BrittS schreef:Mijn mening is dat alle jonge, gezonde paarden prima 24/7 buiten kunnen. Uiteraard wel met onbeperkt ruwvoer, voldoende schuilmogelijkheden, géén deken en in een goed gevormde kudde. Ook moeten ze droog kunnen staan: 24/7 tot hun knieën in de modder is het natuurlijk ook niet.
Bij ons op stal zie ik dat zelfs oudere paarden prima kunnen wennen aan dit leven, ze worden blijer, laten zichzelf meer zien en worden fitter.
Ik denk dat veel mensen hun paarden nog erg vermenselijken ''lekker warm in zijn stalletje in plaats van in de vrieskou'', dit is echter hoe wij denken, niet hoe paarden denken. Ook denk ik dat het risico van het leven in een kudde voor veel mensen een behoorlijke drempel is, en ja, ze hebben wel eens wondjes, waarschijnlijk meer dan wanneer ze op stal staan, maar dit zijn vooral wondjes van ruw spelen.
Voor mij in ieder geval nooit meer een stal, als ik zie hoe mijn paard opgeknapt is sinds hij altijd buiten staat doe ik hem dat echt niet meer aan. Van een afgesloten, sloom en ongelukkig paard is het nu een paard wat de hele dag door met verschillende paarden aan het klieren en spelen is, hij is open en laat zien wie hij is, wanneer hij het ergens niet mee eens is en hij is lang zo sloom niet meer.
Paarden horen gewoon buiten, dat zou toch altijd het startpunt moeten zijn. Je wilt toch tegemoet komen aan de natuur van het dier. Waarom zou het uitgangspunt een stal moeten zijn dat is toch vreemd? Zo komen we toch nooit waar we wezen willen? De meeste eigenaren van gezonde paarden die meer op stal staan dan buiten, en dat zijn er verdraaid veel (een hoger percentage dan die " naturals", dus hou aub op met de rollen om te draaien), zijn echt niet zo bewust bezig hoor met wat nu echt het beste is voor het paard. Vaak denken ze van wel... Er staan nog steeds veel te veel paarden op stal. Daar zouden alle forumleden tegen in opstand moeten komen en dan inderdaad helemaal aan de kant van de "naturals" moeten staan, zodat je hopelijk ergens in het midden eindigt, nuanceren kant altijd nog. Nu zitten we nog veel te veel aan die andere kant.
Het uitgangspunt voor ieder gezond paard zou moeten zijn:
- in een stabiele/vaste grote of kleine kudde, waar je paard zich het beste ontplooit; en niet alles bij elkaar gooien maar inderdaad bewust samenstellen. Kijk wat werkt en wat niet.
- met voldoende schuilgelegenheid, eventueel schuilstal als je denkt dat het voor je paard belangrijk is om ook binnen te kunnen staan
- met voldoende ruwvoer, arm ruwvoer in een slowfeeder voor snel dik wordende paarden en rijk ruwvoer en eventueel bijvoer voor paarden die snel te dun worden
- in een ruim weiland met strookbegrazing indien nodig en als het kan speciaal paardengras
- of op een ruime paddock met voldoende (arm) ruwvoer tegen verveling; eventueel een paar uur per dag op gras of een goed georganiseerde paddock paradise; de ultieme plek voor een hoefbevangen paard.
- met voldoende plekken waar ze droog kunnen staan
- in principe zonder deken en als t niet anders kan, met (altijd beter dan in een stal zetten)
- bij voorkeur zonder ijzers ivm beschadiging andere paarden in de kudde
- bij mok niet meteen modder de schuld geven; stress van verandering is bijvoorbeeld bij mijn paard een factor
- idem bij wondjes, er ontstaan over het algemeen meer problemen van op stal staan dan onder de juiste omstandigheden buiten
- jezelf iets minder belangrijk vinden en het welzijn van je paard voorop stellen
Vosje je brief is een prima uitgangspunt en het is heel goed dat het discussie op gang brengt, dat is namelijk het begin van verandering en bewustwording.