Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Fitzroy schreef:Wat een onzin. Ik heb ook 10 dagen in het ziekenhuis gelegen met een op meerdere plekken gebroken bekken als gevolg van de val van een paard. Er is mij niets eens gevraagd of ik een cap op had. Die had overigens toch niet geholpen
Ik vind een cap schijnzekerheid geven.
musiqolog schreef:Fitzroy schreef:Wat een onzin. Ik heb ook 10 dagen in het ziekenhuis gelegen met een op meerdere plekken gebroken bekken als gevolg van de val van een paard. Er is mij niets eens gevraagd of ik een cap op had. Die had overigens toch niet geholpen
Ik vind een cap schijnzekerheid geven.
Schijnzekerheid? Omdat een cap niet tegen bekkenbreuken beschermt? Schei toch uit. Een cap is er tegen hersenletsel en voorkomt ook hersenletsel.
elenaMM77 schreef:vibabu..
dat is toch precies wat ik zeg..
alleen dat mag voor mij beperkt worden..
Dus zoals ik in mijn eerste reactie zeg..
ze mogen er wat mij betreft een verzekeringspunt van maken..
geen verzekering als je je hersenpan wenst te beschermen en je vervolgens een schedelbasisfractuur oploopt.
van mij mogen ze alle verspilling van belastinggeld aanpakken, zodat er ruimte over blijft voor mensen die het echt nodig hebben.
zelf een risicovol willen handelen, omdat je het veilig vind? prima, zoals er al aangegeven wordt, mij zul je er niet over horen.. eigen keuze.. maar dan ook echt eigen risico en eigen keuze en helemaal zelf de gevolgen dragen, lichamelijk en financieel..
Bowen schreef:elenaMM77 schreef:vibabu..
dat is toch precies wat ik zeg..
alleen dat mag voor mij beperkt worden..
Dus zoals ik in mijn eerste reactie zeg..
ze mogen er wat mij betreft een verzekeringspunt van maken..
geen verzekering als je je hersenpan wenst te beschermen en je vervolgens een schedelbasisfractuur oploopt.
van mij mogen ze alle verspilling van belastinggeld aanpakken, zodat er ruimte over blijft voor mensen die het echt nodig hebben.
zelf een risicovol willen handelen, omdat je het veilig vind? prima, zoals er al aangegeven wordt, mij zul je er niet over horen.. eigen keuze.. maar dan ook echt eigen risico en eigen keuze en helemaal zelf de gevolgen dragen, lichamelijk en financieel..
Dat jij op een paard gaat zitten is ook een vrijwillige keuze, met risico. Waarom draag jij geen nekbrace, polsbrace, bodyprotector en ga zo maar door?
Waarom moet de verzekering dan voor jou wel ineens uit betalen, dat terwijl jij ook willens en wetend een risico neemt, alleen dan 1 die jij aanvaardbaar vindt?
Riel schreef:Ik begrijp niet goed waarom mensen geen cap en BP willen dragen. Wat mij betreft mogen ze het verplichten.

Vroegah hadden ze trouwens caps met een soort "band" achteraan die voorkwam dat je achterover kon klappen met je hoofd. Ik weet niet waarom die is af geschaft maar in wezen zou ik een dergelijke cap niet eens zo'n slecht idé vinden als die doet wat ie moet doen.
veKing schreef:Wat ik me wel afvraag met die mensen die zeggen dat hun paard struikelde of schrok (heb je nooit zitles gehad om zulke onregelmatigheid op te vangen, of je paard normaal leren lopen) of aan de mensen wiens paard zelfs over de kop sloeg: hoe krijg je dat nou voor elkaar.

Kan gebeuren. Ik heb inmiddels twee keer leren lopen (je zou dus denken dat ik wel weet hoe het moet onderhand) maar ook ik heb wel eens een momentje dat ik ineens op de grond lig en denk "wtf just happened" omdat ik me mistrapte. Doe je niks aan.. Niemand is perfect, ook paarden niet.Katyatje schreef:veKing schreef:Wat ik me wel afvraag met die mensen die zeggen dat hun paard struikelde of schrok (heb je nooit zitles gehad om zulke onregelmatigheid op te vangen, of je paard normaal leren lopen) of aan de mensen wiens paard zelfs over de kop sloeg: hoe krijg je dat nou voor elkaar.
Wat een vreemde vraag. Er kan altijd iets gebeuren, dat is net het punt. Je kan nog zo goed zitten en je paard kan nog zo goed lopen, als hij schrikt en je bent niet voorbereid...
Ik ben nog niet overkop gegaan met mijn paard maar we zijn wel al samen gevallen op de weg omdat hij schrok van een hond achter een poort. Dat zijn dingen die je niet kan voorzien. Er zijn zoveel situaties die ik kan bedenken waar je niet op je paard blijft zitten.
veKing schreef:nou ja ik ben oprecht geïnteresseerd anders zou ik het niet vragen. ik ben soms heus wel in een situatie terecht gekomen omdat mn paard schrok maar ik heb hem altijd op kunnen vangen op mn been en zit. als hij te gespannen is dan stap ik af en leid m dr langs.
ik ga geen oordeel vellen over of andere mensen wel of niet met een cap moeten rijden, ik denk dat ze dat zelf kunnen inschatten en gevolgen mogen incasseren, dat doe ik zelf ook.
Dit artikel wil ik niet gebruiken om mijn mening 'waar' te maken, maar misschien maakt het mijn standpunt wel duidelijk http://www.thinklikeahorse.org/ (even t 'is a riding helmet bad? stukje zoeken)
Ayasha schreef:veKing schreef:nou ja ik ben oprecht geïnteresseerd anders zou ik het niet vragen. ik ben soms heus wel in een situatie terecht gekomen omdat mn paard schrok maar ik heb hem altijd op kunnen vangen op mn been en zit. als hij te gespannen is dan stap ik af en leid m dr langs.
ik ga geen oordeel vellen over of andere mensen wel of niet met een cap moeten rijden, ik denk dat ze dat zelf kunnen inschatten en gevolgen mogen incasseren, dat doe ik zelf ook.
Dit artikel wil ik niet gebruiken om mijn mening 'waar' te maken, maar misschien maakt het mijn standpunt wel duidelijk http://www.thinklikeahorse.org/ (even t 'is a riding helmet bad? stukje zoeken)
Het zijn beesten, ze kunnen zich mistrappen, ongelijk stukje op een bospad of op een weide als je in de weide rijdt en ze struikelen... Als dat vanuit een galopje gebeurt dan ga je al snel.
Varekaj schreef:Hoe kan je overkop gaan... Bijvoorbeeld afstand fout inschatten op een sprong en je paard belandt er middenin? Dan is zo'n koprol snel gemaakt. Een paard dat schrikt op asfalt en wegschuift, lig je ook met 2 op de grond als je pech hebt.
veKing schreef:en je paard dan? ik ga niet in een galopje door een weiland waar ik onzeker ben over de ondergrond. ik ga niet mijn paard in een risicovolle situatie brengen. ik vind dat onverantwoorder dan wel/niet een cap op
als je niet valt heb je geen cap nodig. als je jezelf (en je paard) niet in een gevaarlijke situatie brengt val je niet.