Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:05

ik had in 20 jaar geen cap gedragen tot ik bij de wran wedstrijden ging rijden , nu heb ik er 2 en doe ik hem altijd op als ik vreemd paard rijd , maar op buitenrit met quarter van vriendin weer niet , lekker dubbel hè, ook wel eens gevallen lang geleden maar dan gold de wet van de zwaartekracht dus meestal op stuitje

veKing

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:18

Ik ben 't ook een met Fitzroy. ik rij al een tijdje en echt braaf de eerste tien jaar met een cap op (verplicht) op de manege. nu al een aantal jaren eigen paarden en alleen als er kinderen meerijden doe ik m op (de zogenaamde voorbeeldfunctie dan)
zelf rij ik meestal zonder, mede omdat ik niet dat valse gevoel van veiligheid wil. Ik rij voorzichtig en zorg ervoor dat mijn paard gewoon zijn benen optilt.

Wat ik me wel afvraag met die mensen die zeggen dat hun paard struikelde of schrok (heb je nooit zitles gehad om zulke onregelmatigheid op te vangen, of je paard normaal leren lopen) of aan de mensen wiens paard zelfs over de kop sloeg: hoe krijg je dat nou voor elkaar.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:19

Fitzroy schreef:
Wat een onzin. Ik heb ook 10 dagen in het ziekenhuis gelegen met een op meerdere plekken gebroken bekken als gevolg van de val van een paard. Er is mij niets eens gevraagd of ik een cap op had. Die had overigens toch niet geholpen :+
Ik vind een cap schijnzekerheid geven.

Schijnzekerheid? Omdat een cap niet tegen bekkenbreuken beschermt? Schei toch uit. Een cap is er tegen hersenletsel en voorkomt ook hersenletsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:25

musiqolog schreef:
Fitzroy schreef:
Wat een onzin. Ik heb ook 10 dagen in het ziekenhuis gelegen met een op meerdere plekken gebroken bekken als gevolg van de val van een paard. Er is mij niets eens gevraagd of ik een cap op had. Die had overigens toch niet geholpen :+
Ik vind een cap schijnzekerheid geven.

Schijnzekerheid? Omdat een cap niet tegen bekkenbreuken beschermt? Schei toch uit. Een cap is er tegen hersenletsel en voorkomt ook hersenletsel.

Ik vind dit ook zo'n rare opmerking, niks schijnzekerheid; een cap biedt weldegelijk bescherming tegen hersenletsel. Niet gezegd dat het altijd afdoende werkt, maar beter dan geen op je hoofd. Of je er een op wilt doen is aan jou. Er zijn toch talloze voorbeelden van caps die doormidden braken op moment van impact.... wat als dat je schedel zou zijn?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:25

elenamm77@ als je de verzekering niet uit wilt laten betalen als mensen zonder cap zich verwonden (moet dan wel aan het hoofd zijn natuurlijk) moet je dat ook gaan regelen voor alcoholisten, junks, rokers, mensen met veel overgewicht, mensen die zich niet aan een strenge behandeling houden, sporters zoals kick(boksers) noem maar op. Oh, en vergeet vooral de voltigeurs niet. als ik hier de reakties lees vallen ruiters om de haverklap en hebben ook allemaal geluk dat ze hun cap op hadden. Dat staat nog totaal niet in verhouding met de keren dat er gevallen wordt en je alleen bont en blauw rondloopt. Maar goed, met zijn drieen boven op elkaar staand op een voltigepaard valt niemand over. Maar.... dat paard kan dus ook struikelen. Hoe reageren jullie daar dan op?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:27

elenaMM77 schreef:
vibabu..

dat is toch precies wat ik zeg..

alleen dat mag voor mij beperkt worden..

Dus zoals ik in mijn eerste reactie zeg..
ze mogen er wat mij betreft een verzekeringspunt van maken..

geen verzekering als je je hersenpan wenst te beschermen en je vervolgens een schedelbasisfractuur oploopt.

van mij mogen ze alle verspilling van belastinggeld aanpakken, zodat er ruimte over blijft voor mensen die het echt nodig hebben.

zelf een risicovol willen handelen, omdat je het veilig vind? prima, zoals er al aangegeven wordt, mij zul je er niet over horen.. eigen keuze.. maar dan ook echt eigen risico en eigen keuze en helemaal zelf de gevolgen dragen, lichamelijk en financieel..

Dat jij op een paard gaat zitten is ook een vrijwillige keuze, met risico. Waarom draag jij geen nekbrace, polsbrace, bodyprotector en ga zo maar door?
Waarom moet de verzekering dan voor jou wel ineens uit betalen, dat terwijl jij ook willens en wetend een risico neemt, alleen dan 1 die jij aanvaardbaar vindt?

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:29

Ik begrijp niet goed waarom mensen geen cap en BP willen dragen. Wat mij betreft mogen ze het verplichten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:49

Bowen schreef:
elenaMM77 schreef:
vibabu..

dat is toch precies wat ik zeg..

alleen dat mag voor mij beperkt worden..

Dus zoals ik in mijn eerste reactie zeg..
ze mogen er wat mij betreft een verzekeringspunt van maken..

geen verzekering als je je hersenpan wenst te beschermen en je vervolgens een schedelbasisfractuur oploopt.

van mij mogen ze alle verspilling van belastinggeld aanpakken, zodat er ruimte over blijft voor mensen die het echt nodig hebben.

zelf een risicovol willen handelen, omdat je het veilig vind? prima, zoals er al aangegeven wordt, mij zul je er niet over horen.. eigen keuze.. maar dan ook echt eigen risico en eigen keuze en helemaal zelf de gevolgen dragen, lichamelijk en financieel..

Dat jij op een paard gaat zitten is ook een vrijwillige keuze, met risico. Waarom draag jij geen nekbrace, polsbrace, bodyprotector en ga zo maar door?
Waarom moet de verzekering dan voor jou wel ineens uit betalen, dat terwijl jij ook willens en wetend een risico neemt, alleen dan 1 die jij aanvaardbaar vindt?

Nou weet je, een breuk kan in het algemeen wel weer genezen. Maar als je iets aan je hoofd krijgt, geneest het lang niet altijd. Je hoofd is het meest kwetsbare lichaamsdeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:55

Discussie wel of niet een cap dragen??
Tja, heb jarenlang declaraties/backoffice gedaan bij een Zorgverzekeraar, weet dus wat opname ziekenhuis kost en wat er voor nota's bij hersenletsel langskomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:58

Riel schreef:
Ik begrijp niet goed waarom mensen geen cap en BP willen dragen. Wat mij betreft mogen ze het verplichten.

Een cap zit niet in de weg, een BP wel. Met een BP kan je niet fijn doorrollen.
Het hele idé van voltige vind ik sowieso geen geweldig idé.

Bowen; al die braces die jij noemt beperken je enorm en verhogen daarmee juist het risico ipv te verlagen als je valt. :)
Ik doe me eigenlijk nooit echt pijn met vallen omdat ik soepel ben en kan doorrollen. Maar als je overal mijn beweeglijkheid gaat beperken valt dat best tegen. :) Vroegah hadden ze trouwens caps met een soort "band" achteraan die voorkwam dat je achterover kon klappen met je hoofd. Ik weet niet waarom die is af geschaft maar in wezen zou ik een dergelijke cap niet eens zo'n slecht idé vinden als die doet wat ie moet doen. :)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:02

veKing schreef:
Wat ik me wel afvraag met die mensen die zeggen dat hun paard struikelde of schrok (heb je nooit zitles gehad om zulke onregelmatigheid op te vangen, of je paard normaal leren lopen) of aan de mensen wiens paard zelfs over de kop sloeg: hoe krijg je dat nou voor elkaar.

Wat een vreemde vraag. Er kan altijd iets gebeuren, dat is net het punt. Je kan nog zo goed zitten en je paard kan nog zo goed lopen, als hij schrikt en je bent niet voorbereid...
Ik ben nog niet overkop gegaan met mijn paard maar we zijn wel al samen gevallen op de weg omdat hij schrok van een hond achter een poort. Dat zijn dingen die je niet kan voorzien. Er zijn zoveel situaties die ik kan bedenken waar je niet op je paard blijft zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:09

Ayasha: ik dacht dat die weer afgeschaft is omdat het net meer letsel kon veroorzaken in de nek, maar daar ben ik niet zeker van.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:10

Ik ben overgestapt op mennen en draag nog steeds altijd een cap.
Recent viel mijn pony in een rustig drafje op de weg, ik eraf gelanceerd maar hard op mijn voeten geland.
Nou ik wil niet weten hoe ik eraf gekomen was als ik op mijn hoofd geland zou zijn zonder cap.
Dat ging al met een drafje zo bizar hard, dat ik een week 200 mg tramadol heb geslikt tegen alles, letterlijk alles wat zeer deed.
Sindsdien hangt mijn bodyprotector ook aan mijn tuigkar en heb ik hem ook echt aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:13

Ik meen me ook zo iets te herinneren maar indien ze dat dus goed zouden kunnen maken... (dat ie doet wat moet doen en niks meer) zou ik 'm zo aanschaffen. :)

Verder is een cap enkel schijnzekerheid als je te dom bent om te beseffen dat iets dat je hoofd moet beschermen ook enkel je hoofd beschermd.

Wb hoe je het klaar krijgt om overkop te gaan; Hier een paard dat prima kon lopen (meer dan prima zelfs) maar zich eens mistrapte in galop, zijn voorbenen gingen onder 'm uit en zijn achterkant bleef beetje in de voorwaartse beweging waardoor ie een koprol maakte waar mening turner jaloers op zou zijn. :) Kan gebeuren. Ik heb inmiddels twee keer leren lopen (je zou dus denken dat ik wel weet hoe het moet onderhand) maar ook ik heb wel eens een momentje dat ik ineens op de grond lig en denk "wtf just happened" omdat ik me mistrapte. Doe je niks aan.. Niemand is perfect, ook paarden niet.

Overigens lig ik er echt niet zomaar af. Maar ik stap werkelijk nooit zonder cap op een paard.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:17

Katyatje schreef:
veKing schreef:

Wat een vreemde vraag. Er kan altijd iets gebeuren, dat is net het punt. Je kan nog zo goed zitten en je paard kan nog zo goed lopen, als hij schrikt en je bent niet voorbereid...
Ik ben nog niet overkop gegaan met mijn paard maar we zijn wel al samen gevallen op de weg omdat hij schrok van een hond achter een poort. Dat zijn dingen die je niet kan voorzien. Er zijn zoveel situaties die ik kan bedenken waar je niet op je paard blijft zitten.

nou ja ik ben oprecht geïnteresseerd anders zou ik het niet vragen. ik ben soms heus wel in een situatie terecht gekomen omdat mn paard schrok maar ik heb hem altijd op kunnen vangen op mn been en zit. als hij te gespannen is dan stap ik af en leid m dr langs.

ik ga geen oordeel vellen over of andere mensen wel of niet met een cap moeten rijden, ik denk dat ze dat zelf kunnen inschatten en gevolgen mogen incasseren, dat doe ik zelf ook.
Dit artikel wil ik niet gebruiken om mijn mening 'waar' te maken, maar misschien maakt het mijn standpunt wel duidelijk http://www.thinklikeahorse.org/ (even t 'is a riding helmet bad? stukje zoeken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:20

Hoe kan je overkop gaan... Bijvoorbeeld afstand fout inschatten op een sprong en je paard belandt er middenin? Dan is zo'n koprol snel gemaakt. Een paard dat schrikt op asfalt en wegschuift, lig je ook met 2 op de grond als je pech hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:23

veKing schreef:
nou ja ik ben oprecht geïnteresseerd anders zou ik het niet vragen. ik ben soms heus wel in een situatie terecht gekomen omdat mn paard schrok maar ik heb hem altijd op kunnen vangen op mn been en zit. als hij te gespannen is dan stap ik af en leid m dr langs.

ik ga geen oordeel vellen over of andere mensen wel of niet met een cap moeten rijden, ik denk dat ze dat zelf kunnen inschatten en gevolgen mogen incasseren, dat doe ik zelf ook.
Dit artikel wil ik niet gebruiken om mijn mening 'waar' te maken, maar misschien maakt het mijn standpunt wel duidelijk http://www.thinklikeahorse.org/ (even t 'is a riding helmet bad? stukje zoeken)

Het zijn beesten, ze kunnen zich mistrappen, ongelijk stukje op een bospad of op een weide als je in de weide rijdt en ze struikelen... Als dat vanuit een galopje gebeurt dan ga je al snel.
Toen ik net begon met rijden en leerde springen bleef ponylief met z'n voorbeen achter een balk haken (thans een heel ervaren springpony) en toen deed ie ook zo'n circuskunstje.. :)

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:29

Ayasha schreef:
veKing schreef:

Het zijn beesten, ze kunnen zich mistrappen, ongelijk stukje op een bospad of op een weide als je in de weide rijdt en ze struikelen... Als dat vanuit een galopje gebeurt dan ga je al snel.

en je paard dan? ik ga niet in een galopje door een weiland waar ik onzeker ben over de ondergrond. ik ga niet mijn paard in een risicovolle situatie brengen. ik vind dat onverantwoorder dan wel/niet een cap op
als je niet valt heb je geen cap nodig. als je jezelf (en je paard) niet in een gevaarlijke situatie brengt val je niet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:34

Varekaj schreef:
Hoe kan je overkop gaan... Bijvoorbeeld afstand fout inschatten op een sprong en je paard belandt er middenin? Dan is zo'n koprol snel gemaakt. Een paard dat schrikt op asfalt en wegschuift, lig je ook met 2 op de grond als je pech hebt.

Er kwam net een menner onder de fietstunnel door gedraafd toen ik er met mn pony overheen reed. Pony op hol. Ik stevig zitten, geprobeerd af te remmen, maar beest was in paniek. Lag slik op t asfalt en boem, daar lagen we. Oke, de rest van de schade kon een cap niet aan helpen. Maar ok ben blij dat de crassen in mn cap niet in mn hoofd stonden :=

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:36

Ik rijd op een 6 jarige. Enkele maanden onder het zadel, ook zonder Cap.
Eerste weken Had Ik hem wel op.. Toen is pony verhuisd en vergat ik oa mijn Cap.
Ben nog te lui geweest hem mee te nemen.
Vind het mijn eigen verantwoording.
Met zadelmak maken heb ik hem altijd op.
Op eigen pony's niet altijd.
Tsja eigen keus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:37

Ik ben afgelopen week 4x gelanceerd op 30min door een paard wat overal spoken zag. In de buitenbak. Is dat voor het paard een risicovolle omgeving? Nee. Is het voor mij een risico? Ja, want ik weet dat dat paard makkelijk(er) schrikt en dat ik niet altijd even stevig kan blijven zitten.

Mijn andere paard is zo'n type dat door onoplettendheid struikelt over het balkje van 3cm hoog en 3cm breed in de doorgang van de stal. Op buitenrit is die soms gewoon meer aan het rondkijken dan te letten waar die zijn voeten neerpoot, en dan struikelt die wel eens ja. Zelfs in stap. Moet ik beide paarden dan maar in een gouden kooi stoppen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:37

veKing schreef:
en je paard dan? ik ga niet in een galopje door een weiland waar ik onzeker ben over de ondergrond. ik ga niet mijn paard in een risicovolle situatie brengen. ik vind dat onverantwoorder dan wel/niet een cap op
als je niet valt heb je geen cap nodig. als je jezelf (en je paard) niet in een gevaarlijke situatie brengt val je niet.

Mijn paard is in beide situaties zonder blessures opgestaan. Zelfs niet stijf. Op weide zie ik ze ook wel eens onderuit gaan tijdens een sprintje (maar dat mogen die van jou dan vast ook niet?). Dan staan ze meestal ook gewoon op en rennen door.
Ik breng mijn paarden ook niet bewust in risicovolle situaties. Ik ben echter ook niet zo arrogant om te denken dat mij geen ongelukjes kunnen gebeuren, dat ik mijn paard op magische wijze ten alle tijden kan overeind houden. Soms mistappen ze zich gewoon. Het zijn dieren, daarmee per definitie niet onfeilbaar.
Maar als jij denkt dat je nooit zal vallen dan zit de kans er in dat je nog best een keer teleurgesteld gaat worden. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:42

1 keer over de kop gegaan toen een paard de balk tussen zijn voorbenen niet kwijtraakte.

De andere keer in een mooi gesleepte bak.
Paard struikelde in galop.
Heeft nog tien meter lang gekrabbeld om zich staande te houden maar ging uiteindelijk toch neer.
Oorzaak voor mij totaal onbekend.

Beide keren paard niets en ik ook niet.
Beide keren met de schouder als eerste de grond geraakt.

En ik ben twee keer onderuit geschoven en dan opzij met paard en al.
1 keer in een wending met springen.
Gewoon op zand binnen. Niet extreem scherp maar bats daar lagen we.
Op dezelfde plek daarna nog iemand.

En met een groen springpaard die wilde weigeren.
Goed tussen de benen gehouden.
Wilde links er naast rechts ernaast maar dat lukte hem niet.
Als net bij de afzet draait hij compleet naar links. Raakt de balans zelf kwijt en gaat neer.
Toen heb ik mijn teen gebroken.
Ook hier de paarden niets.

Dus hoe vallen met paard kan?
Zo dus.
En dan ga je neer hoor of je goed kan zitten of niet.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:45

all in good spirit guys.
onze paarden kunnen heerlijk tekeer gaan in de wei (24/7) en ik ben heus wel eens lelijk gevallen (altijd met cap, ik denk niet dat t toeval is maar ik zeg t dr even bij, nooit op mn hoofd) ik cross ook door het bos, als de paden goed zijn, ik spring, ik rij zonder zadel, verzin t maar.

ik keur caps absoluut niet af en ik wil niemands rijkunsten ter discussie stellen, ik wilde alleen zeggen dat een cap geen garantie is voor veiligheid. (je stapt ook niet in een auto zonder remmen in de overtuiging dat je veilig bent omdat je je gordel om doet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:47

Maar wel voor de veiligheid van je hoofd. Dat het je kleine teen niet gaat beschermen om geplet te worden onder een hoef snapt iedereen. Net zoals het dragen van een BP niet kan voorkomen dat je een hersenschudding oploopt.