`the horsewhisperer` op National geographic. Iemand gezien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 09:45

Is het je niet opgevallen dat dit paard zijn L.A been ontslast. Tijdens alle oefening maar ook tijden het op stal staan.

karuna
Drukke kabouter

Re: `the horsewhisperer` op National geographic. Iemand gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:28

Ik heb deze niet op stal zien staan haakte aan het eind in. Alleen in een wei zien staan en lopen. Maar ook de gezonde dieren. Tsja die gang hihi. Ziet er erg merkwaardig en niet zo comfortabel uit.

Amikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:06

Morgenochtend 08.15 - 09.05 uur weer horse whisperer! Ik kan het niet helpen maar ik vind Martin Ochoteco een enorm inspirerende man. En ja toegegeven: zijn methoden zijn misschien niet volgens onze westerse maatstaven maar hij presteert het toch maar om paarden met extreme gedragsproblemen zo om te vormen dat ze weer handelbaar worden en een goed leven kunnen hebben ipv eindigen bij de slacht. En daarvoor: petje af! :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 00:20

Ik heb het programma een paar keer gezien, het is vooral show. Misschien leuk als je weinig ervaring hebt met paarden trainen maar wie wat meer ervaring heeft ziet toch meteen dat het niet klopt. Het ligt er te dik op en het totaal plaatje klopt niet.
Het is wel grappig om eens paarden op tv te zien maar toegevoegde waarde heeft het verder niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:03

Het programma heeft iets circus achtigs, maar als een dergelijke vorm van show en drama nodig is om in zulke landen te laten zien dat het ook anders kan, dan moet het maar zo.

En dat die man het naar onze maatstaven nog steeds lomp aanpakt is een feit, maar vergeleken met hoe het daar normaal gaat is dat al een hele verbetering.

Mensen daar die geïnteresseerd raken en verder gaan speuren naar andere methodes en zo paarden een beter leven kunnen geven, Rome is ook niet op 1 dag gebouwd.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 07:04

Doet me een beetje aan die Australische versie denken. Horsemanship downunder ofzo, kijk daar altijd verbaasd naar.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:31

Ik kijk nu de aflevering over het polopaard.
Merrie heeft voor het eerst een zadel op d'r rug, gaat volledig door het lint en Martín loopt als een gek aan het touw te trekken. "Ze is bang voor de geur van leer". Waarop mijn vriend -als paardenleek- opmerkt dat de geur van leer vast ook aan het hoofdstel zit en daar flipt ze niet van.
Arm, arm dier.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 08:55

Ik zit net een aflevering te kijken, maar wat een idioot die kerel, eerlijk waar. Zo heel af en toe denk ik, ja, dat werkt. Maar hij brengt zowel zijn 'eigen' paard als andere paarden in gevaar. Nee, heb niet het idee dat hij echt weet waar hij mee bezig is...

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:04

Ik heb nou niet echt het idee dat de paarden die hij "temt" echt een probleem hebben, maar dat het probleem een soort van gecreëerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:41

Vooral veel sensatie om niets zeg, en ik vind het vooral allemaal erg onhandig en gevaarlijk gaan :+ Dus... als dit nu 'de' paardenfluisteraar daar is... ligt er nog een gouden markt open kennelijk :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:57

Nou inderdaad. Het meeste is gewoon kwestie van gezond verstand en die Martin heeft af en toe actie's waarvan ik denk ai, zou je dat wel doen. Maar dat gaat uiteindelijk wel een keer mis en hopelijk leert hij ervan.
Of alles wordt gewoon gecreeerd voor het programma, wat ik eigenlijk nog het meest verwacht, want sommige dingen zijn gewoon te dom en onnozel om echt te zijn.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:42

Jolien87 schreef:
Ik kijk nu de aflevering over het polopaard.
Merrie heeft voor het eerst een zadel op d'r rug, gaat volledig door het lint en Martín loopt als een gek aan het touw te trekken. "Ze is bang voor de geur van leer". Waarop mijn vriend -als paardenleek- opmerkt dat de geur van leer vast ook aan het hoofdstel zit en daar flipt ze niet van.
Arm, arm dier.

hahaha, nou idd ik was me ook al aan het verbazen.

Ik bedankt me wel dat we toch wel gezegend zijn dat wel leven in een land met zo veel kennis van paarden. Want ik schrik ook steeds van de manier waarop ze in andere landen met paarden omgaan en tegen paarden aankijken. Maar misschien is dat ook allemaal wel gecreëerd door het programma

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:33

het programma is hilarisch. Ik zit nu bij de aflevering met die geredde slachtpaarden. Die ene (forest?) is schijnbaar zo bang dat ze hem niet kunnen aanraken. Maar na een paar minuten in de piste stapt en draaft het beest los mee en verandert van hand. Daar is zeker voordien mee gewerkt. Een andere aflevering gaf hij aan dat paard voor de eerste keer een zadel op zijn rug zou krijgen, terwijl er een verse zweetafdruk in stond :D

Op zich niet erg, maar net die eerste werksessies vind ik interessant om te zien. Niet een paard dat door wat filmtechniek agressief overkomt :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:36

Ik stond vooral versteld ervan dat hij zo even een 2 jarig paard ging beleren... En dan vooral alles binnen een week om m dan de sport in te doen. Dat vind ik persoonlijk veel te vroeg en snel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:42

Ik vraag mij wel af hoe goed de vertaling vh programma is ... Ze kunnen alles eronder schrijven wat ze willen ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:40

Duhelo schreef:
het programma is hilarisch. Ik zit nu bij de aflevering met die geredde slachtpaarden. Die ene (forest?) is schijnbaar zo bang dat ze hem niet kunnen aanraken. Maar na een paar minuten in de piste stapt en draaft het beest los mee en verandert van hand. Daar is zeker voordien mee gewerkt. Een andere aflevering gaf hij aan dat paard voor de eerste keer een zadel op zijn rug zou krijgen, terwijl er een verse zweetafdruk in stond :D

Op zich niet erg, maar net die eerste werksessies vind ik interessant om te zien. Niet een paard dat door wat filmtechniek agressief overkomt :D

Er is zoveel wat niet klopt, hij stapt zogenaamd voor het eerst op en ineens draaft hij rond en paard reageert overal keurig op. Of er komen ineens beelden tussendoor met een heel andere optoming
Of paard reageert eerst heel angstig en een shot later heel relaxed of andersom.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:05

haha, die optomingen had ik inderdaad ook gezien. het programma heeft een beetje te veel show naar mijn idee.
Wat ik mij wel afvraag: zouden deze paarden effectief problemen hebben (en heeft Martin ze dan opgelost of iemand anders, en is de hele serie gewoon slecht gefilmd?) of zou alles in scene gezet zijn (paarden trainen om schrikachtig te reageren, of agressief te reageren, en zo terug "goed" te maken)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:04

Waar ik mij vooral over verbaas is hoe Nat. Geo dit uit durft te zenden.
Dat ze in Mexico een stuk minder expert zijn in het verzorgen van paarden mag duidelijk zijn, maar ik snap niet hoe zo'n professionele zender dit durft te verkopen aan kijkers als 'verantwoord'. Het is duidelijk dat ze met Martín laten zien hoe het ook kan, en in tegenstelling tot de programma's van Cesar Milan, heb ik in nog geen enkele uitzenden van 'the horse whisperer' de opmerking "don't try this at home" voorbij zien komen.
Ik vind het lastig om het goed uit te leggen, maar snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:17

Ik snap op het moment sowieso weinig van NatGeo en Discovery.

Waar je voorheen echt nog machtig interessante documentaires had, zie je nu soap-achtige programma's van families die motoren of auto's bouwen en elkaar daarbij de tent uit ruziën.

Of lui die de halve aarde slopen voor wat goud of edelstenen.
Afgewisseld met figuren die de zee leegvissen en daarboven op een sausje van wat van die survival types.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:18

Ja, ik snap je, met paarden werken kan nog gevaarlijker zijn als met honden. Ik zie mensen de methodes nog wel thuis proberen.

Ook zitten er volgens mij geen pribleempaaden in die serie. Het is bijna altijd alleen maar opgebouwde spanning.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:50

Het programma inspireert me niet, veel te veel tuig, veel te veel dwang, verder oude wijn in nieuwe zakken. Maar ik moet zeggen het is wel een lekker ding die Martin. Misschien kan hij daar carrière technisch nog wat mee doen. Een cursusje bij Cesar zou zeker wat verbeteren....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:32

Duhelo schreef:
haha, die optomingen had ik inderdaad ook gezien. het programma heeft een beetje te veel show naar mijn idee.
Wat ik mij wel afvraag: zouden deze paarden effectief problemen hebben (en heeft Martin ze dan opgelost of iemand anders, en is de hele serie gewoon slecht gefilmd?) of zou alles in scene gezet zijn (paarden trainen om schrikachtig te reageren, of agressief te reageren, en zo terug "goed" te maken)

Ik denk dat je er niet eens voor hoeft te trainen naar gewoon de verkeerde aanpak toepast en daarna de juiste.
Bij een uitzending had hij een vrij gevoelig paard wat zadelmak werd gemaakt op de meer traditionele 'boerse' manier waar het paard dus heel schrikkerig op reageerde. Vervolgens verzint Martin er een heel verhaal omheen maar waar het op neer komt is dat hij het rustig en kalm aanpakt waardoor het paard ontspant en het probleem is weg.
En zo kun je bij elk paard wel een manier verzinnen waar ze averechts op reageren.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 07:13

Het is er weer op. Blijf het een aparte vent vinden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-17 08:34

Vreselijk :') ik heb t vorige week een paar keer gezien.
Oke hij is beter dan de eigenaren, maar manman

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 06:31

Heb van t weekend ook een aflevering gezien. Vraag me serieus af of hij uberhaupt wel weet wat een paard is. Heb er echt met volle verstand/ verbazing naar zitten kijken. Arm paard :(