Mensen met paarden hebben geld zat!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:56

Dat scheelt natuurlijk (waar je woont).
Mijn dichtstbijzijnde grotere dorp is 11/12 km verderop.
Mijn zoon fietst elke dag 22km enkele reis en met zeer slecht weer (veel wind/regen) haal en breng ik hem.
Dan is een auto wel handig.
Mijn man werkt in Amstelveen (heeft kleine leaseauto) en ik werk ca 1x per week 42 km vanaf huis.
En met paarden aan huis is het handig om een trekauto te hebben.
Dus ik rij een grotere auto uit 1999.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:56

Brainless schreef:
Is wel goedkoop dan; kun je niks uitgeven :+

*\o/* *\o/* *\o/*
Wist wel dat dat ergens goed voor was.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:57

suuzepuus schreef:
hier kun je niet zonder auto. het ov is te ver om fanatiek te gebruiken!

Ik heb daar ook op geselecteerd toen ik naar een andere regio uitweek hoor. :)
Wilde perse ergens wonen waar een beetje fatsoenlijk ov is zonder een half uur te moeten fietsen voor de eerste bushalte ofzo. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:57

suuzepuus schreef:
als ik geen paarden zou hebben kon ik een mooiere auto rijden!!! konden we op vakantie..... konden we weekendjes weg.... kon ik voor mezelf shoppen... gingen we vaak uiteten

De vraag is, zou je het ook doen? Heb je die behoefte? Omdat je het vroeger ook deed oid?

suuzepuus

Re: Mensen met paarden hebben geld zat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:58

euhm..... nee ! maar ik heb paarden, dus kan het niet, wil ik niet en doe het niet! ben niet van plan ze weg te doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 15:59

dorientjuh schreef:
Azmay schreef:
Ik heb echt geen geld over, maar bezuinig niet op de gezondheid van mijn paarden. Als mijn paard duidelijk vast zit in haar rug komt er een osteopaat, als deze een poedertje aanraad komt dat poedertje er. Ik kies voor mijn paard, en zal ook echt doen wat ik kan om haar goed te houden.

Precies dit. :)

Nou, bij mij komt dat poedertje er niet zonder meer hoor. En die osteopaat trouwens ook niet. (Net als homeopaten, bioresonantietherapeuten, moleculaire therapeuten en de rest van dat volk.) Als ik denk dat er echt wat aan de hand is, dan vraag ik een fatsoenlijke paardenarts. En als ik geld uitgeef aan medicijnen, dan moet de werking daarvan wetenschappelijk aangetoond zijn. Ik kan mezelf wel in de maling gaan zitten nemen en geloven dat die alternatieve troep allemaal werkt, maar dan is niet alleen mijn portemonnee de dupe, maar ook mijn paard.

Teveel mensen zien doormodderen met van die halfbakken genezers aan hun zijde en hun vage poeders en druppels. En als het paard dan uiteindelijk bij de veearts kwam, bleek er allerlei pijnlijke narigheid aan de hand. Kissing spines, artrose, gewrichtsontstekingen, hoefkatrol etc. Hadden ze naast de kosten van de röntgenfoto's ook nog hun halve vermogen uitgegeven aan vage troep en onzin. En dat paard maar lijden...

Soms zijn we misschien te rijk om verstandig te zijn....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:00

Janine1990 schreef:
suuzepuus schreef:
als ik geen paarden zou hebben kon ik een mooiere auto rijden!!! konden we op vakantie..... konden we weekendjes weg.... kon ik voor mezelf shoppen... gingen we vaak uiteten

De vraag is, zou je het ook doen? Heb je die behoefte? Omdat je het vroeger ook deed oid?

Ikke wel hoor.
Maar dan niet alleen betreffende de paarden; mijn 3 kids kosten een stukje meer per maand.
Wij zitten al te fantaseren wat wij wel niet allemaal kunnen gaan doen als die voor zichzelf kunnen zorgen.
Maar dat duurt nog wel 10 jaar denk ik :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:03

safina schreef:
Nou, bij mij komt dat poedertje er niet zonder meer hoor. En die osteopaat trouwens ook niet. (Net als homeopaten, bioresonantietherapeuten, moleculaire therapeuten en de rest van dat volk.) Als ik denk dat er echt wat aan de hand is, dan vraag ik een fatsoenlijke paardenarts. En als ik geld uitgeef aan medicijnen, dan moet de werking daarvan wetenschappelijk aangetoond zijn. Ik kan mezelf wel in de maling gaan zitten nemen en geloven dat die alternatieve troep allemaal werkt, maar dan is niet alleen mijn portemonnee de dupe, maar ook mijn paard.

Teveel mensen zien doormodderen met van die halfbakken genezers aan hun zijde en hun vage poeders en druppels. En als het paard dan uiteindelijk bij de veearts kwam, bleek er allerlei pijnlijke narigheid aan de hand. Kissing spines, artrose, gewrichtsontstekingen, hoefkatrol etc. Hadden ze naast de kosten van de röntgenfoto's ook nog hun halve vermogen uitgegeven aan vage troep en onzin. En dat paard maar lijden...

Soms zijn we misschien te rijk om verstandig te zijn....

Uiteraard volg ik niet blind maar gebruik ik mijn gezond verstand en doe ik ook wat eigen research.
Kan er niet omheen dat mijn paard na een vermoedelijke uitglijder in de weide 4 weken kreupel is geweest en 2 dagen na de osteopaat weer helemaal lekker loopt.
De osteopaat is echt niet zo zweverig als mensen denken :o

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:07

Moet eerlijk zeggen dat ik voor mezelf wel eens naar de osteopaat ga, en ja, ik ben dan weer weken van mijn hoofdpijn af (die vaak vanuit de nek komt, heb ooit een whiplash gehad).
Dus dat is idd niet zo zweverig als menigeen denkt.

Ik ben ook eerder van het geloven wat ik kan zien.

Een van mijn honden krijgt momenteel hydrotherapie, ja dat kost een pak geld.
Maar ik zie hem per keer beter lopen en vooruit gaan. Dan heb je dat er graag voor over.
En tja, dat is toch mijn belangrijkste werkhond die volgende zomer weer de kost voor zichzelf en zijn collega's kan / moet verdienen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:08

Niemand zegt toch dat een osteopaat zweverig is?

TS stelt enkel dat het vaak te voorkomen is. En ik denk dat Safina met haar laatste zin 'te rijk om verstandig te zijn' in de roos schiet.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:09

Beetje gezond verstand zou vaak al wonderen doen denk ik wel eens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:15

Een deel van de osteopaten is ook opgeleid als dierenarts. Zo kwam ik aan de mijne. Dat vind ik een stuk betrouwbaarder dan een willekeurige bloemist die drie maanden een avondcursus paarden kneden heeft gedaan, aangezien de dierenarts-osteopaar ook weet hoe alle paardenonderdelen horen te werken die níet tijdens de cursus aan bod zijn gekomen.
Hier liep een paard kreupel/op eieren naar de bovenstaande osteopaat voor de eerste behandeling, en liep er 45 minuten later volledig rad weer vandaan. Als je een goede en betrouwbare (bij voorkeur ook dierenarts) kunt vinden, dan heb je echt goud in je handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:40

xyzutu2 schreef:
Een deel van de osteopaten is ook opgeleid als dierenarts. Zo kwam ik aan de mijne. Dat vind ik een stuk betrouwbaarder dan een willekeurige bloemist die drie maanden een avondcursus paarden kneden heeft gedaan, aangezien de dierenarts-osteopaar ook weet hoe alle paardenonderdelen horen te werken die níet tijdens de cursus aan bod zijn gekomen.
Hier liep een paard kreupel/op eieren naar de bovenstaande osteopaat voor de eerste behandeling, en liep er 45 minuten later volledig rad weer vandaan. Als je een goede en betrouwbare (bij voorkeur ook dierenarts) kunt vinden, dan heb je echt goud in je handen.

Dat bedoel ik dus. Het is geen beschermd beroep. Mooie typering, die bloemist met die drie maanden avondcursus paardenkneden. Zo ken ik dus letterlijk een paar osteopaten. Die er trouwens ook nog prat op gaan dat ze hun opleiding hebben gevolgd bij een erkend instituut.

Overigens is voor mij het feit dat iemand dierenarts is ook niet zonder meer een reden tot vertrouwen. Er zijn bijvoorbeeld ook dierenartsen die homeopaat zijn. Arts en homeopaat zijn is voor mij een soort contradictio in terminis. Dan heb je het wetenschappelijke gedeelte van je wetenschappelijke opleiding niet begrepen, lijkt mij. :+

Ik denk wel eens: leg eens aan een moeder in een sloppenwijk in Rio de Janeiro uit dat we drie keer haar jaarsalaris uitgeven aan een flesje water (eh...sorry...ik moet natuurlijk zeggen: water met daarin een eenmiljoenste verdunning van een of ander onbenullig stofje :+ ). Maar goed, moeders in de sloppenwijken van Rio snappen waarschijnlijk sowieso niet dat wij zo idioot veel geld uitgeven aan een dier. :D

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:43

Zo ben ik eens verzorgster geweest op een stal,die man had ook ezels puur hobby woonde in een kast van een huis reed 2 wagens,maar dat wijf van hem moest 2 keer per week naar de schoonheid salon,en voor dieren hadden dus geen geld voorover,1 paardje vol met worm stierf,de andere lintworm ook niet gered,een een ezel met een longontsteking weet je wat die man zei laat maar kapot gaan is me het niet waard.
Zo zie je ,maar weer geld zat,maar niet voor de dieren hadden dus ook nog eens een tuinman, een schoonmaak mens op kantoor en thuis en oh ja 2 keer per week naar de tennis club.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 16:56

MarjanB schreef:
Haha ik ben arm met paard en rijk zonder :P

Als ik zie wat er bij mij per maand uit gaat dan krijg je echt een hartverzakking! Ik doe niet eens heel gek, koop geen onnodige spullen enz maar laat juist wel osteo tandarts zadelmaker enz komen. Kosten zo'n 600 euro per maand! (en dan niet eens 2 keer nieuw zadel in afgelopen jaar meegerekend en nieuwe rijlaarzen omdat oude uit elkaar vielen)

Dat snap ik echt niet............. Hoe je 600,- per maand kwijt kunt zijn aan een paard.... Ik 200 en de tandarts en zadelmaker komen ook...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:00

Hiltje86 schreef:
MarjanB schreef:
Haha ik ben arm met paard en rijk zonder :P

Als ik zie wat er bij mij per maand uit gaat dan krijg je echt een hartverzakking! Ik doe niet eens heel gek, koop geen onnodige spullen enz maar laat juist wel osteo tandarts zadelmaker enz komen. Kosten zo'n 600 euro per maand! (en dan niet eens 2 keer nieuw zadel in afgelopen jaar meegerekend en nieuwe rijlaarzen omdat oude uit elkaar vielen)

Dat snap ik echt niet............. Hoe je 600,- per maand kwijt kunt zijn aan een paard.... Ik 200 en de tandarts en zadelmaker komen ook...

Het ligt er ook aan hoe je je paard houd.
Thuis of op een luxere stalling.
De kosten voor pension kunnen best hoog oplopen.
Daarnaast zijn wedstrijden en les ook niet gratis.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:08

Ik heb ook wel eens te horen gekregen 'hoe kun je nou in godsnaam een paard onderhouden terwijl je geen 40-urige werkweek hebt en niet thuis woont'

Scheelt al een hoop dat ik niet uitga in het weekend. Ook heb ik geen behoefte aan luxe in de zin van: ik hoef geen dure merkkleding en mijn garderobe is niet maandelijks aan vervanging toe.
Daarnaast huren wij heel goedkoop. En ja, we moeten opletten met de boodschappen en kunnen niet vaak uit eten.

Ik ben van mening dat een paard houden 90% prioriteiten stellen is.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:17

Citaat:

Ik kwam sommige maanden ook aan dat bedrag. Ik ben nu even niet aan het rijden, dus lessen enzo vallen af.
Maar mijn lijstje toen was
275 stalgeld, geen luxe stalling, wel goede buitenpiste en dagelijks gemest en voldoende hooi
75 euro lesgeld externe lesgever waarvan 10 euro pistegebruik is.
tussen 60 a 90 euro lesgeld lesgever op stal (30euro per keer)
70 euro hoefsmid om de 6 weken ongeveer
30 euro supplementen ongeveer en luzerne. Koop ik in grotere hoeveelheden aan, maar 30 euro is een gemiddelde per maand.
Dus mijn kosten tijdens normale maanden lopen tussen de 475 en de 540 euro.
En dat dus zonder gekkigheden van dekjes, of verzorgingsproducten. Geen osteo of DA kosten. Dus dat komt er dan nog allemaal bij.
Goedkoop kun je het niet noemen natuurlijk.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:21

Ik kwam sommige maanden ook aan dat bedrag. Ik ben nu even niet aan het rijden, dus lessen enzo vallen af.
Maar mijn lijstje toen was
275 stalgeld, geen luxe stalling, wel goede buitenpiste en dagelijks gemest en voldoende hooi
75 euro lesgeld externe lesgever waarvan 10 euro pistegebruik is.
tussen 60 a 90 euro lesgeld lesgever op stal (30euro per keer)
70 euro hoefsmid om de 6 weken ongeveer
30 euro supplementen ongeveer en luzerne. Koop ik in grotere hoeveelheden aan, maar 30 euro is een gemiddelde per maand.
Dus mijn kosten tijdens normale maanden lopen tussen de 475 en de 540 euro.
En dat dus zonder gekkigheden van dekjes, of verzorgingsproducten. Geen osteo of DA kosten. Dus dat komt er dan nog allemaal bij.
Goedkoop kun je het niet noemen natuurlijk.[/quote]

Denk dat het ook afhankelijk is van waar je woont inderdaad en de luxe van je stalling. Mijn stalling met voldoende hooi en biks kost 150,- dus dat scheel al direct 125..

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:26

Wij zijn dan misschien niet rijk in de zin van geld, maar wel rijk in de zin van geluk! Mede door ons paard :D Dus wat wil je dan nog meer? Het is soms even spannend, maar ons paard is ook gewoon een gezinslid die misschien net even wat meer kost :P

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:33

Ik heb het onlangs voor mijzelf uitgerekend. Voor twee paarden aan huis, alles ingerekend voor het hele jaar en verdeeld per maand. Van eten, onderhoud weilanden, DA, lessen, licenties, diesel voor de auto, materiaal en onverwachte kosten, zit ik aan ongeveer 700€ per maand....
( lang leve het belastingsgeld dat binnenkort komt :P )

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:41

webster543 schreef:
Ik heb het onlangs voor mijzelf uitgerekend. Voor twee paarden aan huis, alles ingerekend voor het hele jaar en verdeeld per maand. Van eten, onderhoud weilanden, DA, lessen, licenties, diesel voor de auto, materiaal en onverwachte kosten, zit ik aan ongeveer 700€ per maand....
( lang leve het belastingsgeld dat binnenkort komt :P )

Vind dat dan meevallen voor 2 paarden, met alles in.
Ik durf het niet uitrekenen voor mezelf, met spullen, en een zadel en de benzine van en naar stal (rij er toch een dik half uur over)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 17:54

Was het maar waar, maar het enige waar ik rijk in ben is de liefde van mijn paarden. Had ik geen paarden gehad, kon ik zoveel meer doen en had ik een luxer leventje.. Maar dat zou ik niet willen als ik daarvoor mijn paarden moet weg doen!
Nu mag ik nog niet klagen. De paarden staan aan huis, betaal ongeveer 200 aan voer voor 5 paarden per maand. Als de hoefsmid erbij komt is dit ongeveer 50 (aangezien ik de meeste paarden zelf bijhoud) extra. Dan heb ik extra kosten als tuig en accu's nog niet mee gerekend, maar is dus wel prima te doen!
Fysio en osteo laat ik hier niet zomaar komen. Zoveel mogelijk voorkomen met training en oefeningen scheelt een hoop geld. En aan dure rijkleding begin ik al niet aan, spijkerbroek van de Primark voldoet prima voor mij!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:04

Ik heb er veel te veel voor gelaten, maar ook na een paar jaar paardloos te zijn geweest bleef het knagen!
Dus toch weer begonnen....Maar ik verbaas me ook weleens over sommige uitgaven van anderen en hoe hun gemakkelijk denken over maar tweehonderd euro.
Ik ben een simpel mens en denk dan ik hoop dat je nooit een stap terug moet doen maar gun anderen hun dingen ook. ;)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-15 18:14

kwita schreef:
Ik heb er veel te veel voor gelaten, maar ook na een paar jaar paardloos te zijn geweest bleef het knagen!
Dus toch weer begonnen....Maar ik verbaas me ook weleens over sommige uitgaven van anderen en hoe hun gemakkelijk denken over maar tweehonderd euro.
Ik ben een simpel mens en denk dan ik hoop dat je nooit een stap terug moet doen maar gun anderen hun dingen ook. ;)

Wel weet je wat ik heb, 200 euro uitgeven aan mijn paard denk ik:'' Goh ja, valt mee.''
200 euro uitgeven aan mezelf denk ik: ''ben je gek!!''