Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:50

Eisen waren:

Leermeester
Ouder dan 9
Ruin
Braaf en makkelijk karakter
Dressuur het belangrijkste maar moet ook buitenritje en sprongetje kunnen
Een klein paard

Dat is aardig gelukt:
12 jaar, ruin, M1 dressuur
Karakter: was alleen niet zo makkelijk
Sprongetje kon wel maar buitenritten waren de eerste jaren nog niet echt veilig. Uiteindelijk toen die oud en wijs werd kon ik wel elk weekend lekker de bossen in
Klein paard is redelijl gelukt. Meet 1.56 maar oogt 1.63

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:51

Ik wou altijd al een tinker hebben. Liefst merrie en beleerd.

Ik kwam uiteindelijk thuis met een veulen, was net 2 dagen oud toen ik hem gereserveerd heb, nog een hengstje ook en natuurlijk niet beleerd ...

Ik heb overigens nu wel mijn tinker merrie die beleerd is (heb ik wel zelf voor gezorgd trouwens) :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 08:54

Ik zocht een 5-9 jarige. Opleiding passend bij de leeftijd, verder braaf en voorwaarts. Ook rond de 1.70. Liever geen merrie en moeders wilde geen schimmel. En natuurlijk de wow-factor, maar wel handelbaar voor mij. Dus niet een tank type.

Ik kwam thuis met een 9 jarige stekelharige donkerbruine, 1.72m. Tikje aan de tank kant, maar heel braaf en voorwaarts. En hij had 1x Prix. St. George gestart met 60%.
Na een rondje wist ik het al _/-\o_

Maar ik ging ook alleen kijken bij paarden die aan het lijstje voldeden. Dan kan het ook niet echt mis gaan!

MarjanB

Re: Eisenpakket, voldeed jou paard hieraan bij aankoop ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:01

Ik ging opzoek naar een ruin, rond 168, liefst jong en liefst een PRE of Fries..

kwam thuis met merrie van dik 170 KWPN en nooit 1 dag spijt gehad.
Zo'n lekker dier kan je toch niet laten staan? ;)
Afbeelding

Afbeelding

kimmie636

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:02

Ik zocht een paard tussen de 1,60/1,65.
En leeftijd 7 tot 10 jaar oud. Een paard waarmee ik goed kon springen en lekker mee kon buiten rijden en een beetje dressuur kon. Kwa ras een kwpner ofzo.
Ik kwam thuis met een paard van 1,65 5 jaar oud en kon allen dressuur. Niet springen of naar buiten.
Maar ik had geen betere keuzen kunnen maken! Springen kan ze als de beste *\o/* buiten rijden gaat ook steeds beter en ze is erg braaf. En dat dressuur gaat ook nog steeds de goede kant op <3

Afbeelding

Afbeelding

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:33

Ik was niet direct op zoek ik kwam mijn droompony gewoon tegen

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:37

Wat zocht ik.

Merrie/ruin/hengst. Ruin
Leeftijd minimaal 8 jaar
Beleerd/onbeleerd beleerd
Schofthoogte 1.68
Ras KWPN
Eventueel kleur. Bruin of schimmel maar absoluut geen vos.

Waar kwam ik mee thuis.

Merrie/ruin/hengst. Merrie
Leeftijd 3.5 jaar
Beleerd/onbeleerd half beleerd
Schofthoogte 1.56
Ras KWPN
Eventueel kleur. Vos

Afbeelding

Afbeelding

Alles wat ik niet wou. Maar al bijna 8 jaar mijn beste maatje.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:44

Echt eisen had ik niet, wel een aantal wensen:

-Arabisch volbloed
-Merrie
-Grote maat (1.55 +)
-Volledig groen
-Tussen 2 en 5 jaar oud
-Pools/Russische bloedvoering
-Showy
-Typisch
-Véél body
-Zeer correct beenwerk
-endurance prospect

En ik kom thuis met:
Een vierjarige ranke Arabisch Volbloed ruin die ik als veulen had leren kennen (stond in de opfok bij de AV fokkers waar ik toen kind aan huis was). Leuk mannetje, maar wel kleine maat (ergens tussen 1.45 en 1.50, hij groeit nog wel). Er had weleens iemand opgezeten (dus niet volledig groen), maar alleen gestapt en nog niet voldoende bevestigd. Hij is zuiver Egyptisch gefokt, wel zeer showy met een briljante ruime draf (zie mijn avatar). Zéér veel type, maar een klein oog voor mijn smaak. Voldoende sterke bovenlijn, maar op het beenwerk toch wel wat kleine aanmerkingen. Daardoor zie ik endurance starten niet zo zitten ivm verhoogde kans op blessures. Maar voor TREC, recreatie en dressuur wel een leuke. En ach, ik heb een mooi excuus om tzt een merrie erbij te kopen :-D

Dus al met al toch aardig geslaagd.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:31

Wat een leuk topic zeg! Nou, mijn antwoord is ja en nee.

Eerste merrie: niet te duur en redelijk in de buurt. Wisten nog bijna niks van wat het allemaal met zich mee zou brengen maar toch pakte dat heel goed uit. Kwamen thuis met een jaarling merrie welke op kon groeien met de jaarling merrie van mijn nichtjes. Onwijs lief paard, wel met een gebruiksaanwijzing en op wedstrijd niet altijd makkelijk maar met name voor thuis een heerlijk rijpaard. Zij heeft toch wel een aantal van onze (mn zus en mijn) dromen vervult.

Tweede paard is haar zoon, zelf gefokt. De hengst was het helemaal voor ons en ook het paard is, op een paar puntjes na, helemaal geworden wat wij graag in een paard willen zien. Alleen... ik klik niet goed met hem. Mn zus gelukkig wel en zij zijn een topteam samen!

3e paard zou het tijdelijk opfokmaatje voor onze zelfgefokte ruin zijn. Een schimmel, en ik hou helemaal niet van schimmels (voor de hengst voor mijn merrie ook gezegd: geen schimmel!). Maargoed, schimmel dus en het enige wat ik mooi aan hem vond toen hij kwam was zijn hoofd. En toch... ik werd verliefd op dit paard en sindsdien is hij echt mijn maatje. Hij maakt het zichzelf niet altijd makkelijk en we hebben nog een lange weg te gaan maar hij is voor mij geweldig!

3 paarden hebben is wel even slikken in het begin en ook niet altijd makkelijk maar het vindt altijd zijn weg wel weer. Nu mijn zus onze zelfgefokte ruin aan het beleren is, en ik mij met mijn ruin bezighoud, is er voor mijn jongste zusje ook een wens in vervulling gegaan want zij heeft nu een fantastisch rijpaard aan onze eerste merrie. Hoewel dit nooit het plan is geweest, is het nu wel perfect voor iedereen :D

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:56

Nee haha totaal niet!! In de advertentie stond alleen dat ze merrie was verder niks... Mijn lijstje was:
3 jaar of ouder
Handtam (dat was de belangrijkste)
Boven de 90 cm
En ik had een maximale prijs

Toen had ik gebeld en ja gezegt!
Ze was 1 jaar
Nooit in handen geweest
Ong. 80 cm geschat
En het dubbele van MN maximale prijs (wat nooit iemand zou geven voor zoon kleine merrie zonder papieren en niet eens handtam)
Maar toen kwamen we kijken en ik was verliefd haha en toen boeide al die eisen me helemaal niks meer

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:43

Ik was op zoek naar een Tinkermerrie of ruin, Van zo'n 1,50 m hoog, bont, met veel zwart. Een ervaren, doorgereden paard van tussen de 8 en 10 jaar.

Ik kwam thuis met een 8 jarige Tinkermerrie van 1,37 m hoog, wel zwartbont maar met heel veel wit waar drie keer iemand op had gezeten. :Y)

Ben nog steeds heel blij met haar, maar als ik het over zou moeten doen zou ik toch voor een doorgereden paard gaan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:52

ik had geen eisen behalve absoluut geen schimmel. Wat staat er nu al 6 jaar in mijn weide? juist ja een schimmel :')

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:56

Zocht:

Brave ruin
Vanaf 9 jaar
L2 winst
Buitenritten
Hele land doorgezocht

Mee thuis gekomen

Ruin (net hengst af)
4,5 jaar
B winst
Niet geschikt voor buitenritten
Bij de buurman gevonden

Nu bijna 8 jaar terug, maar nog steeds een aanwinst.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:04

Mijn 'eisen'

dressuur ruin of merrie 8-12 jaar oud
1.50 - 1.65
type, bomproof niet niet dood (ik ben geen held)
minimaal l2 doorgereden
moet in basis wel een klein sprongetje kunnen maken.
moet door en door vertrouwd zijn buiten.

types waar ik aan dacht: grote wat rondere new forest, huis tuin en keuken kruising richting mollige pony, rustig kleiner damespaardje.. je kent het wel.. doorsnee recreatiepony/paard... wel graag met en klein beetje extra, zoals ervaren in dressuur.. liever geen ex manegepony's/paarden want die gaan nautuurlijk wel met reden weg.

waar ik mee thuis kom, scheelde niet eens zoveel.. behalve dan mijn allerbelanrijkste eis:

- ruin 10 jaar
- springgefokt
- 1.53m
- Z dressuur in het verleden, L springen, B cross..
maar toen het ras..
Sporttype kruising arabier oops.

Ik kon er nauwelijks wat mee hoor tijdens het proefrijden. Maar alle gangen zaten erop en hij liet zich super soepel van stap naar draf, van draf naar galop, van stap naar galop.. terug was wat meer een issue.. Maar mijn belangrijkste test.. na een kleine 10 minuutjes rijden, stond ik even met de eigenaresse te praten, helemaal lang teugeltje en zijn neus op de grond bijna, gelijk het been op rust. En dat terwijl hij maanden nauwelijks iets gedaan had en de advertentie er nog maar een paar uur op stond.

Later bleek het een hete donder te zijn op de poetsplaats en van stal naar de wei.. Maar 1 belangrijk ding is altijd gebleven.. Je zet 1 voet in de stijgbeugel en hij laat alle hitte afvloeien en veranderd in een vriendelijk goudeerlijke pony, wel enorm voorwaarts maar niet te heet.

daarnaast is hij super beleefd en hulde aan degene die hem opgevoed heeft.. want hoe hard hij ook kan rillen op de poetsplaats, tot kop in de wind, blik in de verte en gillen.. vergeet ook het golven van spieren niet.. Hij let altijd op waar je staat en brengt je nooit in gevaar..

inmiddels zit er al veel meer rust in zijn hoofd en doen en laten. En terug van de wei naar de stal waarbij de stalhoudster 4 paarden tegelijk leidt, is hij nu bijna zover dat hij los kan meelopen (gaf ze mij laatst door)..

Afbeelding

voor is dus waar ik mee thuis kwam, die op de achtergrond was meer waar ik naar op zoek was :')
(ok, geen schimmel/wit, dat zag ik niet zitten... al is de achterste allerminst bijna dood, vooral op buitenrit)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-12-15 11:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:09

Eisen:
tussen 6 en 9
afhankelijk van leeftijd geklasseerd, moet iig Z dresuur kunnen lopen, B springen en braaf buiten
geslacht en kleur maakt niet uit
tussen 1.65 en 1.69
braaf en gezond!

Handelaar belde me: ik heb m, er is alleen 1 probleem: hij is 4. Maar braver dan deze krijg ik ze niet.
Afijn,
4 dus, maar ouder worden ze vanzelf :D
Had in België wat jonge paarden rubrieken gesprongen, maar écht groen
163
Inmiddels Z dressuur geklasseerd, super fijn om te springen (maar door eigen lichamelijke klachten geen B gestart) 1.69 en heel erg braaf,

Eisenlijstje best gehaald dus :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:21

Ik zoek nooit, ze worden altijd bij me af geleverd. :') En nog geen enkele daarvan voldoet aan mijn "eisenpakket" als ik zelf zou gaan zoeken. Maar ben happy met allemaal. :D

zjeeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:44

Wat ik zocht: Dressuurpaard, tussen de 1,63-1,70, donkere kleur (geen vos/schimmel), ruin, 3-6 jaar, verkeersmak

En waar we mee thuiskwamen: een vosmerrie :Y). Maar wel 5 jaar, 1,65 hoog, goed papier en bomproof in het verkeer. Dus op kleur en geslacht na best gelukt!

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:50

Ik zocht:

Een brave ruin
Vanaf 9 jaar
Bruin
Vanaf 1.65 hoog
Goed te laden

Ik kwam thuis met:

Een pittige merrie
Zwart
7 jaar
1.63
Niet te laden

Ik was meteen verliefd toen ik een filmpje zag en ben direct gaan kijken en was meteen verkocht, niet slim want uiteindelijk veel problemen met haar gehad maar nu ruim een jaar verder kunnen we eindelijk rijden en hopenlijk over een tijdje starten.

Met een eventueel volgende paard zou ik het wel anders aanpakken!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door morris01 op 25-12-15 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 17:58

Ik wilde niet weer zo'n groot paard (eerste was 1,70m), ik kwam thuis met een Shire van 1,90m
8-)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:48

Anoniem schreef:
Ik wilde niet weer zo'n groot paard (eerste was 1,70m), ik kwam thuis met een Shire van 1,90m
8-)

:') :') _O- _O-

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:53

Toen ik mijn eerste eigen paardje mocht uitzoeken kwam ik uiteindelijk thuis met het tegenovergestelde van waar ik naar op zoek was: een 11 jarige enorm pittige merrie, bruin met zwarte manen, staart en benen. Een kolletje op haar voorhoofd en een ienie-mini snebje <3
Beste keus van m'n leven geweest om haar mee te nemen, heb nog nooit zo'n bijzonder paard meegemaakt. Helaas moest ze naar de eeuwige groene weides, en ik mis haar enorm |(

loadihra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 00:04

Zo zie je wel dat je vaak thuis komt met iets anders dan dat je zocht :D

Toen k mijn eerste pony kocht zocht ik een leuke zwarte shet merrie van minimaal een jaar of 4 5 oud en die al wat beleerd was voor de wagen.

Ik ben thuis gekomen met een bruin panter bonte mini appeloosa hengst van 7 maanden die alleen het halster kon en een klein beetje mee lopen. Inmiddels is hij een ruintje van bijna 3 die van niets op of om kijkt en je kunt er alles mee dus totaal geen spijt xD

Mijn 2e paard moest een rijpaard worden minimaal 1.70 een ruin. En licht aangereden zijn. Ook moest die langs de weg kunnen en op het strand en in de bossen.. of een leuke valk panter bonte appeloosa van Ook een jaar of 2 na van alles te hebben bezichtigt

Koop ik een vos kleurig merrie veulen van toen 2 dagen oud waarvan de moeder niet in de hand was geweest en bang voor mensen _O- inmiddels is ze 8 maanden en een reus van een veulen.. Heeft en is ze alles dat ik echt never nooit niet gewild heb. Maar ze is de knuffel van stal en bijna iedereen loopt met der weg *D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:11

Ik zocht een braaf en gezond paard.
Aantal paarden gereden die te koop stonden.
Een paar minuten op mijn huidige paard 'proefgereden'.
Dat voelde goed en meteen gekocht.
En nu 7 jaar later heb ik haar nog :D
En ze voldoet aan mijn eisen: ik kan er alles mee en ze is kerngezond.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:27

Ik had niet veel eisen, zo lang het maar niet wit was en ik op mijn gemak buiten zou kunnen rijden. Nou.. Hij is spierwit (was hij al vanaf jong) en een stress kip eerste klas, rustige ritjes buiten gaat nog wel even duren aangezien hij overal bang voor is.

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 01:33

Ik zocht een bak om een slowfeeder van te maken (op marktplaats)en kwam uiteindelijk 'thuis' met een 5 jarige kruising Fries X Kwpn, totaal iets anders :+ maar zo ontzettend blij mee :j