Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Re: Eufemismen en smoesjes voor paardengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:51

Ze ging echt met pensioen hoor. Geloven jullie me ook al niet. Hihi.

Ik was eigenlijk heel eerlijk. Ik zij gewoon dat een pony was ingeslapen als hij was ingeslapen. Of ja, niet helemaal eerlijk. Vaak gingen ze naar de slacht. Dat zei ik dan weer niet.

Daar heb ik ook een mooi verhaal over maar dat is echt off topic.

Een meisje op stal had een haflinger. Daar zei ze van dat die soms een beetje blond was. Nou ja, dat beestje was ook best een beetje dom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:05

Als tiener mocht ik een keer mee op een buitenrit met een privé paard. Voor ik het wist ging dat beest met me aan de haal en het duurde even voor ik de rem vond. Zegt de eigenares van dat paard: ah ja, het is echt een mannen paard, normaal rijdt enkel mijne man op haar. Vraag me nu wel al jaren af, wat men nu eigenlijk bedoeld als je in een advertentie "damespaard" ziet staan.

Op de manege reed ik ooit een draver die te koop stond, paard kan galopperen had de eigenaar gezegd. Hij was alleen vergeten te zeggen dat hij nooit in een bak reed met haar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:14

Wij hadden een damespaard op de manege, die liep gewoon niet als een man erop ging zitten. En was al heel wat als ze erop kwamen want meestal kwamen ze de stal niet eens in := een vrouw kon haar wel zo pakken en borstelen. Ze had gewoon een hele grote hekel aan mannen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:16

Damespaard is ook vaak een iets smaller, fijner, kleiner paard.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:52

"Ze is in elk geval wakker"
Oftewel: bokkend de bak door

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:31

danamuts schreef:
Op onze manege vroeger ook, er gingen wel eens paarden naar stal beckers in vriesland. Als je dat gewoon zegt, dan geloven de kindjes je echt wel hAha. Uiteraard werd het niet opgeschreven

mora stables :j :j

en dan heb je nog van die lieve kleine pennies die er heilig van overtuigd waren dat hun lieveling,
die alleen zij konden rijden, omdat hij veel te wild was voor de anderen verkocht was naar het buitenland en een nieuwe carrière ergens was begonnen (lieve penny's gaan zichzelf geloven als ze melden dat alleen zij het paardje kunnen rijden omdat er niemand opdurft.. terwijl het paardje gewoon nog maar 1 uurtje per dag ingezet kon worden en gewoon op was. maar ja dat zeg je natuurlijk niet tegen je vrienden.. dus is het een stoere fiere pony, en als je het maar vaak genoeg zegt, dan geloof je het zelf ook.)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:35

Wij hebben bij ons op stal een hele lieve, ietwat aparte en af en toe wat blonde (figuurlijk) friese merrie staan.

Mijn omschrijving van dit paard:
"Je hoeft niet aan een boom te hangen om een blije eikel te zijn".

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:34

'not the brightest horse' betekend hier eigenlijk ook gewoon dat het verbazend is dat t beest nog weet hoe ie 1 voet voor de andere moet zetten om vooruit te komen, dom als ie is :')

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 14:37

Zo ken ik er ook een paar uit de UK:

'Good Hunter' -> goed op het jachtveld, maar verder kan je er niets mee
'Good Eventer' -> scares the living sh*t out of everybody on the huntfield (maar springt wel alles op topsnelheid)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 20:25

Apple schreef:
Zo ken ik er ook een paar uit de UK:

'Good Hunter' -> goed op het jachtveld, maar verder kan je er niets mee
'Good Eventer' -> scares the living sh*t out of everybody on the huntfield (maar springt wel alles op topsnelheid)

ohja die :j en dan hebben we degene die we hier op stal hebben staan:

'a real racehorse' -> Bang van alles, maar dan ook echt ALLES, springt drie meter de lucht in als je ademt, en kent maar 3 versnellingen: hard, harder en HEUL hard. :')

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:34

oke,

zie net in een advertentie op marktplaats staan:

merrie met duurzame benen

klinkt als: nooit de stal uitgeweest dus de benen hebben niks geleden :S

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:52

Ik hoorde laatst iemand die zijn paard op wintersport gestuurd had... :brr: (naar de diepvries dus)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:46

'Ze heeft momenteel veel weg van d'r gemene tweelingzusje'... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:29

Ik omschrijf mijn schetlanderhengst wel eens als een gillend speenvarken -> hij hinnikt niet, hij gilt, en het klinkt als nagels die over een bord krassen.

Mijn (nu ex) hengst had de bijnaam Dino. Die brulde dan weer zo hard en met zo'n zwaar geluid dat iedereen in een straal van 500m wist dat ik eraan kwam, vooral op wedstrijd. Hij deed het niet vaak, maar als ie het deed moesten vrienden me nooit zoeken. "Oh, daar is ze!"

Beiden vinden het fantastisch om hun keelgat op vol volume open te zetten op het moment dat je ernaast staat natuurlijk. Tuten je oren de rest van de dag lekker na.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 07:53

Ik denk echt dat de oorzaak van dat alles bij jouzelf ligt Varekaj. Je lokt het uit. Je paardjes zouden vast minder schetteren, en misschien zelfs wat meer shhhhhhhh doen, als je shetlander normaal zou schrijven.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:14

Daar heb je helemaal gelijk in Koper, een schetlander schettert nu eenmaal :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:20

Koper schreef:
Ik denk echt dat de oorzaak van dat alles bij jouzelf ligt Varekaj. Je lokt het uit. Je paardjes zouden vast minder schetteren, en misschien zelfs wat meer shhhhhhhh doen, als je shetlander normaal zou schrijven.

Nu heb ik toch even de behoefte om off-topic te gaan. Blijkbaar wordt hier vergeten dat we hier met 2 verschillende Nederlandstaligen op dit forum zitten. Het Vlaams is nu eenmaal anders dan (bewust niet als getipt) het Nederlands, we geven soms een andere betekenis aan hetzelfde woord, we hebben andere woorden en vele Vlaams Belgen, waaronder ikzelf, maken meer gebruik van spreektaal ipv schrijftaal. Shetter spreek je nu eenmaal hetzelfde uit als school of schrift, dus is het voor velen die mijn taal delen gewoon een schetter. De verschillen tussen onze talen worden al jaren bestudeerd, geleerden hebben ondertussen onze Vlaamse variant aanvaard, inclusief onze eigen woordenschat. Het zou dan ook fijn zijn, als mensen op een gemengd forum, dat ook aanvaarden. En gebruiken we een woord anders, dan kan je gewoon vragen wat we daarmee bedoelen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:23

SandraVerl schreef:
Koper schreef:

Nu heb ik toch even de behoefte om off-topic te gaan. Blijkbaar wordt hier vergeten dat we hier met 2 verschillende Nederlandstaligen op dit forum zitten. Het Vlaams is nu eenmaal anders dan (bewust niet als getipt) het Nederlands, we geven soms een andere betekenis aan hetzelfde woord, we hebben andere woorden en vele Vlaams Belgen, waaronder ikzelf, maken meer gebruik van spreektaal ipv schrijftaal. Shetter spreek je nu eenmaal hetzelfde uit als school of schrift, dus is het voor velen die mijn taal delen gewoon een schetter. De verschillen tussen onze talen worden al jaren bestudeerd, geleerden hebben ondertussen onze Vlaamse variant aanvaard, inclusief onze eigen woordenschat. Het zou dan ook fijn zijn, als mensen op een gemengd forum, dat ook aanvaarden. En gebruiken we een woord anders, dan kan je gewoon vragen wat we daarmee bedoelen.

Nee hoor, het is gewoon een typfout (gok ik) van Varekaj en ook hier in Vlaanderen schrijven we gewoon Shetlander en evt shetter. Just is just he ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:23

Shetlander spreek je uit als sjetlander en niet -nooit- als sgetlander. Het woord is afgeleid van Shetland(s), als in de eilandengroep die een stukje buiten Schotland ligt (wat je dan weer wel uitspreekt als sgotland :+ ). Daar spreekt men overwegend Engels. Shetlander verkeerd schrijven heeft niets maar dan ook niets te maken met welke variant van het Nederlands je spreekt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-06-15 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:28

SandraVerl schreef:
Koper schreef:

Hebben hullie en wullie en zullie dan ook een andere vorm van humor? Ik vond de opmerking van koper namelijk ontzettend leuk en goed gevonden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:29

Ja, koper schettert ook goed :+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:31

Koper schreef:
Shetlander spreek je uit als sjetlander en niet -nooit- als sgetlander. Het woord is afgeleid van Shetland(s), als in de eilandengroep die een stukje buiten Schotland ligt (wat je dan weer wel uitspreekt als sgotland :+ ). Daar spreekt men overwegend Engels. Shetlander verkeerd schrijven heeft niets maar dan ook niets te maken met welke variant van het Nederlands je spreekt.

en toch spreken wij vlamingen het uit met dezelfde klank als school of schoen :p

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:32

Koper schreef:
Ja, koper schettert ook goed :+

Maar jij bent dan ook een tekstprutser.... (smoesje voor niet-paardengedrag :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:32

Koper schreef:
Shetlander spreek je uit als sjetlander en niet -nooit- als sgetlander. Het woord is afgeleid van Shetland(s), als in de eilandengroep die een stukje buiten Schotland ligt. Daar spreekt men overwegend Engels. Shetlander verkeerd schrijven heeft niets maar dan ook niets te maken met welke variant van het Nederlands je spreekt.

Wij spreken school ook niet uit als sgool. :D

http://www.taaltelefoon.be/standaardtaa ... -nederland

Goed lezen, als de meeste Vlamingen de shetter en schetter noemen, wordt dat aanvaard als onze standaardtaal.

Hou het toch gewoon gezellig hier en leer ermee leven dat onze taal en taalgebruik niet hetzelfde zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 09:33

Zoe_97 schreef:
Koper schreef:

en toch spreken wij vlamingen het uit met dezelfde klank als school of schoen :p

Dan doen jullie het allemaal verkeerd. Zeggen jullie soms ook schit als je in een hondendrol stapt?