Is dit niet een probleem verleggen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:50

en al die oude paarden in rusthuis in soest dan??

die verhuizen toch ook,en daar staan ze er toch echt super bij allemaal...

hier stond tot 3 jaar geleden ook een 30 jarige,deze had ik ook nooit verkocht of ander huis voor gezocht nee,maar bv mijn 23 jarige hier, daar zou ik wel een ander huis voor zoeken,even als voor mijn 20 jarige friese merrie en andalusier..

maar gelukkig hoef ik daar niet aan te denken,maar zou er bv onverhoopt toch nood aan de man zijn,zou ik wel voor deze paarden een ander huis proberen te zoeken ja,daar zou ik meer vrede mee hebben als ze naar de slachter te brengen..
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 28-06-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:56

Ik wil hier toch even in mee praten, maar weet niet goed wat ik moet zeggen... Vandaag heb ik Monty, mijn 31 jarige pony die ik 6 jaar heb gehad, weer teruggebracht naar zijn vorige eigenaar. Reken er maar op dat ik dit verschrikkelijk vond, ik heb vannacht maar 3 uurtjes geslapen, en de hele week loop ik al bijna elke dag te huilen omdat ik weet dat hij weer teruggaat.

Omdat ik weet dat er mensen zijn die het niet eens zijn met mijn besluit na het lezen van mijn topic, wil ik hier toch even ons verhaal neertypen, zodat het wat duidelijker wordt, en hopelijk zodat jullie mijn kant van het verhaal iets beter begrijpen. Ik wou hem nooit kwijt, en ik vind het echt verschrikkelijk ;(

Ongeveer 6 jaar geleden heb ik samen met een ander meisje en onze ouders een 25 jarige pony gekocht. Dit was Monty. Monty heeft toen hij jonger was meegelopen op de Europese kampioenschappen, en hij is heel vaak doorverkocht. Uiteindelijk kwam hij bij een meisje dat teveel van hem verwachtte (Hij was toen iets van 22), en ze haalde te weinig prijzen. Zo is hij bij zijn vorige eigenaresse terecht gekomen. Zij heeft een pensionstal, en de bedoeling was dat Monty bij hun lekker van zijn pensioen mocht genieten. Hij was echter nog helemaal niet toe aan pensioen, en wilde heel graag meer aandacht. Daarom heeft zijn vorige eigenaresse hem op marktplaats gezet, gratis en niet voor handelaren of maneges. Omdat hij vroeger zo hoog heeft gelopen, waren er natuurlijk heel veel kopers.
De ouders van mij en dat andere meisje vonden hem uiteindelijk op marktplaats. Ik deelde Monty trouwens met hun, omdat ik zelf geen plek had, en zij ook opzoek waren naar een pony. Dit kwam voor ons beiden dus goed uit. We gingen kijken, en waren gelijk verkocht aan hem. Omdat hij al heel oud was, hebben we een contract gemaakt met de eigenaresse dat als we hem ooit kwijt zouden willen ofzo, hij in alle gevallen weer terug zou gaan naar haar. Hij was natuurlijk ook al heel erg oud, en wie had nou ooit kunnen denken dat hij het zolang vol zou houden nog bij ons?

We namen hem mee naar huis. Ik was nog nooit zo blij! Hij was zoveel meer dan mijn rijmaatje! De eerste vier jaar reden we zelfs nog mee met wedstrijdjes, niet hoger dan de B, maar hier genoten we allebei van. Helaas werd ik na 4 jaar een beetje aan de grote kant voor hem (was nog niet te groot, maar wilde niet meer op hem rijden omdat ik hem niet onbewust pijn wilde doen). Hierdoor begon ik met vrijheidsdressuur met hem. Wat leerden we samen veel!
Ik leerde vooral van hem dat er zoveel meer kon zijn dan alleen maar rijden! We wandelden soms nog samen, deden veel vrijheidsdressuur, knuffelden vooral erg veel en af en toe maakten we nog eens een klein buitenritje. Ondertussen reed dat andere meisje nog wel op hem, want die was een stukje kleiner dan ik.

Omdat ik niet meer op hem kon rijden, maar het niet over mijn hart kon krijgen om Monty weg te doen, ben ik opzoek gegaan naar een bijrijdpony. Zo kwam Larissa in mijn leven (zie profiel) en nu is zij mijn eigen pony. In deze tijd had ik dus Monty en Larissa.

Eerst kon ik het nog goed combineren met school en twee pony's, maar dit werd uiteindelijk toch lastig... Larissa was een jonge pony, en ik had haar zelf net beleerd, dus die had veel tijd en aandacht nodig. Ondertussen ging ik ook nog steeds langs bij Monty om vrijheidsdressuur met hem te doen, knuffelen, wandelen etc. Dat andere meisje reed nog steeds op hem.

Helaas vond Monty het rijden niet meer leuk, want het andere meisje deed dit immers nog wel. Dit meisje is inmiddels ook gestopt met rijden, en ze longeerde hem af en toe nog wel eens. Ik deed nog steeds vrijheidsdressuur en zo met hem.

Helaas wil dit meisje toch wel heel graag weer rijden. Ik snap haar heel goed, maar vind het toch heel erg jammer. Ze hebben maar twee boksen bij hun thuis, waar Monty en een ander paard staan. De oplossing die zij hebben bedacht was dat Monty weer terug zou gaan naar de vorige eigenaar, zoals in het contract stond. Als Monty terug zou gaan, zouden zij er weer een andere pony bij kunnen nemen, waar dat meisje dan wel weer op kon rijden.

Ik vond het echt verschrikkelijk dat hij terug zou gaan. Ik heb er heel lang om gehuild. Uiteindelijk hebben we een afspraak gemaakt met de vorige eigenaren om daar weer eens langs te gaan, en te kijken of zij hem nog wel terug zouden willen. Hier zijn we denk ik 2 maanden geleden geweest.
Ik vond het er echt prachtig bij hun! Ze hebben echt een hart voor dieren, en heel veel verstand voor oudere paardjes. Ook hebben ze een Paddock Paradise. Die vrouw vond het wel sneu voor mij dat hij weer terug zou gaan, aangezien ik uiteindelijk toch moest huilen toen we erover praatten wat we allemaal meegemaakt hadden. Ik vind het echt verschrikkelijk dat hij weggaat, maar ik ben heel erg blij dat hij bij hun terechtkomt!!!

En vandaag hebben we hem dan eindelijk gebracht ;( Hij voelde zich gelijk op zijn plaats! Ging gelijk grasjes eten, even rollen en daarna lekker in de relax-stand. Ik ben heel blij dat hij zich niet druk maakte ofzo!

In de zomervakantie ga ik twee dagen bij Monty logeren daar, zodat ik toch nog bij hem ben.

Omdat ik weet dat mensen mijn topic als voorbeeld gebruiken, wilde ik toch wat dingetjes ophelderen. Ik hou namelijk heel veel van hem, en het zou nooit mijn keuze geweest zijn om hem weg te doen. Als het aan mij lag zou hij namelijk zijn hele leven bij me blijven, en hopelijk een keer vredig inslapen.

Ik schrik gewoon een beetje van sommige reacties, want het was absoluut niet mijn bedoeling om zijn probleem bij een ander te verleggen. Ik mis hem echt verschrikkelijk, en ik weet zeker dat ik dat nog heel lang ga doen, ondanks dat hij een super plek heeft en ik hem nog op kan zoeken ;(

Sorry voor dit hele verhaal, ik hoop dat het nu wat duidelijker is...

Anoniem

Re: Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:58

Maar dit is toch heel iets anders? Jullie hadden die afspraak gemaakt. :)
Ken je topic trouwens ook al van eerder. :j

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:59

Maar ik heb wel een reactie gezien die over mijn topic ging, en wilde het toch even wat ophelderen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:01

Echt? Ik niet.
Ik vind dat ook totaal iets anders dan wanneer je je paard weg doet omdat je zelf graag een jonger paard wil om op te rijden of zonder ook maar te kijken waar het diertje terecht komt.
Echt totaal iets anders.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:02

dat was mijn reactie....na enkele pb's werd mij duidelijk dat jij niet veel keus had.Je had hem liever gewoon gehouden.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:05

Sorry, dan houd ik mij hier nu buiten :o

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 16:05

Waarschijnlijk heeft het verschil van mening in deze te maken met ervaringen.

Ik heb honden en papegaaien opgevangen en nu uitsluitend nog katten.
Bij papegaaien heb je ook zo een situatie waarin ze vreselijk om te lachen zijn als het goed gaat.
Maar oh wee als het niet goed gaat.
Papegaaien die opeens elders geplaatst moeten worden omdat de eigenaar/ eigenaren gestorven zijn.
Heel de familie vind ze leuk en geweldig.....maar zelf gaan verzorgen.......nee, dat is lastig.

Of vogels die de boel bij elkaar krijsen, slopen, kaal worden door stress verkeerde verzorging en verveling.
Nee zo een beschadigde kale kip op een stokje......daar ga je niet meer mee te koop lopen, dus wég er mee.

Katten, waarbij men "de moeite van steriel maken niet op zich wilt nemen".
En nee......een kat moet lekker kunnen rondstruinen dus hoppa......die kittens komen we wel kwijt.
En is er nu een kitten mooier/ leuker dan het moedertje, nou dan houden we die toch????
Moeders vangt wel een muis......vind wel een plekje......was toch al wat schuw........

We leven in een weggooi maatschappij, maar het mag toch niet zo zijn dat onze dieren daar de dupe van worden????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:08

Vreselijk vind ik dat.
Wij hebben ook katertjes (gehad) en ook die hebben we laten helpen omdat we niet iemand anders wilden opzadelen met kittens.
Zelf heb ik in 2010 mijn eigen poes (rest is natuurlijk thuis gebleven toen ik uit huis ging) uit het asiel gehaald.
Onwijs lief lapje dat het huis uit moest omdat ze de nieuwe poes aanviel. :x
Ik kan me geen geweldiger, liever, slimmer dier wensen dan mijn lieve [naam] en mocht zij er ooit niet meer zijn, zal ik er zeker weer 1 of 2 uit het asiel halen. :j

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 16:12

KoudbloedKim schreef:
Echt? Ik niet.
Ik vind dat ook totaal iets anders dan wanneer je je paard weg doet omdat je zelf graag een jonger paard wil om op te rijden of zonder ook maar te kijken waar het diertje terecht komt.
Echt totaal iets anders.

Ik heb ook niets gezien wat over het Monty topic ging.
Ken dat overigens wel en heb veel respect voor jou, maar ook met de oorspronkelijke eigenaren van deze pony.
Precies dát is dus je verantwoording nemen!!!!
Daar kan je alleen maar diep respect voor hebben.
En voor jou, die haar woord aan alle kanten gehouden heeft en Monty een fijne tijd heeft bezorgd.

Sterkte meis....... ga lekker genieten als je straks even samen vakantie hebt, maar ik geloof écht niet dat jou topic hier is aangehaald.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:08

TAO --> PP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:11

Larissajulia, ook ik had jouw topic gelezen en eigenlijk gelijk weer een tripje back true memory lane;

Toen ik 14 was, heb ik ook zo mijn eerste paardje in bruikleen gekregen; was een 2e ster merrie van de wereldberoemde hengst Uppercut, met vele mooie veulens op haar naam staan, toendertijd 21 jaar en nog lang niet aan haar pensioen toe. Haar eigenaresse, had het fantastisch voor elkaar, in mijn beleving zat er nog net geen bladgoud op de deurknoppen, hihi, maar het was daar werkelijk waar prachtig en meer dan genoeg weide ook, maar Fascotte, mijn grote leermeesteres was er nog niet aan toe gewoon. Mijn ouders hebben Fascotte meegekregen met dien verstande, dat wij haar nooit zomaar zouden laten slachten of verkopen en ze als ze echt met pensioen zou moeten, zij weer terug zou komen.
Zo gezegd, zo gedaan, ik heb er 4 fantastische jaren mee gehad en het laatste jaar begon ze steeds meer te struikelen, eerst in galop, tot aan de stap toe, zodat ik er niet meer opstapte. Maar ze stond wel in vol pension voor toendertijd ik dacht 300 gulden en ik had net mijn eerste baantje, waar ik er geloof ik 600 mee verdiende. De pensionstalhoudster heeft mij er toen van weten te overtuigen dat ik gek was, want Fiasco (zo noemde zij haar :D ) had tenslotte een veel betere pensioenplek bij haar echte bazin, dan dat ik haar kon geven. Toen is ze inderdaad na veel tranen opgehaald en is ze 31 jaar geworden, grootmoeder spelend op de wei voor het jonge grut.

Jouw verhaal zijn nu juist de verhalen waar Kimmie het uiteindelijk over had, heel sporadisch, maar zo fantastisch mooi, voel je niet schuldig, maar denk nog vaak terug aan de mooie tijden die jullie hebben gehad en koester het feit dat Monty het juist nu nog steeds zo vreselijk goed heeft...

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:38

Ibbel, ik begrijp volledig jouw keuzes.

Wij hebben zelf een jonge 9 jarige pony in laten slapen. Hij had een cyste bij de voorvoet en kon nooit meer pijnvrij bereden worden. Medisch gezien alles geprobeerd, maar mocht niet baten, het gat werd alleen maar groter.

Een pony van 9 met een uitzicht op nog 21 jaar (misschien niet pijn vrij) grasmaaien zagen wij cru gezegd niet zitten. Verkopen als weidemaatje wat hier veel gesuggereerd wordt durfden wij niet aan. Hij zag er nog top uit, en je moet wel een heeeel goed iemand treffen die hem nog zo lang alleen als grasmaaier gaat gebruiken, en hem niet stiekem doorverkoopt of toch op gaat rijden.
Wij hebben toen besloten om onze verantwoordelijkheid te nemen en hem in te slapen.
Was dat een makkelijke beslissing? Nee. Was het voor onze gemoedsrust de beste? Ja.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:46

ohjajoh6 schreef:
Jouw verhaal zijn nu juist de verhalen waar Kimmie het uiteindelijk over had, heel sporadisch, maar zo fantastisch mooi, voel je niet schuldig, maar denk nog vaak terug aan de mooie tijden die jullie hebben gehad en koester het feit dat Monty het juist nu nog steeds zo vreselijk goed heeft...

Dit zijn inderdaad de mooie uitzonderingen. En het is heel fijn als je als 'ontvanger' van zo'n paard er van kunt genieten, en zelfs nog een deal hebt tot terug naar de vorige eigenaar. Met zo'n deal geef je als vorige eigenaar ook je paard sneller af.

Maaaaar, juist met die deal (breng 'm maar terug als je hem niet meer kunt houden) worden heel veel eigenaren belazert door oplichters. En helaas zijn die gevallen nou eenmaal veel talrijker dan de keren dat het tot wederzijds genoegen goed gaat.

Waarbij in het bovenstaande gevallen ook nog eens ging om gezonde oude paarden.
En dat is toch nog net iets anders dan zieke paarden echt letterlijk afschuiven omdat je zelf de beslissing niet kunt nemen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:50

KoudbloedKim schreef:
Ik vind dat als je een dier (hond, kat, paard whatever) neemt, je je verantwoordelijkheid moet nemen en ervoor moet zorgen tot het dier dood gaat.
Uitzonderingen daar gelaten.

Wat je ook vaak ziet; mijn partner waar ik nu 1 jaar mee samen ben, wil gaan samenwonen, maar mijn hond, die ik al 6 jaar heb, mag van hem/haar niet mee, daarom zoek ik een goed baasje.
Ik vind dat vréselijk!

Ja en nee. Verantwoordelijkheid nemen JA. Tot het dier dood is NEE. Verantwoordelijkheid is ook loslaten en je realiseren dat je dier ergens anders een beter leven kan hebben en dan daar naar handelen. Houden van is vast houden, maar ook los laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:57

Ibbel schreef:
ohjajoh6 schreef:

Dit zijn inderdaad de mooie uitzonderingen. En het is heel fijn als je als 'ontvanger' van zo'n paard er van kunt genieten, en zelfs nog een deal hebt tot terug naar de vorige eigenaar. Met zo'n deal geef je als vorige eigenaar ook je paard sneller af.

Maaaaar, juist met die deal (breng 'm maar terug als je hem niet meer kunt houden) worden heel veel eigenaren belazert door oplichters. En helaas zijn die gevallen nou eenmaal veel talrijker dan de keren dat het tot wederzijds genoegen goed gaat.

Waarbij in het bovenstaande gevallen ook nog eens ging om gezonde oude paarden.
En dat is toch nog net iets anders dan zieke paarden echt letterlijk afschuiven omdat je zelf de beslissing niet kunt nemen.

Ben het helemaal met je eens hoor Ibbel, nu ben ik 44 ipv 14 en ik vertrouw niemand meer. Maar toch koester ik nog steeds de tijd die ik met mijn leermeesteres heb gehad en het blinde vertrouwen wat ik toch uiteindelijk maar mooi kreeg van haar eigenaresse, die waarschijnlijk die altijd aanwezige onvoorwaardelijke pennyliefde herkende en op waarde schatte...

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:01

Mooi verhaal ohjajoh!

Bedankt trouwens :)

Helaas zijn er inderdaad ook veel oplichters... Daarom zijn we eerst ook maar bij die mensen langs geweest, om te zien hoe het daar was en of ze hem echt nog wilden hebben. Hij heeft daar gelukkig een super plekje, ben heel blij dat het voor hem wel goed is afgelopen!

Lijkt me inderdaad vreselijk om een ouder paardje te verkopen/weg te geven en er dan later achter te komen dat hij is doorverkocht...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:03

bij mij blijven ze ook tot hun dood....Ik heb weleens een (gekregen)haan weggegeven.Die viel mij steeds aan. :+
Maar paarden,honden,katten...blijven.Op het moment dat ik ze koop/opraap van de weg/adopteer/uit het asiel haal is de afspraak dat ik er verantwoordelijk voor ben tot hun dood.

Daarbij heb ik ook nog eens zoveel kapsones dat ik denk dat ik erg goed voor ze ben,en ze het ergens anders minder goed hebben. :D

Maar ik begrijp ook dat nood soms wetten breekt.Scheiding/overlijden/financiele problemen.

Larissajulia@Je hebt het prima geregeld meid,je had geen keus en je hebt het beste gedaan wat je kon doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:28

geerke schreef:
Daarbij heb ik ook nog eens zoveel kapsones dat ik denk dat ik erg goed voor ze ben,en ze het ergens anders minder goed hebben. :D
Herkenbaar. :D

Vroeger, toen ik een jaar of 9 was, haalden we 2 katjes op.
Eentje was in een doos met haar broertjes en zusjes achter gelaten in de brandende zon, alleen zij overleefde.
De andere was uit een rijdende auto gegooid.
Zooooo zielig hoe ze zich doodschrokken als je ze een kusje gaf, van dat geluid.
En mijn asielkat is waarschijnlijk vaak van een hoogte laten vallen, want die raakte helemaal in paniek als je haar optilde.
Nu kan dat gewoon, want ze weet dat ik haar altijd met haar 4 voetjes weer op de grond zet. :j

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:59

elenaMM77 schreef:
beatje dat zeg je wel heel gemakkelijk..

maar laten we reëel blijven..

kopen de meeste mensen een pony om een huisdier te hebben en te genieten van het zicht op een levend dier in de weide (en daarvoor een flink bedrag te betalen).

of koop je een rijdier, om samen mee een leuke tijd te hebben.. De meeste mensen hebben als hobby paardrijden (of mennen of iets anders wat je doet met een paard).

Voor een werkdier (want dat is een paard, geen huisdier) dat zijn werk niet meer kan doen kun je twee dingen doen:
1- hem laten staan en er nog heel lang onkosten aan hebben (vaak hoger dan een gezond dier)
2- hem naar de slacht brengen, of in laten slapen
3- hem in de schoenen van iemand anders schuiven

Voor wat optie 1, de meeste mensen hebben het geld om 1 of enkele paarden te houden, paarden waarmee ze aan de slag zijn, vandaar ook dat ze dat aantal paarden hebben. Het paard dat dan grasmaaier mag gaan spelen, neemt de plaats in van 1 waar bijvoorbeeld wel mee gesport kan worden, of wel mee gefokt kan worden.. Ik ben heel eerlijk.. ik ga geen geld neertellen om mijn paard grasmaaier te laten spelen als dat betekent dat ik moet wachten tot hij van ouderdom omvalt voor ik weer op een eigen paard kan klimmen... als ik tegen die tijd uberhaupt nog op een paard kan klimmen. Ik zal mijn paard, als dat om wat voor reden niet meer geschikt is als rijdier ook niet bij een ander zetten, puur omdat ik het mijzelf niet zou vergeven als ze er mee gaan rotzooien.. Die gaat dus hemelen..

is het paard te oud geworden om nog te werken, dan kan het zijn dat hij gewoon aan mag blijven en dat ik mijn 'eigen paard waarmee ik kan rijden' even een paar jaartjes aan de kant schuif, immers je hebt lang plezier mogen beleven.. hij zou dan ook als weide maatje naar kennissen mogen als die een weidemaatje nodig hebben.. geen probleem..

maar hoe sta je er dan tegenover dat er gezonde koeien worden geslacht, gezonde lammetjes in de shoarma verdwijnen.. waarom mag een gezond paard dan niet in een kroket?

Het was je rijdier en je besluit om wat voor reden er vlees van te laten maken.. Klinkt heel cru, maar waarom mag een koe dan wel gezond worden aangeboden bij de slacht, maar een paard niet als de eigenaar dat wil?

dat heeft puur met de aaibaarheidsfactor te maken.

in laten slapen vind ik stiekem een ander verhaal want dan vernietig je feitelijk een gezond dier voor niets, laat het dan nog een functie hebben. met laten slachten heb ik geen moeite.

Je argumenten gaan bij mij niet op elena ik eet geen vlees.Ik ben zeker ook tegen het slachten van gezonde dieren.Ik vermoord wel bloemkolen en sla ed.

Nee ,persoonlijk vind ik paardrijden een hobby ,een samenspel tussen mens en dier.Als ik dat niet had ging ik tennissen of fietsen.Dan kan ik van alles winnen en als het me niet bevalt dan gooi ik mijn rackett weg en koop ik een ander.

Ik loop op een leuk nivo wedstrijden met mijn honden,maar nooit is het in mij opgekomen om mijn hond in te ruilen voor een beter exemplaar.Dat zou niet in mij opkomen,maar ook in deze sport komen mensen voor die het wel doen.Staan ze vrij in natuurlijk,net als jij je paard naar de slacht mag brengen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:11

ik zat al te wachten op de eerste vegetarier ;).. want dan is het volkomen logisch dat je niets tot vlees zult laten verworden natuurlijk.

och die arme bloemkolen, zo vol in het leven en dan zo gruwelijk het mes door hun nekje waarna de mensheid triomphantelijk de kop in de hoogte houd en hem op een grote berg met andere koppies mikt om tenslotte ook nog in stukken gehakt gekookt te worden.

Citaat:
Nee ,persoonlijk vind ik paardrijden een hobby ,een samenspel tussen mens en dier..

dat is absoluut voor mij ook het geval.. Paarden houden is mijn hobby niet, al geniet ik van de momenten samen met mijn paard, ook als we niets doen, of gewoon een stukje wandelen om even lekker te grazen.. Ik heb hem aangeschaft om mijn hobby uit te oefenen, het paardrijden.. dat ik daarnaast heerlijk tijd met hem mag en kan doorbrengen, dat is een groot bijkomend voordeel.. zonder dat zou ik ook geen eigen paard hoeven.. maar zonder rijden, hoef ik ook geen eigen paard..
als we 20 mooie jaren hebben gehad en hij gaat dan ouder worden, niet meer geschikt om te rijden maar nog wel gezond, dan wordt het voor mij anders, dan heb je een grote kans dat ik mijn rijden een paar jaartjes aan de kant zet, of een paardje lease om die behoefte te voldoen en mag hij lekker nog van het land genieten zolang als zijn lijf dat toestaat.. ik ga echter geen droog brood eten om een oud paard aan te houden.. dan eet ik wel een kroketje op dat brood om het maar even zo te zeggen ;)

maar hij gaat bij mij niet op zijn oude dag nog naar een ander waar er ik weet niet wat mee gedaan kan worden..

als het dier jong is en zwaar geblesseerd raakt wat betekent dat ik hem maar aan moet houden als een huisdier, omdat je daarvoor gekozen zou hebben (ik heb voor een rijdier gekozen), dan zeg ik nee.. ik ga een paard niet nog 20 jaar onderhouden om hem daarna in te laten slapen, zonder dat ik mijn hobby kan uitvoeren.. of het dier nu 1 dag van het zonnetje geniet of 20 jaar voor ze gaan, voor het paard zelf is het om het even.. het is voor de eigenaar 'hij had nog 20 jaar kunnen grazen'.. voor het paard is het '...'. na de dood kent zowel een mens als een dier geen gevoel van 'ik had nog dit of dat'. Zo'n paard zal ik ook zeker nergens anders plaatsen, met het risico dat men er toch mee gaat rondhannessen.. Inslapen zal ik ook niet doen dan (tenzij hij niet vervoerd zou kunnen worden zonder martelgang), in zo'n geval zegt mijn hart, laat zijn dood dan ook niet voor niets zijn en het vlees niet zomaar verrotten/verbranden, heel wat mensen zijn blij met een lekkere ragout of een paardenbiefstukje.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:34

KoudbloedKim schreef:
Ik vind dat als je een dier (hond, kat, paard whatever) neemt, je je verantwoordelijkheid moet nemen en ervoor moet zorgen tot het dier dood gaat.

Wat je ook vaak ziet; mijn partner waar ik nu 1 jaar mee samen ben, wil gaan samenwonen, maar mijn hond, die ik al 6 jaar heb, mag van hem/haar niet mee, daarom zoek ik een goed baasje.
Ik vind dat vréselijk!

ja vreselijk he! Zo is een van mijn honden ooit in een asiel gedumpt (en later door mij daar uitgehaald) omdat de nieuwe vriendin van die vorige "baas" heel netjes was en die haren niet wilde in huis. Ik kan daar gewoon niet bij....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:36

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:59

farahdiba46 schreef:
KoudbloedKim schreef:

Ik vind dat vréselijk!

ja vreselijk he! Zo is een van mijn honden ooit in een asiel gedumpt (en later door mij daar uitgehaald) omdat de nieuwe vriendin van die vorige "baas" heel netjes was en die haren niet wilde in huis. Ik kan daar gewoon niet bij....

Ik ben al blij dat ik niet de enigste ben met deze afwijking.Wat bij ons binnen gaat ,gaat niet levend het erf af.
Momenteel ben ik weer in de zeik genomen en zit ik met 6!!! hanen opgescheept.Maar aangezien wij alleen vegetarische kipstukjes eten(ze bestaan,net gekocht bij de Jumbo :+ ) lopen hier dus kukelende kippen rond.Iedereen roept geef maar hier wij eten ze wel op.Maar als ik ze tevreden zie rondscharrelen dan kan ik het niet, in mijn hoofd spelen ook hele disney films af als ik er aandenk dat ik er één moet vangen en in een doos stoppen.
Zo zitten we ook met een papagaai opgescheept,een varken ,katten . :o

Ik kan me wel voorstellen dat je een paard naar de slacht of in laat slapen als hij niet pijnloos als grasmaaier kan dienen.Een dier pijn laten lijden omdat ik hem graag zie daar doe ik niet aan.
Maar mijn paarden zijn tot nu toe bij mij overleden en ik hoop deze laatste,ik word ook ouder ook tot het einde te kunnen brengen.

Ik vind het ook een heel ander verhaal als je een die rmoet wegdoen omdat je zelf niet meer te eten hebt,helaas kan iedereen dat van ons gebeuren ook al hoop je van niet.
Maar wegdoen omdat ze oud is en ik niet meer kan rijden,nee dat gaat er bij mij niet in,dan blijft een paard toch een soort voorwerp.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 08:05

Wat een geweldig originele advertentie Tineke!!

Die jongen heeft ballen, dat is zeker. _/-\o_