Paard van 22 jaar overnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: Paard van 22 jaar overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:37

De meeste paarden leven toch tussen de 20 - 30 jaar. Ik zou mij niet meer willen hechten aan zo'n ouder dier. Maar als iemand er alsnog voor wil gaan en hier geen moeite mee heeft, prima. Leuk voor het dier!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 21:39

Ik zou in iedergeval zorgen voor een flinke pot met geld voor onverwachte kosten.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:24

Dat je de eigenaar niet gezien hebt, vind ik wel heeeeel raar. Daar gaan dan ook mijn alarmbellen van rinkelen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:34

cynthiar schreef:
Ik zou in iedergeval zorgen voor een flinke pot met geld voor onverwachte kosten.

Want...? T's kan besluiten het dier in te laten slapen bij een ernstige aandoening. Anders zou het paard nu toch ook dood gaan.. Wat is het verschil. Ze geeft het enkel een mooi leven zolang hij nog gezond is.

Ik zou het doen ts als je gevoel goed is en je niet al te hoge verwachtingen hebt qua rijden. Ook een oud paard verdient een fijn plekje!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:41

Nicje87 schreef:
Dat je de eigenaar niet gezien hebt, vind ik wel heeeeel raar. Daar gaan dan ook mijn alarmbellen van rinkelen.

Dat dacht ik ook. TS, heb je ook een onafhankelijke paardenkenner meegenomen om jou te adviseren? Staleigenaar is dat nl. niet. Contract heb ik ook bedenkingen bij. Lastig als je' verliefd' bent, maar schakel je verstand niet uit!

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 22:43

jeromyxx schreef:
ieder paard kan van alles krijgen zelfs een jong paard van 6 jaar kan veel kosten krijgen en ziektes krijgen , mijn paard is 25 en ik heb der al 2 jaar nog nooit zware kosten aan gehad topfit en ik geniet nog steeds van der ze heeft geen aparte voeding nodig gewoon basis brok en hooi en dagelijks gras en om de dag rijden niks aparts aan toch ? TS doen wat goed voelt als je denkt dit is hem ga er dan voor toen ik het las van toen je naar hem was wezen kijken herken ik het precies liefde op het eerste gezicht ! ik en mijn paard hebben nu de beste band en ik heb zoveel van haar geleerd je kunt zoveel van oudere paarden leren !

Hahaha dat heb je goed gelezen liefde op eerste gezicht <3 hij hing al meteen met zijn hoofdje naar beneden tegen mij aan en kon hem al een kusje op zijn neus geven echt zo lief :D

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 22:47

senna21 schreef:
Nicje87 schreef:

Dat dacht ik ook. TS, heb je ook een onafhankelijke paardenkenner meegenomen om jou te adviseren? Staleigenaar is dat nl. niet. Contract heb ik ook bedenkingen bij. Lastig als je' verliefd' bent, maar schakel je verstand niet uit!

Ik heb zeker iemand mee genomen en die vond het paard er ook goed uit zien hij had ook hele mooie tanden enzo en zijn vacht was ook nog mooi geen enkele grijze plek haha maar ik heb zeker mijn hoofd erbij gehouden en de voor en naadelen bekeken maar bij hem zijn er meer voor dan na delen denk ik :D

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:55

Wat leuk dat je meteen zo een sterke band met haar voelde!

Ook ik benadruk echter de zorgen over het feit dat je niet direct met de eigenaar te maken hebt (en misschien zelfs niet indirect, hoe eerlijk de vrouw van gisteren ook leek).

Wat ik ook een heel goede vraag vond, was er eentje m.b.t. die afspraken over de zorg, namelijk: "wat als de een wel een dure operatie wil en de ander niet?". Er zijn juristen wiens werk het is om ervoor te zorgen dat contracten over het delen van zorg voor dieren in goede, wettelijk gegronde banen wordt geleid. Het lijkt mij geen overbodige luxe zo iemand bij dit deel van de "aankoop" te betrekken, of zeg ik nu iets geks?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 23:17

Beste TS, wat mij deed twijfelen aan deze deskundige is o.a. de uitspraak over witte tanden. Dat is bij een paard nl.niet relevant. En de wijze waarop het paard werd voorgesteld en het contract.
Dat je een ouder paard een kans kunt geven is mooi, maar laat je goed voorlichten.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 05:32

@m1992: ook voor kleine dingetjes is een dierenarts duur. En ik neem aan dat als je paard bv mok heeft je niet daarvoor een paard in laat slapen. Ook bij een licht geval van koliek niet en dan kan je toch gauw een rekening krijgen van een paar honderd euro.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:46

Hier ook ik "lease" een ouder paard.
Zijn eigenaresse woont in het buitenland.
Af en toe laten we weten hoe het met hem gaat.
Zij betaald gedeelte stalgeld en ik de rest.
Dingen die hij nodig heeft betaal ik omdat ik hem ook 7 dagen in de week heb.
Zoals ijzers en bv zijn artrose supplementen.
Heeft hij eens mok of rotstraal koop ik de zalf enz zelf.
Zadelmaker, tandarts en spullen enz betaal ik ook.
Grote kosten als hij echt naar de dierenarts zou moeten dan delen we de kosten.
Tuurlijk hij heeft midere dagen daar passen we het werk op aan.
Gisteren reed ik in de bak en was het echt genieten.
Vanaf het begin geen pas stijf en hij had er super veel zin in.
Dat hoort er nou eenmaal bij en dan geniet je dubbel.

Ik denk in dit geval dat de ts het paard overneemt dat de kosten ook echt voor haar zullen zijn.
Of ze inderdaad alles laten vast leggen zoals Basilicium zegt.
Maar dan nog kom je weleens dingen tegen.
Heb ik zelf ook met bv aanschaf nieuwe dekens.

Het is denk het beste of je neemt het paard helemaal over of niet aan beginnen.

Neem gewoon iemand mee die echt kijk heeft op paarden en die jou ook kent.
Past dit paard bij je, loopt het paard regelmatig.
Zorg dat je het paard zelf uit de stal of weide mag halen en mag opzadelen.
Ga er ook mee rijden of aan de longe enz.
En desnoods ga je paar dagne later nog eens kijken.

Op een filmpje heb je geen goed beeld.
Heeft de eigenaresse haast met verkopen?
Is het in de buurt?
Anders kan je het paard ook eerst even leasen bv.
Dan zie je gauw genoeg waar je tegenaan loopt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:47

Lees nu dat je er al bent geweest!

En hoe nu verder?
Zijn jullie er al uit gekomen?
Mag je het paard verplaatsen of blijft hij staan waar hij nu staat met het contract?
Inderdaad witte tanden of grijze haren dat zegt niks.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 22-05-15 07:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:49

Lol, witte tanden en grijze plekken? Serieus? bij de tanden van een paard gaat het niet om se kleur maar om de kiezen. Dus dat kan die persoon zelf niet zien tenzij hij z'n arm in de mond stopt.
En grijze plekken ? Het zijn geen mensen maar paarden. :+
Ts ik heb er een hard hoofd in. Lekker doen wat je wilt doen hoor, maar dan niet gaan miepen mocht ie toch wat gaan mankeren. Je bent gewaarschuwd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:57

Bij een schimmel zal je inderdaad niet zo snel de grijze haren zien als bij een bruine. Kijk naar de mensen om je heen, bij blonde mensen vallen de grijze haren ook veel minder op als bij een brunette. Wat Joolien zegt over het gebit: dat kan je alleen zien als je verder in de mond kijken, de kiezen spelen een hele belangrijke rol wat betreft het vermalen van voer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:01

cynthiar schreef:
@m1992: ook voor kleine dingetjes is een dierenarts duur. En ik neem aan dat als je paard bv mok heeft je niet daarvoor een paard in laat slapen. Ook bij een licht geval van koliek niet en dan kan je toch gauw een rekening krijgen van een paar honderd euro.

Dit zijn gewoon dingen die een paard van drie jaar ook kan krijgen? En sinds wanneer is een mokbehandeling zo duur geworden dat je daar een potje voor aan moet maken ivm onverwachte kosten? Het is sowieso niet onverstandig om een potje te hebben voor DA kosten... Voor elk paard!

Grijze haren zeggen erg weinig over de algehele conditie van paarden hoor. Sommige worden al grijzer op hun hoofd al ze net 14 jaar zijn. Anderen pas dik na hun 20ste.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:33

Gewoon laten keuren klinisch zoals al eerder gezegd!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:27

Ik denk dat het nu errder belangrijk is om te regelen wie wat betaald.
Overigens zou ik nooit (meer) gedeelde kosten doen. Dan betaal ik liever een aankoop bedrag en is het paard van mij.
Mijn centen en mijn beslissingen.
Ik moet er niet aan denken om getouwtrek te krijgen wanneer ik vind dat paard op is en mag gaan hemelen.

Ts zorg dat je de eigenaar te spreken krijgt en duidelijke afspraken maakt of zorg dat het paard ECHT jou eigendom word.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:55

@Sammie: daar heb je gelijk in, elk paard kan extra geld kosten en dan is een spaarpotje handig.
Maar uit eigen ervaring spreek ik dat een jonger paard normaal gesproken minder extra kost dan een oud paard.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:02

Focussed schreef:
Maar welke reden heb je nog meer om dit paard te nemen, buiten het feit dat hij gratis is? Al kende je het dier nu erg lang, dan kan ik het begrijpen.

Dit inderdaad. Wanneer je al een hele band met het dier hebt: Ok, dan kan ik het begrijpen. Maar een dier dat je niet kent, wel gratis aan wordt geboden.... Ja, ik weet het niet.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:53

Wat ik het meest vreemde aan dit verhaal vind, is dat zij nog geen eigenaar heeft gesproken. Je kunt geen paard overnemen zonder met de eigenaar afspraken te hebben gemaakt

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:01

misschien is de eigenaar verhuisd of overleden ?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:11

CharlotteJay schreef:
misschien is de eigenaar verhuisd of overleden ?

Sprookjes bestaan niet.

Het is een ontzettend groot risico wat ts neemt als ze het paard overneemt zonder met de eigenaar gesproken te hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:16

Volgens mij worden er een heleboel paarden dmv een handelaar verhandeld. Zo uitzonderlijk is dat ook weer niet. Echter in dit geval klinkt het wel weer wat louche ivm contract voor zus en staleigenaar voor zo. Staleigenaar is immers geen handelaar, dus die rode vlaggetjes snap ik wel.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:25

Juist, dat bedoel ik Sammie

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:26

Ik persoonlijk zou het heel vreemd vinden als je het aan een ander overlaat om je paard aan "weg" te geven, als eigenaar wil je toch de persoon zelf zien waar je paard naar toe gaat?