[VOLG] Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maflinger_S

Re: Bonte Jaopie & lessen van Steef Geelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:58

Dank je wel voor je uitleg. Ik heb de ballen verstand van honden en Dobermanns hoorden voor mij bij de soorten die ik liever niet tegen kwam. Ze hadden destijds een slecht imago maar net als bij andere honden, dat blijkt ook wel uit het verhaal van de stille meelezer die ineens meeschrijver is geworden, is het ook weer een geval van opvoeden en zorgen voor het kanaliseren van energie.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 08:33

Zag gisteren ook een filmpje hier op bokt van een hond op het strand die gericht een pony aanviel. Kolere zeg, pony verdedigde zich knap en raakte dat dier gelukkig goed waardoor die hond uiteindelijk afdroop.
Ik fiets vaak met mijn shettie en ik maak het zo vaak mee dat honden achter zo n pony aan willen rennen, pony wordt daar niet echt warm of koud van en deelt meteen een trap uit, maar waar ik nijdig om kan worden als mensen niet eens proberen hun hond bij zich te houden.

Je hebt zat mensen die zich verontschuldigen en die een poging hebben gedaan hun dier bij zich te houden maar van de week weer een labradoodle, als een malle scheurt die op me af, man doet niet eens een poging.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 14:37

Je kunt niet een Dobermann nemen en dan denken: die ligt lekker de hele dag op het kleed bij de kachel. Zo zitten die niet in mekaar. Het zijn ontzettend zelf-initiatiefnemende honden, met een giga energielevel, vergelijk met een volbloed paard.

Die energie moet je net als bij een high-energy paard in banen leiden door veel oefeningen en uitdagingen in werk en spel. Dat kan door lange en/of veelvuldige wandelingen gecombineerd met trainingen en opdrachten, want ze werken o zo graag voor hun enige levensdoel: hun baas.
Dit kan door foute eigenaren natuurlijk misbruikt worden.

Het zijn doorgaans mega-slimme honden, dus je moet goed bij de tijd blijven, net als dat een slim paard ook al zelf begint je proef uit te voeren als je die een paar keer hebt geoefend, moet je bij een Dober ook zorgen dat ze NIET kunnen anticiperen op wat er mogelijk komt.
Ongetrainde Dobermanns (of zij, die maar kunnen en mogen doen wat ze zelf willen) zijn net zo link als een jonge hengst in de handen van een leek. Het zijn dus erg bewerkelijke honden, maar daar moet je voor kiezen.
Het hele ras is een continue uitdaging voor je incasseringsvermogen, geduld en overwicht.

Levende lesgevers dus, die het uiterste van je inzet en inschattingsvermogen vragen, om maar te zwijgen van je reactievermogen.
Dat kun je mooi meenemen naar je paarden toe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:40

Ik ben een beetje bang voor Dobermannen. :o
Dat komt door een man vroeger bij ons in de straat.
Die was zelf erg agressief en had 2 honden die dat ook heel erg waren (ws. door die man) en ondanks dat die man enorm groot was, had hij soms moeite om ze in toom te houden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 14:43

Dat ligt aan een eigenaar, je zou hier met Maarten gewoon het erf op kunnen komen, dan komen Calla van 4 en Damon van 10 de deur uit en... gebeurt er niks. Zo lang ik er bij ben en ze dus weten dat 't goed volk is. Jammer dat die slechte repu in de hand wordt gewerkt door figuren die hun Dobers als een soort wapen gebruiken omdat ze zelf te bescheten zijn om hun mannetje te staan....Dobers hebben wel een vrij kort lontje, maar ik heb liever daarmee te maken dan met MENSEN met een vrij kort lontje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:11

Klopt, maar dat is ook zo met Pitbulls, onwijs lieve honden, maar met de verkeerde opvoeding kun je elke hond "vals" maken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 15:16

Ieder paard ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 15:17

Ik wou mijn post nog editten inderdaad. _O-

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 15:16

Nou, ging bijna de les bij Steef niet door vandaag... of liever gezegd: ik had 'm bijna afgezegd, vanwege verregaande knotsgekheid van Jaopie, ik dacht: ik kom nooit heel aan bij die leslocatie even verderop als ik hiermee 15-20 minuten mee over weg en veld moet rijden...

Hoe was Maarten z'n les bij Steef, Tineke/Maarten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:15

Ging juist erg goed, vooral tegen het einde!

Had Jaopie teveel energie?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 16:29

Ook, maar hij had een of andere "bui". Toen ik 'm uit de wei haalde aan z'n hoofdstel (doe ik altijd zo), en hem over het schouwpad mee naar de poetsplaats wilde nemen sloeg opeens de kolder toe. Ik had plotseling een woedende volbloed dekhengst rondspringend aan 'n touwtje. dat heb ik nog nooit meegemaakt!
Heel het schouwpad lang (en dat is helaas héél lang want hij staat in de achterste weides) was het één groot gevecht, met een wel 20 keer bokkende Jaopie die probeerde mij af te snijden, er van door te gaan, mij met zijn linkerschouder door de stroomdraden te drukken, op mijn tenen te gaan lopen, en toen dat allemaal niks uithaalde omdat ik hem een paar keer om me heen liet draaien en zijn hoofd naar me toe gedraaid hield probeerde hij me nog met kwaaiige zwaaiende hals een paar kopstoten te geven, en probeerde nog een paar keer met z'n linkervoorbeen uit te halen om mij een roei te geven. Hij liep te blazen en te snurken en had boze harde ogen en een venijning boos samengeknepen mondje en platte oren.

WTF?!? Dacht ik. Wat gebeurt hier in godsnaam?

Op poetsplaats vastgezet met halster om z'n nek, wat hooi gegeven om alvast wat te knabbelen te hebben ging ik eerst z'n staart uitborstelen en intussen nadenken. Wat was er anders dan anders (gegaan)?
Khavanna is hengstig, maar dat is die wel vaker, en nooit zo iets geks gehad, bovendien is Jaopie al eeuwen ruin.
Toen opeens bedacht ik: normaal als ik z'n hoofdstel met bit in doe krijgt hij altijd een handje brokjes of muesli na opname van bit. Maar ik was in de haast van naar les moeten die lekkernijen vergeten in m'n zak te steken. Dat was t enige dat ik kon bedenken.

Ik pakte dus een handje muesli en gaf dat tussen het poetsen door en kriebelde wat bij z'n schoft om hem te kalmeren.

Meteen zag ik die ogen zachter worden en z'n mond weer in stand normaal gaan staan.

Toen kwam ik met het zadel, niks meer zichtbaar aan de hand.
Toen ik was opgestegen (ik had inmiddels besloten het er toch maar op te wagen, ik kon altijd nog halverwege omdraaien als het een rodeo of race dreigde te worden) gaf ik hem uit mijn zak links en rechts een handje brokjes en toen op weg.

Toen was-ie daarbij rustiger dan tijdens de heenweg naar de vorige les! 8)7 Ik vermoed dus dat hij zwaar pissig werd omdat ik geen beloning na indoen bit had meegenomen. Iets anders kan ik niet bedenken. De verwende aap.

Maar het zweet brak me uit: bijna 700 kg woedende, onwillige en bokkige Jaopie aan een teugeltje mee zien te nemen is geen pretje.... %)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:17

En je moest zeker ook nog je excuses maken dat je die beloning in eerste instantie vergeten was?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 17:29

Hahaha, dat had-ie wel gewild. Mooi niet, naar de les, en nou jij zweten dacht ik. Kwam mooi uit want hij was daar goed de klos, aangezien Steef er ook eens effe op ging....Ha!

Maar een kwaaie Jaopie is beslist geen grapje kan ik je verzekeren, hij lijkt op het oog wel Joris Goedzak, met die sokken en die vlekken... achhh... wat een brave Tinker.... denkt men dan, maar ik ken zijn bevliegingen maar al te goed, dan komt er een arsenaal aan listige en vuile streken bij hem los.... Ik HEB al een zooi ongein met 'm meegemaakt wat dat betreft (met name in zijn vroegere jaren)...Als je hem niet goed kent leg je dat af, en ik niet alleen, met name moet je op zulke momenten niet bang worden, maar helder blijven denken en handelen. Zijn hele doel op zo'n moment is intimideren (en een boze Jaopie kan uitermate intimiderend overkomen...), word je zelf óók kwaad of deel je een lel uit, wordt het alleen maar erger. Ja, 't is een schat af en toe.... :roll:

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 17:38

Haha, jullie zijn toch wel aan elkaar gewaagd, jij moppert net zo hard als Joapie :D
Maar goed, hij heeft toch ingebonden en je hebt een goede les gehad, verstevigt de zaak alleen maar als je zoiets weer de baas wordt. Fijn, die geheugentraining.

Kan me wel voorstellen dan Joapie heel indrukwekkend kan zijn als hij boos wordt. Wij hebben een grote zwarte met een hoge hals die hij er boven op zet als hij je wil intimideren. Dan is het zaak om met mijn 1.65 nog net wat baziger over te komen en tot nu toe hebben mijn toneelstukjes succes gehad. Dan komt hij excuses aanbieden en is weer maanden braaf. :D
Maar ik zou het niet in mijn hoofd moeten halen om zijn slobber na het rijden te vergeten, dan zou hij de stal afbreken :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 19:46

Ooh vreselijk, soms kun je ze echt achter het behang plakken!
Fijn dat het uiteindelijk toch opgelost is. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 23:38

Wanneer denk je trouwens dat je weer in de (een) buitenbak kan rijden?
Dan kom ik weer een keer foto's maken. :j

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 14:26

De buitenbak is momenteel weer uitstekend begaanbaar, bij vd Bos, dus als het weer een beetje redelijk blijft kan dat gewoon wekelijks een aantal keren.

Steef blijft voorlopig nog even op de andere locatie in de binnenbak (in het winterseizoen) lesgeven, hij gaf wel aan op enige termijn weer terug te willen naar de buitenbak.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 16:44

Verslag veertiendaagse les nr. 13, gegeven door Steef Geelen van http://www.rechtpaard.nl : de stopknop, de vooruitknop en de Lichte Hulp.

Nou die stop - en vooruitknop hééft Jaopie niet aldus Steef. Allebei niet, althans niet zoals het in correcte zin zou horen.
Leuk, en bedankt Steef, kommie daar nu mee?!?
Ja nu want volgens Steef is er "voor alles een moment". En dat moment bepaalt HIJ.
Okee dan...rustig maar Steef, braaf....

Nou heeft hij wel een beetje gelijk, Jaopie had de neiging door de stop heen te lopen, niet dramatisch, maar toch wel een paar passen er bij stelen, en de vooruit bedient Jaopie naar believen heel vaak zelf, met name in de binnenbak, en dan nog extra op de handrem als er afleidende factoren langs de rand staan (zoals toeschouwers). Duidelijk is dat Steef in ons geval nu wel eens een beetje de schroeven wil aandraaien en de puntjes op de i wil gaan zetten, daarin kan hij dan onverwacht strict uit de hoek komen.

Ik had niet veel kunnen rijden, vanwege de verzopen baklocaties, maar toch had ik de laatste week uitsluitend geoefend op het stoppen, dus halt, en een paar pasjes achterwaarts en dan voorwaarts dynamisch weer vertrekken, eigenlijk een voortborduring op de vorige les.
Na zijn idiote bui kwamen we veilig op de leslocatie aan en net als de vorige keer ging Jaopie weer met ijver aan de gang in de binnenbak. Ook zakte hij weer net als toen weer enigzins in toen er punbliek langs de bakrand verscheen, en toen Steef kwam werd dat nog een tandje erger.

Ik had het halt inmiddels beter onder de knie, dacht ik, dus deed een paar van de oefeningen die Steef ons allen in een soort dissertatie over De Lichte Hulp had toegemailed. Dat ging goed, dacht ik, maar ik was nog geen tien minuten bezig of het was "Ga jij d'r eens af ". Oei dacht ik, er bevalt hem iets niet.
Steef ging er op: "Ja soms wordt het je duidelijker als je het iemand ziet voordoen. Kijken".
Ik kijken, maar ik zag niks. D.w.z. ik keek me suf ... maar waarnaar....?!? Ik zag Steef amper enige hulp of iets geven, en behoudens een droog kuchje van tijd tot tijd kwam er ook geen woord van uitleg uit.
Omdat ik zijn stemming even niet kon inschatten verviel ik in mijn oude fout en vroeg ik dus ook weer niets. Hij leek zeer geconcentreerd bezig, dat wilde ik ook weer niet verstoren.

Toen moest ik er weer op, en met het zweepje als een lastige vlieg (net als vorige keer) Jaopie in de lies aankriebelen, nou eigenlijk aantikken. Toen hij dat deed duurde het ook enige tijd voordat Jaopie voorwaarts reactie gaf, nu ik er zelf mee bezig ging gebeurde er helemaal NIKS. Ik mocht geen benen gebruiken, alleen gewichtshulp naar voren, teugels meegeven en aantappen met het zweepje. omdat mijn dressuurzweep natuurlijk doorboog kreeg ik een kort springzweepje, daar heb je dan wat meer controle over.... o ja...? Ik moest sneller en sneller aantappen omdat reactie uitbleef bij Jaopie, maar ik heb op de een of andere manier helemaal niks met dat gedoe met zweephulpen, dus porde ik stiekem (dacht ik) met een hak aan de buitenkant aan... toen ging hij wel voorwaarts, maar dat had Steef weer gelijk in de gaten en mocht weer niet: Néé, eh eh... niet met je been lopen schoppen, met het zweepje aantappen. Zucht.. Ziet die vent weleens iets NIET?

Ik werd er zo frustrato van dat ik uitriep: Ja zeg, jij ook met je zweepje, het lijkt wel een SM-les! Dat lokte weer het nodige gelach uit, maar ik baalde, want ik had toch heel erg m'n best gedaan op dat voorwaarts en halt en achterwaarts en... dacht dat dat wel beter ging dan vorige keer.

Maar goed, de hele les bleven we met de finesses hiervan bezig, hetgeen mij danig begon te ergeren, omdat ik het gevoel had dat niets goed genoeg was, dat had Steef natúúrlijk weer door, dus zei hij: Volgens mij zit ik bij jou nu vrij hoog op jouw irritatie-schaal...
Nou inderdaad, maar zei : Nou ja, zeg dat, maar dat kan ik van jou wel hebben (wat waar is).

Toen het allemaal wat vlotter ging stelde hij een galopje voor (Wat? riep ik, want ik verstond in eerste instantie een "schopje") Goed galopje. Galopje? Vergeet het maar, waar Jaopie nooit moeite heeft, of heeft gehad met galop-aanspringen, en ook als de beste moeiteloos vanuit stilstand met gemak in een galop kan aanspringen, kreeg ik hem nu met de grootst mogelijke moeite tot een galop te bewegen, waar hij dan weer uitviel, om vervolgens als een aftands onwillig manegepaard niet opnieuw te willen aanspringen maar keihard doordraafde. Als een stomme amateur zat ik dus te proberen mijn paard in galop te krijgen! Nog nooit meegemaakt! Het laat zich raden dat mijn ergernis-graad nu bijna door het binnenbak-dak vloog!
Ik had de neiging om af te stappen, Steef de teugels met Jaopie er bij te overhandigen "Kijk es, hier, voor jou!" en het pand knarsetandend te verlaten, met achterlating van wijsneuzige instructeur en koppig pestpaard.

Maar dat deed ik natuurlijk niet, paar keer diep ademhalen en maar weer terugnemen die Jaopie en opnieuw proberen. Steef zag het wel en verordonneerde maar gauw een paar draf-oefeningen. Nou heb ik een vrij hoog Steef-tolerantie-level, maar.... Ik kon ze allebei wel achter het bakbeschot plakken....

Toen zei hij ook nog van alles over Jaopie z'n zwoegende buikspieren. Dat paard had zó hard z'n best gedaan! Het was zo'n beetje tegen het einde van de les en ik zei kwaad: Nou zeg, wat denk je dan van de toestand van MIJN buikspieren? Zegt-ie doodleuk: Die hebbie niet.
Toen had ik met Jaopie en al wel in "de juiste galop" even over meneer Steef heen willen walsen.

Maar hij werd saved by the bell, want de volgende lesklant kwam de binnenbak al weer binnen, op een paard dat vaker vlak na mij rijdt, en ik de eerste keer met een gek hertenhalsje sterrenkijkerig door de baan had zien gaan. Ik stapte in die nabijheid even uit want Jaopie dampte aardig, en het viel me op dat dat andere paard nu na een paar lessen inmiddels 10 x beter bewoog en een prachtig correct gebogen hals en nek liet zien. Wát een megaverschil in enkele lessen al!

Ja, dacht ik, ook dát is dus door Steef z'n lessen, dus toen maakte mijn irritatie al weer plaats voor gevoelens van respect. Met Steef zal ik altijd wel een soort haat-liefde gevoel hebben omdat hij je zo feilloos met je giechel op je eigen handelen of verzaken weet te drukken, dat is niet altijd even best voor je ego of humeur. Maar dat hoort er bij.

Met een uiterst gezeglijke en voor zijn doen kalme Jaopie ging ik dus maar op weg naar huis, overwegende, dat we het toch maar getroffen hadden met zo'n gedreven instructeur, die zo goed de vinger op de zere plek weet te leggen, dat je er elke keer weer uitkomt met het voornemen de daaropvolgende 14 dagen eens extra ijverig te gaan oefenen.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:03

vergeet met al dat ijverige oefenen ook niet te genieten van je paard, ook al kan je hem achter het behang plakken :D

En wat is het idee achter het alleen met zit en zweephulp aanstappen? Je zit snap ik, dat doe ik zelf ook en het paard wat ik rij stapt op kanteling van mijn bekken weg, maar is je zweephulp omdat hij niet genoeg op je been reageert?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 17:25

Het is aanTAPPEN, niet aanstappen. Dus heel snel achtereen een serie van kriebelige tikjes geven.

Dat is idd omdat paard niet meteen op beenhulp en net te traag op zithulp reageert, een soort extra prikkeling die onmiddellijk wordt weggenomen als er een reactie voorwaarts volgt.

Ik ben echter hopeloos met zweephulpen zoals Steef ze voorstelt, voor mij geen Fifty Shades of Grey dus, ben ik te zwart wit voor (en Jaopie ook, hahaha).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:54

Arme jij, je geduld wordt wel heel erg op de proef gesteld. :(:)

Ik heb dezelfde oefening bij de les gehad zondag. Alleen bij [naam] lag het probleem ook andersom, snelheid maken lukte makkelijk. Maar ik moest er ook te veel hulp voor geven. Afremmen was voor haar ook lastig. Op een lichte hulp reageert ze dan niet altijd, dus als ze het negeerde moest ik de hulp groter maken en haar dan helemaal naar stilstand brengen. Ook binnen de draf moesten we tempo aanpassen en na iedere paar passen een ander tempo aannemen. Op een gegeven moment ging dit goed en heb ik voor het eerst met [naam] in de les gegaloppeerd. Op links kostte het haar opeens ook moeite, ze zat na 2 sprongen pas goed in de galop. Volgens Steef was dat omdat ze nu verzameld moest aanspringen en ze nog niet weet hoe ze haar benen kwijt moest. De galop ging heel netjes (zie topic dat [naam] gemaakt heeft) en ook op haar moeilijke kant rechts lukte het de tweede keer om in de juiste galop te komen. Door de oefeningen met tempo heb ik haar er ook beter in kunnen houden en ging ze daarna niet als een gek draven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:57

* Stille meelezer kruipt even vanonder steen :o *
Waarom wonen jullie zo ver ?? Ik zou zo'n les wel eens live willen meemaken ! :D
Interessant ook dat de principes van Antoine De Bodt ook hier weer een succesverhaal blijken te zijn ! :j
* Kruipt nu weer terug onder steen en geniet met volle teugen van je schrijfstijl <<) *

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 19:53

Ook in mijn les zijn we bezig geweest met de tabhulp van de zweep,nou is kun pony nog dover voor een zweep hulp,dan een beenhulp dus ik begrijp je irritatie puntje heel goed :D ik heb me afgelopen zondag denk ik net zo gevoeld...

Maandag ben in met haar op de buitenrit gegaan in de hoop dat ik dan wat meer reactie zou krijgen,maar op de een of andere manier sluit zeg zich er gewoon voor af -O-

Op de lichte hulp remmen ging ons dan wel weer goed af!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 15:11

Jaopie is ook absoluut geen type dat veel respect voor een zweep of een bovenhandse zwiep of zweepgetap- of getik heeft. Persoonlijk vind ik 'm beter op een beenhulp reageren, maar dat vindt Steef dan weer niet , of niet goed (genoeg). Snap ik ook wel, want het kan niet de bedoeling zijn dat je maar een beetje met je benen zit te drenzen, het moet juist met zo min mógelijk been en idealerwijze met de gewichtshulp. Op de (nu nog overdreven) gewichtshulp begon Jaopie toch behoorlijk te reageren, maar nee, nu moest het weer met een zowat vibrerend zweepje, zodat je er een lamme klauw van krijgt... Kreeg op het laatst de neiging om meneer Steef es met dat zweepje....

Jaopie reageert als ik alleen oefen en ook als ik in de buitenbak rij véél scherper op mijn "hulpen". Ook is het me nog nooit gebeurd dat hij niet in de galop wilde aanspringen. Maar ik heb wel meer van dat fraais bij Steef in de les, dat iets dat normaal vanzelfsprekend gaat in m'n eentje dan opeens niet meer wil (zoals die galop-waanzin). Dat kan ook wel zijn omdat het van Steef dikwijls ánders moet dan ik doorgaans gewend was op eigen houtje te doen, en dat begrijpt Jaopie dan natuurlijk weer niet meteen.
Vergeet niet dat ik vele jaren helemaal in m'n eentje met Jaopie heb gereden.

Maar MEN wat is dat af en toe tot ontploffens toe frustrerend. Vooral als Steef zo'n punctuele bui heeft en het echt maar goed, beter, nog beter wil hebben, gáát-ie maar door waardoor ik het gevoel heb dat ik helemaal niets meer goed doe, en nog minder waard ben dan een F-proefje.
Dan word ik natuurlijk pissig en heb ik de neiging om minder fraaie zaken naar hem te snauwen zoals: Man dram niet zo door! of: Nou Steef, vóór jou ging het anders prima! Maar dat is natuurlijk niet waar, de zaken léken wel te gaan, maar ze gingen niet op de correcte manier. Dus gingen ze in feite "nep" of "niet". Je moet gewoonweg heel anders leren rijden, dat is helemaal niet makkelijk. Fysiek niet, maar voor je ruiter-egootje nog minder.... je ging ook niet bij hem lessen als je dacht dat het allemaal wel okee ging natuurlijk... :Y)
Daarbij komt dat ik qua aard en leeftijd ook bepaald niet de makkelijkste ben om les aan te geven.
Die lessen van Steef zijn dan ook wel erg "vormend", niet alleen om correct klassiek te leren rijden, maar ook voor je eigen persoonlijkheid, want op je eigen ongeduld, perfectiezucht, showerigheid of faalangst word je ook als vanzelf gedrukt... je hebt soms het idee dat je helemaal NIKS kunt, en NIKS voorstelt. Je wordt haast gedwongen al die valse schillen van je af te (laten) peuteren zodat je met de naakte eerlijkheid naar jezelf leert kijken...en dat gebeurt onvermijdelijk, als je aan die lessen begint.

Met Jaopie had ik op de lichte hulp halthouden zelf ook de voorafgaande week flink geoefend en dat ging véél beter, vond ik, maar Steef vond natuurlijk weer dat het nóg beter kon en moest dus dat werd ploeteren voor Jaopie en mij. Ik probeer er dan wel eens onderuit te komen of Steef z'n serieuzigheid af te leiden door weer een flauwe grap of uitspraak te doen, maar dat heeft-ie van mij inmiddels vaak wel door, dus die vlieger als afleidingsmanoeuvre gaat dan niet op. Kan ik zo'n oefening nóg -tig keer herhalen.... -:(-

Maar hij is meestal wel dermate ontwapenend dat je dan denkt: Okee, ik doe het wel weer... ~~}>

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:24

Wat leuk om te lezen iedere keer, dat je je "match" lijkt te hebben gevonden, zowel met Jaopie als met Steef. Volgens mij mag je ze allebei wel ... :D.