Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:04

MaricoGraphy schreef:
mooie paarden. Sommigen zien er idd nog jong uit tov anderen die er dan weer wijzer uitzien :P

Mijn hengst wordt dit jaar 2 dus nog veel te jong.
Maar heb wel een vraagje, kan ik hem eind van de herfst laten beleren voor de kar?
Dan is hij in november 2 jaar en 4 maanden.

Of op welke leeftijd doen de meeste dat?

Je kunt het doen, maar ik kan je nu alvast vertellen dat je heel bokt weer over je heen krijgt. Ik had met de mijne toen hij 2 jaar en 8 maanden was een topic met longeren met bijzet en zadel en geloof mij maar, dat doe ik nooit weer :') wacht gewoon lekker tot hij 3 is.

Babootje

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:39

Afgelopen woensdag is History naar de tandarts geweest om wolfskiesjes te laten verwijderen. Verder ziet zn gebit er goed uit. A.s. woensdag mag ie weer een bit in. Dan longeren we hem nog een paar x die week en dan mag ie er in het weekeinde aan geloven :D :D De bodyprotector ligt al klaar :+

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:05

Ik val hier eventjes binnen. Dacht hier niet te reageren want ik ging mijn nu 3 jaarse maar beleren als ze 4 was, dus volgend jaar. Maar vandaag, in een gekke beu eens gekeken hoe ze zou reageren. Mevrouw heeft nog nooit iets op de rug gehad, geen zadel, geen longeersingel, hooguit een dekje. Ik had van iemand gehoord dat als ze jou genoeg vertrouwen ze er niet naar kijken. En tja, ik ben iemand die zo een gekke theorie wel eens wil uittesten.

Zie hier, de eerste oortjes foto!

Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:25

Leuk dat je er zo op kon zitten, maar krijg er toch wel kriebels van in mijn buik, zo tussen de omheining en andere pony. Vond ze het leuk? :D En ga je nu verder of wacht je alsnog tot ze 4 is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:32

Ze vond de knuffels heel leuk. Op de foto niet te zien maar was aan de ingang van de wei, dus de draad naast mij was gewoon open en vader hield haar vast. De andere pony is haar moeder, ze is dus ook eigen fok. Ze is nog wat aan de wandel gegaan, beetje vooruit, beetje achteruit, het was voor haar wel allemaal in orde :D

Denk dat ik er deze zomer nog wel een paar keer op ga, als het sturen en de stap en draf er al op zitten ben ik meer dan tevreden :)

Vertrouwde ze ook wel. Had ze van de zomer voor de allereerste keer mee genomen op straat en ze keek wel wat maar meer deed ze niet. De 3de keer op straat had ik haar al mee in 1 hand en mijn ruin in de ander. Velen vinden dat ik mijn paarden soms iets te snel vertrouw, maar langs de andere kant voelen ze ook wel dat ik het allemaal wel fijn vindt en zijn ze ook heel snel rustig :)

Ook voor mij was het een grote stap. 3 jaar geleden flink hard van een paard gedonderd en eigenlijk niet meer durven rijden. Maar bij haar voelde ik me altijd op mijn gemak en heb eigenlijk helemaal geen stress. Hoop dat ik het ontspannen rijden weer met haar kan opnemen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:01

Moniek,,leuk dat hij goed aangekomen is! Mooi paard!

Jeanaaa: ook erg leuk paard!
Ik zie graag vosjes :D

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 07:58

Na onze laatste update twee weken terug is er een hoop gebeurd en veranderd.
Onze 'zadelmakmaker' was er toen voor het laatst en onze 'doorrijder' zou het stokje overnemen.
We hebben die week één keer met onze doorrijder afgesproken toen zij flink ziek werd en noodgedwongen niet kon komen.
Omdat ik haar niet stil wilde zetten nu we net op weg waren ben ik er toch zelf opgekropen.
Met wat hulp van mijn instructrice ging het beter dan ik had gedacht en vond ik het toch eigenlijk best heel leuk om zo met mijn eigen paardje bezig te zijn.
Toen onze 'doorrijder' na een goede week weer beter was heb ik besloten om het toch zelf verder op te pakken met hulp van mijn instructrice en daar ben ik tot dusver erg tevreden over!!

Vorige week ging het met rijden niet zo lekker. Ze was op rechts enorm tegen de hand, terwijl ze het linksom zo goed deed. We hebben rechtsom op een goed stuk afgesloten en zijn toen gestopt.
De volgende dag kwam ze echter stok- en stokkreupel uit stal. Dikke schrik natuurlijk. Bleek er een kies in haar hoef vast te zitten :')
Ze heeft vier dagen rust gekregen om alles te laten helen en gisteren hadden we weer les en ze deed het echt onwijs goed. We hebben zelfs voor het eerst gegaloppeerd!
We hebben lekker in de buitenbak gereden, de flinke windstoten had ze niks van en mevrouw liep doodbraaf haar rondje. Zo heerlijk! <3

Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 08:27

Foto's doe ik zo ff met de pc. Dus die komen er nog aan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:29

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:52

Mooie foto Andrea! Ziet er al heel netjes uit!

Lailapri ik heb ook een Danica, haha. Leuke paardjes!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:57

_Zoe schreef:
MaricoGraphy schreef:
mooie paarden. Sommigen zien er idd nog jong uit tov anderen die er dan weer wijzer uitzien :P

Maar heb wel een vraagje, kan ik hem eind van de herfst laten beleren voor de kar?

Je kunt het doen, maar ik kan je nu alvast vertellen dat je heel bokt weer over je heen krijgt. Ik had met de mijne toen hij 2 jaar en 8 maanden was een topic met longeren met bijzet en zadel en geloof mij maar, dat doe ik nooit weer :') wacht gewoon lekker tot hij 3 is.
longeren met 2 j en 8 maanden lijkt me geen probleem. Maar dan zonder bijzet en zonder bit.
Al lees ik wel veel verschillende dingen over voor de kar beleren.
Eerst zien hoe Harley is gegroeid op die leeftijd.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:28

Onze ruin wordt er 3 in juli. Die wordt af en toe (eens inde twee of drie weken) eens gelongeerd.
Dat is dan in totaal nog geen tien minuten. Gewoon paar rondjes draven linksom en rechtsom. Verder hoeft hij nog niks te doen.
Longeren is in principe ook wel belastend, steeds die kleine rondjes.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:07

Je kan de rondjes zo groot maken als je wil. Heb een lijn van 15m en ik loop vaak nog een cirkel van 3 m doorsnee als ik de haflinger longeer. Zo heb ik ook mijn beweging. Als ik hem wil laten galopperen loop ik op een recht stuk mee voor ten minste 20 meter.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:15

MaricoGraphy schreef:

longeren met 2 j en 8 maanden lijkt me geen probleem. Maar dan zonder bijzet en zonder bit.
Al lees ik wel veel verschillende dingen over voor de kar beleren.
Eerst zien hoe Harley is gegroeid op die leeftijd.

Dus je ziet wel in dat longeren met bijzet en bit verkeerd is, maar je wilt hem wel nog 4 maanden jonger voor de kar beleren waar hij dus ook een hoofdstel voor in zal moeten, en er een kar achter hangen? Natuurlijk kan het, er zijn genoeg paarden die met 2 al op de renbaan lopen, maar goed voor de botten en pezen is dat echt niet. Zelfs met 3 is dat allemaal nog niet volgroeid, dus eerder zou ik hem ook niet voor de kar zetten. Je kunt hem al best aan hoofdstel etc laten wennen maar echt kar erachter zou ik persoonlijk mee wachten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:27

Ik ben benieuwd of er ook echte bewijzen zijn van verkeerde slijtage of stuk gereden dieren door vroege belasting. Ik longeer weinig, maar er zijn zat hengsten die voor keuringen met 2 al aan de longe gaan om er in het najaar/de winter pico bello uit te zien. Zeker als ik dan de duitse ponyhengsten bekijk hoe die op de keuring zijn en hoe ze er later in het echt bij staan en hoe ze dan lopen, dan is daar flink aan gesleuteld. Hoe belastend zou dat dan echt zijn.
Hoe belastend is het om een jong dier te voorzien van een andere hoefstand en ijzers omdat het dan mooier loopt? Ik bedoel dan niet scheef of recht corrigeren maar je ziet soms dieren op ijzers staan met zoveel spanning in de schouders dat ze niet anders als zogenaamd mooi lopen kunnen tonen dat ik daar zelf al naar van wordt.
Mijn jonge dieren gaan zonder ijzers naar de keuring en als een ijzer het verschil moet gaan uitmaken voor ster of niet, en ook nog op aanraden van de jury!!! mag de jury zich van mij wel eens heel hard achter de oren gaan krabben. Pony is niet goed genoeg voor ster, naar de wensen die zij willen zien, dus moet ik er maar aan sleutelen? vind ik echt heel vreemd.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:34

Klopt, voor hengstenkeuringen worden ze al op 2,5 hard gewerkt.

Nu bij renpaarden zitten ze er nog vroeger op. En die dravers lopen ook al voor de sulky voor hun 2. Dat lijkt me ook niet altijd even goed.
Nuja, als je echt moet wachten tot een paard volledig volgroeid is om erop te gaan zitten, dan moet je wel erg lang wachten.

Alles is schadelijk bij teveel. Kwestie van doseren zeker?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:39

En kinderen die hun boekentas dragen en daardoor krom gaan lopen?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:55

Sjaaa.... Toch gek dat de discussie over belasting altijd weer oplaait als het gaat om de training van jonge paarden. Je hoeft maar te googlen op onderzoeken aangaande wanneer het skelet van een paard volgroeid is en je weet dat 2,5 jaar echt te vroeg is.

Dat dat dan toch gebeurt met o.a. hengsten die voor de keuring gaan, zegt meer over het beleid dat vanuit een stamboek gevoerd wordt, dan of het 'goed' is voor een paard.

Er circuleerde laatst een mooi artikel op Facebook waarbij in een tekening was aangegeven hoe de groei verloopt. Die kan ik helaas niet meer vinden. Wel (1 van de vele) artikelen via Google: http://dierpraktijk-beest.nl/ruggenwervels-paard/

Hierin wordt ook aangegeven wat de gevolgen zijn van te vroege belasting.

Maar goed, ieder doet wat hem of haar goed lijkt toch?

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:59

Afbeelding

Deze bedoelde je denk ik?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:01

;) Tja veel vooroordelen vooral. Maar bewijzen heb ik ook nog nooit gezien. Er zijn renpaarden die gemakkelijk oud worden. Ken een fries die al jong voor de kar beleerd is en nog vrolijk Bokt en rent door de wei.

Dat een paard pas volledig volgroeid is op zijn 5 of 6 weet ik ook dus rijdt iedereen eigenlijk te vroeg op hun paard.

Daarnaast doel ik meer op beginnen te beleren aan lange lijnen zoner gewicht achter te hangen. Commando's kent hij al, die oefen ik aan de hand als ik ga wandelen en in een afgezet stuk op de wei soort van longeren maar zonder longeertouw enkel ernaast stappen en de commando's geven met stem en lichaam. Niet langer dan 5 min ( zet de timer op mijn GSM op)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:05

De onze wordt met 2 jaar en 9 maanden nu een paar x per week gelongeerd. Soms met zadel en of singeltje om en soms ook licht bijgezet om hem te leren dat er zoiets als contact met de mond bestaat.
Zodat, als we er straks op gaan om zadelmak te maken, hij daar al bekend mee is.
Dit weekeinde wordt een start gemaakt met zadelmak maken. Daarna gaat hij op de wei en houden we het zadelmak een beetje bij. Vanaf juni/juli gaat hij wat meer onder het zadel (2 a 3 x per week), rest op de wei.

Pin je niet vast aan de leeftijd van het paard of het volgroeid zijn van de rug. Want daarnaast zijn er nog meer factoren van belang die de belasting van de rug negatief kunnen beinvloeden (bouw van het paard, maat van het paard, gewicht van de ruiter, balans van de ruiter, goed en passend hanarchement).

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:06

En dat een paard rond zijn 15e met pensioen gaat tegenwoordig is geen voldoende bewijs voor jou? Datrenpaarden met 6 hun beste tijd al gehad hebben? Wat... 6?? Oud!

Ik kan hier altijd een beetje kriebelig van worden. Want de echte vraag hier, wordt door niemand echt beantwoord. Waarom wil je al zo vroeg beginnen? Heb je geen tijd te verliezen? Kun je niet wachten? Het is allemaal eigen plezier... Maar dat laatst op het nieuws was dat peuters al eerder dan 4 naar school moeten kunnen...... Ho, heel Nederland op stelten. :x En ik heb het hier niet over longeren aan het halster, maar over daadwerkelijk 'zwaar' werk voor het derde levensjaar. (

En verder ga ik me niet in deze discussie mengen want ik ga dat toch nooit winnen. :D
Laatst bijgewerkt door Giolli op 02-03-15 14:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:06

Babootje schreef:
De onze wordt met 2 jaar en 9 maanden nu een paar x per week gelongeerd. Soms met zadel en of singeltje om en soms ook licht bijgezet om hem te leren dat er zoiets als contact met de mond bestaat.
Zodat, als we er straks op gaan om zadelmak te maken, hij daar al bekend mee is.
Dit weekeinde wordt een start gemaakt met zadelmak maken. Daarna gaat hij op de wei en houden we het zadelmak een beetje bij. Vanaf juni/juli gaat hij wat meer onder het zadel (2 a 3 x per week), rest op de wei.

Pin je niet vast aan de leeftijd van het paard of het volgroeid zijn van de rug. Want daarnaast zijn er nog meer factoren van belang die de belasting van de rug negatief kunnen beinvloeden (bouw van het paard, maat van het paard, gewicht van de ruiter, balans van de ruiter, goed en passend hanarchement).

(Ik zie meer paarden met slechte ruggen door slecht passende zadels en slecht rijdende ruiters dan paarden die jong zijn ingereden, maar goed zijn gemanaged)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:09

Tevens ben ik recreatie ruiter en vind ik rustig wandelen door bossen het leukst. Draven hoeft dan niet eens en galop al helemaal niet.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:12

MaricoGraphy schreef:
;) Tja veel vooroordelen vooral. Maar bewijzen heb ik ook nog nooit gezien. Er zijn renpaarden die gemakkelijk oud worden. Ken een fries die al jong voor de kar beleerd is en nog vrolijk Bokt en rent door de wei.

Dat een paard pas volledig volgroeid is op zijn 5 of 6 weet ik ook dus rijdt iedereen eigenlijk te vroeg op hun paard.

Daarnaast doel ik meer op beginnen te beleren aan lange lijnen zoner gewicht achter te hangen. Commando's kent hij al, die oefen ik aan de hand als ik ga wandelen en in een afgezet stuk op de wei soort van longeren maar zonder longeertouw enkel ernaast stappen en de commando's geven met stem en lichaam. Niet langer dan 5 min ( zet de timer op mijn GSM op)

Ach met jou ga ik ook geen discussie meer aan, wat iedereen ook zegt je weet het toch beter en banketstaaf er vervolgens omheen. Je vraag was of je hem met 2 jaar en 4 maanden kon laten beleren voor de kar en ik vind dat een dom idee al kan het vast. Ik vind het sneu voor Harley en je had beter een 3 jarige kunnen nemen vind ik. Overigens vind ik zeker niet dat je tot 5 of 6 moet wachten, maar bij elk paard tot hij een beetje puppy af is. Maar dat jij de jouwe nu al zo volwassen vond dat hij wel kon springen etc zei voor mij genoeg.