[VOLG] Welshje(s) opgevangen, zal ze het redden...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fjirlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:54

Hoi Rowan,
Ik wil me toch ook even mengen in de discussie. De dierenpolitie of de dierenbescherming kunnen vaak niet veel met één zo'n melding. De dierenpolitie zouden er een zaak van kunnen maken, maar ik schat in dat daar te weinig informatie voor is en dat jij ook geen zin hebt om daar moeite in te stoppen.

Wat wel kan is een melding maken bij de dierenpolitie, gewoon een simpele melding "ik heb daar en daar zeer verwaardoosde ponies gehaald, en ik wil daar een melding van maken". Meer niet. Dan geef je de politie een aanleiding om eens een kijkje te nemen. Als de persoon daar met psychische klachten alleen in huis zit, is het misschien niet zo slecht dat er eens iemand eens langs gaat. Ik weet de situatie niet, maar mogelijk leven daar nog andere dieren... Psychotische mensen doen rare dingen, waar ze zelf niet eens verantwoordelijk voor gehouden kunnen worden en de politie kan dan echt helpen als het ernstig is. En zo niet, dan zijn ze ook zo weer weg!

succes met de ponies!
Lilian

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:56

Ik volg dit topic vanaf het begin. Knap werk DustinLover.
Als je hulp nodig hebt bij het vangen, stuur een pb-tje.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:58

Oooh die middelste van de laatste foto.. Volgens mij ben ik verliefd. Het is dat je aan de andere kant van het land woont....

Ik hoop dat purple het snel beter gaat doen.. Eet ze inmiddels al wat beter brokjes ed?

LukieBradley

Re: [VOLG] Welshje(s) opgevangen, zal ze het redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:04

Staan zeker leuke pony's bij!
Arme purple, ik heb 1 zo'n project en mijn handen er aan vol buiten mijn eigen pony's om maar 12?
Wow -O-
Hoop dat purple snel opknapt... Aan je werk ligt het niet!

Ga je nog wel dna laten testen oid om achter ouders te komen en evt papier aan te vragen?
Liepen ze bij de fokker allemaal bij elkaar en Maar 1 hengst ofzo?
Mag hopen dat die man voor volgend jaar geen nieuwe drachtige heeft als hij er al zo vanaf is

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 19:09

Ik heb ondertussen uit betrouwbare bron(welsh fokker) vernomen wie de fokker is en dat deze man niks als alleen goede bedoelingen had, maar het echt boven zijn hoofd is uitgestegen en inderdaad ook oud is. Hij gaat proberen een balletje op te gooien voor te kijken wat de ouders zijn geweest.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:29

MDJ schreef:
Oooh die middelste van de laatste foto.. Volgens mij ben ik verliefd. Het is dat je aan de andere kant van het land woont....

Ik hoop dat purple het snel beter gaat doen.. Eet ze inmiddels al wat beter brokjes ed?

MDJ, we kunnen wel samen die kant op :D

mijn favo valkje niet op de foto Rowan? Maar ik vindt die 1 na laatste ook wel een erg mooi koppie hebben ;)

Arme Purple, ik hoop dat ze snel wat sterker wordt. Ze ligt wel rechtop, dat is wel mooi iig.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 19:33

Speciaal voor jou Donja is geen hoogstandje maar vooruit:

Afbeelding

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:58

:D
Ook hij lijkt erg mager onder de vacht.. Ik hoop dat je ze snel te pakken hebt Rowan, dan weet je pas echt hoe ze eraan toe zijn..

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:01

Ze zullen niet vet zijn, maar wel beter als de andere waarschijnlijk :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:02

Ik vrees voor de moeders van deze veulens.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:19

Wat enorm zielig zeg! Super erg dat het ene veulentje het niet gehaald heeft.. Ik hoop dat de rest het wel allemaal haalt! Je bent een held TS!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:30

Al die veulens zo bekijkend, ben ik erg benieuwd naar de merries waar ze uit komen, het zijn helemaal geen foute beestjes.

Hopelijk knapt purple snel op.

Wij hebben afgelopen zomer Butox van de VA gekregen tegen luis (dat was bij ons geimporteerd :D ), dat kan je gewoon in een streep over de rug smeren (is voor koeien maar kan op paarden veilig gebruikt worden) was niet heel duur en je hoeft ze niet te wassen en het werkt 3 maanden. :)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:40

Als ik toch eens geld had!
Wil ergens diep in me een welshje erbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:40

Het zwarte veulen met 3 witte beentjes en een bles (de eerst van de laatste serie foto's) heeft trouwens ook een overduidelijke wormbesmetting als je zijn buik ziet, dus ik ben bang dat je tussen de 'goede' veulens ook nog een aantal nare verrassingen te wachten staat.

Fijn dat je de fokker hebt gevonden voor de papieren, maar ik hoop dat hij niet alleen zijn veulens maar ook zijn merries heeft verkocht, want je moet er niet aan denken dat er volgend jaar weer twaalf lijkjes in wording gefokt worden...
Net zoals Fjirlin en anderen schrijven vind ik het mede daarom verschrikkelijk zonde vinden dat er geen enkele melding van wordt gedaan bij de DB zodat daar een dossier opgebouwd kan worden van wat de fokker en vorige handelaar samen hebben laten gebeuren. Het lastige is dat een mens toch ook hier weer een sociaal dier blijft, en het makkelijker is om iemand met een slecht karakter naar mensen te veroordelen voor wanpraktijken richting paarden, dan iemand die de vriendelijkheid zelve is naar mensen en heel erg slecht voor zijn paarden. Wel begrijpelijk voor mensen, maar voor de paarden erg jammer.

Wat ik me trouwens nog afvroeg, is wat je eigenlijk met ze gaat doen als je de weideveulens gevangen hebt? Als je ze bij jou op het (schone) land komen, zul je ze namelijk na het ontwormen weer op een nieuw stuk schoon land moeten geven om te voorkomen dat ze zich opnieuw besmetten door hun eigen wormen. Bovendien moet je land als de veulens verdwenen zijn in elk geval nog 3 maanden braak liggen (of voor hooi gebruikt worden of door schapen laten begrazen) om de door de veulens besmette weilanden weer enigzins wormvrij te krijgen, wat ook best wel zonde is. Hou je ze daarom in een paddock die dagelijks wordt uitgemest tot de 2e of 3e ontwormbeurt achter de rug is, of zet je ze meteen in de wei?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:52

randalinpony schreef:
Al die veulens zo bekijkend, ben ik erg benieuwd naar de merries waar ze uit komen, het zijn helemaal geen foute beestjes.

Ook gratenpakhuizen die op het randje van de dood zitten?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:53

Goed punt hierboven over de weilanden, met een kanttekening. Dode wormen besmetten niet weer. Het zijn de eitjes en nog levende larve die opgenomen worden met grazen en besmetten. Ik vraag me af hoeveel die op dit moment nog uitgescheden worden, maar eens het is wel een risico. Daarnaast zijn volwassen paarden over het algemeen resistent voor spoelwormen, wat weer een 'voordeel' is. Maar je haalt je wel een hoop extra werk op de hals..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:58

Naderhand de wei `schoon laten eten` door schapen er op te zetten.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:10

Super dat je je zo in hebt gezet voor de pony's! Maar goed dat de boeren jou er bij hebben gehaald.

Mensen met psychische klachten hoeven wat mij betreft geen trap na te krijgen met dieren verwaarlozing. De situatie is al erg en sneu genoeg. De pony's zijn nu terecht. Maak het niet erger dan het al is. Maar goed dat oplettende mensen de dieren hebben weg gehaald.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:17

Yvette81 schreef:
Mensen met psychische klachten hoeven wat mij betreft geen trap na te krijgen met dieren verwaarlozing. De situatie is al erg en sneu genoeg. De pony's zijn nu terecht. Maak het niet erger dan het al is. Maar goed dat oplettende mensen de dieren hebben weg gehaald.

Maar begeleiding t.a.v. hun dieren zouden ze wél moeten krijgen. Want deze veulens komen voort uit moeders, en waar zijn die? Waar verblijven die? Is dat het befaamde leed achter de gesloten deuren, terwijl er intussen kreten opgaan om paardenmarkten te verbieden omdat dit zielig is?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:25

Ohja Adinda! Ik heb ook een fles Butox staan. Geen gedoe met wassen en dus super handig in de winter en dus zeker bij zulke gevallen.

Luizen kunnen een dier erg verzwakken. Ik had een mini appaloosa opgevangen waarbij de botten ook in wintervacht zo uitstaken, je kon ze letterlijk met je hele hand vasthouden.
Beestje kreeg door zakte ook spontaan kolieken door het verhuizen.

Maar goed. Daar had ik die Butox op gedaan en de volgende dag lag daar cht de meest gore, dikke tapijt van dode luizen onder zijn dekentje.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:31

Is er geen mogelijkheid om ze eerst te halsteren en te ontwormen op het weiland waar ze nu staan en ze enkele dagen later naar hun nieuwe verblijf te brengen? Of is de wormenkuur dan niet effectief omdat ze op een nog besmet weiland staan ten tijden van de wormenkuur? Want bv pramox werkt 3 weken heb ik me laten vertellen. Als je ze daarmee ontwormt, enkele dagen wacht (alle wormen zijn dan dood) en dan verhuisd?? Aan de andere kant word het heel lastig halsteren en wormenkuur geven maar volgens mij is half bokt bereid je te komen helpen (inclusief mijzelf) :p

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:34

Probeer ze maar eens te halsteren als ze nog niet te vangen zijn :') En dan heb je ze na een week eindelijk te pakken, laat je ze terug los :P

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:35

Vind het echt zo super dat je dit doet ,
Jammer dat je zo ver weg woont anders had ik je graag komen helpen ..

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:37

Veulens mogen geen pramox is mij geleerd ....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:39

WM_ schreef:
Is er geen mogelijkheid om ze eerst te halsteren en te ontwormen op het weiland waar ze nu staan en ze enkele dagen later naar hun nieuwe verblijf te brengen? Of is de wormenkuur dan niet effectief omdat ze op een nog besmet weiland staan ten tijden van de wormenkuur? Want bv pramox werkt 3 weken heb ik me laten vertellen. Als je ze daarmee ontwormt, enkele dagen wacht (alle wormen zijn dan dood) en dan verhuisd?? Aan de andere kant word het heel lastig halsteren en wormenkuur geven maar volgens mij is half bokt bereid je te komen helpen (inclusief mijzelf) :p

Afgezien van het niet te vangen zijn, toont de mest spoelworm aan en die is ongevoelig voor pramox. Daarnaast is moxidectine niet iets wat je erg wil overdoseren en al helemaal niet bij veulens (mag niet gegeven worden onder de 4 maanden). Pony's zoals deze die ondergewicht hebben en forse wormenbesmetting kunnen van ontwormen een erge terugval krijgen als er teveel wormen in 1x afsterven en naar buiten komen. Goed bestrijden is lastig en niet te doen zonder dat je ze goed kan hanteren.