[VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:16

Anne_GTI schreef:
Interessant! Mag ik 1 simpele vraag erin gooien waar ik al jaren mee rondloop? Waarom zijn er tegenwoordig alleen zwarte Friezen en wat is er met de andersgekleurden gebeurt? Soms komt er nog weleens een vos voor weet ik. Maar afgekeurd op kleur en daarom niet ingeschreven als Fries en dan? Werd er dan niet mee gefokt? Of ligt daar een link naar andere fokkerijen

Afbeelding

Nee grapje; is een Tuiger :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 22:18

JoSav schreef:
Even heel kort tussendoor, want vanavond verliep even heel hectisch omdat ik pas op het laatste moment hoorde dat er morgen een opiniestuk verschijnt over mijn onderzoek en reactie van de KFPS op vragen naar aanleiding van dat onderzoek. Of ik nog even wilde bevestigen dat het zo en zo zat. Eh.... nee? Het zal mij benieuwen...

Dus, morgen verschijnt er een artikel in de Leeuwarder Courant. :Y)

Morgen zal ik even uitgebreid reageren, ook op de nieuwe reacties! Nu moet ik rennen want ik heb nog niet gegeten en de airfryer blèrt me de oren van de kop.

Jammer dat wij de Leeuwarder Courant niet hebben. Kun je het niet inscannen en hier neerzetten. :o

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 07:11

Wat een geren voor je zeg! Maar wel leuk! Hopelijk publiceren ze ook nog de juiste informatie :+

Hier een Zuid-Hollandse, dus ook geen Leeuwarder Courant helaas!!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 12:56

Leprycorn: :o Dankjewel. Dan te bedenken dat ik in geen drie jaar heb getekend en dit mijn eerste schilderij in vier jaar is. Het heeft even stilgelegen, zullen we maar zeggen. Oude liefde roest niet en het is net fietsen zullen we maar zeggen. :))

Ik heb de griep echt stevig te pakken. Merk dat ik echt nog heel rustig aan moet doen.

Hihi, wat betreft mijn naam:

Afbeelding

Afbeelding

De tweede manier van spellen klopt dus, maar die in de tag dus niet. :Y)
Ik kan wel alvast melden dat de journalist van de LC mijn naam wel goed heeft gespeld! *\o/*

En het boek noemt!

Overigens wat betreft bovenstaande: het artikel zal ik tzt nog beschikbaar maken. Daar kom ik nu alleen even niet aan toe.

Pluizebolpum: Dankje! En ik ben het zeker met je eens dat er zoveel over onze geschiedenis valt te vertellen aan de hand van paarden. Daar wordt vanuit de geschiedwetenschap nog maar mondjesmaat iets mee gedaan en het grootste probleem is vaak dat mensen of te weinig van paarden weten of te alfa zijn, om het maar zo te zeggen. Beide zijn wel een issue.

SarahIlse: alleskunner zijn heeft ook wel nadelen hoor, want wat wil je dan worden? Wetenschapper? Kunstenaar? Schrijver? Vertaler? Wereldreiziger? Geheim agent? :Y) Ik kan echt niet wachten tot ik iig de omslag alvast kan delen. Het is moeilijk alles nog voor je te houden als je het graag wilt delen met de buitenwereld. Volgens mij voelen zwangere vrouwen zich ook ongeveer zo. :')

AlwaysH: _O- Denk dat trouwens ook soms als ik een bruine of schimmel kruising Fries zie. Dan moet ik altijd even denken aan het Friese paard van vroeger toen ze nog in meer kleuren voorkwamen dan nu. Dan denk ik: hmmm, terugfokken? Gekheid.

Ik heb het artikel in de LC trouwens vanochtend al via de WhatsApp binnen gekregen. :):) Wordt vermeld op voorpagina en op p.3 meer dan een halve pagina. Ik wil iedereen de kans geven de krant gewoon zelf te lezen maar wil het artikel best delen. Krijg de krant zelf vanavond pas in handen dus... nog even geduld. :)F

Hier is het voor abonnees terug te lezen: https://www.lc.nl/friesland/Ouderdom-Fr ... 44612.html

Overigens stel ik dat de geschiedenis van het Friese paard wel degelijk eeuwen terug gaat, maar dat er een duidelijke scheidingslijn bestaat tussen het Friese paard vóór stamboek en het Friese paard daarna. Maar ja, dat bekt niet lekker. En is een open deur. Sorry.

Anoniem

Re: [VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:13

Ah ben benieuwd! , wou ma al appen maar die is aan het werk :') .

Waar komt je achternaam vandaan? , nog nooit van gehoord best interesant :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:31

Nou je kan het ondanks dat je weinig hebt getekend/geschilderd afgelopen jaren idd nog steeds prima hoor! :D Ben benieuwd naar het artikel.

Beterschap nog trouwens, klinkt als een flinke griep :(:)

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:48

Ik heb het artikel gelezen, leuk stukje!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:56

Zo die tekeningen zijn echt heel erg mooi zeg, en dat na vier jaar niet tekenen echt ongelooflijk!
Echt super spannend zeg nu het zo dichtbij komt.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:51

Rebecca: mijn naam is (Zuid) Limburgs. Savel is zand (denk aan het Franse sable) en koul (lees zoals het Engelse cool) is kuil. Het is dus eigenlijk zandkuil of van de zandkuil (s erachter). Er is in het zuiden van Nederlands Limburg ten zuiden van Maastricht ook een hellingbos dat Savelsbos heet. :j Hartstikke Limburgs dus. Vandaar ook dat Limburgers alleen vragen of het met of zonder s op het eind is. Voor Limburgers is de uitspraak trouwens ook geen punt.

Het is een naam die in Friesland dus heel ongewoon is. Ik ben dan ook zeer recente import (woon hier nu een paar jaar).

Fenrir: het viel me alleszins mee. De eerste schetsen gingen heel stroef, meer omdat ik te veel wilde na zo lang niet te hebben getekend. Eigenlijk ook heel raar zo lang niet tekenen, want het was ooit als ademhalen - iets dat ik gewoon moest doen. Maar goed, wie weet ga ik het nu weer oppakken als ik eindelijk over die verdomde griep ben, haha.

Bamii: haha, wat leuk. :D

ieris: Dankjewel. Ik ben het iig nog niet verleerd, dat scheelt. Het is allemaal wel nog wat stroef maar gaandeweg kwam ik toch makkelijker weer in de automatische piloot dan ik had verwacht. De reactie van de interviewer was wel grappig trouwens, want die snapte er niks van dat ik dat uit mijn hoofd deed, want waar waren de voorbeeldfoto's? :))

Goed, zoals beloofd het stukje.
Vond het zelf wat polemisch en ik was daarin niet de enige. Dat terwijl mijn onderzoek helemaal niet lijnrecht tegenover het stamboek staat of de bevindingen van het stamboek. Er zijn gewoon enkele mythes die worden doorgeprikt, een paar dingen waar het stamboek ook tegen strijdt (de koudbloed mythe bijv.) of juist geen ruchtbaarheid aan geeft om glasheldere redenen (het puntje raszuiverheid bijvoorbeeld) en zo worden er in mijn onderzoek ook enkele bevindingen bevestigd en enkele nieuwe dingen opgeduikeld. En dat verandert de huidige Fries niet, maar misschien wel hoe we over de Fries denken of over de toekomst van de Fries denken - zoals de moeizame discussie rond het fenomeen dressuur-Fries.

Maar ja, een vleugje of hint van conflict maakt het natuurlijk veel spannender. :+

Genoeg gepraat:

Afbeelding

Afbeelding

Ander nieuws: het boek is officieel naar de drukker!
*\o/* *\o/* *\o/*
Zoooooooo dichtbij!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:13

Spannend....... Jeetje nou moet ik morgen nog ff naar de bieb om te zien of ik de leeuwarder van vandaag nog kan inkijken. Moet vast lukken.
Verder beterschap he.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:00

Nieuwe volger hier die gisteren alles heeft doorgelezen ;) Gaaf hoor en spannend dat het boek naar de drukker is :D

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 12:57

Is het nog gelukt, jeetje? Ik weet niet of het artikel zo goed te lezen is?
Heb trouwens al best wat reacties gehad op het stukje in de LC. Op mijn werk was het ook meteen onderwerp van gesprek.

Mer1980: leuk! En inderdaad is het nu echt heel spannend. Het is nu echt nog maar een kwestie van dagen.

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:18

Leuk dat er nu al aandacht voor is vanuit de journalistiek. Het artikel in het LC is een mooie opwarmer voor straks als de echte media " losbarst" :j
ik ben wel benieuwd wat het KFPS straks zegt over het boek.

Nu de dagen aftellen. Kunnen wij via jouw een gesigneerd exemplaar bemachtigen? Of ga je ook touren *-:)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:09

Ik ook! Het stamboek is ook erg benieuwd naar mijn boek en dat vind ik alleen maar leuk. :D Ik ben vooral heel benieuwd wat ze ervan vinden.

Ik heb geen idee of ik ook signeersessies ga houden of lezingen bij rassenverenigingen oid. Doorgaans gaat zoiets via de uitgever maar vanuit mezelf wil ik ook wel zoiets organiseren. Het hangt er denk ik ook van af of daar interesse voor is anders lijkt me dat alleen maar leuk. Ik denk trouwens ook interessant voor liefhebbers van andere paardenrassen alleen al vanwege mijn eigen achtergrond. :j
Maar los daarvan vind ik het alleen maar leuk om voor diegenen die dat leuk vinden een boek te signeren. :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:23

Standje op Horse Event dit najaar :D ? Kan je meteen een paar schilderijen verkopen 8-)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:41

Haha, dan moet ik eerst sparen want dat is volgens mij best duur. :Y)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:48

Daar hebben ze tegenwoordig toch crowdfunding voor :Y)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 10:13

Hé, dat is niet eens een gek idee. Als ik dan via Crowdfunding vooraf een aantal boeken verkoop om de kosten zoveel mogelijk te kunnen dekken van een stand dan kunnen diegenen die een boek hebben gekocht die daar ophalen. :)*

Mocht er dus voldoende interesse zijn zeg ik: waarom niet?

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 15:40

Gefeliciteerd dat het eindelijk bij de drukker is belandt +:)+

Horse Event is voor mij te ver weg geworden, maar ik hou me ook aanbevolen voor een gesigneerd exemplaar :j
Dan komt het bij mijn andere gesigneerde boeken te staan <<)

Tja, het ongeluk was vervelend, en de nasleep inderdaad nog meer. Maar ik heb me erbij neergelegd toen (en ja, daar heb ik spijt van, maar ik kon toen niet anders). Alleen nu kriebelt het wel om alsnog te gaan studeren, kijken of het lukken wil...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 13:25

Wow wat een topic! TS _/-\o_ Wat geweldig dat je dit doet... fantástisch! Ik heb net het hele topic gelezen inclusief krantenartikel en afgezien van dat ik het super vind dat iemand zoiets doet en dat het leuk is dat je een kijkje geeft achter de schermen van hoe zo'n boek tot stand komt heb ik ook heel veel achting voor jou gekregen. Niet alleen voor hoe je dit aanpakt, en voor hoe gedetailleerd het allemaal klinkt maar ook voor hoe je ondanks al je bezigheden hier een topic bijhoudt.

Eigenlijk lijkt het ontstaan van zo'n ras wel wat op hoe talen ontstaan. Ook levende talen zijn nou eenmaal steeds in beweging en veranderen onder invloed van politiek en/of het praktisch nut. En op het moment dat een taal gestandaardiseerd wordt verandert ook de manier waarop we er naar kijken. De grammatica's worden dan prescriptief enzo. Dat is met een stamboek (en met landsgrenzen, om maar eens wat te noemen) eigenlijk ook zo. En zo had ik er tot ik dit topic las nog nooit over nagedacht.

Ik hoop dat je de griep weer te boven bent TS en dat je nu vooral ook een beetje kunt gaan genieten van het resultaat van je harde werken en natuurlijk van je paard. Ik heb nog één vraagje: de documentaire heet It swarte goud, wordt dat ook de titel van het boek?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 11:50

Siamsmeesje: ach, HE is ook maar een voorstel. Ik heb geen idee wat er gaat gebeuren zodra het boek er is. En HE is ook nog zo ver weg. Ik zou zelf niet zo lang willen wachten met een nieuw boek, maar ik heb dan ook geen ellenlange lijst met boeken die ik nog wil lezen (ik lees ook erg snel dus zelfs al was dat het geval...)

Ha, ik dwaal vreselijk af. Als je de mogelijkheid en motivatie hebt zou ik zeker weer gaan studeren. Als het geld en de mogelijkheid er hier was dan studeerde ik nog. Als ik in de tijd van de minister president had geleefd dan was dat ook het geval geweest want dan had ik nog wat archeologie gedaan en wat antropologie en wat filosofie en een taaltje hier en een cultuurwetenschapje daar... en misschien ook nog wel iets veterinairs of biologisch gewoon voor de verbreding en omdat het kan... vind het zo zonde dat dat niet meer kan. -O-

(Ja, het zal je hobby maar zijn...)

Koper: oh, haha, hou op daar word ik nog verlegen van. :') Je zou het inderdaad met een taal kunnen vergelijken op bepaalde hoogte. Zo zie je ook dat de talen die onder druk staan en dreigen te verdwijnen of te verworden tot dialect de talen zijn die niet dezelfde status hebben of slechts door een steeds kleiner wordende groep worden gesproken. Een beetje zoals het Groninger paard of het Gelderse type dat dreigt te worden opgeslokt in de molen van het KWPN. Zo is het Limburgs nu meer een soort dialect als ik mensen hoor praten, een soort Nederlands met een apart accent. Het Limburgs dat mijn grootmoeder kent is van een geheel andere orde met woorden die alleen tot het Nederlands zijn te herleiden als je teruggaat tot het Middelnederlands of zelfs dan niet. Daar is nog maar weinig van over. Zo ken ik knikkers als "meisje" en knikkerpot als meisjpot, maar zal de gemiddelde Gelener (Limburgs kent van oorsprong dialecten - goed, van oorsprong is er niet eens zoiets als Limburgs) van mijn leeftijd of jonger ipv meisje gewoon knikkers zeggen.

Ik hoop in elk geval dat het boek een bijdrage levert aan een discussie en aan hoe we over paardenrassen denken. Het is allemaal niet zo zwart-wit en hoewel ik zeker niet pleit voor het opengooien van stamboeken is het allemaal enorm relatief en moet je eigenlijk altijd blijven openstaan voor verandering, want dat deden de voorgangers - voordat er sprake was van stamboeken - immers ook wanneer dit noodzakelijk was (noodzaak op basis van praktisch nut en vraag en aanbod). Die verhitte discussie over de dressuur-Fries moet ik namelijk bijvoorbeeld een beetje over grinniken want in tegenstelling tot bijvoorbeeld de oosterse volbloedrassen die eeuwenlang eenzelfde, vrij uniform gebruiksdoel hadden (en de fokkerij daarop was ingericht) is die van het Friese paard veel veranderlijker geweest en altijd gelinkt geweest aan handel. Maar goed, voor ik de clou van mijn boek verraad... :+

De griep sluimert nog door. Ik merk dat ik nog best een beetje een vaatdoeken ben. -O-

En ik heb jullie goede vibes en duimen nodig!
De definitieve drukproef heb ik niet onder ogen gekregen. Die heb ik dus pas gezien toen het al naar de drukker was. Er is echter een heel vervelende fout ingeslopen. Er wordt hard aan gewerkt dit nog te rectificeren maar of dat gaat lukken is nog enigszins onzeker...

Het zou echt enorm vervelend zijn als die fout(en) erin blijven. Dat moet dus echt worden verholpen!

Dus: fingers crossed!

Edit: hoor net dat het gelukt is! *\o/* *\o/*
Echt helemaal blij!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:29

JoSav schreef:
Ik hoop in elk geval dat het boek een bijdrage levert aan een discussie en aan hoe we over paardenrassen denken. Het is allemaal niet zo zwart-wit

Je hebt van die stamboeken die enkel zwart denken :+ Bij de zebrastamboeken denken ze daar wellicht heel anders over :))

Fijn dat de fouten er uit zijn! Nou de titel nog... of mag je die nog niet onthullen?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 12:32

Welke rassen heb je allemaal besprokene TS? :)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 12:47

In het boek komen diverse rassen terloops ter sprake, al ligt de nadruk natuurlijk bij het Friese paard. Als er de ruimte voor is wil ik verder met het onderzoek naar paarden en paardenrassen want m.i. valt er veel meer uit te halen. Ik ben een aantal jaar geleden begonnen met me te verdiepen in de oosterse paarden (nadruk op de berber, Arabier, AT en de vreemde eend in de bijt, het Mongoolse paard) maar dat project groeide zo uit de klauwen dat het nu een algemeen boek over het paard in de geschiedenis moet gaan worden. Dat project heeft even stil gelegen omdat het boek over de Fries tussendoor kwam.

In dat boek worden trouwens ook terloops o.a. diverse barokke rassen genoemd (o.a. Iberische paarden en Lipizzaners, de Frederiksborger en het Napolitaanse paard) maar ook de invloed van de Engelse Volbloed, de Arabier, Berber en de Turkoman in de Westerse fokkerij komen in het kort aan bod.

Het boek over het Friese paard is dus niet als een soort tunnelvisie uitsluitend over het Friese paard, omdat het ras zich niet in een bubbel heeft ontwikkeld.
Ook het ontstaan van het Groninger paard en KWPN komen tussen neus en lippen door langs, met name die eerstgenoemde. En uiteraard de paardenrassen waarbij de invloed van het Friese paard duidelijk of minder duidelijk is, waarbij ook een verklaring wordt gezocht hoe die invloed dan tot stand zou kunnen zijn gekomen. :j

Ik heb geen idee of ik de titel mag onthullen, maar die laat zich eigenlijk wel raden. :Y) En nee, het is niet dezelfde titel als de documentaire want dat waren oorspronkelijk twee losse projecten die door timing en expertise zijn samengesmolten. :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:00

Topic helemaal uit het oog verloren :oo Ga als ik wat meer tijd heb alles bijlezen. Maar wat gaaf dat het bij de drukker ligt (zonder de vervelende fout). Hij komt bij mij zéker in de kast te staan! :j