mensen veranderen. Ook met jouw "beleid" zullen de mensen die het geld hebben toch wel aan certificaten geraken, zullen dieren alsnog beroerd gehouden worden en zal alsnog niemand er naar kraaien. Het zijn vnl particulieren nl. Die nu roepen dat er iets gedaan moet worden aan het paardenwelzijn, niet degene met de zogenaamde "knowhow".
en ook met jouw beleid zal dat niet veranderen, ja, dat zal wel veranderen: die wat nu het minst om kijken naar écht welzijn hebben dan een monopolie.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:17

Ayasha schreef:
Ja, maar weet je waar wij langs elkaar heen praten? Ik geloof niet dat mensen veranderen. Ook met jouw "beleid" zullen de mensen die het geld hebben toch wel aan certificaten geraken, zullen dieren alsnog beroerd gehouden worden en zal alsnog niemand er naar kraaien. Het zijn vnl particulieren nl. Die nu roepen dat er iets gedaan moet worden aan het paardenwelzijn, niet degene met de zogenaamde "knowhow".
en ook met jouw beleid zal dat niet veranderen, ja, dat zal wel veranderen: die wat nu het minst om kijken naar écht welzijn hebben dan een monopolie.

"mijn" beleid :? ik word een beetje kriegel van deze manier van discussieren...

Maar, als dat dus waardeloos is, wat dan wél? Want zeggen dat iets niet deugd en niet kan, is niet zo moeilijk.... dus, hoe moet het dan wel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:55

Ja 'jouw" beleid gezien het om iets gaat waarvan ik het ide kreeg dat jij het "verzonnen" hebt (dus dat het geen bestaand iets is.). Daarom "jouw" beleid. Meer bedoel ik er niet mee. Daarom dat "beleid" ook tussen aanhalingstekens staat al zie ik dat ik dat bij de volgende vergeten ben. :)

Professionaliseren (want dat is het) is niet de oplossing want daarmee zou je stellen dat de huidige professionals (of dat nu Gal is of een dierentuin maakt niet uit.) beter voor hun dieren zijn dan de particulieren. Echter waar geld en dieren samen komen is "welzijn" relatief. :) We zien allemaal de mooi verzorgde dieren van professionals maar als je verder kijkt dan valt dat lelijk tegen, dat weet jij net zo goed als ik. :)

De enige echte oplossing is een hele moeilijke en wellicht een onhaalbare: Mensen moeten zélf zo goed mogelijk willen zijn voor hun dier. Zelf gaan beseffen dat 4 uur per dag buiten gewoon niet oke is, dat oren uitscheren en tastharen geheel weghalen niet oke is. Dat er grenzen zijn aan wat wij uit egoïsme doen. En daar komt een heel moeilijk punt. Een paard rijden an sich op een respectvolle manier vind IK geen mishandeling. Een paard rijden waarbij er hele bouwwerken in de mond gehangen worden waar men ook nog eens met 60kg aan gaan hangen en dat dier over zijn kunnen heen rijden vind ik een vorm van mishandelen. Maar die ruiter wat dat doet, vindt vast ook dat die diervriendelijk rijdt. Ik kan me nl niet voorstellen dat iemand bewust een dier zo behandeld (maar dat kan ook mijn gebrek zijn.)

Dus de oplossing is denk ik bewustwording... En dát... Is een hele, moeilijke tot onmogelijke taak. Brengt me meteen tot een somber punt dat ik denk dat zolang mensen de planeet "delen" (voor zover daar sprake van is) met dieren, dat de dieren er onder zullen lijden... En wat dan alleen nog rest is proberen het zelf zo goed mogelijk te doen... Elke persoon die nadenkt, zoekt, onderzoekt wat het beste is voor zijn of haar dieren, is 1 persoon die een verschil maakt...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:03

Ik heb dat zelfde gebrek dan Ayasha :P
Ik kan me met alle wil van de wereld niet voorstellen dat als iemand zo vol in de bek hangt en dat herhaalde terug ziet in foto's van hem/haar zelf dan denkt, goed gereden. Ipv zich diep te schamen en dat nooit meer te herhalen.

Maar goed, ik kan me net zo goed niet voorstellen dat mensen het meer dan voldoende vinden dat hun paard 1 uur per dag in een piep klein paddock je mag.

Honderden mensen vinden dat goed. Echt mijn gebrek dat ik dat niet kan begrijpen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:39

Dus Bruintje en Ayasha: dan stellen jullie eigenlijk gewoon voor om alles te laten zoals het is en voorlichting te gaan geven? Maar als mensen niet willen veranderen, gaat dat ook niet werken...
Dus sja.. wat dan?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:39

Als mensen niet willen veranderen gaat niks helpen, ook jouw plan niet, uberhaupt niemands plan, hoe goed het ook in elkaar steekt. Elk plan valt of staat met de wil van de eigenaren om er aan mee te werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:43

Dan heb jij mijn berichten niet goed gelezen cer.

Ik heb als voorstel dat bij elk aanwezig paard ook x aantal vierkante meter droge wei of paddock aanwezig moet zijn.
Controle zal altijd een hekel punt blijven of paarden daar dan ook ingezet worden.
Maar als er geïnvesteerd is in die ruimte is er ook kans dat het daadwerkelijk gebruik wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:49

plus dat je alle stallen die de ruimte niet hebben en er dus niet aan KUNNEN voldoen al uit sluit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:55

Klopt.
Maar wat is daar erg aan?
Overgang regel met als er een paard weg gaat of overlijd er geen voor terug mag.

Overal zijn eisen aan ruimte als het om professionele bedrijven gaat.
Behalve in de paarden sector.
Daar mogen we 24/7 een paard van 175 in een 3x3 stal zetten en niemand die er wat aan kan doen.
En zo ook met 24/7 buiten waar nog geen cm droog is.

Laat de regels maar komen hoor.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:56

Nikkie, Ayasha en Bruintje, ik ben heel blij met jullie inzet om één en ander zo uitgebreid en zorgvuldig onder te woorden te brengen. Naast een fulltime baan en 3 paarden aan huis, ontbreekt het me soms aan de tijd en energie om eens goed na te denken over hoe en wat ik denk bij te kunnen dragen aan een discussie. Jullie verwoorden heel veel precies van mijn gedachtengangen omtrent deze discussie. Ik vind zo'n discussie ook erg zinvol, omdat het mij ook weer verder helpt. Waar ik mij zo ontzettend over verbaas, is hoeveel erg weggewuift wordt wanneer het over paardenwelzijn gaat. Als ik in een flatje woon, 10 hoog, 45 m2, ik ben praktisch nooit thuis, en ik wil persé een hond, zeg een flinke Leonberger (kilootje of 50?), wat zou daar dan de gemiddelde publieke opinie over zijn? En op bokt? Iedereen kan dat invullen. Als ik die hond ook nog eens 'opvoedt' mbv kettingen met pinnen, electrische antiblafbanden en ik dwing hem altijd aan de riem te lopen en hij mag nooit snuffelen of spelen met soortgenoten. Iedereen kan wel raden dat de verontwaardiging niet van de lucht is... Die persoon zou zich ook wel 2x bedenken voordat hij deze situatie met jan en alleman deelt, want hij zou zomaar eens bezoek kunnen krijgen van dierenvrienden die hem een kopje kleiner maken. Als we deze situatie vervangen door de praktijk waar veel paarden zich in bevinden, dan is dit weer het zoveelste onzintopic want de eigenaar weet heel goed waar hij of zij mee bezig is en de situatie is nu eenmaal niet anders..... Paardje staat superblij te glanzen in zn stalletje, 24/7 en loopt de sterren vd hemel, en iedereen houdt zn paard hier zo dus ga je liever ergens anders druk over maken.... Zodra het lijdend voorwerp 'hond
' vervangen wordt door 'paard', gelden bepaalde welzijnsnormen en regels gewoon niet meer? Ik denk dat het te maken heeft met lef. Durf de situatie waar jij je paard toe dwingt eens écht onder ogen te zien. Vergelijk dat plaatje eens met het werkelijke plaatje van het wezen paard. Wat zijn nu écht de behoeftes van dit dier, wat heeft het nodig om écht paard te kunnen zijn? Als je daar het lef voor hebt, ten eerste petje af en ten tweede, het zal een schok zijn... Want eenmaal de oogkleppen af en de harde werkelijkheid zien, maakt dat je er niet meer omheen kunt en er dus iets mee moet. En dan wordt het lastig....want, wat dan??

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:03

bruintje123 schreef:
Laat de regels maar komen hoor.

"De" regels is wel een heel ruim begrip...
welke regels dan precies? Regels qua ruimte?
Of ook qua voerbeleid, medicijngebruik, werk (rijden, inspannen, loswerken) etc?

Zeggen jullie dan "paarden alleen maar los in de wei met minimaal een x aantal m2s" of ook nog iets anders?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:14

Ik heb al een heleboel gezegd in dit topic.
Misschien even op mijn berichten klikken.
Anders blijf ik herhalen. :)

Medicijnen worden als het goed is nu al geregistreerd in het paspoort.

Voerbeleid is niet te controleren.
Tenminste ik zou niet weten hoe.
Maar misschien heb jij daar ideeën over?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:21

In de Scandinavische landen kan het blijkbaar wel, zo'n beleid op vlak van paarden houden. Daar mag je bijvoorbeeld een paard niet alleen houden, moet het 's nachts weliswaar op stal (want daar lopen weldegelijk gevaarlijke wilde dieren rond die zo'n paard binnen een omheining als makkelijke prooi zien) en er moet 's nachts licht aan de stal branden, om diezelfde reden. Daar kan het blijkbaar wel en wordt er ook heel streng gecontroleerd op grootte van stallen enzovoort enzoverder.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:23

ruitje schreef:
Ayasha schreef:
Haren groeien terug. Die staart is pleite. Vacht wordt gecompenseerd met dekens, staart is gewoon weg vliegenmepper en communicatie-middel.

Dus als je amputeerd en een nepstaart eraan hangt........

Staart is ook voor balans etc.
Ik vind dat je een erg vreemde vergelijking maakt!

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:24

En geloof me, ik worstel nog dagelijks met hoe en wat ik verlang/wens van mijn paarden en waar ik ze toe veroordeeld heb. Ik zit dus in de ontzettend waardevolle situatie dat ik 2 paarden en een pony aan huis heb. 1,5 ha land, waarvan een kleine ha weide en de rest zandpaddock en grote schuilstal. Ze lopen in principe 24/7 buiten, of het wordt echt bizar weer, dan gaan ze voor de nachten naar binnen. Klinkt niet heel verkeerd toch? Maar toch, het knaagt. Mijn merrie is 16. Kan werkelijk lezen en schrijven met haar en ze is voor mij 100% betrouwbaar. Zit in de bloei van haar leven, mentaal en fysiek super krachtig. Ik heb haar 4 maanden geleden 'met pensioen' gedaan. Niet meer rijden, geen rechtrichten aan de hand meer, geen springlessen, buitenritten, niets van dat alles. Alleen nog aan het halster naast de fiets mee naar het bos. En ik genoot zó van het rijden, en ik mis het zó ontzettend. Kan er verdrietig van worden. Maar ik worstel ontzettend met het hele dwangmatige en tegennatuurlijke van het rijden. Het is per definitie níet goed voor het paard. Paarden zijn niet gemaakt om op deze manier belast te worden en je berokkend ze schade toe. Wil ik die persoon zijn, die zijn grote liefde en passie dwingt tot het plezieren van de baas ten koste van zichzelf? Ik dacht ook dat mijn pittige tante het echt nodig had om te knallen door t bos en aan t werk te zijn. Want ze gaf zich altijd 100%, zag er geweldig uit, kon de sterren van de hemel lopen, dus dan was het toch juist ook iets wat zij nodig had? Nou, nee. Echt niet. Nu na 4 maanden alleen lekker mee aan de fiets en behalve het halthouden bij oversteken, (bijna) geen dwang en zeker niet vwb houding, gaat het nog steeds geweldig met haar. Zij is niet depressief geworden van het niet meer hoeven te lopen van travers en schouder binnenwaarts. Ze voelt zich ook zeer zeker niet verwaarloosd oid. Zij heeft het overduidelijk niet nodig, al die uren werken in de week. Maar of ik er zo goed zonder kan..., dat weet ik nog net zo niet. Ik word verdrietig van het toekomstplaatje dat ik misschien nooit meer op een paardenrug zit, de wijde wereld in. Maar de tijd van kop in het zand steken, wil ik definitief achter me laten. Ik ben dus ook grote voorstander van het beschermen van de dieren tegen (moedwillig) onwetendende mensen. Helaas is dat m.i. nodig, want het ontbreekt veel mensen aan lef, eerlijkheid en barmhartigheid.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:33

Gingerale, mijn paard is geopereerd geweest en moest toen een tijd lang op rust.
Hem maakte je daar absoluut niet blij mee.
Hij kwijnde weg in het land, werd mager, at eigenlijk geen hooi meer.
Wandelen met hen hielp niets, poetsen etc. etc. niets hielp...
Tot ik weer ging rijden. Hij mocht weer aan het werk en doet het graag!

Paarden zijn in gevangenschap geboren en daarmee namen wij hun vrijheid al af.
Ze weten niet hoe het in de natuur is en zouden zich daar ook niet meer redden. Niet lang in ieder geval.

Het contact met mensen heeft ervoor gezorgd, dat ze geen wilde paarden zijn en zullen worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:45

Dat heb ik met een vorig paard ook gehad.
Hij liep een blessure in de rug op door maf te bokken in het land.
Uiteraard ging ik er toen niet mee rijden.
Maar ook hij werd niet blij van saaie wandelrondjes in stap. Hij wilde erg graag springen,sprintje trekken in het bos.
Toen hij dat weer mocht zag ik hem opbloeien.

Maar zo was hij dus ook geen paard voor dagen achter elkaar alleen maar dressuur oefenen.
Dat deed hij wel omdat ik hem dat vroeg. Maar zou dat het enige zijn wat ik met hem zou doen weet ik zeker dat hij doodongelukkig zou worden.
Springen en vol galop door het bos crossen was waar hij zichtbaar van opfleurde.
Terwijl hij ook door het weiland kon crossen, wat hij ook deed, vond hij een andere omgeving erg leuk.

En hij heeft Z gesprongen en Z dressuur gelopen. En heeft op die blessure na toen hij 7 was ook niets meer gemankeerd tot aan zijn dood met de 25.
Terwijl hij als 3 jarige recht uit de wei op de foto niet goed was in het hoefkatrol gedeelte.
Ik denk dat het rechtrichten, hem op die achterhand rijden juist zijn leven heeft verlengd.

Maar dat is dus wel luisteren naar het paard.
Niet alleen maar rondje in de bak. Ook altijd eerlijk rijden, niet dwingend met de kop op de borst wat tegenwoordig in is. Ik reed alleen op wedstrijd met sporen omdat dat toen nog verplicht was. Neusriem zat niet strak.
En al liep hij Z, hij stond 365 dagen per jaar buiten. Ook in sneeuw, ook in de regen of storm.

Dus kort samengevat is rijden slecht voor een paard.
Ja dat kan, maar dat hoeft niet.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:45

Tendance, ik ken jouw paard of de situatie natuurlijk helemaal niet en jij wel, dus je zult het zelf vele malen beter kunnen inschatten, maar ik vraag me dan wel gelijk een paar dingen af: je paard is geopereerd. Kan hij last hebben gehad van de operatie en/of medicijnen waardoor hij van slag was? Was de situatie na de operatie, dus de periode dat hij op rust moest, exact gelijk aan de situatie daarvoor of waren daar veranderingen in aangebracht tbv zijn herstel? Bijv. Korter of helemaal niet naar buiten, gescheiden van de kudde of zn vaste maatje? Voor mijn paarden, en in dit geval mijn merrie, is er verder helemaal niets veranderd. Niets qua huisvesting, ritme, regelmaat, voerbeleid, niets van dat alles. Ik onderneem dus ook nog wel dingen met haar, maar dan anders. Ik merk eigenlijk alleen maar positieve veranderingen, subtiel dat wel, maar vind haar bijv speelser en boeviger (?) met de andere 2.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:49

Hier worden ze allemaal gezadeld in de weide. Dus gewoon paard roepen (ja echt, helaas komen ze niet zo spectaculair af gerent als Tornado van zorro maar ze komen wel. :')), borstel er over, zadel enz ligt klaar dus ze weten heus wat gaat volgen. Als laatste hoofdstel aan en dan gaan we rijden. Al die tijd staan ze zonder halster en hebben ze alle mogelijkheid om gebruik te maken van 1.5 hectare om uit mijn buurt te blijven. Toch komen ze wanneer ik ze roep. Geeft mij het idé dat ze het niet zo'n grote ramp vinden, dat werken. (en ik ga even vaak gewoon alleen voeren als dat ik rijd dus het is niet dat ze rijden linken aan voer krijgen.).
Maar toen hij twee maanden op weide stond omdat ik zelf uit lag, vond ie dat ook absoluut geen ramp. Zo lang hij zijn knuffel en aai maar kreeg was ie al lang blij. :+
Dus hoewel ze het, denk ik, niet erg vinden om te werken heb ik ook niet de illusie dat ze het zouden missen als het niet meer mocht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 13:51

Dat paard die ik nu heb vind niet rijden inderdaad ook prima.
Maar dat is van karakter dan ook weer een totaal andere als die ik hierboven aanhaalde.
Hij vind buiten rijden ook leuk. Maar als hij zijn gras in de wei maar heeft vermaakt hij zich ook wel :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:09

Gingerale schreef:
Tendance, ik ken jouw paard of de situatie natuurlijk helemaal niet en jij wel, dus je zult het zelf vele malen beter kunnen inschatten, maar ik vraag me dan wel gelijk een paar dingen af: je paard is geopereerd. Kan hij last hebben gehad van de operatie en/of medicijnen waardoor hij van slag was? Was de situatie na de operatie, dus de periode dat hij op rust moest, exact gelijk aan de situatie daarvoor of waren daar veranderingen in aangebracht tbv zijn herstel? Bijv. Korter of helemaal niet naar buiten, gescheiden van de kudde of zn vaste maatje? Voor mijn paarden, en in dit geval mijn merrie, is er verder helemaal niets veranderd. Niets qua huisvesting, ritme, regelmaat, voerbeleid, niets van dat alles. Ik onderneem dus ook nog wel dingen met haar, maar dan anders. Ik merk eigenlijk alleen maar positieve veranderingen, subtiel dat wel, maar vind haar bijv speelser en boeviger (?) met de andere 2.

Nadat we hem terug hebben gehaald van de kliniek, waar hij helemaal wegkwijnde, is hij weer naar huis gekomen.
Vervolgens zelfde maatje, zelfde weiland, alles hetzelfde behalve het werk wat hij voor de tijd, zelfs met pijn, graag deed en nu door de rust niet kon en mocht.
Als hij niet zo graag gewerkt had, dan hadden we waarschijnlijk ook al veel eerder geweten, dat hij pijn had.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:11

Ayasha schreef:
Hier worden ze allemaal gezadeld in de weide. Dus gewoon paard roepen (ja echt, helaas komen ze niet zo spectaculair af gerent als Tornado van zorro maar ze komen wel. :')), borstel er over, zadel enz ligt klaar dus ze weten heus wat gaat volgen. Als laatste hoofdstel aan en dan gaan we rijden. Al die tijd staan ze zonder halster en hebben ze alle mogelijkheid om gebruik te maken van 1.5 hectare om uit mijn buurt te blijven. Toch komen ze wanneer ik ze roep. Geeft mij het idé dat ze het niet zo'n grote ramp vinden, dat werken. (en ik ga even vaak gewoon alleen voeren als dat ik rijd dus het is niet dat ze rijden linken aan voer krijgen.).
Maar toen hij twee maanden op weide stond omdat ik zelf uit lag, vond ie dat ook absoluut geen ramp. Zo lang hij zijn knuffel en aai maar kreeg was ie al lang blij. :+
Dus hoewel ze het, denk ik, niet erg vinden om te werken heb ik ook niet de illusie dat ze het zouden missen als het niet meer mocht.

Ik had ook nooit gedacht zo'n paard te treffen en al helemaal niet in een Fries, maar wel dus.....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:11

Cer schreef:
Dus Bruintje en Ayasha: dan stellen jullie eigenlijk gewoon voor om alles te laten zoals het is en voorlichting te gaan geven? Maar als mensen niet willen veranderen, gaat dat ook niet werken...
Dus sja.. wat dan?

En wie moet die voorlichting dan gaan geven? Wie is die alwetende verteller?

Het grootste probleem waar we mee te kampen hebben is dat we Nederlanders zijn. En Nederlanders weten al-tijd al-les beter. Hoogst irritant. We zijn een volk wat liever niet iets van een ander aanneemt, en zeker niet van iemand die ons wel even komt vertellen hoe we met onze paarden om moeten gaan.

Ik vraag me ook af hoe ver je daarbij moet gaan. Borstelen verbieden omdat het symptoombestrijding is van een verkeerd management waarbij je paard niet zelf zijn vacht kan verzorgen door te rollen of voldoende met andere paarden te kroelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:20

Ja waar ligt de grens... al lezende in dit topic weet ik het ook niet meer: ik denk namelijk ook dat ik van alles goed doe met mijn paarden, wetende dat er ook een hoop misgaat. Paardensport is per definitie egoïstisch, maar wat is nog aanvaardbaar en wat niet?

Wb de vergelijking over het verminken van trekpaarden (want dat is het imo) en het scheren van een vacht kan ik je helemaal niet volgen... rare vergelijking.