Hoe stal jij je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roosjenat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:30

Storm2009 schreef:
Bowen schreef:
Een deken is niet verboden buiten he ;)
Scheren is dus ook al geen probleem.

Verder zitten we geheel op 1 lijn, 4 uur als minimum, meer graag.

Nou vind ik een deken buiten zeker geen probleem...maar een geschoren paard mag je wel HEEL fiks inpakken als je die 24/7 buiten wilt houden. Dan is preventief (herfst) winterdeken op doen een betere optie (mijn mening ;))

Winterdeken 400 gram is warm genoeg ( nouja bij onze shet dan :Y) ) Ja ze is geschoren omdat ze een hele dikke wintervacht had en ik haar 5x per week train met lange teugel.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:31

@Saddledancer en daar ben ik het 100% mee eens wat je nu zegt!!
Inderdaad ik heb er ook genoeg gehoord die geen smid laten komen (om de €) of de tandarts overslaan want 'hij heeft geen last' terwijl de proppen eruit vallen tijdens het eten. Maar denk dat je die mensen zowel op 'mijn soort' stallen als op 'jou soort' stallen hebt.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:33

Mijn verzorgpaarden staan: 24/7 buiten, met een stuk beton en een stal waar ze in en uit kunnen lopen :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:37

Maneges is van een andere orde, hoewel mijn ponies vroeger ondanks manege werk wel een dagdeel in de weide gingen, lijkt het mij voor een dier dat veel uren werk doet (veel meer dan "normaal" ) meerdere keren op een dag en wellicht nog mee gezeuld wordt om te poetsen en te tutten, helemaal niet zo erg om de rest van de tijd echt rust te kunnen hebben en gewoon niks te doen behalve hooi eten of soezen. Helemaal als hij laag in rang is en in de wei gepest zou worden bv. Dan is er helemaal geen rustpunt voor zo´n dier.
Natuurlijk is het niet ideaal, maar minder erg dan het is voor een privépaard dat niets te doen heeft de rest van de dag.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:38

Storm2009 schreef:
Bowen schreef:
Een deken is niet verboden buiten he ;)
Scheren is dus ook al geen probleem.

Verder zitten we geheel op 1 lijn, 4 uur als minimum, meer graag.

Nou vind ik een deken buiten zeker geen probleem...maar een geschoren paard mag je wel HEEL fiks inpakken als je die 24/7 buiten wilt houden. Dan is preventief (herfst) winterdeken op doen een betere optie (mijn mening ;))

Valt reuze mee.

Ken heel wat geheel geschoren paarden die of de hele dag, of 24/7 buiten staan. Met deken dan.
Gewoon een goede deken, levert wel wat extra zorg op (altijd kijken welke deken op moet voor de dag en de nacht), maar is prima te doen.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:45

Storm2009 schreef:
Inderdaad ik heb er ook genoeg gehoord die geen smid laten komen (om de €) of de tandarts overslaan want 'hij heeft geen last' terwijl de proppen eruit vallen tijdens het eten. Maar denk dat je die mensen zowel op 'mijn soort' stallen als op 'jou soort' stallen hebt.

Op 'mijn soort' stallen niet denk ik, hier staan namelijk geen pensionpaarden ;) maar ik snap wat je bedoelt, die mensen heb je in veel lagen van de sport helaas.

Wat me trouwens ook wel opvalt is dat ik ook al meerdere keren genoemd heb dat onze paarden heus wel de kans krijgen om te dollen, en een aantal ook soms buiten komen. Maar daar word wel leuk overheen gelezen, want zodra het woordje '24/7' in combi met iets anders dan 'buiten' word genoemd krijgt de helft van bokt volgens mij een rolberoerte :')

Ik wil trouwens even diegenen bedanken die 'voor me opkomen' om t zo maar even te noemen bij gebrek aan een betere omschrijving. Ik snap idd best dat weinig mensen deze manier begrijpen/goedkeuren. Zo ben ik het niet eens mer 24/7 buiten, maar als we gewoon respectvol blijven naar elkaar is t allemaal veel leuker, en dan kan het best een interessante discussie zijn :j

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:51

Mijn paard staat 's zomers van 8u-17u op de weide met haar maatje, regelmatig een uur langer.
's Winters staat ze 's morgens een aantal uur buiten in een zandpaddock [ongeveer van 9-12] & 's middags ben ik er zelf dus dan is ze er ook weer uit.

Ik heb 24/7 buiten gehad, hier werd ze niet bepaald vrolijk van. Ik heb 23/7 stal gehad, daar waren we na een maand weer weg. Ik heb op een stuk beton van 5:30 tot 21:00 in onweer, hagel, sneeuw, regen, whatever gehad. Blij met hoe we nu staan. :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:55

saddledancer schreef:
Storm2009 schreef:

Op 'mijn soort' stallen niet denk ik, hier staan namelijk geen pensionpaarden ;) maar ik snap wat je bedoelt, die mensen heb je in veel lagen van de sport helaas.

Wat me trouwens ook wel opvalt is dat ik ook al meerdere keren genoemd heb dat onze paarden heus wel de kans krijgen om te dollen, en een aantal ook soms buiten komen. Maar daar word wel leuk overheen gelezen, want zodra het woordje '24/7' in combi met iets anders dan 'buiten' word genoemd krijgt de helft van bokt volgens mij een rolberoerte :')

Ik wil trouwens even diegenen bedanken die 'voor me opkomen' om t zo maar even te noemen bij gebrek aan een betere omschrijving. Ik snap idd best dat weinig mensen deze manier begrijpen/goedkeuren. Zo ben ik het niet eens mer 24/7 buiten, maar als we gewoon respectvol blijven naar elkaar is t allemaal veel leuker, en dan kan het best een interessante discussie zijn :j

Kans krijgen om te dollen en een aantal soms ook buiten komen klinkt gewoon niet goed.
Je zegt dat het niet ideaal is, ik vind niet ideaal erg mild uitgedrukt. Een aantal komt soms buiten en ze krijgen af en toe een uurtje om te dollen. Dat is gewoon niet, niet eens een beetje, voldoen aan de basisbehoeften van het dier.

Jij komt gewoon met een vrij extreme situatie, paarden die amper tot niet buiten komen en zeker 1 dag per week helemaal niet buiten komen (rustdag, tja...).
Daar zie ik gewoon geen grijs gebied in, met alle respect trouwens.

Voor mij zit de interessante discussie in het grijze gebied, niet in zo'n extreem geval als jij neerzet. Snap dan ook niet goed hoe je dat met de mantel der liefde kan bedekken. Want dit gaat niet meer om meningen en verschillende individuen die verschillende oplossingen vragen. Zoveel op stal is gewoon niet goed, het kan handig zijn voor het mens, dat is het enige.

En nogmaals, ik ben echt geen 24/7 buiten extremist, zie hier ook helemaal niemand zeggen dat dat het enige goede is en al het andere slecht is.
Die rolberoerte komt dus gewoon van wat je zegt, iets dat te vergelijken is met een hond 24/7 in een kleine bench houden, of een dolfijn in een badkuip (leen even die uitspraak van een ander). Daar is eigenlijk gewoon geen excuus voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:12

In Groot Brittanië worden sinds jaar en dag geschoren wedstrijd- en jachtpaarden en ponies onder New Zealanddekken buiten gehouden. Tegenwoordig zijn er meerdere soorten buiten dekken.
Wat een paard vooral warm houdt is genoeg vet en voortdurend kunnen eten en bewegen.
Een dek hoeft alleen het verlies van haar te vervangen, niet warmer te zijn dan de vacht zou zijn....

Overigens vind ik dat situaties per geval bekeken moeten worden en dat je niet kunt zeggen dat alle paarden dit of dat zouden willen of een ding het beste is voor alle paarden.

Ik zie het al aan mijn drie die alle drie andere behoeften hebben. Een met een hekel aan regen en beslist ´snachts binnen wil; een oudje dat neiging heeft tot vermageren en het snel koud heeft want niet veel vet en dunne zijdeachtige vacht (Engels Volbloed), maar overigens geen moeite heeft met dag en nacht buiten blijven (maar dan vermagert hij), want die moet ik echt gaan halen; en een bikkel die ´swinters een enorme wintervacht heeft en het liefst helemaal niet binnen komt.
Maar ze gaan allemaal maar met elkaar mee omdat ze dan in elk geval maar bij elkaar zijn.
Dat geeft een fout beeld voor mensen die ze niet zouden kennen. Die zouden dan denken dat ze dus dezelfde behoeften hebben/uiten.

Naderhand typefout verwijderd
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-03-16 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:26

:j Fijn dat je nog reageert saddledancer, met al die werk uren. ;)

Citaat:
Citaat:
saddledancer schreef:
Hier staan de paarden vrijwel altijd op stal, 1 dag komen ze er niet uit (rustdag)

Ik viel met name over het feit dat ze 1 dag niet de stal uitkomen, want het is een RUSTdag? Geen persoonlijke aanval en ik heb het ook niet over de rest ansich hoe deze paarden gehouden worden. Hoop grijs groot gebied.
-> vanuit welk principe benader je dan het fenomeen (sport)paard als die langer dan 36u op een box staat en er niet uit komt vanwege een dag rust? En hoe ziet een staldag voor zo'n paard er dan bijvoorbeeld uit? Welke afwisseling krijgt het dier en hoe zit het met beweging? * ik probeer de gedachtengang te begrijpen. Verbaas mij er persoonlijk namelijk nog steeds over dat mensen het blijkbaar normaal vinden dat een paard een dag de box niet uit hoeft te komen en dan rust heeft. Of is deze rustdag om de dag erop beter te presteren, meer pit/energie/betere performance?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:37

Mijn twee trekpaarden staan samen met nog een trekpaard dag en nacht buiten.

Ze hebben een schuilstal van 4 op 8. Daarvoor een betonplateau van 4 op 10.
Hierop staat een grote slowfeeder met aan drie kanten mogelijkheid om te eten. In de stal (de open zijde is aan de ene korte kant, aan de andere korte kant is er een voedertrog met slowfeedernet erover over de gehele breedte)
Daar nog es voor is er een zachte paddock van 5*40, warvan de helft met houtschors en de andere helft modder. In de modder staan ze zelden. Deze paddock is ook de doorgang naar de verschillende weides. Vanuit deze track kan ik een weide openzetten zodat we ze niet hoeven manueel te verplaatse.
Volgend jaar zou ik van de lange paddock een vierkante maken van. 20*20, en de track enkel toegankelijk laten als ze in de weides kunnen. Deze paddock kunnen ze dan ook in gelongeerd worden en kunnen ze meer in spelen.
Zodra het kan en zolang het kan lopen ze in de weides, dan blijft de stal kaal. Zodra ze in de paddock komen (heeel erg nat land) pot ik de stal op met stro. Gelukkig heb ik kniklader ter beschikking om het werk gemakkelijker te maken.

Mijn jaarling staat samen met een haf. Daar hebben we een schuilstal van 3*3 waar er hooi dmv netten gevoetd wordt. Voor de stal is een stukjes van even groot betegeld, en daarna komen ze direct in de pistr. Een deel van het zand is droog genoeg om te liggen, en we hebben een klein stukje weide waar ze op kunnen in droge periodes. Deze gaan in de zomer op vakantie naar een grote weide :)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:43

10/14 uur per dag buiten in de paddock, met onbeperkt ruwvoer in slowfeeders.
Snachts binnen. In de zomer het zelfde op het land, of 24/7 :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:50

Bowen schreef:
Kans krijgen om te dollen en een aantal soms ook buiten komen klinkt gewoon niet goed.
Je zegt dat het niet ideaal is, ik vind niet ideaal erg mild uitgedrukt. Een aantal komt soms buiten en ze krijgen af en toe een uurtje om te dollen. Dat is gewoon niet, niet eens een beetje, voldoen aan de basisbehoeften van het dier.

Jij komt gewoon met een vrij extreme situatie, paarden die amper tot niet buiten komen en zeker 1 dag per week helemaal niet buiten komen (rustdag, tja...).
Daar zie ik gewoon geen grijs gebied in, met alle respect trouwens.

Voor mij zit de interessante discussie in het grijze gebied, niet in zo'n extreem geval als jij neerzet. Snap dan ook niet goed hoe je dat met de mantel der liefde kan bedekken. Want dit gaat niet meer om meningen en verschillende individuen die verschillende oplossingen vragen. Zoveel op stal is gewoon niet goed, het kan handig zijn voor het mens, dat is het enige.

En nogmaals, ik ben echt geen 24/7 buiten extremist, zie hier ook helemaal niemand zeggen dat dat het enige goede is en al het andere slecht is.
Die rolberoerte komt dus gewoon van wat je zegt, iets dat te vergelijken is met een hond 24/7 in een kleine bench houden, of een dolfijn in een badkuip (leen even die uitspraak van een ander). Daar is eigenlijk gewoon geen excuus voor.

Amen! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:51

Willekes schreef:
:j Fijn dat je nog reageert saddledancer, met al die werk uren. ;)

Citaat:
Citaat:
saddledancer schreef:
Hier staan de paarden vrijwel altijd op stal, 1 dag komen ze er niet uit (rustdag)

Ik viel met name over het feit dat ze 1 dag niet de stal uitkomen, want het is een RUSTdag? Geen persoonlijke aanval en ik heb het ook niet over de rest ansich hoe deze paarden gehouden worden. Hoop grijs groot gebied.
-> vanuit welk principe benader je dan het fenomeen (sport)paard als die langer dan 36u op een box staat en er niet uit komt vanwege een dag rust? En hoe ziet een staldag voor zo'n paard er dan bijvoorbeeld uit? Welke afwisseling krijgt het dier en hoe zit het met beweging? * ik probeer de gedachtengang te begrijpen. Verbaas mij er persoonlijk namelijk nog steeds over dat mensen het blijkbaar normaal vinden dat een paard een dag de box niet uit hoeft te komen en dan rust heeft. Of is deze rustdag om de dag erop beter te presteren, meer pit/energie/betere performance?

Hahaha ja gekke werkuren hier hoor :p
Het is een rustdag in zoverre, dat onze paarden elke andere dag intensief trainen, danwel moeten presteren op concours. Wij hebben uit eigen ervaring gezien dat dit beter gaat als ze een 'oplaad-dagje' hebben, hierop worden ze wel gewoon gewassen, gestretcht, geknuffeld, gevoerd (natuurlijk) en ga zo maar door (dus zoals eerder gezegd werd 'dat is dus gewoon een rustdagje voor de mens' mocht ik willen, wij werken gewoon 7 dagen in de week :') ) ik denk dat het leven van een topsport paard niet te vergelijken is met dat van een recreatie of 'gewoon' sport paard trouwens, net als dat het leven van een topsportmens :') niet te vergelijken is met dat van de 'normale' medebewoner van deze wereld. Voor een 'normaal' paard vind ik een 'rustdag' (die trouwens sowieso waarschijnlijk niet hetzelfde verloopt als hier op stal) ook vrij overbodig, maar onze paarden doet het echt goed :j

Othilly

Re: Hoe stal jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:06

Tja saddledancer: onze gedachtes wat betreft paarden houden zij t nu sport/ topsport/ recreatie paard maakt m.i niet uit een paard is een paard en voor alle paarden geldt dat ruim voldoende buiten komen waarin ze sociaal contact kunnen hebben een basisbehoefte is!!!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:30

Mijn paarden, of eigenlijk pony's, staan 24/7 buiten in een zgn bewegingspension. Buiten op zand, met schuilstallen en 's zomers elke dag zo'n 3 uur weidegang.
We hebben ook paarden en pony's in pension staan. En deze paarden leven samen in 2 kuddes.
Nu zijn wij niet zo'n grote pensionstal, maar wat mij opvalt, is dat toe nu toe alle paarden die binnenkwamen, ook de KWPN-ers die uit een stalsituatie kwamen, het goed doen hier. Ze komen allemaal tot rust, zijn prettiger om mee te werken en redden het prima in de winter met een hoop ruwvoer. Ondanks de zorgen die de eigenaren soms hadden van te voren.
Dat zegt mij genoeg.
Nee, het zijn geen paarden die hoog in de sport lopen, maar een paard is een paard, en die hebben een aantal elementaire behoeftes die je ze niet mag ontnemen vind ik.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:13

Het jammerlijke van deze discussie is (weer eens) dat paardenwelzijn wordt verengd tot 'hoe lang loopt het paard in de wei?' Er zijn meer dingen belangrijk in een paardenleven, wat dat betreft is de 'welzijnscheck' wel een aardig instrument om eens in te vullen: www.paardenwelzijnscheck.nl

De manier waarop paarden worden gehouden hebben te maken met persoonlijke voorkeuren van eigenaren, de omstandigheden, de arbeid die het paard verricht, het 'soort' paard (iedereen die zegt dat het niks uitmaakt of je een Totilas en een Zenith hebt of een shetlander komt toch echt van een andere planeet), enz. enz. De meeste Bokkers doen binnen de gegeven omstandigheden wat in hun ogen het beste is voor hun paard.....

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 00:41

Mijn oude sportpony staat buiten het weideseizoen om elke ochtend een ruim halfuur in de stapmolen gevolgd door 3 kwartier in de paddock, waarna ik hem zelf in de middag of avond in combinatie met stapmolen rijd of longeer.
In het weideseizoen staat hij ipv molen en paddock van een uur of 09:00 tot 11:30/13:00 op de wei. En ook dan kom ik zelf in de middag om te rijden of longeren.

Mijn andere (ook oude) pony staat buiten het weideseizoen om vanaf een uur of 10 op een paddock tot een uur of 5/6. Rest op stal (wel een ruime stal gezien het een klein beestje is in normaal formaat stal). Tijdens het weideseizoen gaat hij 24/7 op het land. Met deze pony wordt alleen nog maar getroeteld en gewandeld met een enkele keer longeren. Ook staat hij een aantal keer per week in de rijbak met zijn maatje om te spelen (deze staat ook naast hem op de paddock).

Mijn beide pony's zijn onwijs verschillend en naar mijn idee hoe ik ze in de omgang meemaak op deze wijze het gelukst. :)
Kan het ze helaas niet vragen. ;)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 07:45

Die paardenwelzijnscheck is best interessant :j
Het enige waar onze paarden 'verbetering noodzakelijk' op scoorden was het scheren van de tastharen en de oren, ach ja.
De rest was allemaal goed of voldoende, klinkt toch nist heel erg alsof onze dieren nou zonontzettend mishandeld worden :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 07:46

Wat een discussie zeg! Waarom moet tegenwoordig élk paard 24/7 buiten lopen? Ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat je naar het paard zelf kijkt en naar zijn behoeften.

Mijn 2 pony's (eentje recreatief gereden, eentje op pensioen) staan 24/7 buiten en doen het daar prima op. Eentje is dampig en haat op stal staan, hij staat altijd 24/7 buiten en zo lukt het nog steeds om hem recreatief te rijden zonder dat hij er last van heeft.

Maar mijn wedstrijdpony staat lekker op pension. Eerst stond hij ook gewoon thuis buiten maar dat werkte niet voor hem. Hij is nogal onrustig en hij eet niet zo makkelijk, met als gevolg dat de andere 2 pony's zijn voer opeten. Ik heb hem een tijdje afzonderlijk in een eigen uitloop gehad, maar dat onrustige bleef en we slaagden er niet in om hem op gewicht en in conditie te houden.
Nu op pension komt hij heel wat minder uurtjes buiten, en toch is hij enorm opgeknapt. Ik ben niet de enige die dat vindt trouwens, zondag ging er een clinic door bij ons op stal en toen zijn 3 mensen me afzonderlijk komen vertellen hoe goed mijn pony eruit ziet :)
Hij wordt wel elke dag gewerkt, niet altijd even intensief maar wel elke dag iets. Soms trainen we intensief dressuur en soms werk ik hem los aan de longe, maar er zijn ook dagen waarop we gewoon lekker een stuk gaan stappen.

Ik heb vroeger nooit gedacht dat ik een paard op stal zou willen/kunnen houden, maar ik heb mijn mening moeten bijstellen. Ik vind het vooral heel belangrijk om de huisvesting/voeding/training individueel te bekijken van paard tot paard :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 07:56

Dit soort topics draaien toch standaard op niets uit? Of alleen de mensen reageren waarin hun paard 24/7 naar buiten gaat of hele dagen tot het donker.

Als ik om me heen kijk en op wedstrijdlocaties kom, is er niet eens een wei. Laat staan een paddock waar ze de hele dag in kunnen lopen. Of er zijn een aantal moraalridders of het is echt een vertekend beeld. Ik ben al blij dat ze hier elke dag een paar uur buiten komen.

Overigens lopen ze zodra de bodem het toelaat op de wei en dan ook 24/7. Ze hebben overigens wel buitenstallen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:39

Caesar schreef:
Dit soort topics draaien toch standaard op niets uit? Of alleen de mensen reageren waarin hun paard 24/7 naar buiten gaat of hele dagen tot het donker.

Als ik om me heen kijk en op wedstrijdlocaties kom, is er niet eens een wei. Laat staan een paddock waar ze de hele dag in kunnen lopen. Of er zijn een aantal moraalridders of het is echt een vertekend beeld. Ik ben al blij dat ze hier elke dag een paar uur buiten komen.

Overigens lopen ze zodra de bodem het toelaat op de wei en dan ook 24/7. Ze hebben overigens wel buitenstallen.

Daar heb je wel gelijk in :o Volgens dit topic komt 90% van de paarden minstens 12 uur per dag buiten, maar als ik in mijn omgeving rondkijk zie ik dat de praktijk wel anders is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 08:48

Mijn paard komt op dit moment niet 12 uur buiten. 6 tot 8 uur overdag.
In de avond 2 uur voor de training.

In de zomer wel veel langer. Maar nu veel te nat allemaal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:59

pol1 schreef:
Tja saddledancer: onze gedachtes wat betreft paarden houden zij t nu sport/ topsport/ recreatie paard maakt m.i niet uit een paard is een paard en voor alle paarden geldt dat ruim voldoende buiten komen waarin ze sociaal contact kunnen hebben een basisbehoefte is!!!

Het is een beetje vreemde gedachte dat sociale contact alleen kan plaatsvinden in een paddock of wei.
Ten tweede heeft een paard dat veel werkt en reist vooral behoefte aan geestelijke rust en dan is sociaal contact soms helemaal niet zo lekker, vooral niet als niet zich uit in gepest worden, bv.
Biologisch objectief naar een paard kijken is 1 ding, maar naar betreffende paarden kijken, een ander.
Oftewel je kunt een leidraad aanhouden, en je kijkt vooral naar wat ideaal is, maar soms moet je uitzonderingen maken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:49

Lusitana schreef:
pol1 schreef:

Het is een beetje vreemde gedachte dat sociale contact alleen kan plaatsvinden in een paddock of wei.
Ten tweede heeft een paard dat veel werkt en reist vooral behoefte aan geestelijke rust en dan is sociaal contact soms helemaal niet zo lekker, vooral niet als niet zich uit in gepest worden, bv.
Biologisch objectief naar een paard kijken is 1 ding, maar naar betreffende paarden kijken, een ander.
Oftewel je kunt een leidraad aanhouden, en je kijkt vooral naar wat ideaal is, maar soms moet je uitzonderingen maken.

Tussen uitzonderingen maken en in de Max 1 uur buiten zit nogal een verschil.. Ook tussen 24/7 buiten of een pak em beet 8 a 9 uur buiten zit nogal een verschil..Ik vind dat laatste echt een must voor elk paard/ sport/ recreatie of hoe je je sport ook beoefend je hebt hoe dan ook te maken met een levend wezen! Wij plakken er de sticker sport of recreatie paard op..Daar heeft t paard geen boodschap aan!