meerkoet schreef:Dat mensen met drie pony´s zeuren het is zo duur,en ik met meer dan 8 pony´s zeg het valt wel mee hoor.
Of dat ze willen dat je voor niks met je hengst dekt,en of voor niks vroeg uwe nest uitkomt,om op de paardenmarkt een geschikte kinder pony te vinden.
Komen die 8 pony's dan wel elk jaar goed elektrisch bij de tandarts meerkoet?
En doe je er wat mee?
Ik heb er een, maar meneer heeft laatste 6 weken best geld gekost omdat hij white line disease bleek te hebben.
Iets met geen ijzers mogelijk maar ze wel echt noodzakelijk nodig hebben, trek je portemonnee dan maar voor hoefschoenen en gereedschap.
Dan heb ik de producten, materialen en Biotine om het te behandelen niet geteld.
En dan ben ik niet naar een kliniek geweest, geen dierenarts en is enkel 1x de hoefsmid geweest om te bekappen.
Binnen ruim een jaar toch best kosten.
Bij aankoop gelijk de osteopaat wegens lichte kreupelheid uit de rug, en een pony die echt muurvast zat en kort daarna inenten.
Van de winter een keer de dierenarts om te hechten, en een keer een peesscan na een verdachte zwelling bij een pees.
Die plek geeft zelden kreupelheid, dus rad lopen zegt niks.
Ja dan twijfel ik niet en heeft de dierenarts zijn pees gescand, die was ok maar wel even 150 euro.
Een date met een elektrisch vijlende tandarts is ook zo 150 euro.
En dan ben ik nog makkelijk, ik laat niet snel een peut of dierenarts kijken.
Goed trainen en rekken en strekken kan ook veel voorkomen en herstellen.
Zijn hoeven hou ik nu bijvoorbeeld zelf bij, anders had ik echt 1x per week de hoefsmid kunnen laten komen momenteel.
Voor bijv een verkoudheid bel ik echt niet zomaar een dierenarts, ja voor advies hoe snel hij op moest knappen en wat ik ervoor geef, dat wel.
Acetylcysteïne bruistabletten voor mensen werkt prima, dat heet bij paarden alleen equimucin, en kost effe iets meer.
Een paard/pony die werkt en niet op een weitje met niks staat is gewoon niet goedkoop.
Ik zie ook geregeld paarden die enkel simpel brok krijgen, en dat volgens die mensen helemaal prima gaat zo, zonder overbodige 'supplementenzooi'.
Dan zie ik er geregeld wel een paard dat ik denk: volgens mij zou magnesium of vitamine E hier niet misstaan.
Dan is het vooral geruzie met rijden ofzo, en daarbij is het paard standaard dwars in plaats van te bedenken dat er een tekort is bijvoorbeeld.
Ik had na aankoop vrijwel dagelijks een sjaggo pony, maar dat sjaggo zijn betekende niks volgens enkele stalgenoten, mijn gevoel gaf wat anders aan.
Vitamine E erin en binnen drie geen sjaggo pony meer, gestopt en weer sjaggo.
Meerdere keren zo getest en hij heeft het gewoon nodig, maar menigeen zou zeggen dat dat zure gedrag gewoon bij hem hoorde, niet dus.
En dan denk ik: gaan jullie maar lekker goedkoop je pony houden, maar ik luister naar mijn pony en mijn gevoel.
Wat nodig is is nodig, daar beknibbel je niet op.
Dus waar ik soms moe van wordt: paarden die het zogenaamd prima doen op een schep basisbrok en kuil, en je gewoon ziet dat het niet in orde is.
Mensen met paarden die schuren, maar wel vrolijk kuil blijven geven en brok met veel onnodige ballaststoffen blijven geven 'omdat het wel meevalt'.
Dat een gezond paard geen jeuk heeft vergeten ze dan gewoon.
Gelukkig sta ik wat dat betreft nu super, er zit echt een goede voerhandel in de buurt waar ze veel weten van voer en supplementen.
Daar gaan de meesten wel heen, dus ze krijgen daar praktisch altijd het goede mee.