Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Daarnaast heb ik rugklachten en staat mijn bekken scheef, waardoor echt recht zitten voor mij lichamelijk gezien niet echt mogelijk is. Na een tijdje rijden krijg ik ook vrijwel altijd enorm rugpijn, dus ik wil binnenkort terug naar de dokter voor extra onderzoek. Mijn vermoeden is zelf dat mijn wervels niet meer recht op elkaar staan of dat er misschien toch ooit een scheurtje is ontstaan nadat ik 2x heel hard op mijn rug ben gevallen.
Maar we gaan niet bij de pakken neerzitten, we maken juist goed gebruik van dit soort omstandigheden! Daarnaast besloot Zara dat het niet echt haar dag was, waardoor we vanaf het moment dat ik opstapte alleen nog maar achteruit gingen. Ze had er geen zin in en omdat ze weet dat ik met zadel minder zeker rij, gaat ze dan in de achteruit. Hierdoor raak ik vaak gespannen, omdat ze voorheen uit angst hard in de achteruit ging en zich liet vallen. Ze is ontzettend slim en weet hier dus misbruik van te maken. Maar dankzij mijn instructrice heb ik doorgezet en ging het uiteindelijk best goed! Ze is een keer of 4 zogenaamd geschrokken en weggesprongen om te testen en op een gegeven moment gaf ze een aardig hoge bok. Gelukkig kon ik er om lachen en werd mijn zit even getest (Yes, ik zit nog stevig!). Ik ben uiteindelijk goed boos op haar geworden en aan het eind liep ze toch nog best lekker. Tot dusver onze eerste les 
Ze heeft het nog twee keer geprobeerd en toen heeft ze het opgegeven. Daarna hebben we echt fijn kunnen rijden! Vooral veel overgangen stap-draf en draf-stap geoefend. Zoals ze nu loopt in stap en draf, kan ik het wel enigszins B waardig noemen. 

Ja stelling naar buiten en lekker naar binnen vallen
Grotendeels is haar hoofdhouding ook extreem lama-kameel en af en toe zoals op deze foto's. 
Niet zozeer om het winnen of alles perfect doen. Waarschijnlijk gaan we 16 april ook al BB of B(HC) starten, om te oefenen op andere locaties. Hoe sneller we daar aan beginnen, hoe beter. 

". Gelukkig kan ik daar vrij makkelijk doorheen rijden en geeft ze het wel snel op. Waar we voorheen zeker 15 minuten los moesten stappen voor ik kon aandraven, kan ik nu na circa 3 rondjes stappen al fijn aandraven. Na ongeveer 5 minuten draven begint ze lekker los te worden en fijn te lopen. We pakken dan heel veel figuren mee, overgangen, tempowisselingen etc. Soms zwabberen we nog van links naar rechts, maar oke
Na ongeveer 10 minuten pak ik al gelijk de galop mee, ze wordt hier heel los en actief van. De eerste keer aanspringen in galop is altijd even 'drama'. Dan komt de merrie omhoog en het 'Nee geen zin'. Maar na twee rondjes lelijk kijken, springt ze vrij snel aan op mijn galophulp.
Volgende week donderdag wordt Zara trouwens thermografisch gescand! Wie weet komt daar nog iets interessants uit.
Onder andere een barebackpad gekocht omdat we best vaak zonder zadel rijden. Het is best een grote uitgave, maar wauw! Had ik het maar eerder gedaan, want het zit echt heel lekker! Ik heb er nu een paar keer mee gereden en ik kan alles uitzitten haha. Vandaag ook nog even gereden met zadel, gelukkig geen gevecht of gezeik gehad. Ze wilde alleen niet langs de slootkant, maar ook dat hebben we vrij simpel op kunnen lossen. Ze heeft het goed gedaan vandaag, rechtsom heel netjes gegaloppeerd en uiteindelijk ook een stukje linkergalop gedaan.

)
Zara heeft dus verder geen echte problemen en ze gelooft dat bovenstaande problemen rijtechnisch en eventueel met acupunctuur zijn op te lossen! Ze vond het een leuke pony met een goed karakter
Gelukkig kan ik me daar inmiddels overheen zetten en met veel zuchten en tot 10 tellen lukt het uiteindelijk wel. Als ze eenmaal hard aan het werk is, dan vergeet ze al deze dingen en kan ze spontaan wel overal langs natuurlijk. Dit duurt vaak wel een half uur, ze is nogal snel afgeleid. Haar boze momenten worden steeds minder, af en toe met aangalopperen wil ze eens lelijk doen of tijdens het draven. Het aandraven daarentegen gaat tegenwoordig aardig goed, lekker ontspannen en lang en laag! Gisteren hadden we aan het eind zelfs een paar redelijk ontspannen stukken galop.