vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: vroeger minder geklaag over te groot voor je pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:02

Zadel alleen al zou te groot zijn wanneer hij achter de schouder zou komen.
En tevens vind ik de ruiter veel te lang. Niet eens fatsoenlijk kuithulp kunnen geven door de lengte.
En ach... die zes kg meer...? We beginnen met zes kg meer en eindigen op 10 kg meer? 15? 20?

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:07

Danique schreef:
Je knieeen liggen niet eens meer in de kniewrongen...

Waarschijnlijk omdat ik in de verlichte zit zit/sta.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:09

dan zouden je benen juist rechter zijn dan wanneer je zit en juist binnen de wrong blijven Sat.

je staat in de verlichte zit en (zelfs) daarbij komen je knieën zo te zien over de wrong,
zittend zou het dan nog 'erger' zijn.

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:14

Even eerlijk, veel mensen vallen over het feit dat het bovenlichaam te lang zou zijn en bij jou zie ik juist hele lange benen en helemaal niet zo'n lang bovenlijf. Als de benen dus wat korter waren had ik gezegd dat het paste. Helaas steken die toch echt een behoorlijk stuk onder de buik vandaan (kijk maar naar je hakken). Ik denk dat je ook niet meer fijn in het zadel kan zitten, voor zover ik dit kan zien vanaf de foto's natuurlijk. Mijn tip: Probeer wat minder te gaan rijden, neem vaker de sulky mee op pad en ga ondertussen op zoek naar een paardje waar je fijn op kan rijden en waar je nog lekker een stukje op kan groeien. Ik denk niet dat je meteen schade aanbrengt aan de shet, maar ik zou wel het rijden een beetje afbouwen :)

OT: Ik denk dat mensen sneller meer durven te zeggen nu. Het is natuurlijk ook een stuk veiliger achter je schermpje wat zeggen over anderen, want niemand kent je gezicht. Ik denk dat dat mensen soms een stuk eerlijker maakt (en soms ook een stuk botter :D ).

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:15

maximuss schreef:
Balans is idd het toverwoord maar ik nodig iedereen hier uit om eens een pop van 42 kg van 1m20 een tijdje rond te dragen en dan een pop van hetzelfde gewicht maar van 1m60 rond te dragen. Daarna moet je eens vergelijken bij welke pop je core het meeste werk gehad heeft om je te stabiliseren (idd dit is dood gewicht en wij zijn tweebeners)...

Dat is geen vergelijking.
Die pop is idd dood gewicht, maar meer nog, die pop heeft geen eigen balansgevoel.
Daarnaast, wij lopen op twee benen en een paard op vier.
Willen wij deze in balans dragen, dan zullen we, om de het zwaartepunt van de pop boven ons eigen zwaartepunt te houden, die pop op ons hoofd moeten dragen.
Als de ruiter op de juiste plek (en recht!) op de paardenrug zit, dan valt de zwaartelijn van de ruiter door het zwaartepunt van het paard.
Er is dan 0,0 hefboomwerking.
Dragen wij een pop op onze rug of voor ons uit ( ja zelfs op onze schouders), ook al zou dat ding in balans zijn, dan is er altijd hefboomwerking.

Je vergelijkt dus appels met peren.

Wat betreft de foto,
meiske is aan de lange kant en de zweetbladen van het zadel zijn te kort voor haar benen.
Maar de beugellengte is correct voor de verlichte zit.

Edit : typo
Laatst bijgewerkt door idje op 31-07-16 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:18

ChiVet schreef:
Even eerlijk, veel mensen vallen over het feit dat het bovenlichaam te lang zou zijn en bij jou zie ik juist hele lange benen en helemaal niet zo'n lang bovenlijf. Als de benen dus wat korter waren had ik gezegd dat het paste. Helaas steken die toch echt een behoorlijk stuk onder de buik vandaan (kijk maar naar je hakken). Ik denk dat je ook niet meer fijn in het zadel kan zitten, voor zover ik dit kan zien vanaf de foto's natuurlijk. Mijn tip: Probeer wat minder te gaan rijden, neem vaker de sulky mee op pad en ga ondertussen op zoek naar een paardje waar je fijn op kan rijden en waar je nog lekker een stukje op kan groeien. Ik denk niet dat je meteen schade aanbrengt aan de shet, maar ik zou wel het rijden een beetje afbouwen :)

OT: Ik denk dat mensen sneller meer durven te zeggen nu. Het is natuurlijk ook een stuk veiliger achter je schermpje wat zeggen over anderen, want niemand kent je gezicht. Ik denk dat dat mensen soms een stuk eerlijker maakt (en soms ook een stuk botter :D ).

Ik ga proberen het rijden af te bouwen. Misschien kan ik naast deze shet op zoek gaan naar een grote bijrijdpony(?) Ik weet het nog niet zeker aangezien de tijd die ik heb en de moeilijkheidsgraad van het vinden van een pony. Overigens wil ik niet stoppen met het verzorgen van de shet. We hebben namelijk echt een klik en ik voel me daar thuis!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:21

Loffelijk streven +:)+

Maar "proberen af te bouwen"?
Je zit niet aan de drugs, toch? :(:)

Gewoon niet meer erop, hoe simpel kun je het hebben?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:22

Ja vroeger was er minder geklaag.
Tegenwoordig is elk paard van suiker en moet er om de dag een andere peut bij.

Lusitana.
Een soort gelijk betoog heb ik ook al in een ander topic gehouden.
Kijk naar de bouw. Niet alleen naar de stokmaat.
Kort en stevig kan veel meer hebben dan lang en slank maar wel 175 groot.

Belasting is belangrijk hoe dat gebeurt.
Niet met de drie in de krul.
Maar pas helemaal op nul beginnen bij de 6 is bewezen ook niet goed.

En wat iemand schreef de kont moet in het zadel passen. Daar ben ik het wel mee eens. Anders drukt het op de verkeerde plaatsen.

En de foto van de shet hier op de pagina.
Laat je niet gek maken en lekker rijden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:25

Sat_nath, jij zit toch in de buurt van Nieuw-Beijerland?
Stuur MachoPablo eens een berichtje, die zoekt nog iemand!

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:27

Ja heb al contact met MachoPablo, kwam niet veder als 'hallo' ;)
Heb daarom net even een berichtje gestuurd of ik iets over mij moest vertellen en wat zij natuurlijk van mij verwacht!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:28

@ idje: dat zeg ik ook maar jammer genoeg gaat het bij Shetlander vaak om "dood" gewicht ruiters of zelfs ruiters met tegenwerkend levend gewicht (of als je het onbalans wilt noemen). Tel daarbij nog eens het feit dat bij een kleine pony er des te minder speling/ marge is om correct in lijn te zitten met het zwaartepunt van de pony. Zoals ts zit op haar laatste foto duwt ze zichzelf uit balans door zo kort te zitten op zo'n kleine pony. Op dat moment zit ze dus niet meer in lijn met het zwaartepunt van de pony en wordt ze tegenwerkend "levend" gewicht en naarmate zij zichzelf gaat uitputten om te proberen het balansverlies te compenseren gaat ze dus meer en meer "dood" gewicht worden wat in onbalans zit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:28

sat_nath schreef:
Heb daarom net even een berichtje gestuurd of ik iets over mij moest vertellen en wat zij natuurlijk van mij verwacht!

Oh, nou Hallo dan :D

Hopen dat het wat wordt!
Succes!

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:30

Shirley schreef:
sat_nath schreef:

Oh, nou Hallo dan :D

Hopen dat het wat wordt!
Succes!

Haha dankje Shirley,
Laat het wel weten als er een reactie is :D

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:44

Maximuss, Sat-nath zit in een keurige verlichte zit hier en ook dan vallen de zwaartelijnen samen.
Dat er veel dood gewicht rondklotst op Shetten is een feit, maar dat gebeurt ook op andere maten paard.
Kijk eens naar onze kader ruitertjes.
Passen perfect op de pony's maar hangen bijna stuk voor stuk achterover.
Dat geldt ook,maar in mindere mate voor de junioren en u25 ruiters.
Daar hoor je bokt dus nooit over, plaatje klopt.
Toch is ook dit onbalans en erger nog, aangeleerde onbalans.

Maar nogmaals, bokt zwijgt in alle talen maar als er eens een voetje onder een buik uitsteekt, dan is bokt te klein want...... Te lang!
Terwijl het nog maar de vraag is wie zijn pony of paard het meeste hindert.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:59

@ idje: zadel ligt niet correct (veel te ver naar voren) dus zwaartepunten gaan niet overeen komen...
Voor de rest zit er veel te veel spanning in haar benen om van een correcte verlichte zit te spreken. Ts moet zodanig haar best doen om ietwat haar knieën in het zadel te houden met deze beugellengte dat ze zichzelf uit het zadel duwt. Een correcte verlichte zit is met een ontspannen, reactief been met de balans die als het ware vanuit de navel naar beneden zakt. Hier gaat de kracht omgekeerd: de voeten en het onderbeen zijn zo gespannen dat de hele houding zich vastzet, op deze manier is het ook onmogelijk om correcte, fijne hulpen te geven. Moest ze de spanning vanuit haar voeten willen wegwerken dan eindigen haar knieën een eind voor het zadel uit.
Laatst bijgewerkt door maximuss op 31-07-16 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:04

Willen jullie nog een foto zien? Of was dit genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:05

Sat_nath, WAAROM zou je niet stoppen met rijden? Omdat je het zelf te leuk vindt?

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:09

Danique schreef:
Sat_nath, WAAROM zou je niet stoppen met rijden? Omdat je het zelf te leuk vindt?

Tuurlijk vind ik het leuk. Maar daarom rijd ik niet door hoor.
Ik hoor in mijn omgeving (niet bokt dan) dat het nog prima past. De mening zijn hierover verdeeld. Net zoals vandaag zag ik een meisje (ongeveer net zolang als mij) die op een kleine shet een buitenrit maakte, toen sloeg de twijfel weer goed toe.

Ps: ik weet dat het zadel daar niet goed ligt, dat is een fout van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:10

Dus omdat een ander te groot meisje ook rijdt maakt het niet uit als jij het ook doet... Ik vind dat vreemd. Stop er gewoon lekker mee, zo moeilijk is het niet om er niet meer op te gaan zitten.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:12

@ sat nath: als ik je laatste foto zie ga je ook jezelf een heel groot plezier doen met een groter rijdier. Je gaat nogal schrikken hoe weinig je gaat moeten doen om lekker ontspannen te zitten met een passend zadel en een correcte beugellengte.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:18

Ik zeg toch niet alleen dat ik door het grote meisje door blijf rijden?
Het gaat meer om mijn omgeving zoals al eerder verteld de meningen verschillen over het onderwerp te groot. Dat merk je ook weer in dit topic...

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:20

Maximuss het zadel past gewoon hoor, mijn kont ligt er niet helemaal overheen.
Ik heb een vrij klein kontje :D

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:31

@sat nath: het gaat niet om je kont ;-) maar om de lengte van je bovenbenen. Inchmaten van zadels zijn eigenlijk afhankelijk van de lengte van je bovenbeen.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:51

Oh ik snap het al @maximuss

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:58

Eerlijk? Ik vind het behoorlijk egoïstisch als je weet dat je te groot bent en het al meerdere keren is gezegd, maar je toch gewoon op je pony stapt. Wat is belangrijker? Jouw plezier of die pony zijn welzijn.