de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:25

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:34

ziet er goed uit denice voor de eerste keer.
fijn dat hij het zo goed doet.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:25

Leuk topic!
Ik heb ook een 3-jarige (april)...van Citango (Contango x Jazz) x Bachelor (Burggraaf x Baccarat). Stokmaat: ongeveer 1.70m.

Voor de zomervakantie heb ik er een aantal keer opgezeten. Hij was heel braaf. Maar ik vind hem nog wel iel en weinig gespierd, zit nog volop in de groeispurt en heb hem daarom afgelopen 2 maanden laten staan. Maar het kriebelt wel weer, denk dat ik hem voor de winter nog even oppak en daarna de winter rust geef.

Afbeelding

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:34

Mooie Charmeur!

Dafydd, doet het inderdaad braaf. Echt een gave kleur, ik houd er van!

Zijn hier ook mensen die bit- en of boomloos beleren? Ik twijfel of ik wel met bit wil beleren aangezien ze natuurlijk nog aan het wisselen zijn. Maar ik heb nog nooit bit- of boomloos gereden :+ Iemand een ervaring?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:15

Ik start bitloos. Eerste keer :-). Onze (mijn helper en ik) conversatie ging vorige week als volgt:
"Wil je er nog even op?"
"Ja, is goed, ga ik even haar hoofdstel af doen en haar Dually halster om doen."

Was aan het vrijwerken met hoofdstel om haar te laten wennen en voel me een stuk veiliger met halster dan met hoofdstel blijkbaar haha. Menig paardenmens zou je raar aankijken denk ik :-).

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:40

Toevallig sprak ik vandaag Annemarie v.d. Toorn n.a.v. de trailerlaadcursus en zij zei dat zij alle paarden beleren met het Dually halster. Ik ga mij er eens in verdiepen :)

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 20:58

Matheno schreef:
Kan ik me ook melden? :D

Ik heb een nu 2,5 jarige haflinger ruin van Ambach.
Compleet iets anders dan een KWPN, wat ik gewend was.

[ Afbeelding ]

Hij is ontzettend nuchter, heeft altijd op een land gestaan maar is nergens van onder de indruk.
Gisteren stond er een grote vrachtwagen de mest op te halen en hij liep er hartstikke braaf langs, alsof hij het al jaren zo deed :')

Binnenkort komt de tandarts en dan krijgt het erna voor het eerst een hoofdstelletje in. Longeersingel heeft hij al wel omgehad, maar ook dat onderging hij voorbeeldig. :D
Ik vermoed dat dit het braafste paard is wat ik ooit heb gehad!

he nog een hafje, leuk! *\o/*

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:43

Selka schreef:
Toevallig sprak ik vandaag Annemarie v.d. Toorn n.a.v. de trailerlaadcursus en zij zei dat zij alle paarden beleren met het Dually halster. Ik ga mij er eens in verdiepen :)

Ik vind het heel fijn werken. Het is heel duidelijk als je het goed gebruikt. Ik heb de Dually halter filmpjes van monty roberts op YouTube allemaal bekeken. Dan wordt de werking je gelijk duidelijk. Hij heeft een serie van stuk of wat filmpjes daarover gemaakt.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:58

Ik gebruik ook een Dually halster voor mijn jonkie.
Want die snapt hij.
Een bit snapt hij (nog) geen drol van, maar probeer hem daar wel aan te laten wennen.

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:08

Ik heb geen ervaring met bitloos inrijden. Ik rij ze altijd met bit in en heb daar eigenlijk nog nooit geen problemen mee gehad zolang het voorwerk maar goed is.

Zack is weer genezen van zijn hoefzweer. Dit weekeind mag hij weer aan het werk. Is zijn vakantie weer over. Wel is hij weer erg aan het groeien hij gaat nu echt meer body krijgen.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 11:02

Ik heb gisteren met Guusje voor de gein vast eens een B proefje gereden. Viel nog niet tegen. De middendraf ging 2x de mist in maar dat was m'n eigen fout. Daarna probeerde ik het nog een paar keer en ging het alle keren goed.
Kben echt super blij met m'n puppy!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:07

Ik ga er morgen voor de eerste keer op, slik :+

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:06

Spannend Titsia! Succes :)

Ik vind het ook nog steeds spannend om op mn jonkie te rijden hoor, heb nu 5x gereden, met testrit in.
Laatste keer erg druk weer op onze stal, gooiden net een paard op de paddock naast de piste die show moest verkopen, maar Galant was erg flink. Heel blij mee. Ook in omgang is het een schatje.

Mijne is bit ook nog niet heel erg gewoon precies. Ben nu aan het zoeken naar een lage neusriem. Misschien is dat fijner voor he'

Maandag komt de zadelpasser, even kijken of zadel ok is... Ik denk dat boom mss iets te smal is. Soit, zien wel.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:08

Fijn dat Zacks hoefzweer over is!

Spannend Titsia! Verslagje?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:25

Half oktober gaat Guusje uit logeren om zadelmak gemaakt te worden.

Nu eerst maar een zadel gaan regelen voor hem.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:31

Oh Titsia: spannend!!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:43

Oh Natasja jij gaat dus wel voor zadelmak voor de winter? Ga je 'm zelf doorrijden daarna?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 23:12

Ja,..is natuurlijk een minder handige periode. Ja ik wil er nu wel op. Patrick wil ook graag rijden en dan moet er toch wel een beetje geoefend worden.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 07:41

Wat doen de jonkies het toch goed zeg.

Gisteren Broer weer gereden en hij ging heel erg fijn. Oefen ook allerlei dingen uit de proefjes, gewoon om hem bezig te houden. Aanspringen in galop op de volte BE kan hij zo netjes na twee keer proberen. Hij wordt er zelfs een beetje heet/ enthousiast van. Zo leuk.
Na het rijden heerlijk op hem langs de weg uitgestapt.

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:26

Hallo allemaal,

Wat een leuk topic!!!
Ik meld mij ook met mijn 3 jarige KWPN merrie ze is van mei 2011 , schimmel en prok gekeurd.
Naam Gigelie ( roepnaam Gigi) afstamming Rhodium x Kigali

Ze is in april en mei zadelmak gemaakt (eerst bitloos, daarna met bit) maar na 3 weken zat ik er ook al op en vanaf half juni staat ze nog weer op het land om wat bij te komen. Nu helaas geen goed zadeltje, dus eerst maar weer opzoek naar een ander zadel en dan gaan we het weer proberen! Nu al zin in.

Ook zij is in december naar de tandarts geweest en zijn der wolvenkiesjes eruit gehaald en ze had ook wat doppen.

Meteen een vraag, wat voor zadels hebben jullie? Zadels die je kunt verstellen/aanpassen? Want ze groeit er zo snel uit.

En met wat voor een bitje beginnen jullie?

En hier is ze dan:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SamanthaIJ op 03-09-14 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:36

hier ook een 3 jarige van 2011 maar geen rijpaard maar een men paardje
ze staat nu +- 4 maanden voor de sulky en ze doet t super

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:42

Op dit moment heb ik eigenlijk alle paarden op een dubbelgebroken watertrensje lopen, de 3-jarige krijgt dat straks ook in als we weer aan de slag gaan. Als ik merk dat ze dat gewiebel in de mond vervelend vinden dan pak ik enkelgebroken trens en heel enkele keer rij ik een paard op een ongebroken trensje.

De jonge paarden rij ik eigenlijk altijd met mijn oude stubbenzadel, met een bontje eronder wil dat over het algemeen wel. Ik ga niet iedere 3 maanden een nieuw zadel aanschaffen en van al dat aanpassen worden de zadels vaak ook niet beter :o

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:34

Wauw ik vind Gigi knap hoor, toffe aftekeningen.

Broer loopt met een dubbel gebroken kk ultra bitje en een Schumacher zadel.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:39

Gigi vind ik ook heel erg knap zeg!

Ik rij met een dubbelgebroken bustrensje. Hij is hier wel nog iets onrustig mee, niet echt tijdens het rijden, dan is hij bezig met rijden. Dus ik kijk het nog even aan.

Volgende maandag komt bij mij dus de zadelpasser... Moeilijk om zeggen of mijn zadel goed ligt (ik vrees te smal, dus bontje heeft weinig nut). Momenteel ligt er een Ideal Equestrian op. Heb nog een prestige (veelzijdigheid richting spring) maar vrees dat die weg gaat moeten.

Tandarts ga ik binnenkort ook eens bellen. Geen idee hoe het met zn tandjes gesteld is...

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 15:49

Titsia, leef je nog? :=

Hier zijn beide mannen inmiddels twee keer naar de tandarts geweest en ik heb besloten ze met het Dually halster zonder bit te beleren. Daarna, mocht ik overstappen op het bit, dan ga ik waarschijnlijk eerst voor de ongebroken trens. Minste inwerking en stabiele ligging. :)

Fijn dat broer het zo goed doet! Ik vraag mij echt af wat de mijne allemaal gaan verzinnen :+

Aah de knappe Gigi! Ik moet altijd even in jouw topics spieken naar haar knappe koppie.

Zadels is bij mij ook de grote vraag. Heb er twee liggen die overduidelijk niet gaan passen. Ik hoor mensen positief over Barefoot, maar ken dat systeem helemaal niet. Ook geen idee hoe het zit.
Wintec vind ik persoonlijk voor geen meter zitten en ieder half jaar twee nieuwe zadels is ook niet leuk..