pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:49

piezze schreef:
Raar verhaal, als die pony echt van zulk kaliber is, zullen ze hem niet voor een kleinigheidje voor een prikkie wegdoen. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn....

...is het dat vaak ook :+

Ik zou het ook niet doen. Kan natuurlijk dat het paard op jonge leeftijd teveel druk heeft ondergaan. Maar kan natuurlijk ook zijn, dat de pony lichamelijk iets niet verwerken kan. Dat is ook niet altijd zo duidelijk te vinden, ook al laat je hem goed keuren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:54

Ik snap het hele probleem eigenlijk niet van dit topic. Er zijn zat leuke d en e-pony's die succesvol Z startten, en voor een leuke prijs.

Zijn die allemaal niet goed genoeg? Waarom niet, als ze gewoon Z wilt starten..

Zou de pony uit de OP echt niet kopen. Zijn er zat die geen problemen hebben.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:59

Sluit ik me helemaal bij aan Geryon!

Om eerlijk te zijn denk ik dat TS een zeer onrealistisch beeld heeft :o kind van 12 dat 'eventjes' in de Z over de 65% moet gaan scoren, op een toppony die dan ook nog voor een prikkie gekocht moet kunnen worden.

Koop toch gewoon een makkelijk te rijden beestje waar je dochter plezier mee kan beleven, in plaats van zo op die prestaties te hameren. Sowieso, is 12 niet een beetje jong om al zo prestatiegericht te rijden? En als je toch persé die wedstrijden in wilt maar niet teveel geld wil uitgeven, koop dan een brave E-pony op M/Z niveau, die staan er ook zat.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:14

TS: als de pony "alleen maar" een stress kikker is, dan kan de gemiddelde getalenteerde ruiter daar wel mee om gaan vrees ik. Dan moet je je gaan afvragen wat jouw dochter wél kan, wat de topruiter niet kan, waardoor er een kans is dat het wel weer gaat lukken.
Houdt er rekening mee dat een gemiddeld getalenteerd kind, wat niet gewend is om om te gaan met een "rille" pony, daar verschrikkelijk angstig van kan worden, met alle gevolgen van dien.

Kortom: mijn advies: Níet doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:24

Heb een tijdje mee zitten lezen en verbaas me over het feit dat niemand echt serieus het begrip klik benoemt. Om een mooi voorbeeld te geven, Toot is voor een godsvermogen verkocht maar heeft nog geen fatsoenlijke wedstrijd gelopen. Waarom? heb wat filmpjes langs zien komen waarin te zien is dat beest en baas niet echt lekker met elkaar overweg kunnen.
Koop je daar een pony die gelijk Z2 of nog erger moet kunnen en je dochter en paard bezien elkaar en paard denkt ja doei voor jou zet ik geen stap, kont ertegen en kind heeft het nakijken.
Wat dan? nieuw beest???
Zoek er een op die wat kan maar wel een die wat stabieler is en kijk of het klikt.

O ja die bruine van Lansink, Libero H.
Vraag maar eens wat er gebeurde als vrouwlief erop ging zitten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-14 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:26

Morganlefay schreef:
Heb een tijdje mee zitten lezen en verbaas me over het feit dat niemand echt serieus het begrip klik benoemt. Om een mooi voorbeeld te geven, Toot is voor een godsvermogen verkocht maar heeft nog geen fatsoenlijke wedstrijd gelopen. Waarom? heb wat filmpjes langs zien komen waarin te zien is dat beest en baas niet echt lekker met elkaar overweg kunnen.
Koop je daar een pony die gelijk Z2 of nog erger moet kunnen en je dochter en paard bezien elkaar en paard denkt ja doei voor jou zet ik geen stap, kont ertegen en kind heeft het nakijken. Wat dan nieuw
beest???
Zoek er een op die wat kan maar wel een die wat stabieler is en kijk of het klikt.

Ben het hier helemaal mee eens.
@ TS Wat is nu belangrijker. Dat je dochter op alle wedstrijden scoort en de blitz maakt. Of dat je dochter plezier heeft met haar pony.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:27

ik vraag mij af wie er het meest ambitieus is...moeder of dochter van 12 ;)

f4bjheu

Re: pony met rijtechnisch probleem kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:49

@geerke ja indd, sorry TS maar in mijn ogen komt het er uit dat jij persé wilt dat je dochter van 12 talentvol moet zijn en ook snel in t z2 moet gaan starten

Koop gewoon een leuke pony die leuk loopt en vooral een waar je dochter plezier mee kan en mag hebben.
Een pony van bijv. 6 die goede gangen heeft en braaf is kan bijvoorbeeld ook aardig ver komen

Karlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:14

Tja, als je tegenwoordig echt iets wil bereiken in de ponysport (nationaal/internationaal) heb je nu eenmaal een pony nodig met goede gangen, mooi type en een niet al te moeilijk karakter (totaal pakketje). 12 Jaar is vrij jong maar als je echt wat wil bereiken heb je op die leeftijd wel een goede D-pony nodig. Voor je het weet zijn ze te oud of te groot voor een D-pony. Een E-pony is ook leuk maar daar kun je geen Felix-cup enz. mee rijden. Als dat is wat jullie willen snap ik niet dat mensen het hier over een E-pony hebben.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:22

Ik zeg niet doen... Je dochter heeft ervaring met het op hoger niveau rijden, dus waarom geen leuke jongere pony die L of M loopt. Scheelt een hoop geld en je leert er super veel van om alles zelf aan te leren. En als de ambitie er toch niet is om kader te gaan rijden heeft ze nog 6 jaar om Z te gaan rijden met de pony.

Het doet je dochter haar vertrouwen echt niet goed als het een aantal keer mis gaat. Dan gaat het zelfvertrouwen weg en dan heeft ze er straks helemaal geen zin meer in, omdat het dan nooit lukt. Een bravere jonge pony kan dan veel leuker zijn en kan ze zelf zeggen dat ze het helemaal zelf heeft gedaan. Ik heb altijd jonge pony's gereden, toen ik 9 was kreeg ik een 3 jarige connemara pony en later heb ik nog een 4 jarige paard gefokte KWPN pony gekregen. Het is zo leuk om ze alles zelf te leren en te doen. Je krijgt er zo veel ervaring van, maar dan moet je jonge pony wel braaf zijn en geen gekken huis.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:57

Ik snap best dan een 12 jarig meisje die al twee pony's naar het Z heeft gereden graag een zeer talentvolle pony die op hoog niveau loopt wil hebben. Maar 12-jarige meisjes hebben meestal weinig realiteitszin.

Ik snap ook dat jij als moeder je dochter wil snel op niveau wil zien rijden maar het gaat wel heel moeilijk worden zonder een grote zak met geld.

Is het dan niet beter om haar ambitie's enigszins in te tomen en wat lager te beginnen om teleurstellingen te voorkomen? Voor haar alleen super leerzaam.

Ik heb helaas geen schip met geld en koop jong spul voor mijn dochter. Ze is nog geen Z en ze is 16 maar ze leert ontzettend veel en heeft heel veel plezier. Ze is meer een springruiter dan een dressuurruiter maar helemaal SGW gek dus dan moet je ook aardig kunnen dressuren. Ze heeft nu dik een jaar een jong ding waar we heel veel geld voor kunnen krijgen. Meer dan de oorspronkelijke vraagprijs van de pony in je beginpost. We doen het niet maar ze zou zo een heel leuk paard terug kunnen kopen.

Met een leuke ruiter is het echt niet zo verkeerd om er een te kopen die zich nog moet bewijzen. Zeker als je beurs beperkt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:18

Maar een gewezen talentvolle pony is heel wat anders dan een denkbare talentvolle pony die het nog moet gaan bewijzen. Ook al rijdt de ruiter opperbest, nog maar af te wachten dat pony het gaat doen.

Laat dochterlief maar eens een paar keer gaan rijden op die pony en zien hoe die afstemming en communicatie gaat..misschien werd pony net iets te ruw gereden en kwam daardoor verzet....of ruiter zelf rete nerveus bij wedstrijden en brak de communicatie waardoot pony flipte...

Kijk eens naar de optoming en de mond....laat de rug voelen.....

Koop desnoods onder voorbehoud en laat een goede osteopaat het dier beoordelen alvorens je definitief koopt, dus voorlopig koopcontract met duidelijke coausules erin.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:30

TS als het onderwerp van dit topic nu niet meer echt van belang is voor jou, is het dan niet tijd voor een slotje?

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:57

Als jou dochter nu 2 pony's heeft, waarvoor ze bij een bijna te groot is, waarom verkopen jullie die dan niet eerst als je een goede nieuwe pony wil? Aangezien die pony in de Z2 rijdt,denk ik best wel dat daar kopers voor zijn. Scheelt ook nog geld want dat hoef je maar 2 pony's te blijven onderhouden ipv 3.
En als ze een jonge pony koopt, als die niet geklasseerd is,mag ze dan niet gewoon vanaf het begin starten? Aangezien jullie niet in de situatie zitten voor het kader, zal ze de klasses die ze nu rijdt dan alrijd moeten rijden,dat gaat vervelen,denk ik.
Ik ben ook 12, rij dan wel geen wedstrijden, maar ik heb een jonge pony die ik samen met mijn moeder opleid, en dat is echt ontzettend leuk! :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:16

Joysieee schreef:
Als jou dochter nu 2 pony's heeft, waarvoor ze bij een bijna te groot is, waarom verkopen jullie die dan niet eerst als je een goede nieuwe pony wil? Aangezien die pony in de Z2 rijdt,denk ik best wel dat daar kopers voor zijn. Scheelt ook nog geld want dat hoef je maar 2 pony's te blijven onderhouden ipv 3.
En als ze een jonge pony koopt, als die niet geklasseerd is,mag ze dan niet gewoon vanaf het begin starten? Aangezien jullie niet in de situatie zitten voor het kader, zal ze de klasses die ze nu rijdt dan alrijd moeten rijden,dat gaat vervelen,denk ik.
Ik ben ook 12, rij dan wel geen wedstrijden, maar ik heb een jonge pony die ik samen met mijn moeder opleid, en dat is echt ontzettend leuk! :)

Joysieee, dit vind ik een goed advies, top!!!

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 16:21

piezze schreef:
Joysieee schreef:

Joysieee, dit vind ik een goed advies, top!!!

Op zich een goed plan maar als ze die pony's verkoopt zit ze weer onderaan de ladder en dat wil ze niet zo ook zonde zijn , eerst moet er een goede vervanger komen voor de c pony en dan pas gaat die pony naar een nieuw baasje. Meer dan twee pony's rijden is niet de bedoeling wordt een beetje te druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:23

Wat is er zo erg aan weer 'opnieuw ' beginnen. IMO leer je pas rijden van zelf een jonge pony opleiden ipv een kant en klare Z2 pony kopen zodat je direct weer Z kan starten :)

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 16:28

Yvank_ schreef:
Wat is er zo erg aan weer 'opnieuw ' beginnen. IMO leer je pas rijden van zelf een jonge pony opleiden ipv een kant en klare Z2 pony kopen zodat je direct weer Z kan starten :)

Heb ik denk ik al diverse keren uitgelegd dat dit niet is wat wij ambieeren wij willen graag verder met een pony die vrij snel mee kan met de andere pony waar ze bijna z1 mee rijd.
de een vind b en l rijden leuker en wij vinden m of z rijden leuker zo heeft ieder zijn voorkeur.

Vind de ponytijd te kort om telkens onderaan de ladder te beginnen wij hebben de 2 pony's die ze nu heeft ook groen gekocht en zelf klaargemaakt dus weten echt wel hoeveel tijd en geduld er in gaat zitten nu willen we graag nog 2 jaar lekker met de pony's meerijden in de hogere klasses.

Als het een jong paard was hadden we het wel zo gedaan een paard koop je meestal voor veel langere tijd maar een pony in ons geval nog voor uiterlijk 2- 3 jaar.

En ook over zelf inrrijden je beter laat leren rijden ben ik het ook niet helemaal mee eens een leerpony of paard leert je wel fijner en correcter rijden en ik denk dat onze dochter in die fase nu beland is, na 2 zelf klaargemaakte pony's nu graag een leerpony. Het is denk ik goed om op beide manieren te leren rijden met jonge en leerpony's.
Laatst bijgewerkt door spekenham op 04-05-14 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:29

Waarom wil je geen e pony??

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:30

maar als ze nu 2 pony's heeft, waarvan een C en een kleine D (?) dan kun je toch eerst de C pony verkopen, en een jonge D pony kopen. Dan kun je met de Z2 D pony nog Z2 rijden en ondertussen met de jonge pony al een goede start maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:32

elinesikko schreef:
maar als ze nu 2 pony's heeft, waarvan een C en een kleine D (?) dan kun je toch eerst de C pony verkopen, en een jonge D pony kopen. Dan kun je met de Z2 D pony nog Z2 rijden en ondertussen met de jonge pony al een goede start maken

Dat was inderdaad ook mijn gedachte.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:33

ik geloof er helemaal niks van. een twaalf jarige die 2 pony's van niks naar het Z heeft gereden. 12 jarigen hebben gewoon nog niet de motoriek om dat goed te doen.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 16:34

elinesikko schreef:

ze heeft een c pony in de klasse z2 en een grote d pony geen kleine, die wil ze komende winter z1 gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:35

Daar is ze dus nog M2 mee? Je zegt geen amibitie te hebben voor kader.. Maar waar willen jullie dan een nieuwe D pony voor? Ze heeft er toch al 1 die het niet onverdienstelijk doet?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:36

Ik dacht dat ze al twee pony's z reed en daarom niet lager kon starten? Of lees ik het nu verkeerd?